צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

סרטן צואר הרחם – רשלנות רפואית?

להאזנה:

 

סרטן צוואר הרחם – עילה לתביעת רשלנות רפואית?

נשים שחלו בסרטן צוואר הרחם שלא אובחן במועד  לא תוכלנה  ללדת. במקרה של רשלנות רפואית באבחון, הפיצוי הכספי מסייע במימון אפשרויות כגון אימוץ או פונדקאות. אבל חשוב יותר: אבחון מוקדם מציל חיים. ולכן יש להתייחס לכל מקרה של סרטן צוואר הרחם כאל רשלנות רפואית עד שלא הוכח אחרת.

מאת: עו"ד דוד פייל 

מחלת הסרטן היא אחת המחלות הקטלניות ביותר במאה ה-20 ומהווה גורם מוות משמעותי, בקרב נשים וגברים כאחד. ניתן לחלק את מחלות הסרטן למחלות הניתנות לגילוי מוקדם ולמחלות שקשה יותר לגלות בגילוי מוקדם – כגון סרטן לבלב, שחלות, קיבה ועוד.

בעשור האחרון, אנו עדים לירידה משמעותית בתמותה כתוצאה ממחלת הסרטן, בעיקר מהסוגים הניתנים לגילוי מוקדם. הגילוי המוקדם מתאפשר הן הודות להתפתחות הטכנולוגיה והן בעקבות הגידול במודעות של האוכלוסייה והרופאים, בכל הנוגע לעריכת בדיקות שגרתיות הדרושות לצורך גילוי מוקדם.

מהו סרטן צוואר הרחם? האם ניתן לגלות אותו באופן מוקדם – ועד כמה הוא קטלני?

סרטן צוואר הרחם הוא אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר, אך עם זאת הוא נמנה על סוגי הסרטן שקל ופשוט לאתר אותם בגילוי מוקדם, העשוי להציל חיים.

סרטן צוואר הרחם מתפתח מהתאים של צוואר הרחם ומתחיל לרב כדלקת, הנגרמת ככל הנראה כתוצאה מווירוס מסוג פפילומה. טיפול בדלקת ימנע את התפתחות מחלת הסרטן; ואילו חוסר טיפול עלול לגרום לתאים הדלקתיים להפוך לתאים טרום סרטניים; ובשלב הבא, לתאים סרטניים אלימים, שיכולים להתפשט לכיוון אברי הרבייה, לשלוח גרורות מרוחקות ואף לגרום למוות. ברור אפוא מדוע חשוב כל כך האבחון המוקדם והטיפול הנכון.

סרטן צואר הרחם - רשלנות רפואית
סרטן צואר הרחם – רשלנות רפואית

כיצד ניתן למנוע סרטן צוואר רחם?

הגילוי המוקדם של סרטן צוואר הרחם הוא פשוט מאוד ומתאפשר באמצעות בדיקת פאפ סמיר (משטח) פשוטה, שנלקחת על ידי רופא הנשים אחת לתקופה, בהתאם לגיל ולהנחיות משרד הבריאות – ומאפשרת גילוי של המחלה בשלב הטרום סרטני. כך מתאפשר מתן טיפול שמונע את התפתחות הסרטן. לפי עמדת האיגוד הישראלי למיילדות וגניקולוגיה יש צורך בסקר רוטיני ע"י משטח צוואר רחם החל מגיל 25 בתדירות תלת שנתית.

בנוסף לבדיקת הפאפ, קיים חיסון נגד נגיף הפפילומה, שככל הנראה מונע את היווצרות הדלקת, שעלולה להוביל להתפתחות הסרטן.

האם קיימת רשלנות רפואית באבחון סרטן צוואר הרחם?

למרות האפשרויות המאוד נוחות וזמינות, לגילוי מוקדם של המחלה; ולמרות המודעות ההולכת וגוברת מצד הנשים לבדיקת הפאפ ולחיסון, לצערנו, בישראל עדיין יש מאות מקרים חדשים של סרטן צוואר הרחם, בכל שנה, שחלקם הגדול מתגלה בשלבים המאוחרים של המחלה, מאוחר מידי.

אחד הגורמים העיקריים לכך נעוץ (עדיין) בחוסר המודעות המספק של נשים. למרות שהמודעות עלתה מאוד בשנים האחרונות, עדיין יש נשים בישראל שלא מבצעות בדיקות פאפ שגרתיות, מסיבות שונות.

הגורם העיקרי השני – והבעייתי יותר, נעוץ בחוסר המודעות של הרופאים. גם היום ישנם רופאים שלא מקפידים לבצע למטופלות שלהן בדיקות פאפ, על פי נוהלי השגרה המומלצים; ובנוסף, רופאים שלא נותנים את הפרשנות הנכונה לממצאים שמתגלים בבדיקה – ולכן לא עושים את המעקב הנדרש. אלה הם בדיוק המקרים של הרשלנות הרפואית!

לכן, במקרים של גילוי סרטן צוואר הרחם בשלבים מתקדמים, הנחת היסוד היא שמדובר במקרה של רשלנות רפואית, עד שיוכח אחרת. ובכל מקרה קיימת הצדקה לבדיקה יסודית של נסיבות המקרה. חשוב לומר כי אמנם תפקידו של הרופא הוא לדאוג למטופל ולכוון אותו, אבל בסופו של יום "אם אין אני לי – מי לי"; והאדם צריך לדאוג לעצמו ולא לסמוך רק על אחרים שידאגו לו. זה נכון לגבי כל תחומי החיים – ונכון במיוחד כאשר מדובר ברפואה מונעת בכלל; וביצוע בדיקת פאפ למניעת סרטן צוואר הרחם, בפרט.

אחרי כל זאת, מה עושים אם יש חשש לרשלנות רפואית באבחון סרטן צוואר הרחם?

במקרים בהם יש חשד לרשלנות רפואית, יש לפנות לעורך דין המתמחה במקרים של רשלנות רפואית. במקרה של סרטן צוואר הרחם, מומלץ אף יותר לפנות לעורך דין בעל ניסיון בטיפול בתביעת רשלנות רפואית מהסוג הזה.

זה גם המקום להדגיש כי כאשר אנחנו מטפלים בתביעות של רשלנות רפואית, אמנם לא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור – ולהשיב את הבריאות לאישה; אבל הכסף שניתן לקבל הוא מאוד חשוב, בייחוד במקרים של סרטן צוואר הרחם. פעמים רבות, נשים שחלו בסרטן צוואר הרחם אינן יכולות ללדת – והפיצוי הכספי מסייע במימון אפשרויות כגון אימוץ או פונדקאות.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

עו"ד דוד פייל בפייסבוק | ביוטיוב | באינסטגרם | מייל: moked@df-law.co.il

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם