צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית בטיפול

להאזנה:

 

רשלנות רפואית בטיפול עשויה להתבטא דרך סוגים שונים של טיפולים, או ככל שישנם יחסים בין הרופא למטופליו. ככלל, עליו להימנע מכל פעולה שעשויה לפגוע במטופל או להסב לו נזק ולהתנהל באופן יסודי על פי הפרקטיקה הרפואית הרלוונטית ואמות המידה המקובלות. מהם סוגי הטיפולים הנפוצים בהם קיימת רשלנות רפואית? וכיצד היא מתבטאת דרך טיפולים רבים בפועל?

 

שלנות רפואית בטיפול בחולה

כל אדם זקוק בשלב כלשהו לטיפול רפואי מסוים, בין אם כבעיה רפואית שמחייבת מעקב, בין אם כבדיקות במסגרת ההריון ובין אם כמצב שמחייב מתן טפול רפואי כתוצאה ממחלה או פציעה. ברור לכולנו שאין תחום חיים שמציע אפס טעויות, מה שהופך גם את העולם הרפואי למקום שבו עשויים להתרחש כשלים רבים שגובים מהמטופלים מחיר אישי יקר ביותר.

 

עילה לתביעת רשלנות רפואית

כאשר הצוות הרפואי המעורב במתן הטיפול הרפואי ביצע התנהגות בלתי סבירה, סטה מרמת הטיפול המתבקשת או מאמות המידה הרפואיות המקובלות, מתקיימת עילה לתביעת רשלנות רפואית וקבלת פיצויים בשיעור משמעותי.

 

באילו מקרים יוגדר טיפול רפואי כרשלנות?

אי הפניה לבדיקות נדרשות

למרות תלונות המטופל ומצבו הידוע, לא הופנה לבדיקה הרלוונטית כמו א.ק.ג, רנטגן, MRI CT, רופא מומחה ועוד.

רשלנות רפואית בטיפול
רשלנות רפואית בטיפול

מתן תרופה שגויה או מינון שגוי

מצב שעשוי לסכן את המטופל באופן משמעותי וחמור ועל כן יש לנקוט בכל אמצעי זהירות על מנת לוודא שזוהי התרופה המתאימה, בסוג והמינון המתאימים טרם נתינתה לחולה.

 

מעקב רפואי לקוי

כל טיפול רפואי, בכל מקום אפשרי, מוכרח לעקוב אחר מצבו האישי של המטופל ולבצע לו בדיקות מתאימות, לאבחן את תוצאותיהן ולהעניק טיפול מתאים. זוהי חובתה הבסיסית של הרפואה למעשה. חוסר המעקב עשוי להיות הרה גורל ולהביא לנזקים בלתי הפיכים!

 

ניתוח שלא לצורך או ניתוח כושל

מצב שבו התרחש כשל במסגרת הפרוצדורה, או שנלקחו החלטות שגויות שהביאו לביצוע ניתוח מיותר בעל תוצאות הרסניות.

 

התעלמות מסימנים לאחר ניתוח

דימום, זיהום והידרדרות במצב עשויים להסלים במהירות ולפתח נזקים חמורים ועד מסכני חיים. ועם זאת, הטיפול שניתן לא סיפק ההתייחסות ומענה מתאימים.

 

אי ביצוע הוראת רופא

מצב שבו ההתרשלות נובעת מהנחייה רפואית שהתפספסה או לא נלקחה בכובד ראש, למשל רופא שמפנה את המטופל לביצוע סיטי דחוף, אך הסיטי לא מבוצע כתוצאה מחוסר תשומת לבו של הרופא. ישנם מקרים קשים ולכן על הרופא לעניין ביסודיות במסמכים הרפואיים ולמנוע הידרדרות במצב כתוצאה מחוסר מעקב אחר הוראות רפואיות מגורם אחר.

 

אי הפניה לאבחון מחלת הסרטן

רשלנות רפואית בטיפול בסרטן מצביעה על כשל שבו רופא המשפחה (בדרך כלל) איננו מפנה את בעלי הסיכון ללקות במחלה לבדיקת הסקר הנחוצה: בדיקת ממוגרפיה לנשים אחת לשנתיים מגיל 50, בדיקת קולונסקופיה וכד'.

 

אי זיהוי סימנים לסיכון חיים

בכל תרחיש רפואי ישנם פרוטוקולים מקובלים המציינים תרחישים ותופעות שעשויים לאותת על סכנת חיים. כאשר חולה מציג סימנים כאלו במהלך הטיפול, יש להעריך מיידית את מצבו כדי לשלול סכנת חיים, או לפעול במהירות רבה ומדויקת כדי להוציאו מכלל סכנה.

 

רשלנות רפואית בטיפול שיניים

בתי המשפט גדושים בתביעות רשלנות רפואית כתוצאה מטיפולי שיניים, ביניהם מקרים פשוטים שהלכו והסתבכו ועד מקרים שהסבו נכות קשה ואפילו מוות: הרדמה מקומית שגרמה לנזק חמור בגפיים, ביצוע עקירת שיניים מיותרת מאחר והיה צורך בטיפולי שורש, פענוח שגוי של תוצאות רנטגן וביצוע הטיפול במיקום לא נכון ועוד.

 

מומחה המתמצא בבעיות מדויקות

מאחר וכמות ההתמחויות ברפואת שיניים גדולה מאוד, נדרש טיפול מאת מומחה המתמצא בבעיות המדויקות מהן המטופל סובל: רופא מומחה לטיפולי שורש, שיקום פה ולסת, השתלת עצם, רפואת שיניים לילדים ועוד.

 

הרשלנות בדיעבד

הרשלנות עשויה להתרחש בדיעבד כאשר תוצאות הטיפול מתגלות ככושלות, כאשר לא מתבצע בירור מקדים בנוגע לרגישות לתרופות, לא בוצעו הכנות או בדיקות נדרשות לקראת הטיפול עצמו, או מיומנות לקויה שגרמה לנזק מאחר ולא התקיימה לפי הסטנדרט הרפואי הסביר.

 

רשלנות בטיפול נפשי ופסיכיאטרי

הטיפול הנפשי מחייב בדיקה מקיפה של מצבו של המטופל, הנסיבות שהביאו אותו לטיפול הנוכחי ובכלל ללקות בנפשו ובכלל היכרות עמוקה עמו. מטרת התשאול נובעת מהצורך המקצועי לנתח את אירועי העבר והסיטואציות הרלוונטיות למטופל, כך שיהיה ניתן להתאים לו את סוג הטיפול – פסיכולוגי, תרופתי, טיפולים בתרפיה, שילוב בין טיפולים שונים ועוד.

 

מחלה נפשית לא מאובחנת כראוי

כאשר המחלה הנפשית שבה המטופל לוקה לא מאובחנת כראוי, או שבמקומה אובחנה מחלה אחרת ונקבעה תוכנית טיפול המסבה נזק, מדובר ברשלנות רפואית מובהקת. בנוסף, עשוי להתרחש טיפול תרופתי שגוי, אשפוז בכפייה שאיננו מחויב המציאות וגם התעלמות ממתן טיפול או חלופות טיפוליות. כמו כן, תתקיים עילת רשלנות רפואית בטיפול פסיכיאטרי או פסיכולוגי כאשר התרחשו הפרת סודיות רפואית או זכויות של המטופל.

 

רשלנות בטיפולי פוריות

למרות ששיעורי ההצלחות בטיפולי הפוריות גבוהים למדי, אין הבטחה חד משמעית משום שישנם גורמים רבים שלא בשליטת הרופא עצמו. ועם זאת, גורמי רשלנות רפואית בטיפול פוריות שיכולים היו להימנע אילו היו נלקחות החלטות אחרות הן: טכניקת טיפול לא מתאימה, מעקב הריון רשלני ואי הסכמה מדעת לביצוע הליכים או פעולות.

 

נזקים חמורים למטופל

כל אחת מהאפשרויות הללו מסבה נזקים חמורים למטופל או המטופלת בטיפולי הפוריות ועשויה להביא לנזקי גוף, תופעות לוואי קשות ואפילו הנורא מכל – האבדן להרות בעתיד. רשלנות עשויה להתבטא גם בתקופת ההריון עצמה, משום שהריונות כתוצאה מטיפולי הפרייה מוגדרים אוטומטית כהריונות בסיכון. על הרופאים מוטלת החובה למעקב רפואי צמוד ותשומת לב יתרה לביצוע כל הבדיקות והאבחונים הנדרשים להבטחת בריאותם של האם והעובר.

 

רשלנות רפואית בטיפול נמרץ

היחידה לטיפול נמרץ קיימת בכל בתי החולים ומספקת מענה לכל מצב קשה ומורכב לרבות תאונות דרכים, פצועי ירי או דקירות, נפגעי טראומה ועוד. חולים אלו זקוקים לאמצעים שיוציאו אותם מכלל סכנה כמו הנשמה מלאכותית, טיפול לחולים שאינם בהכרה או הכרה חלקית, הכנה לניתוח מורכב והעברה למחלקות שונות בבית החולים.

 

"המחלקה מוגבלת"

במחלקת טיפול נמרץ ישנו מכשור רב לרבות צינורות הזנה ועירוי, קתטרים, דיאליזות, מכונות הנשמה ועוד. מספר המיטות במחלקה מוגבל ולכן לא פעם מתעוררות דילמות אתיות קשות מאוד בנוגע לאשפוז חולים בטיפול נמרץ או ביחידה שונה.

 

100% מקצועיות

הצוותים הרפואיים מוכרחים לפעול במהירות ובמקצועיות מקסימלית ללא טעויות או פעולות רשלניות. כל פעולה שכזו עשויה לגרום לנזק בלתי הפיך ולמוות. חשוב שלא תבוצע השתהות בנוגע לטיפול התרופתי, שיבוצע פענוח תקין לתוצאות כל הבדיקות ויילקחו החלטות נכונות ומתאימות שהכרחיות לטובת הצלת חיים.

 

כיצד מגישים תביעת רשלנות רפואית?

כדי להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית בטיפול מכל סוג, תידרשו לאסוף את כל המסמכים הרלוונטיים למקרה המדובר ולצרף חוות דעת רפואית מאת רופא שהתמחותו כוללת את סוג הטיפול שבוצע. עו"ד הרשלנות הרפואית המייצג את התובע ישאף לקבל מסמכים נוספים (כמו רשומות רפואיות מבית החולים, נתונים מקופת החולים של המטופל ועוד) ויעמוד על הקשר הסיבתי בין הנזק שנגרם להתרשלות שבוצעה.

 

לסיכום

אם בית המשפט יקבע כי אכן מדובר במקרה של רשלנות רפואית, התובע יהיה זכאי לפיצויים בשיעור שהוכרע בבית המשפט ולאור נסיבות המקרה וחומרת הנזק. בית המשפט מביא בחשבון שרפואה לא מבוססת על מדע מדויק וכי לא ניתן לצפות את כל הסיכונים האפשריים בכל תרחיש.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם