צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

סרטן המעי הגס

להאזנה:

 

רשלנות רפואית במקרים של סרטן המעי הגס והחלחולת יכולה להביא לקיצור בתוחלת החיים של החולה ואף למותו.

רשלנות רפואית יכולה להיגרם כתוצאה מאיחור באבחון המחלה, או טיפול שגוי בה, למשל אי הפנייה לאבחון אצל מומחה גסטרו, מאחר וגלוי מוקדם של סרטן המעי הגס והחלחולת יכולים להבטיח החלמה וחזרה לחיי שגרה רשלנות במקרים אליו יכולה להיות חמורה ולגרום נזק בלתי הפיך לחולה.

סרטן המעי הגס (CLORECTAL CANCER): מחלה הכוללת גידולים סרטניים במעי הגס, בחלחולת ובתוספתן. זהו סוג הסרטן השלישי בשכיחותו, והשני בגורמי המוות הסרטניים בעולם המערבי. מקור הגידולים הסרטניים במעי הגס לרוב בפוליפים אדנומטיים במעי הגס.

גידולים אלה שפירים בדרך כלל, אך כמה מהם עלולים להיעשות ממאירים עם הזמן. המחלה מאובחנת באמצעות קולונוסקופיה, בדיקה פולשנית של המעי הגס דרך החלחולת. הטיפול הוא בדרך כלל ניתוחי, ובמקרים רבים נדרשת גם כימותרפיה.

שלבי המחלה בסרטן המעי הגס: סרטן המעי הגס והחלחולת מחולק לארבע שלבים. בעבר השתמשו לשם דירוג בשיטה הקרויה על שם הפתולוג דיוקס ( Dukes ) כדי לתאר את השלבים השונים של המחלה:

שלב 1 – הגידול נמצא בתוך דופן המעי

שלב 2 – הגידול התפשט דרך שריר דופן המעי, אך בלוטות הלימפה אינן נגועות

שלב 3 – הגידול התפשט לאחת מבלוטות הלימפה הסמוכות או לכמה מהן

שלב 4 – הגידול שולח גרורות מרוחקות.

שיטת הדירוג של דיוקס הוחלפה בשיטת הדירוג של T.N.M כאשר ה-T מתאר את גודל הגידול ואת מידת התפשטותו לתוך המעי הגס והחלחולת, ה-N מתאר את התפשטותו של הגידול לבלוטות (קשריות) לימפה, וה-M מתאר את מידת התפשטותו של הגידול לחלקים אחרים בגוף, למשל הכבד או הריאות.

סרטן המעי הגס
סרטן המעי הגס

גנטיקה וסרטן המעי הגס

קיימת נטייה תורשתית לחלות בסרטן המעי הגס. הדבר נכון כאשר סרטן המעי אובחן אצל בן משפחה קרוב מדרגה ראשונה (כמו הורה, אח או אחות) בכל גיל, במיוחד אם אובחנה המחלה מתחת לגיל 45.

ישנם שני מצבים גנטיים לסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן המעי הגס:

האחד הינו מחלה גנטית נדירה בשם התרבות פוליפים אדנומטוטיים משפחתית (FAP), אשר מאופיינת בגידולים שפירים (פוליפים) במערכת העיכול ובעיקר במעי הגס והחלחולת. השני הוא תסמונת סרטן מעי גס תורשתי (HNPCC). בתסמונת זו נפגעת מערכת הגנים האחראית על תקינותם ויציבותם של הגנים ועלולים להתפתח גידולים סרטניים בגיל מוקדם, ולעיתים ביותר ממקום אחד בגוף.

ניתוח כטיפול בסרטן המעי הגס

ניתוח הוא הטיפול הנפוץ ביותר כנגד סרטן המעי הגס והחלחולת. במהלך הניתוח, יוסר מהגוף את החלק של המעי בו נמצא הגידול, ושני הקצוות הפתוחים של המעי יחוברו מחדש (אנסטומוזה).

במקרים בהם הגידול ממוקם סמוך לפתח היציאה (רקטום) ולא ניתן לשוב ולחבר את קצוות המעי, יחובר פתח המעי לדופן הבטן (קולוסטומיה). הפתח במעי נקרא סטומה (פיום). על פני הפיום מולבשת שקית לאיסוף הצואה. לעתים הסטומה היא זמנית, וניתן לבצע ניתוח נוסף לחיבור קצוות המעי מספר חודשים מאוחר יותר. לעיתים דרוש ניתוח בו מוציאים את קצהו, או את חלקו, של המעי הדק אל פני דופן הבטן. ניתוח זה ניקרא אילאוסטומיה. סוג הניתוח יהיה תלוי כאמור במיקומו המדויק של הגידול הסרטני במעי.

ניתוח הסרת כל המעי הגס נקרא קולקטומי. במידה ורק חצי מהמעי מוסר בניתוח, נקרא הניתוח המי-קולקטומי, אשר יכול להיות בצדו השמאלי או הימני של המעי. חלק מהחולים עוברים ניתוח הנקרא סיגמואידקטומי (הסרת חלקו התחתון של המעי הגס הנקרא סיגמואיד).

ניתוח כטיפול בסרטן החלחולת

שני סוגי ניתוחים אפשריים במקרה של גידול סרטני בחלחולת. האחד, ניתוח פנימי והשני הוא ניתוח אבדומינו-פרינאלי. ההחלטה על סוג הניתוח תלויה במיקומו של הגידול הסרטני והמרחק שלו מפתח פי הטבעת. הוצאה מוחלטת של אמצע החלחולת (TME) הינו סוג נוסף של ניתוח בו נעשה שימוש להסרת גידול סרטני מהחלחולת. בניתוח זה מוסרת בזהירות כל החלחולת, כולל רקמות השומן המקיפות אותה, המכילות את בלוטות הלימפה.

כימותרפיה כטיפול בסרטן המעי הגס והחלחולת

כימותרפיה היא השימוש בתרופות אנטי-סרטניות (ציטוטוקסיות) מיוחדות להשמדת תאים סרטניים. כימותרפיה ניתנת לעתים לפני ניתוח כטיפול מסייע-מוקדם, טיפול ניאו-אדג'ובנטי (neo adjuvant therapy) או לאחר ניתוח במטרה להפחית את הסיכון לחזרת המחלה כטיפול אדג'ובנטי (adjuvant therapy).

כמו כן, כימותרפיה ניתנת כאשר הסרטן התפשט והפך גרורתי. (מתקדם). תרופה כימותרפית הנקראת 5FU (פלואורואורציל 5) ניתנת בדרך כלל כטיפול מסייע לסרטן המעי הגס. 5FU ניתנת בדרך כלל בשילוב עם ויטמין הנקרא חומצה פולינית (לוקובורין), המייעל את פעולתה, ובדרך כלל בשילוב עם תרופה נוספת.

בחלק מהמקרים ניתן כיום תכשיר בשם אוקסליפלטין (Eloxatin) בשילוב עם 5FU. לטיפול בסרטן מתקדם נמצאות בשימוש מספר תרופות וביניהן: פלואורואורציל 5 (5FU ), אירינוטקאן (קמפטו), אוקסליפלטין (אלוקסטין), טגפור בשילוב אורציל (אופטורל, UFT) וטבליות קפסיטבין (קסלודה).

קרינה כטיפול בסרטן המעי הגס והחלחולת

טיפול בקרינה עושה שימוש בקרניים בעלות אנרגיה גבוהה המשמידות את תאי הסרטן, תוך שהן גורמות נזק מועט ככל האפשר לתאים רגילים. הטיפול בקרינה ניתן בדרך כלל לסרטן החלחולת, ולא לסרטן המעי הגס (למעט במקרים מסוימים).

טיפול ביולוגי בסרטן המעי הגס והחלחולת

הנוגדן החד שבטי סטוקסימאב (ארביטוקס) ננעל על גבי הקולטן של גורמי הגדילה, הדבר מונע מהתא הסרטני לגדול ולהתרבות. כיום משתמשים בסטוקסימאב בשילוב תרופה כימית אירינוטקאן לטיפול בסרטן מעי מתקדם או גרורתי. קיים נוגדן נוסף הנקרא בוואסיזומאב (אבסטין), אשר פועל באופן מעט שונה מהסטוקסימאב, ותפקידו במניעת יצירת כלי דם סביב הגידול אשר מזינים את הגידול.

עו"ד דוד פייל בפייסבוק | ביוטיוב | באינסטגרם | מייל: moked@df-law.co.il

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם