נפגעתי בתאונת דרכים – מי יפצה אותי?

נפגעתי בתאונת דרכים, מי יפצה אותי?

נפגעתי בתאונת דרכים: מיכל נהגה ברכב שלפניה ומבלי ששמה לב פגעה במכונית שלפניה בעצמה רבה וספגה פגיעה בצווארה. למרות הכאב והסבל שעברה היא לא תבעה אף אחד, מאחר שלדבריה התאונה אירעה באשמתה. (justsayyes.org)

מה שמיכל לא ידעה הוא שעיקרון הבסיסי של חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים אומר כי כל אדם שנפגע בגלל תאונת דרכים ללא חשיבות לשאלה מי אשם בגרימתה, זכאי לקבל פיצוי בשל נזקי גוף שנגרמו לו.

אלפי אזרחים עוברים תאונות דרכים בישראל מידי שנה, ולא מודעים פעמים רבות לכל הזכויות המוקנות להם בחוק.

• מי דואג לפיצוי נפגעים בתאונה ?

כל מי שנפגע בתאונת הדרכים זכאי לפיצויים, ואלה ישולמו באמצעות ביטוח החובה של הרכב. במקרה שבו הרכב לא בוטח בביטוח חובה , מומלץ לתבוע את הקרן הממשלתית קרנית.

• גם הולכי רגל שנפגעו באשמתם זכאים לפיצוי ?

אכן , הולך רגל שנפגע מכלי רכב זכאי לפיצויים מחברת הביטוח של הרכב הפוגע, גם אם הוא האשם בתאונה.

נפגעתי בתאונת דרכים – מי יפצה אותי
  • גם בתאונה עצמית מגיע לי פיצוי ?

כן, גם במקרים של תאונה עצמית, שמעורב בה רק רכב אחד, זכאים הנהג והיושבים ברכב לפיצויים מחברת הביטוח. הדבר לא קשור כלל לגורם התאונה, גם אם הנהג הוא האשם הברור – מגיעים לו פיצויים.

• סיוע כלכלי לאחר פגיעה בתאונה, האם ניתן לקבל פיצוי כספי "על החשבון" ?

ניתן לקבל תשלום ביניים – המשמש כדמי קיום או אף לשם שכירות סיוע. הפרוצדורה לקבלת תשלום תכוף היא באמצעות פנייה אל חברת הביטוח באמצעות עורך דין. עורך דין מנוסה יצליח לדרוש מחברת הביטוח תשלום ביניים. אם חברת הביטוח מסרבת לשלם ניתן להגיש בקשה לבית משפט וזה ידון בה בהליך מהיר.
עורך דין דוד פייל מציין כי המטרה בהליך זה היא לסייע לנפגעים שאינם עובדים ושאין להם מקורות מימון לקבל תמיכה עד הכרעת התיק. תמיכה זו תקוזז מהפיצויים שייפסקו להם בסוף.

• מהו שכר הטירחה לעורכי דין בתיקי תאונות דרכים ?

שכר הטרחה לעורך הדין מוסדר בחוק הפלת"ר ובכללי האתיקה של לשכת עורכי הדין.
החוק קובע כי במקרה שבו לא תיאלצו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח ותגיעו להסדר עם חברת הביטוח, שכר הטרחת עורך הדין יהיה לא יותר מ-8% מסכום הפיצויים שבהסדר.
במקרה שבו תוגש תביעה אך תגיעו להסדר עם חברת הביטוח לפני מתן פסק הדין, שכר הטירחה יהיה לא יותר מ-11% מסכום הפיצויים. במקרה שבו עניינכם נדון בבית המשפט והגיע לכדי פסק דין, שכר הטירחה לא יהיה גבוה מ-13% מסכום הפיצויים.
עורך דין רשלנות רפואית דוד פייל מציין כי לעורכי דין אסור לגבות סכומים גבוהים יותר ומעשה כזה ייחשב לעבירה אתית.

• במקרה שהנפגע נפטר, מי זכאי לקבל את הפיצוי הכספי ?

אם חס וחלילה אדם נהרג בתאונת דרכים, מקבלים יורשיו ועיזבונו פיצויים בסכומים גבוהים. כל הפיצויים המגיעים לנפטר מביטוח החובה יועברו אל יורשיו. ככל שקורבן התאונה צעיר יותר יהיו הפיצויים גבוהים יותר. בנוסף, ישלם הביטוח בעבור דמי הקבורה, המצבה וכו'.

מי מפצה במקרה של תאונה פגע וברח?

גם במקרה של תאונת פגע וברח זכאי הנפגע לפיצויים. אם אין ממי לדרוש פיצויים נפגעי התאונה יקבלו אותם מהקרן הממשלתית "קרנית". הקרן היא תאגיד ציבורי שהוקם בשנת 1975 בין השאר בכדי לפצות נפגעי תאונת פגע וברח שאין להם את מי לתבוע וגם לשמש כרשת ביטחון עבור נפגעי תאונות דרכים שחברת הביטוח פשטה את הרגל.