צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית תשניק סב לידתי

להאזנה:

 

רשלנות רפואית שמובילה אל תשניק סב לידתי תסתיים בדרך כלל בנזק צמית ליילוד ובמקרים קשים אף תגרום למותו המצער. כיצד מוכיחים רשלנות במקרים אלו? לפניכם כל המידע הרלוונטי על רשלנות רפואית תשניק סב לידתי והאפשרויות העומדות בפניכם.

 

מהו תשניק סב לידתי?

תשניק סב לידתי (בשפה המקצועית: אספיקציה) מוגדר כסיבוך רפואי הכולל הפרעה באספקת החמצן ברחם האם. מחסור בחמצן של למעלה מ-15 דקות עלול לגרום לנזק מוחי חמור ביותר לעובר ולפגיעה באיברי גופו. במקרים קשים ביותר, מחסור בחמצן עלול לגרום למותו של העובר. במצב של מחסור חמצן חלקי בלבד, הנזק המוחי מתקבל לאחר פרק זמן ממושך יותר, אפילו של מספר שעות.

כך או כך, תופעה זו עלולה להותיר אחריה טרגדיה של ממש ולא בכדי מוגשות בנושא תביעות רשלנות רפואית רבות ביותר. רשלנות רפואית בלידות מותירה אחריה לא פעם נזקים קשים ובלתי הפיכים, כאשר חלקם מצביעים על תשניק סב לידתי שלא אובחן כראוי או שלא בוצעו כלפיו פעולות מתאימות.

 

מאפיינים למצוקה עוברית והסיבות לה

כאשר קיימת בעיה כלשהי בחבל הטבור או בתפקודו, עשויים להתרחש שיבושים באספקת החמצן הסדירה ואלו עשויים להביא לכדי תופעה של תשניק סב לידתי. לא כל מקרה כזה יסתיים בנזקים מצערים כמובן, אך האבחון והפתרונות המהירים אמורים להתבצע בכל מקרה מאובחן.

הסיבות לתשניק סב לידתי מגוונות למדי. ולכן במהלך מעקבי ההריון נדרש הרופא המטפל לאבחן כל סיכוי להסתבכות ולשייך גורמי סיכון מתאימים לאפשרות שתיווצר התופעה. כך לדוגמה, סכרת הריון ידועה כאחד מגורמי הסיכון הנפוצים של סיבוך זה.

גורמים נוספים בבחינת סיכון תוך-עוברי הם היפרדות שלייה, קרע בחבל הטבור, פרע כתפיים, כריכת חבל הטבור סביב צווארו או גופו של התינוק, חבלה בטנית שחוותה האם ועוד. במקרה כזה, כל עיכוב באבחון, ליקוי באבחון או חלילה התעלמות מסימנים שמאותתים על מצוקה עוברית עשויים להיחשב כרשלנות רפואית ולבסס עילה לתביעת פיצויים.

רשלנות רפואית תשניק סב לידתי
רשלנות רפואית תשניק סב לידתי

רשלנות רפואית באבחון תשניק סב לידתי

ניתן לאתר התפתחות של תשניק סב לידתי (מצוקה עוברית) על ידי הפחתה בתנועות עובר וירידה בדופק כפי שנצפית בבדיקת מוניטור. מומלץ לאכול מאכל מסוכר ולהבחין בשכיבה על הצד בתנועות. אם כעבור שעה לא הורגשו 3-4 תנועות עובר, יש לפנות למוסד רפואי מתאים שבו היולדת תחובר למוניטור כדי לאבחן האם מתרחש חלילה מצב של תשניק סב לידתי.

כאשר נצפית ירידה בקצב פעימות הלב, סביר שהדבר מבטא מצוקה עוברית וכעת נדרשים הרופאים לבצע טיפול מיידי כדי לייצב את המצב. אם ההריון מתקדם והמצוקה חמורה, לא יהיה מנוס מלחלץ את העובר מרחמו וסביר שבניתוח קיסרי דחוף.

 

רשלנות רפואית בטיפול במצוקה עוברית

לאורך הטיפול הצוות הרפואי מחויב לפעול במהירות ובנחישות ולבצע כל מאמץ סביר ובהתאם לסטנדרטים הרפואיים המקובלים על מנת להבטיח את שלומו של התינוק. במקרים אלו כל שנייה חשובה וכל רגע שבו הטיפול מתעכב עלול לגרום לנזק חמור ובלתי הפיך עד כדי מוות.

אחרי הלידה, תסמיני התשניק מתבטאים בכחלון, חיוורון וסימנים שמעידים על בעיה מוחית כמו שינויים ברמת הערנות, אפאתיות, רפיון שרירים, לחץ דם נמוך, פרכוסים וכדומה. במידת הצורך ובהתאם לתרחיש, יש לבצע החייאה והנשמה או לספק טיפול תרופתי דחוף.

 

רשלנות רפואית תשניק סב לידתי – איך הוא בא לידי ביטוי

רשלנות רפואית בתשניק סב לידתי עשויה להתבטא באיחור באבחון המצוקה העוברית של התינוק או בהתנהלות חריגה שאיננה תואמת את הפרקטיקה או אמות המידה הרפואיות המקובלות.

מאחר ותביעות אלו מתייחסות לעתים לפגיעה בקרב יילודים, התיישנות התביעה פועלת כך ש-7 שנות ההתיישנות מתחילות להיספר מיום הגעתו של היילוד לגיל 18, כך שאם הוא זה שיבחר להגיש בעתיד תביעה, הוא יוכל לעשות זאת עד לגיל 25 שנים.

ולכן חשוב להבהיר שאם ישנם צעירים שסובלים מפגיעה מוחית, נוירולוגית או פיזיולוגית מולדת, ייתכן שנחוותה בלידתם רשלנות רפואית בטיפול בתשניק סב לידתי וכעת עומדת להם הזכות לתבוע את הצוות הרפואי, גם בחלוף שנים רבות מהמקרה.

בית החולים המיילד מחויב לספק את המסמכים שנוגעים להשתלשלות המקרה או מהלך ההריון והלידה וניתן לבדוק אותם מול עורך דין המתמחה ברשלנות רפואית וכן מול מומחה רפואי מתאים שיכתוב עבור התביעה חוות דעת מתאימה. אם בבית המשפט התביעה תתקבל וייקבע שישנה זכאות לפיצוי, מדובר בסכום כספי משמעותי ביותר.

 

ביסוס רשלנות רפואית בעת נזקי היפוקסיה ליילוד

על מנת להוכיח שנגרמה רשלנות, נדרשת הוכחה של שלושה אלמנטים – כולם מוכרחים להיות מגובים ומוסברים גם בחוות דעתו של אותו מומחה רפואי:

האלמנט הראשון הוא הוכחת הרשלנות – על התובעים להוכיח שהצוות הרפואי לא אבחן כראוי או בזמן את הסימפטומים המעידים על תשניק סב לידתי ולא טיפלו בו באופן ראוי, לרבות עיכובים שנוגעים לחילוץ העובר מרחם אמו.

האלמנט השני הוא הוכחת הנזק – התובעים אמורים להראות נזק קבוע ובלתי הפיך שנגרם ליילוד.

האלמנט השלישי הוא הוכחת הקשר הסיבתי – יש להראות קשר בין ההתרשלות לבין הנזק (לרבות היקף וסוג הנזקים) כך שיהיה ניתן לבסס פיצויים מתאימים. הקשר הסיבתי במקרים אלו מתבסס בדרך כלל על שני מסמכים רלוונטיים (ודומים למדי) – מסמך הקונצנזוס ודו"ח  ACOG.

 

עמידה בקריטריונים להוכחת תשניק סב לידתי

נייר העמדה המכונה מסמך הקונצנזוס, נוצר על ידי וועדת מחקר של איגוד המיילדים האוסטרלי והניו-זילנדי ובו 3 קריטריונים שמצביעים על כך שמחסור בחמצן (היפוקסיה) גורם לנכות נוירולוגית צמיתה:

  1. קיומה של חמצת מטבולית (PH < 7) בדם טבורי בלידה, או בבדיקת דם שבוצעה לאחר הלידה.
  2. סימנים מוקדמים של אנצפלופתיה נאונטלית ביננית עד קשה בקרב יילודים משבוע 34 והלאה.
  3. שיתוק מוחין מאחד הסוגים קוודריפלגיה ספסטית א דיסקינטית.

 

יחד עם קריטריונים אלו, הוצגו עוד 5 קריטריונים שבהצטברות של חמשתם ניתן לקבוע קשר סיבתי:

  1. אירוע היפוקסי שהתרחש מיד לפני הלידה או במהלכה
  2. שינוי פתאומי, חד ומתמשך בקצב לב העובר כאשר קודם לכן קצב הלב היה תקין.
  3. ציון אפגר של 0-6 במשך למעלה מ-5 דקות אחרי הלידה.
  4. עדות מוקדמת למעורבות רב-מערכתית.
  5. עדות הדמייתית מוקדמת לפגיעה מוחית חמורה.

 

דו"ח ACOG מטעם האיגוד האמריקאי למיילדות וגניקולוגיה, מתייחס לקריטריונים שמצביעים על אירועים מיילדותיים שגרמו לפגיעה מוחית ושיתוק מוחין.

חלקם מבוססים על אותם קריטריונים של הקונצנזוס יחד עם כמה שינויים:

  1. אפגר בציון נמוך גם בבדיקה חמישית וגם בבדיקה עשירית (יש לציין שהאפגר הינו סובייקטיבי מבחינת הפסיקה).
  2. חמצת בדם עם רמת PH נמוכה מהנורמה
  3. ממצאים נוירולוגיים חריגים לרבות פרכוסים, טונוס שרירים נמוך, רפלקסים בלתי תקינים, היפרטוניה או היפוטוניה, בדקות, השעות, הימים או השבועות הראשונים שאחרי הלידה.
  4. פגיעה רב-מערכתית כמו הפרעה בתפקודי הקרישה או פגיעה בכליות.

 

יש חשד לנזק בעקבות תשניק סב לידתי? אנחנו כאן!

תשניק סב לידתי הופך את אירועי ההריון והלידה למטלטלים ומורכבים רגשית עבור האם, האב וכל מכריהם ובני משפחתם. במקרים אלו דרושה מיומנות משפטית מעולה יחד עם ניסיון רב בתחום הרשלנות הרפואית וקשר למומחים רפואיים בעלי שם.

משרד עורכי הדין דוד פייל ושות' מתמחה ברשלנות הריונות ולידות כבר למעלה מ-20 שנים ומזמין אתכם לפגישת התייעצות בה נבחן את המקרה וסיכויי התביעה. תוכלו להיפגש איתנו להתייעצות ללא כל התחייבות מצידכם ולקבל מידע משפטי רלוונטי לגבי דרכי הפעולה המתאימות למקרה, צרו קשר.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם