צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

אפליה בבדיקת סרטן השחלות

להאזנה:

 

אפליה בבדיקת סרטן השחלות

אישה ממוצא מזרחי? נראה כי משרד הבריאות כבר החליט בשבילך אם תוכלי להביא ילדים לעולם.

עו"ד דוד פייל המתמחה בתביעות רשלנות רפואית: "מדובר באבסורד ממדרגה ראשונה, אישה ממוצא מזרחי אמורה לקבל החלטה נוראית במידה ולא תוכל לשלם את עלות הבדיקה בסך 4000 דולר, האם לכרות את שחלותיה בלי לדעת אם היא באמת זקוקה לכך מבחינה רפואית?

ידוע כי מוצא שונה משמעותו מחלות גנטיות שונות, הגנים BCRA1 , BCRA2 ממלאים תפקידים שונים וחשובים בתא בתיקון נזקים לחומר התורשתי ה-DNA. עד היום התגלו כמה מאות מוטציות בשני הגנים. השכיחות של מוטציות בגני אלו גבוהה במיוחד בקרב נשים ממוצא יהודי אשכנזי.

נשים שהן נשאיות של המוטציות בגנים BCRA1, BCRA2 נמצאות בסיכון מוגבר ללקות בסרטן השד, השחלה, החצוצרות וחלל הצפק. מספיק עותק אחד לא תקין של הגן בכדי שהמחלה תבוא לידי ביטוי נשים ממוצא אשכנזי מקבלות בסל הבדיקות בדיקה גנטית לגילוי סרטן השחלות בעוד נשים מזרחיות נאלצות לשלם בעבור בדיקת סרטן השחלות.

אפליה בבדיקת סרטן השחלות
אפליה בבדיקת סרטן השחלות

כיצד יכול אדם לדעת על עברו הגנטי ללא בדיקה מתאימה?

נראה כי משרד הבריאות כבר החליט בעבור הנשים המזרחיות כי בכדי לדעת בוודאות כי אינן נשאיות של מוטציות הגנים BCRA1 , BCRA2 עליהן לעבור ניתוח לכריתת השחלות או השדיים כפעולת מנע.

נשים ממוצא מזרחי מרגישות מופלות ומפוחדות, דודתה של גליה חלתה בסרטן השחלות וגם אמה. הבדיקה הגנטית איננה בסל הבדיקות עבורה. תשובתה של קופת החולים הייתה כי מבדיקה שנערכה עברה הרפואי אינו שונה ממבוטחות אחרות במצבה הסובלות גם הן מן המחלה ושגם להם לא אושרה בדיקה זו. עקב כך מתנצלים בקופת החולים אך לא ניתן לאשר את מימון הבדיקה.

נראה כי גליה איננה היחידה וישנן נשים רבות ממוצא מזרחי שאינן מקבלות את הבדיקה הגנטית עקב מוצאן. עלות הבדיקה הגנטית המתאימה לנשים ממוצא מזרחי היא 4000 דולר, אישה ללא אפשרות מימון כלכלית איננה יכולה לעמוד בעלויות הבדיקה ונותרת לה רק האפשרות של ניתוח מנע להסרת השחלות או השדיים.

עו"ד דוד פייל מומחה לתביעות רשלנות רפואית טוען כי מדובר באבסורד בדרגה ראשונה, "לא ייתכן שבישראל בשנת 2009 אישה רק בשל מוצאה המזרחי אמורה לקבל החלטה נוראית של כריתת השחלות עקב אי יכולת עמידה כלכלית בבדיקה גנטית שעלותה 4000 דולר בעוד נשים ממוצא אשכנזי מקבלות אותה ללא עלות. "

ממשרד הבריאות נמסר כי בדיקות גנטיות מתחומי הרפואה השונים נמצאות בסל הבריאות על פי אמות המידה המקצועיות המקובלות בעולם.

השיקולים רפואיים מקצועיים בלבד.

נראה כי משרד הבריאות כבר קבע לנשים רבות ממוצא מזרחי החוששות כי נושאות את הגנים BCRA1, BCRA2 כי ייאלצו לוותר על האפשרות להביא ילדים לעולם.

עו"ד דוד פייל בפייסבוק | ביוטיוב | באינסטגרם | מייל: moked@df-law.co.il

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם