נפגעי הלם לא מודעים לזכויותיהם

נפגעי הלם לא מודעים לזכויותיהם – מי מוגדרים נפגעי הלם? מהן זכויותיהם, למי עליהם לפנות, הזכויות העומדות מהביטוח, תסמונת פוסט טראומתית, כל זאת ועוד בעמוד הבא.

"אלפי נפגעי הלם בישראל לא מודעים לזכויותיהם", כך אומר עו"ד דוד פייל, מומחה במאבקים מול חברות הביטוח וקופות החולים להשבת פיצויים למבוטחים.

מתברר כי נפגעי ההלם בישראל זכאים לפיצויים בלא פחות מארבעה סוגי ביטוחים שכיחים כמו ביטוח אבדן כושר עבודה, ביטוח בריאות, ביטוח חיים ואפילו ביטוח סיעודי.

עו"ד דוד פייל מסביר באילו מקרים נפגעי ההלם זכאים לפיצוי, ומתי כדאי להם לפנות למומחים על מנת לברר את זכויותיהם.

העורף הישראלי נופל קורבן לעימות מלחמתי לא רק בחודשים האחרונים. חשיפת האזרחים בישראל לפיגועים, טילים ורקטות נמשכת כבר שנים רבות. עיקר הנפגעים האזרחיים מהעימות הם נפגעי הלם הסובלים, ונקראים בשפה היום יומית – נפגעי חרדה ובשפה המקצועית נפגעי פוסט טראומה.

פגיעה זו, למרות שהיא לא נראית לעין, ונתפשת בציבור הרחב כקלה יותר מפציעה – היא פגיעה חמורה העלולה לפגוע בכל מעגלי התפקוד של הנפגע.

לדברי עו"ד דוד פייל המתמחה בהשגת פיצויים לאזרחים נפגעי טרור מחברות הביטוח וקופות החולים, אלפי נפגעי ההלם בישראל זכאים לפיצויים לא מעטים ממספר מגוון של גופים וביטוחים.

נפגעי הלם לא מודעים לזכויותיהם

מהי תסמונת פוסט טראומתית?

תסמונת פוסט טראומטית היא הפרעה נפשית מקבוצת הפרעות החרדתיות, הנגרמת כתוצאה מאירוע טראומטי, לרוב אירוע קשה, בו חווה האדם איום ממשי של מוות שלו או של אחר, שגרם לו לתחושת חוסר אונים, אימה ופחד עמוק.

קורבנות ההפרעה הסובלים לרוב מזיכרונות חוזרים מהאירוע הטראומטי, המתבטאים גם בחלומות, אשר כוללים שיחזור של תמונות, תחושות וחזרה של מחשבות מאותם רגעים. כמו כן סובלים נפגעי ההלם מאשליות ומפלאשבקים הגורמים לחוש שהאירוע, לכאורה, מתרחש שוב.

התגובה החרדתית מתעוררת בקרב הקורבנות כאשר הם נחשפים לגירויים המסמלים או מזכירים את האירוע הטראומטי אותו חוו. התגובה מתבטאת בדופק מהיר, הזעה, הסמקה, לחץ דם גבוה, רעד בגוף ועוד. בנוסף, הנפגעים עשויים לחוות קושי להירדם, סובלים מהתפרצויות זעם קשות, ומקשיים בריכוז באופן שתפקודם היום יומי והתעסוקתי עלול להפגע באופן קשה.

לדברי עו"ד דוד פייל, אם כל התסמינים שצוינו לעיל נמשכים יותר מחודש ממועד האירוע, קיים חשש סביר כי מדובר בהפרעה פוסט טראומתית, ויש למהר לאבחן את התופעה בעזרת רופא המשפחה, פסיכולוג או פסיכיאטר.

נפגעי הלם – הזכויות העומדות מהביטוח

לדברי עו"ד פייל נפגעי ההלם בישראל זכאים לקבל פיצויים משלל גופים ולא רק מהמדינה כפי שידוע לרוב האוכלוסיה. בין יתר הגורמים המפצים מצויות חברות הביטוח, אך לא מעטים מהנפגעים מוותרים שלא מדעת על הפיצוי:

נכות מתאונה

אחת מהפוליסות הנמכרות ביותר בישראל הינה פוליסת ביטוח מתאונה הנמכרת לעיתים קרובות ככסוי נלווה לפוליסת ביטוח חיים או כפוליסה נפרדת. הן במסגרת פרטית והן במסגרות קבוצתיות. פוליסה זו מפצה נפגעים במקרה של תאונה המוגדרת, לרוב, כאירוע פתאומי ובלתי צפוי.

נפילת טיל או התרחשות פיגוע, למרות שבשפת היומיום אינה נחשבת כתאונה – כן עשויה לענות על הגדרת "תאונה" על פי חלק גדול מהפוליסות המשווקות היום. לכל מי שבבעלותו ביטוח לנכות מתאונה ונפגע במהלך המלחמה, כדי לבדוק את זכאותו לקבלת פצוי על פי פוליסה זו.

גובה הפיצוי בפוליסה תלוי בסכום הביטוח שנרכש ובאחוזי הנכות שנקבעו למבוטח.

אובדן כושר עבודה

לדברי עו"ד פייל, פעמים רבות נפגע תפקודם של הסובלים מתסמונת פוסט טראומתית בצורה כל כך חמורה, עד שהם חדלים לעבוד לתקופה ממושכת, או יוצאים לחלוטין ממעגל העבודה. כל מי שברשותו ביטוח אובדן כושר עבודה, אם במסגרת ביטוח קולקטיבי, אם במסגרת פנסיה ואם במסגרת פרטית – צריך לבדוק אם הנזק אשר נגרם לו מהתסמונת הפוסט טראומתית עשוי לזכות אותו בפיצויים על אבדן כושר עבודה. הפיצוי במקרה זה יכול להגיע ל-75% ממשכורתו של העובד לפני התאונה, אך הדבר תלוי בתנאי הפוליסה הספציפיים אותה רכש. (https://aaronkirman.com/)

ביטוח בריאות פרטי

כל מי שרכש ביטוח פרטי והוכר כנפגע הלם, עשוי להעזר בפוליסה לצורך מימון התייעצות עם רופאים מומחים, טיפולים פסיכולוגיים, או לצורך מימון תרופות שאינן מכוסות בסל הבריאות או לצרכים רפואיים אחרים. לצערנו בחלק מהפוליסות יש החרגה לטיפולים נפשיים. אזרחים אשר בבעלותם ביטוח בריאות פרטי או ביטוח בריאות במסגרת מקום העבודה יכולים לנסות ולהסתייע בפוליסה למימון הוצאות רפואיות.

ביטוח סיעודי

לדברי עו"ד פייל, אנשים סיעודיים הם לא רק אלה המוגבלים בתנועה מפאת גילם, מחלה או נכות, אלא גם חולים שנדרשים להשגחה מתמדת עקב חשש לפגיעה בעצמם או באחרים, ואשר נקראים בשפה המקצועית 'תשושי נפש'.

לדברי פייל, על מנת לקבל פיצוי מביטוח סיעודי יש לעבור הערכת מומחה שיקבע האם קורבן ההלם נחשב לתשוש נפש על פי הקריטריונים הרפואיים. במקרה שכן, יהיה החולה זכאי לפיצויים לא מעטים במסגרת הביטוח הסיעודי.

לסיכום

לסיכום, אם נחשפתם בשנים האחרונות לאירוע טרור, כמו נפילת רקטה או פיגוע, או אפילו תאונת דרכים מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי אשר יקבע האם אתם זכאים לפיצוי מחברות הביטוח או מקופות החולים מהמוסד לביטוח לאומי או ממשרד הביטחון. מומלץ במקרה שכזה לפנות לעורכי דין המתמחים בנזיקין, ואשר עושים שימוש במשרדם בייעוץ רפואי, אשר יכול לקבוע במהירות האם יש בסיס לתביעת נזיקין או לא.

עו"ד דוד פייל מתמחה בטיפול בתביעות רשלנות רפואית, תאונות דרכים, ובמאבק מול חברות ביטוח וקופות חולים על סירובם לשלם פיצויים המגיעים למבוטחיהן מתוקף פוליסות בריאות.

עו"ד דוד פייל בפייסבוק | ביוטיוב | באינסטגרם | מייל: moked@df-law.co.il