צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית בבדיקת גסטרוסקופיה

להאזנה:

 

בדיקת הגסטרוסקופיה נחשבת לבדיקה פשוטה יחסית, אולם דווקא בשל כך במצבים בהם נוצר נזק בעקבות הבדיקה, ניתן לתבוע את הרופא המטפל בגין רשלנות רפואית.

מתי ניתן לתבוע, ובאילו עילות? כל המידע על רשלנות רפואית בבדיקת גסטרוסקופיה.

 

בדיקת גסטרוסקופיה – מה זה?

גסטרוסקופיה הינה בדיקה שמאפשרת להתבונן בחלל הפנימי של הבטן, הכולל את הוושט הקיבה והתריסריון, באמצעות מצלמה קטנה שממוקמת בקצהו של צינור גמיש שמוחדר דרך הפה.

הבדיקה משמשת בעיקר לאבחון ולעיתים גם לטיפול במחלות של דרכי העיכול העליונות.

ישנם מספר מקרים בהם רופא עשוי להפנות מטופל לביצוע בדיקת גסטרוסקופיה:

 

המטופל סובל מבעיה בלתי מוסברת בדרכי העיכול העליונות

כאשר המטופל סובל מבעיה בלתי מוסברת בדרכי העיכול העליונות, כגון כאבי בטן, הקאות, או הפרעות בבליעה.

 

חשד לקיומם של גידולים סרטניים או מחלות דלקתיות

במצבים בהם קיים חשד לקיומם של גידולים סרטניים או מחלות דלקתיות במערכת העיכול העליונה, משמשת הבדיקה ללקיחת ביופסיה (דגימה של רקמה מאזור חולה).

רשלנות רפואית בבדיקת גסטרוסקופיה
רשלנות רפואית בבדיקת גסטרוסקופיה

המטופל סובל מבעיה בדרכי העיכול העליונות

כאשר המטופל סובל מבעיה בדרכי העיכול העליונות, כגון דימום פנימי בדרכי העיכול או שישנו גוף זר שנתקע בוושט, משמשת הבדיקה כטיפול לעצירת הדימום או להוצאת הגוף הזר.

 

כיצד מתנהלת הבדיקה

את הבדיקה מבצע רופא מומחה למחלות של דרכי העיכול (גסטרואנטרולוג).

במהלך הבדיקה, שוכב המטופל על הגב או על הצד, ומחברים אותו למכשירי ניתוק (דופק, נשימה ולחץ דם) וכן ניתנות לו תרופות הרגעה דרך הוריד. לאחר מכן, מוחדר האנדוסקופ לתוך גרונו של הנבדק.

האנדוסקופ הינו צינור קטן וגמיש שבקצהו נמצאת מצלמה זעירה, שמאפשרת לרופא המטפל לבצע את הבדיקה. אף שהבדיקה מעוררת אי נוחות זמנית ומונעת מהנבדק לדבר, האנדוסקופ אינו מפריע לנתיב האוויר החיוני לנשימת הנבדק.

משך זמן הבדיקה הינו בין 5 ל- 20 דקות, ומדובר בבדיקה שנחשבת לפשוטה יחסית, אך עדיין קיים בצידה הסיכון לרשלנות רפואית.

 

תביעה בגין רשלנות רפואית – מתי אפשר לתבוע

ככלל, על מנת לתבוע בגין רשלנות רפואית יש צורך להצביע על קיומם של 3 יסודות: קיומו של נזק למטופל, התרשלות מצידו של הרופא המטפל, וקיומו של קשר סיבתי בין הנזק שנוצר למטופל להתרשלות הרופא.

בשביל לקבוע כי התקיימה רשלנות מצידו של הרופא, יש להוכיח שזה סטה מן הסטנדרטים המקובלים בקרב אנשי המקצוע בביצוע הבדיקה ולא עשה את מלאכתו כראוי.

לצורך כך, נבחנת התנהגותו של הרופא מנקודת מבטו של "הרופא הסביר", שהינו פיקציה משפטית שמשמשת את השופטים על מנת לבחון את טיב ההתנהגות של הרופא בנסיבות העניין.

לעיתים רבות, על מנת להוכיח את ההתרשלות יש צורך בחוות דעת של רופאים נוספים, שיבחנו את התנהגות הרופא המטפל ויחוו את דעתם באשר לטיבה בנסיבות האירוע.

באופן ספציפי, בבדיקת גסטרוסקופיה, עשויה לחול הרשלנות הרפואית במספר שלבים: בשלב ההפניה לבדיקה, בשלב ההכנה לה ובביצועה. כעת, נבחן את כל אחד מהמצבים בהם עשוי הרופא להתרשל.

 

רשלנות רפואית בהפניה לבדיקת גסטרוסקופיה

בשלב ההפניה, עשויה לחול התרשלות בשני מצבים: הפניה מיותרת לבדיקה פולשנית שאיננה נצרכת, וכן במקרה בו לא נעשתה הפניה, למרות שהרופא הסביר היה מפנה את המטופל לבדיקה.

לדוגמא, במקרים בהם המטופל סובל תקופה ארוכה מכאבי בטן בלתי מוסברים ומוצאה שחורה, אי הפניה לבדיקת גסטרוסקופיה עשויה לעלות כדי רשלנות רפואית, שכן מדובר בסימפטומים שמחייבים הפניה לבדיקה בשל חשד לגידול או דימום בדרכי העיכול.

במקרים בהם נעשתה רשלנות רפואית שהובילה לאיחור בביצוע הבדיקה, פסק בית משפט השלום בתל אביב בשנת 2011 פיצוי כספי בסך של 820 אלף ש"ח למטופלת שלא נשלחה לבדיקה.

 

רשלנות רפואית בהכנה לבדיקת גסטרוסקופיה

לפני הבדיקה, על הרופא המטפל לתת לנבדק מספר הנחיות חשובות.

כאשר המטפל נמנע מנתינת הוראות אלו באופן ברור למטופל, ייתכן וניתן לתבוע פיצוי כספי בגין רשלנות רפואית בבדיקה.

בין הוראות אלו, על הרופא להורות לנבדק לצום כ6 עד 8 שעות לפני הבדיקה.

במקרים בהם המטופל לוקח תרופות נוספות ובייחוד תרופות מדללות דם כגון אספירין, לעיתים מחובתו של הרופא להורות לנבדק שלא לקחת את התרופות בימים שלפני הבדיקה, על מנת למנוע את הסיכון לדימום במקרה בו תילקח ביופסיה.

בנוסף, לקראת הבדיקה מקבל המטופל חומר הרגעה שמונע ממנו את האפשרות לנהוג לאחר מכן, כך שגם על חובה זו מחויב הרופא לידע את הנבדק לפני הבדיקה.

היעדר הנחיה לביצוע הוראות אלו, עשוי להעמיד את המטופל בסכנה ממשית בזמן הבדיקה, או לפגוע ביכולת הפענוח שלה, ולכן לגרום נזק רב למטופל.

 

רשלנות רפואית בביצוע בדיקת גסטרוסקופיה

רשלנות רפואית בזמן בדיקה עשויה לגרום למטופל נזק וכאב רב.

ביצוע הבדיקה בידי רופא שאינו מומחה לכך או היעדר תשומת לב בזמן הבדיקה, עשויים להוביל להחדרה מזיקה של האנדוסקופ לתוך פיו של המטופל, ואך להוביל לפציעות פנימיות והחרפת פגיעות קיימות.

לכן, חשוב מאוד לשים לב להתפתחותם של תופעות לוואי לאחר הבדיקה, שכן אלו עשויות ללמד על התרשלות רפואית בזמן הבדיקה.

לבסוף, קיימת אפשרות להתרשלות בפספוסה של מחלה קיימת. במקרים אלו למרות ביצוע הבדיקה כראוי, הרופא המטפל מתרשל בפענוח הבדיקה, וקובע כי היא איננה מעלה ממצאים רפואיים משמעותיים.

כך למשל, מטפלים עשויים לפספס גידולים ממאירים בשלב מוקדם, ולפגוע בסיכויי ההחלמה של הנבדק. במקרים אלה, ניתן להגיש תביעה בגין אובדן סיכויי החלמה, ולקבל פיצוי כספי משמעותי.

 

רשלנות רפואית בגין אי הסכמה מדעת בבדיקת גסטרוסקופיה

עילה נוספת לתביעה שהינה אפשרית פעמים רבות, הינה בגין פגיעה באוטונומיה של המטופל ובקבלת אי הסכמה מדעת מצידו לביצוע הבדיקה.

על פי סעיף 13 בחוק זכויות החולה, מחובתו של הרופא המטפל ליידע את הנבדק על הסיכויים והסיכונים שהבדיקה כוללת מוקדם ככל הניתן, כך שהסכמתו של הנבדק לבדיקה תהיה מתוך דעת מיושבת והבנה של המצב הרפואי.

מחובתו של הרופא ליידע את המטופל על תופעות הלוואי של הבדיקה, וכן על כאב ואי נוחות שעשוי להיות נלווה לה, ועל התוצאה שתהיה לאי קיומה של הבדיקה במקרה בו המטופל יחליט לוותר עליה.

במקרים בהם הרופא מועל בחובה זו, צומחת עילה לתביעה נזיקית בגין אי הסכמה מדעת ופגיעה באוטונומיה, שאיננה דורשת לקיומה נזק פיזי.

כל שכן שבמקרים בהם זה קיים, עילה זו מצמיחה אפשרות לפיצוי כספי גבוה ומהיר יותר.

 

עורך דין מומחה לרשלנות רפואית

אף שלא כל דחייה או נזק שנגרם לאחר בדיקת גסטרוסקופיה עולה כדי רשלנות רפואית, פעמים רבות ייתכן וקיימת עילה לתביעה בגין רשלנות בבדיקה.

במידה ועברתם בשנים האחרונות בדיקה גסטרוסקופית, ובייחוד אם סבלתם מנזקים אחריה, ייתכן ומגיע לכם פיצוי כספי בגובה של מאות אלפי שקלים.

אנו במשרד עורכי הדין דוד פייל ושות' מתמחים מזה למעלה מ20 שנה בתחום הרשלנות הרפואית. למשרד רזומה מרשים של הצלחה במשך למעלה מ20 שנה, וניסיון בתביעות רשלנות בגובה מאות מיליוני שקלים, בהם זכו לקוחותינו במשך השנים.

היועצים הרפואיים המומחים שלנו ועורכי הדין של המשרד ישמחו לעמוד לשירותכם. אנו מזמינים אתכם לקבוע כעת פגישת ייעוץ ראשונית בבית הלקוח, ללא התחייבות נוספת, על מנת לבחון את גובה הפיצוי שמגיע לכם.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם