צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית באבחון סרטן המעי הגס

להאזנה:

 

רשלנות רפואית באבחון סרטן המעי הגס יוצרת שורה של נזקים קשים ומצערים – מקבלת טיפול אגרסיבי וקשה על אף הפגיעה בסיכויי ההחלמה מהמחלה ועד לכריתת המעי, נכות צמיתה ולמרבה הצער גם מוות. סבורים שהתקיימה רשלנות רפואית גם במקרה שלכם? כאן תוכלו לוודא במדויק.

 

האבחון בוצע באיחור, החולה נאלצה לכריתת המעי

מעשה בתובעת שהגישה תביעת רשלנות רפואית באבחון סרטן המעי הגס, בו חלתה כשהייתה בת 30, אך אובחנה רק מספר שנים מאוחר יותר בעקבות התרשלות מצד רופאת המשפחה שלה.

הסיפור מתחיל בדימום צואתי וכאבים עליהם התלוננה המטופלת בפני הרופאה שלה מספר פעמים. אלא שהרופאה ויתר הצוות הרפואי לא זיהו שמדובר בסרטן במעי הגס, כך שהוא הוסיף להתקדם ולהתפתח עד כדי חסימת מעיים מוחלטת, כשנה אחרי מועד התלונה הראשונה.

גם האבחון עצמו, לא נערך מצד רופאת המשפחה אלא בבית החולים, אליו הגיעה התובעת כשהיא סובלת מכאבים איומים. בדיקת CT שנערכה לה העלתה את הממצא החמור ואילצה אותה לבצע עוד באותו היום ניתוח לכריתת המעי הגס בדחיפות. למזלה הטוב של התובעת, היא הצליחה להחלים לחלוטין ממחלתה לאחר מכן.

 

האם נגרמה כאן רשלנות רפואית באבחון המחלה?

תפקוד רופא המשפחה איננו זהה מבחינה רפואית לתפקוד שאליו נדרש רופא מומחה. רופא המשפחה קולט תלונות כלליות שיש להן עשרות הסברים ותרחישים אפשריים ומפנה מהם לבדיקות מתאימות, שיאששו או יפריכו את תלונות המטופלים.

ויחד עם זאת, גם על רופאי המשפחה מוטלת חובת הזהירות כלפי מטופליהם, כך שהם אמורים להקשיב לתלונות המטופלים, להפנות אותם לבדיקות מקיפות לבירור מצבם ולא להתעלם בשום אופן מתסמינים או סימנים שיש להם קשר למחלה כלשהי, בוודאי שלא לקטלנית וחמורה כמו מחלת הסרטן.

רשלנות רפואית באבחון סרטן המעי הגס
רשלנות רפואית באבחון סרטן המעי הגס

גילוי מוקדם של סרטן המעי הגס

סרטן המעי הגס נחשב לשני בשכיחותו בישראל בקרב נשים (שני רק לסרטן השד), שלישי בשכיחותו בישראל בקרב גברים (אחרי סרטן הערמונית והריאות) ועשוי לתקוף את המעי, התוספתן והחלחולת. קבוצת הסיכון למחלה זו היא בקרב בני ה-50+ ולשם כך מומלץ לערוך בדיקה שנתית מגיל זה לאיתור מוקדם של המחלה.

הגילוי המוקדם של מחלת הסרטן מונע נזקים חמורים ועשוי אפילו להציל חיים. כיום אבחון מחלה זו מוכרח להיות מהיר, מדויק ומוקדם ככל הניתן כדי שיהיה אפשר לטפל בגידול ביעילות ולהגדיל את סיכויי הריפוי וההחלמה באופן משמעותי. לאור אלו, קל להבין מדוע כל איחור באבחון עשוי לבטא עילת רשלנות רפואית ולזכות את נפגע הרשלנות בפיצוי כספי משמעותי.

 

תסמינים, גורמי סיכון ודרכי הטיפול

בדרך כלל סרטן המעי הגס מתחיל כקבוצת תאים בשם פוליפים, שאינם סרטניים, אך עלולים להפוך לכאלו בהמשך. הפוליפים כשלעצמם אינם מייצרים תסמינים מובחנים מאוד, אך מכיוון שאפשר לאתר אותם, ממליצים הרופאים לעבור בדיקה שנתית לאיתור והסרת פוליפים קיימים, כדי לבלום את הפיכתם האפשרית לממאירים.

כאשר מאותרת מחלה ממאירה במעי הגס, עומדות לרשות המטופל ורופאיו כמה אפשרויות, לרבות ניתוח להסרה חלקית או מלאה של המעי הגס, טיפול תרופתי, טיפולי כימותרפיה או הקרנות, אימונותרפיה ועוד.

בשלביה המתקדמים של המחלה הממארת, ייתכן שיופיעו תסמינים שונים כמו עצירות, שלשולים, תדירות משתנה במתן צואה, שינוי מתמשך בתנועות המעיים, כאבי בטן ממושכים, גזים והתכווצויות, דימום צואתי או בפי הטבעת, חולשה ועייפות או ירידה בלתי מוסברת במשקל.

הרופא אמור להתחשב כעת גם בגורמי הסיכון האפשריים לפני שיפנה אתכם לבדיקות המתאימות. כאמור, בני ובנות 50 ומעלה נכללים בקבוצת הסיכון למחלה אם כי חשוב לציין שהיא תוקפת גם בגילאים צעירים יותר.

בנוסף אנשים בעלי מחלת מעי דלקתית כמו קוליטיס או קרוהן נחשבים לקבוצת הסיכון למחלה וכך גם מי שסבלו מפוליפים בעבר, אנשים שמישהו ממשפחתם חלה בסרטן המעי הגס בעבר וכן אנשים שאורח החיים שלהם כולל השמנת יתר, ישיבה ממושכת, אכילה של מזונות עתירי שומן ובשר אדום מעובד, עישון ואלכוהול.

הרופא אמור לפעול בהתאם לסימפטומים המתוארים ולשיוך לקבוצת הסיכון, להפנות אתכם לבדיקות המתאימות ולהימנע מאובדן זמן יקר עד לאבחון במועד מאוחר ומתקדם.

 

האם כל אבחנה באיחור מהווה רשלנות רפואית?

את אבחון סרטן המעי הגס מבצעים דרך שלל בדיקות: קולונסקופיה, ביופסיה, בדיקה של פי הטבעת, חוקן בריום ועוד. כל אלו יכולים להצביע על הגידול ואף על הסוג והשלב שבו הוא נמצא, דבר שצפוי לקבוע את אופן הטיפול במחלה.

אמנם כל רופא עלול להתרשל בביצוע אבחנה שגויה, לפרש שלא כראוי את הבדיקה או חלילה להימנע מלהפנות אליה, אך ישנם מקרים שבהם למרות הרצון לאבחן את המחלה בהקדם ולבצע את מלוא הבדיקות, המחלה לא תתגלה והיא תכה בעוצמה בשלב מתקדם, שבו היא תהיה בלתי נמנעת.

לכן חשוב לעמוד על ההבדל בין מקרים שבהם רופא חורג מהפעולות הסבירות והנדרשות שעליו לבצע, לבין מקרים שבהם הרופא פעל בהתאם לחובת הזהירות וכמצופה ממנו בהתאם לנסיבות המקרה – מצב שאיננו מצמיח עילה לתביעת רשלנות רפואית.

רק אם יצליח למעשה התובע להוכיח כי התקיימה רשלנות רפואית שבה נכשל הרופא במבחן "הרופא הסביר" (כלומר שחרג מהנהלים או אמות המידה הרפואיות המקובלות וזאת בניגוד להחלטות שהיה לוקח כל רופא סביר אחר) ושרשלנות זו גרמה לנזקים רפואיים שונים – הרי שיהיה מדובר בתביעת רשלנות רפואית שתתקבל ותזכה את התובע בסכום פיצויים משמעותי, לרוב של מאות אלפי שקלים.

רשלנות רפואית באבחון סרטן המעי הגס – 10 דוגמאות

ישנן שלל נסיבות שמצמיחות עילה לתביעת רשלנות רפואית במקרה של אבחון סרטן המעי הגס:

  1. רופא שאינו מפנה לבדיקות תקופתיות לאיתור המחלה, בייחוד כאשר מדובר במטופל המשתייך לקבוצת הסיכון למחלה
  2. רופא שאיננו מספק טיפול מתאים ואף פוסל תסמינים ותלונות מצידו של המטופל
  3. רופא שאיננו מאבחן כראוי את המטופל ולכן מביא לעיכוב בקבלת טיפולים חיוניים
  4. כשל בהזמנת בדיקה או הפניה לבדיקה מסוימת
  5. אי ביצוע סקירה והערכה של הרקע הרפואי האישי והמשפחתי של המטופל
  6. קביעה שהתסמינים עליהם מטופל מתלונן הם "בעיות עיכול", מבלי שהפנה לבדיקות לאבחון מדויק בנושא
  7. כישלון במעקב אחר חולה או אדם שעשוי לחלות במחלה כמו בעלי פוליפים שהוסרו או הסובלים ממחלת מעי דלקתית
  8. חוסר הקישור בין תסמינים לבין האפשרות לסרטן במעי, כמו למשל דם בצואה וכאבי בטן ממושכים בקרב אדם אנמי
  9. פענוח שגוי או חלקי של תוצאות בדיקות
  10. הימנעות מהתייעצות עם רופא מומחה, או הימנעות מהפניית מטופל למומחה מתאים

 

כל אלו עשויים לגרום לסיבוכים קשים, החל מהסרת המעי הגס ושימוש לצמיתות בסטומה, או אובדן של פעולות המעי וכלה בנכות לצמיתות וחלילה מוות.

 

תביעת רשלנות רפואית באבחון סרטן המעי הגס

אם אתם סבורים שנגרמה במקרה שלכם או של קרוביכם רשלנות רפואית באבחון סרטן המעי הגס, מומלץ שתפנו להתייעצות עם עורך דין המתמחה ברשלנות רפואית, בפרט במקרים דומים לשלכם. עורך הדין יוכל לספק הערכה בנוגע לסיכויי התביעה ולהבין כיצד לפעול מבחינה משפטית, להיעזר במומחה רפואי לצורך כתיבת חוות הדעת שתוגש יחד עם התביעה ולאסוף תיעוד רפואי נוסף שלא מצוי בידכם.

משרד עורכי הדין דוד פייל ושות' שמח לעמוד לרשותכם בכל התייעצות, סוגיה והכוונה ולפעול למענכם מתוך ניסיון עשיר בתחום הרשלנות הרפואית כבר יותר מעשרים שנים. צוות המשרד, עורכי הדין וכן מיטב היועצים הרפואיים שלנו יוכלו לענות על שאלותיכם ולהעניק לכם שירות מקצועי וחסר פשרות, עד להשגת התוצאה הטובה ביותר.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם