צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית באבחון סרטן הריאות

להאזנה:

 

רשלנות רפואית באבחון סרטן הריאות עשויה לגרום לנזקים קשים, לפגיעה באיכות חיי החולה ולמרבה הצער גם למוות. אם אתם סוברים שחלו טעות, ליקוי, עיכובים או שיהוי באבחון מחלתכם וכבר נגרמו ממנה נזקים, חשוב להבין כיצד לפעול ובאילו מצבים תהיו זכאים לתבוע ולקבל פיצויים:

 

על תסמינים מחשידים וחשיבות הגילוי המוקדם

סרטן הריאות נחשב לאחד מסוגי הסרטן הנפוצים וגם הקטלניים ביותר בעולם המערבי. אלפי חולים מאובחנים במחלה זו בישראל לבדה מידי שנה וסובלים משלל תסמינים כמו שיעול, ירידה חדה ובלתי מוסברת במשקל, זיהומים במערכת הנשימה, חולשה כללית, צרידות, דלקות ריאות תכופות וקוצר נשימה. במצב של גרורות, ייתכנו גם צהבת וכאבי עצמות.

יש חשיבות רבה מאוד לאבחון מהיר ומדויק של המחלה, שכן היא פוגעת משמעותית באיכות החיים ובבריאות ומצריכה בדיקות רבות, שעשויות ליצור פער עד להתחלת הטיפול עצמו. בין היתר, נדרש מרופא המשפחה להפנות את המטופל לבדיקות מקיפות כמו צילום חזה, בדיקות דם ורוק שיאתרו תאים סרטניים ובמידת הצורך גם להמשך בדיקות כמו CT וברונכוסקופיה.

גם כאן, בדומה ליתר סוגי הסרטן קיימים סוגי גידולים ממאירים שונים, כך שהאבחון לבדו איננו מספיק וחשוב לאפיין גם את סוגו על מנת להחליט על דרכי הטיפול. כל עוד מדובר בגידול קטן, ייתכן שיהיה ניתן להסירו בניתוח. כאשר מדובר בגידול גדול או מפושט, יהיה צורך בהקרנות וכימותרפיה ולעתים לשלב בין מספר טיפולים במקביל.

רשלנות רפואית באבחון סרטן הריאות
רשלנות רפואית באבחון סרטן הריאות

רשלנות רפואית באבחון סרטן הריאות: מה כבר יכול להשתבש?

למרבה הצער, טעויות, כשלים והתרשלות שנוגעים לאבחון סרטן הריאות אינם נדירים. רשלנות רפואית באבחון סרטן הריאות עשויה להתקיים בשלל מצבים כמו למשל:

  • אי שיוך של מטופל לקבוצת סיכון מתאימה, כמו למשל בקרב מטופלים שמעשנים לאורך שנים רבות
  • אבחנה שגויה שלפיה נקבע כי מדובר במחלה אחרת
  • חוסר הפנייתו של המטופל להמשך בירור ע"י מומחה, או לבדיקות המתאימות
  • רשלנות באבחון של סוג הגידול הספציפי שקיים בריאות
  • העדר הפניה או הפניה באיחור לביופסיה, על אף ולמרות שקיימים תסמינים המבטאים חשש למחלת סרטן הריאות.

 

כל אלו ועוד מספר צורות של רשלנות, עשויות לגרום לנזקים חמורים ביותר למטופל, עד כדי פגיעה קשה באיכות חייו ואפילו בחייו עצמם. קיימת כמובן חשיבות ראשונה במעלה לאבחון מוקדם ומהיר ככל האפשר של סרטן הריאות, דבר שעשוי להשפיע לטובה על היכולת למגר את הגידול, לבלום את התקדמותו ואף להביא לריפוי מהמחלה.

 

רשלנות באבחון עקב אי שיוך המטופל לקבוצת סיכון

הריאות הן איברי הנשימה וחלק ממערכת הנשימה כולה – מערכת מורכבת הכוללת מספר מבנים, שתפקידה המרכזי הוא לשאוף אוויר ולהעביר אותו לתאי הדם האדומים ומשם אל כל חלקי הגוף. תוצר הלוואי של הפעולה הוא הפחמן הדו-חמצני, שאותו הגוף נושף החוצה לסביבה.

ידוע ששאיפה של מזהמים נוספים כמו חומרים רעילים (אסבסט או סיליקה למשל) או מוצרי טבק מגבירים את הסיכון לסרטן הריאות וכך גם העישון הפסיבי. כמו כן, סרטן זה שכיח בקרב בני ה-60+ אם כי הוא תוקף גברים ונשים גם בגילאים צעירים בהרבה. בנוסף, ייתכן גם שאדם יהיה בעל סיכון גנטי למחלה זו.

 

רשלנות רפואית באבחון סוג סרטן הריאות

לסרטן הריאה מספר סוגים אפשריים, הנחלקים לתאים קטנים (SCLC) ותאים שאינם קטנים (NSCLC) ולעתים קשה לאבחן את הסוג המדויק. זה קורה גם כאשר בבדיקה מיקרוסקופית מדובר עדיין בתאים זעירים שטרם התפתחו על מנת שיהיה ניתן לזהות אותם, או בעקבות ביופסיה שבה כמות התאים שנדגמה היא בלתי מספקת.

רשלנות רפואית באבחון עקב אי הפניה לבדיקות

ככל שקיימים תסמינים וממצאים שמעידים על התפתחות סרטנית בריאות, על הרופאים מוטלת החובה לשלוח את הנבדק לאבחון ובירור מעמיק באמצעות סריקת CT ובדיקת ברונכוסקופיה – בדיקת דגימה תאית מהסמפונות וביופסיה לגוש שנצפה בתוך הריאות. בהתאם לממצאים אלו יהיה ניתן לזהות את שלב המחלה, מיקום הגידול והפיזור הנוכחי שלו. כל אלו עתידים לקבוע את סוג ואופן הטיפול.

 

חשיפת רשלנות רפואית באבחון סרטן הריאות

רשלנות רפואית באבחון סרטן הריאות מתקיימת בדרך כלל כאשר הצוות הרפואי לא נותן, מכל סיבה שהיא, את דעתו לקיומם או משמעותם של תסמינים שונים שעשויים להצביע על סרטן ריאות. לצורך העניין, רופא משפחה שלא מפנה מטופל שמגיע פעם אחר פעם עם דלקות ריאות ומתלונן על כאבים ושיעול קשה ולאחר מכן מתגלה בדיעבד שמדובר בסרטן ריאות, הרי שאותו רופא עשוי להיות מואשם בגרימת רשלנות רפואית.

אם אתם מאמינים שאבחון סרטן הריאות בוצע לכם באיחור, שהייתה טעות באבחון המחלה או דיחוי בביצוע הבדיקות, ההפניות וקבלת התשובות, מומלץ לבדוק את הנושא מול עורך דין רשלנות רפואית שיבדוק האם מתקיימת עילה לתביעה. אם קיימת רשלנות שנובעת מבעיה בשלב האבחון שגרעה מהיכולת של מטופל לשפר את סיכויי החלמתו והחמירה את נזקיו, הרי שהוא יוכל להימצא זכאי לפיצוי כספי של עשרות ואלף מאות אלפי שקלים.

 

חובת ההוכחה במשפטי רשלנות רפואית היא של הנפגע!

כדי להוכיח שנגרמה רשלנות רפואית המזכה בפיצוי כספי משמעותי, נדרש התובע (כלומר נפגע הרשלנות או מי מטעמו) להוכיח כי נגרם כתוצאה מאותה הרשלנות נזק ושאותו נזק קשור סיבתית לרשלנות.

הרי לצורך העניין, כל אדם שלקה בסרטן ריאות ואובחן בשלב מתקדם שגרע מסיכויי הריפוי וההחלמה שלו, יוכל לבוא בטענות לצוות הרפואי בנושא. אך הצורך בהוכחת הקשר הסיבתי מציב בפני אותו חולה "חומה" שתצמצם את יכולת התביעה שלו רק למקרים שבהם התרחשו שגיאה, ליקוי או חריגה מהסטנדרטים הרפואיים המקובלים מצד הגורמים המטפלים.

כאשר מתרחשת רשלנות באבחון סרטן ריאות, סביר שתנוהל משפטית אחת משתי אסטרטגיות מרכזיות:

 

אובדן סיכויי ההחלמה כתוצאה מהגילוי המאוחר

מדובר במקרה הנפוץ יותר, שבו נטען כי הסיכויים להחלמה נפגעו עקב רשלנות שקשורה לשלב אבחון הגידול. אם בית המשפט אכן השתכנע בטענה זו, המטופל יפוצה על פי דוקטרינת "אובדן סיכויי ההחלמה": פיצוי בשיעור אחוזי הגריעה עקב האבחון הלקוי. רגע, מה?

נניח שסיכויי החלמתו של חולה בסרטן ריאות עמדו על 70% במצב של אבחון ללא רשלנות, אך מאחר וחלה רשלנות באבחון, צנחו סיכויי ההחלמה לכדי 30% – המטופל יפוצה בשיעור ההפרש, קרי 40% משיעור הנזק שנגרם לו. אם סיכויי ההחלמה חוצים את רף ה-50%, המטופל צפוי לקבל פיצוי מלא עבור נזקיו.

 

רשלנות ישירה כתוצאה מאבחון מאוחר

זוהי "רשלנות על רשלנות" שכן כבר נגרמה אחת סביב האבחון וכעת נוצרת אחת חדשה כתוצאה ממנו. כך למשל, ללא התרשלות בגילוי מוקדם של הסרטן, לא היה מתפתח גידול יחסית גדול ולא היה נגרם נזק מניתוח שלא הסיר אותו לחלוטין.

במצב כזה אין צורך להוכיח פגיעה בסיכויי ההחלמה, אלא לקשור סיבתית בין הנזק להתרשלות. לעניין זה נוטים בתי המשפט לפסוק פיצויים משמעותיים, בייחוד במקרים קשים שבהם יש גרורות והמחלה הופכת חשוכת מרפא ושיכלו להימנע מכך על ידי אבחון תקין, מקצועי, מהיר ומדויק.

 

בשורה התחתונה

רשלנות רפואית באבחון סרטן הריאות היא פעולה מתבקשת וחיונית להצלת חיים ממש ולהגדלת הסיכויים לאיכות חיים, לעתים גם להחלמה וריפוי מלאים. התרשלות שנוגעת לאבחון, לאבחון שגוי, מוטעה או מאוחר עשויה לזכות בפיצוי כספי משמעותי.

כדי לעמוד על זכותכם להגיש תביעה ולמקסם את גובה הפיצויים, חשוב לפנות למשרדנו ולתאם פגישת התייעצות מקצועית, בה נעריך את כל האפשרויות שעל הפרק. צרו קשר ונחזור אליכם במהירות.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם