צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית באבחון סרטן צוואר הרחם

להאזנה:

 

רשלנות רפואית באבחון סרטן צוואר הרחם עשויה לגרום לנזקים רבים כאשר החמור שבהם הוא לאובדן היכולת להרות. איחור באבחון, טעות שהובילה לזיהוי לא נכון של המחלה או בדיקות לאבחונה שלא בוצעו כראוי עשויות להצמיח עילה לתביעת פיצויים מתאימה. באילו מקרים תהיו זכאים לתבוע?

 

אבחון מוקדם של סרטן צוואר הרחם

מחלת הסרטן מוגדרת כמחלה קשה וקטלנית, שככל שמתגלה בשלב מאוחר יותר, כך תביא לאובדן יכולת ההחלמה ולהידרדרות קשה במצב הרפואי של החולה. הודות לטכנולוגיה ופריצות הדרך הרפואיות, אחוזי התמותה פחתו בעשור האחרון, בייחוד בסוגים של סרטן שניתנים לזיהוי מוקדם. סרטן צוואר הרחם הוא אחד מהסוגים הללו, מה שהופך את הרשלנות באבחונו המוקדם לפעולה חמורה, שחורגת מהסטנדרטים הרפואיים המקובלים.

סרטן צוואר הרחם נחשב לסרטן אלים וקטלני, אך כזה שפשוט מאוד לאתר אותו בשלב מוקדם ולהציל חיים. התפתחות התאים הסרטניים בצוואר הרחם מתחילים בדרך כלל כדלקת, לרוב בעקבות וירוס הפפילומה. כאשר הדלקת מטופלת היא צפויה למנוע את התפתחות התאים הסרטניים ובהעדר טיפול היא תהפוך את התאים הדלקתיים לטרום-סרטניים.

משם הדרך להיווצרות הסרטן קצרה למדי והוא יהפוך לאלים ומפושט תוך זמן קצר, הן לאזורים הסמוכים כמו איברי הרבייה והן לאזורים מרוחקים יותר. מכיוון שסרטן זה עשוי להביא למוות, האבחון המוקדם, המהיר והמדויק שלו הופך לקריטי ביותר למטופלת.

רשלנות רפואית באבחון סרטן צוואר הרחם
רשלנות רפואית באבחון סרטן צוואר הרחם

אופן הגילוי של סרטן צוואר הרחם

אז כיצד מאתרים את סרטן צוואר הרחם, או לכל הפחות, מתפתח כלפיו חשד? הבדיקה המרכזית ביותר היא בדיקת פאפ (PAP) המבוצעת באופן שגרתי ותקופתי אצל רופא/ת הנשים ובה דוגמים תאים מצוואר הרחם, במטרה לזהות נגעים טרום-סרטניים או סרטניים.

דרך מניעה נוספת היא באמצעות חיסון לנגיף הפפילומה, שצפוי למנוע התרחשות דלקתית שתוביל להתפתחות סרטנית.

 

אבחון הגידול והחלטה על סוג הטיפול

כאשר הבדיקה חושפת ממצאים מוקדמים, סיכויי ההחלמה יהיו לרוב טובים מאוד. יחד עם זאת, חשוב לציין שהטיפול הניתן לסרטן צוואר הרחם תלוי בשלב בו נמצא הסרטן. אם מדובר בגידול קטן שנחשף בשלב מוקדם, ניתן יהיה להסירו בניתוח ובכך להחלים כראוי. אם מדובר בגידול גדול, יהיה צורך לבצע כריתה מלאה של הרחם ואם הוא בשלב מפושט, לא יהיה מנוס מכימותרפיה.

 

גרימת רשלנות רפואית באבחון סרטן צוואר הרחם

רשלנות באבחון סרטן צוואר הרחם עשויה להתבטא בשורה של מקרים, כולם נסובים סביב שגיאות, טעויות וחריגות מנהלים שהתרחשו בשלב אבחון המחלה:

  • גניקולוג או רופא משפחה שלא תשאלו את המטופלת להיסטוריה הרפואית ושייכו אותה לקבוצת סיכון או מעקב להישנות המחלה בהתאם.
  • העדר ביצוע בדיקת פאפ והסתפקות בבדיקה פיזית וחלקית בלבד
  • אבחון שגוי של תוצאות בדיקת הפאפ שנלקחה
  • פענוח לקוי של בדיקת הביופסיה או בדיקה ציטולוגית
  • העדר הפניה לרופא מומחה

 

חובת ההוכחה לעניין הרשלנות היא של הנפגעת!

כדי לעמוד על הרשלנות שהתרחשה, על נפגעת הרשלנות להוכיח תחילה שהצוות הרפואי או הרופא/ה שטיפלו בה חרגו מהסטנדרטים והפרו את חובת הזהירות הרפואית כלפיה. עניין נוסף שחייב בהוכחה הוא הקשר בין רשלנות הגורם הרפואי לבין הכשל שהתרחש באבחון וכמובן הוכחה לעניין הנזקים שנגרמו כתוצאה ממנו בפועל.

 

בגין מה בדיוק תובעים?

לרוב תביעות הרשלנות הרפואית מתייחסות למספר ראשי נזק מרכזיים: כאב וסבל של התובעת, הפסדי שכר לעתיד ולעבר, הפסדים נוספים שניתן להוכיח על ידי קבלות ובדרך כלל במקרים שבהם התרחשה כריתת רחם, נהוג לדרוש פיצוי גם בגין שירותי פונדקאות שבני הזוג יאלצו להשתמש בהם כתוצאה מאובדן היכולת להרות.

 

אבחון מאוחר של סרטן צוואר הרחם: האם זו בהכרח אשמתו של הרופא?

למרות המודעות הגבוהה לסרטן צוואר הרחם בקרב נשים וגם המאמצים הרפואיים שמתבצעים על מנת לבצע לכל אישה את בדיקת הפאפ ולעורר מודעות גבוהה גם לחיסון הפפילומה, עדין ישנם מקרים רבים בישראל של גילוי סרטן צוואר הרחם מידי שנה, חלקם למרבה הצער נחשפים גם בשלבים מתקדמים שבהם לא ניתן להסיר את הגידול בניתוח ואף כריתה מלאה של הרחם לא תועיל.

כמובן שעדיין יש לאן לשאוף מבחינת המודעות הציבורית ולכוון את שירותי הבדיקות הגניקולוגיות גם לזימון יזום מטעם הקופה לבדיקת פאפ תקופתית (בדומה לבדיקת הסקר שנערכות לנשים החל מגיל 50 לאיתור סרטן השד), אך חשוב להבדיל בין מקרים שבהם האיחור באבחון נבע ממטופלת שלא ביקרה אצל רופא הנשים שלה כבר כמה שנים, לבין מקרים שבהם התרחש כשל באבחון המחלה, שאם היה נמנע, הרי שהמחלה הייתה נחשפת במועד מוקדם ואפשר היה לטפל בה בצורה מהירה ויחסית קלה.

כשל שכזה עשוי להיות גם מצד הרופא הגניקולוג עצמו, שכן ישנם רופאים שלא מקפידים על ביצוע הבדיקה בהתאם לנהלים או שלא נותנים כראוי את דעתם לממצאים שהתקבלו אחריה ולא מנהלים מעקב מתאים. מקרים אלו אכן נחשבים לרשלנות רפואית וניתן לתבוע בגינם, אפילו צריך.

 

התרחש אבחון באיחור? זוהי רשלנות רפואית

מסיבות אלו, כל אבחון מאוחר של סרטן צוואר הרחם נחשב קודם כל כמקרה של רשלנות רפואית, עד שיוכח אחרת. למעשה המערכת המשפטית יוצאת מנקודת הנחה שאם מטופלת התבשרה על גידול משמעותי וחמור בדרגה גבוהה בצוואר הרחם, הרי שהיא בהכרח חוותה רשלנות רפואית והדבר ייחשב כך כל עוד הצד הנתבע (הגורם הרפואי) לא יצליח לשכנע בבית המשפט אחרת.

 

הגשת תביעת רשלנות רפואית באבחון סרטן צוואר הרחם

לצערנו, לא נוכל להחזיר את הגלגל לאחור ולמנוע את אירוע הרשלנות שגרם לסרטן קשה ולסדרה של נזקים מהותיים. הדבר היחידי שבכוחנו לעשות הוא למצות את הדין מול הגורם הרשלני (רופא משפחה, רופא מומחה, טכנאי מעבדה, אחות וכן הלאה) ולדרוש ממנו לקבל את האחריות לנזק שגרם, כך שיוטלו עליו פיצויים מתאימים.

בפגישה במשרדנו, יהיה ניתן לעמוד על השתלשלות האירועים המלאה ולדעת האם המקרה שלפנינו הוא בר תביעה, כלומר האם ניתן לטעון שהתרחשה בו רשלנות רפואית באבחון צוואר הרחם ולהעריך את סדר גודל הפיצויים. מטופלות שנפגעו עד כדי אובדן היכולת להרות או חלילה משפחות של נשים שנפטרו מהמחלה, צפויים לקבל סכום כספי משמעותי ביותר, לעתים גם של מיליוני שקלים.

לטובת הגשת התביעה, יהיה צורך להתחיל לגבש את התיק ולאסוף אליו את כל התיעוד הרפואי הקיים: בדיקות, הפניות, אישורים, מרשמים, אשפוזים, רופאים מומחים, ניתוחים ועוד. לאחר שהאינפורמציה בידו, יפנה עורך הדין אל רופא מומחה שיכתוב חוות דעת התומכת בטענות התביעה. חוות הדעת אמורה להציג הן את אופן החריגה של הגורם שהתרשל ממבחן "הרופא הסביר" והן את הנזקים הרפואיים שנגרמו לתובעת.

 

תהליך ממושך, אך הוגן בהתחשב בנזק

הגשת תביעה בגין רשלנות רפואית באבחון סרטן צוואר הרחם מצריכה סבלנות ואורח רוח, שכן לא מדובר בהליך פשוט ויש בתוכו אתגרים שונים, חלקם מתרחשים עדיין במעמד המאבק במחלה ובתקופה קשה ומטלטלת לחולה ולבני משפחתה.

אנו במשרד עורכי הדין דוד פייל ושות' נעמוד לצידכם עד להשגת התוצאות המשפטיות הטובות ביותר מבלי לזנוח את הרגישות והשירות האישי. תוכלו ליצור איתנו קשר בכל עת.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם