צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית של אובדן אחד העוברים בהריון תאומים

להאזנה:

כאשר הריון תאומים מלווה באובדן של אחד העוברים, נגרם להורים מפח נפש איום. מלבד הצער שבאבדן ילד, נאלצת האם לשאת ברחמה את המשך ההריון כאשר אחד העוברים כבר איננו מתפתח עד לסיום הלידה עצמה. ומה קורה כאשר מתגלה שמות העובר נגרם בעקבות רשלנות רפואית חמורה? לפניכם כל מה שצריך לדעת לגבי ההריון המורכב והדרישות הרפואיות עבורו.

 

אובדן עובר בהריון של תאומים

הורים שמתבשרים על הריון עם תאומים מצויים בבליל של רגשות. התובנה על הורות עתידית לשניים מחלחלת רק לאורך ההריון ואיתה גם הבשלות והמוכנות שעולות בהדרגה. לכן אובדן של אחד העוברים הוא בבחינת טרגדיה נוראית, על אף שנראה כי ההורים יכולים להתנחם בהמשך הריון של עובר יחיד.

מחקרים מראים שהחיבור הרגשי בין תאומים מתפתח עוד ברחם וייתכן שהאובדן ישפיע גם בדרך תת-הכרתית כלשהי על היילוד בעתיד. לא בכדי נחשב מות עובר ברחם אימו, בין אם היה לבדו ובין עם אחיו התאום כטרגדיה מטלטלת וקשה בכל מקרה שהוא.

 

מעקב רפואי אחר הריונות תאומים

הדרישות הרפואיות במסגרת הריון תאומים הן רבות. ראשית, על הרופא המטפל להגדיר כל הריון מרובה עוברים כהריון בסיכון ולהפנות את המטופלת למעקב של מרפאת הריון בסיכון. במרפאה זו נדרשת המטופלת להגיע למעקב תכוף יותר ולבצע מספר בדיקות נוספות כדי לעקוב אחר מצב העוברים ולוודא שהתפתחותם תקינה.

מכיוון שיש מספר סוגי תאומים (מונוכריאליים – תאומים זהים שמקבלים אספקת דם מאותה השלייה וייתכן שיש ביניהם מחיצה דקה אך לא תמיד וביכוראיאליים – תאומים שאינם זהים המקבלים אספקת דם כל אחד משלייה משלו וביניהם שתי מחיצות מפרידות), קיימת גם התייחסות לסוג המעקב שהמטופלת תבצע כאשר חלקו שונה בתכלית ממעקבי ההריון הרגילים.

רשלנות רפואית של אובדן אחד העוברים בהריון תאומים
רשלנות רפואית של אובדן אחד העוברים בהריון תאומים

בדיקות ההריון הנדרשות

על פי רוב, תתבקש המטופלת להגיע אחת לחודש למרפאת ההריון בסיכון ולהיפגש עם רופא מיילדותי מתאים. במעמד המעקב, עליה לבצע בדיקות שגרתיות כמו שתן ושקילה יחד עם מספר בדיקות בהתאם לסוג ההריון כמו אולטרסאונד דופלר למדידת זרימת הדם במוח העוברים וסריקה שלישית במספר.

הרופאים מחויבים לפעול על פי חובת הזהירות ולהביא בחשבון כל גורם סיכון אפשרי לסוג ההריון בו נמצאת האם תוך כדי המעקב.

למשל – הריונות מונוכריאליים (מונו-בי או מונו-מונו) עלולים לסבול מסיבוך ידוע שבו אחד העוברים מקבל את אספקת הדם התקינה שלו וגם את זו של העובר הנוסף עד כדי סכנת חיים (ttts). באמצעות מעקב התפתחותי שעוקב אחר הפרשי הגדילה של העוברים ומוודא בקפדנות שהפער (אם קיים) הוא זניח, ניתן לדעת האם ומתי נדרש טיפול רפואי ספציפי לתופעה.

בנוסף, נבדק בשוטף גם אורך צוואר הרחם ורוב ההרות מופנות לייעוץ גנטי בו ממליצים בדרך כלל לבצע בדיקת מי שפיר וצ'יפ גנטי לאיתור מומים ובעיות גנטיות.

 

הריון תאומים – גורמי הסיכון לאם

מובן שישנן גם תופעות בהריונות תאומים מהן צפויה לסבול האם: סיכון מוגבר לסוכרת הריון, לחץ דם גבוה, לידה מוקדמת וסבירות גבוהה יותר לניתוח קיסרי. מצבים אלו מסכנים כשלעצמם את העוברים ועלולים לגרום לאובדן של אחד מהם. כמו כן, בהריונות תאומים גדול הסיכוי למומים מולדים או כאמור להאטה בגדילה של אחד העוברים וכן ללידה מוקדמת שעלולה לסכן את אחד העוברים.

 

רשלנות בעת הריון תאומים ואובדן של אחד העוברים

כפי שקראתם, הריונות תאומים כרוכים בסיכונים רבים שהצוות הרפואי אמור להכיר ולעקוב אחריהם מקרוב. המעקב אמור להיות הדוק ומגוון יותר תוך מתן תשומת לב מקצועית ומדויקת לכל תרחיש שמצריך המשך בדיקה וטיפול נקודתי – הן במצב העוברים והן במצבה של היולדת.

אם רופא מטפל או הצוות הרפואי חורגים מהנהלים המתאימים לסוג ההריון, לא מבצעים מעקב מתאים או מנחים את היולדת כיצד לפעול במהלך התקופה (מעקב תנועות עובר, הפניה לבדיקות מומחים כמו אקו לב למשל) ואף מתעלמים מסימנים שעלולים להצביע על בעיה בקרב אחד העוברים או האם וכתוצאה מכך נגרם מותו של אחד העוברים – הם חשופים לתביעת רשלנות רפואית.

הפרוטוקול ונוהל מעקבי ההריון אחר תאומים מורכבים מאוד ועל הרופאים לנהוג לפיהם בכל עת ומתוך שמירה קפדנית ביותר על חובת הזהירות.

במקרה שבו קיימת מצוקה עוברית שאובחנה באיחור, או אם ההורים כלל לא קיבלו הסברים בנוגע לסיכונים וסיבוכים אפשריים שנובעים מהריון מרובה עוברים ולמרבה הצער מתרחש אובדן של אחד העוברים, גם אז יהיו הרופאים המטפלים חשופים לתביעת רשלנות רפואית.

 

כיצד מוכיחים שאובדן התאום מהווה רשלנות רפואית?

על מנת להוכיח שאובדנו המצער של העובר הוא תוצר של רשלנות רפואית לשמה, יש צורך להוכיח קיום קשר סיבתי בין התרשלות הרופא או איש הצוות (לעתים האחריות נופלת גם על קופת חולים, מוקד רפואי או בית חולים) לבין הנזק שנגרם בפועל.

עורך הדין של התובעים (במקרה של מות עובר מקבלים ההורים את זכות התביעה) יצטרך להציג בבית המשפט את השתלשלות האירועים ואת כל הנסיבות שהתרחשו ולגבות את דבריו בראיות ובחוות דעת מרופא מומחה שהוגשה במעמד התביעה.

חוות דעת זו תצטרך לשפוך אור על פעולותיו ותפקודו של הגורם שהתרשל ולהבהיר כיצד הפר את חובת הזהירות ופעל באופן שונה מכל רופא אחר תחת סיטואציה דומה (מבחן הרופא הסביר).

 

גובה הפיצוי בתביעות מות עובר ברחם אמו

מקרה של אובדן אחד העוברים כאשר ההריון היה הריון תאומים, נכלל בתוך קבוצת הרשלנויות שמתייחסת למות עוברים ברחם אמם באופן כללי. קבוצה זו גורסת שמתן הפיצוי יהיה בסכום משמעותי יותר, ככל שמתקיים הפסד עמוק יותר מאובדן ההריון.

למשל – הורים שעברו שנים ארוכות של טיפולי פוריות ואין באפשרותם להביא ילדים פעם נוספת בעתיד, צפויים לתחשיב נזק כולל בסכום גדול, בהשוואה להריון ספונטני בקרב הורים שיש להם ילדים נוספים.

בהינתן עבודה מקצועית ומיומנת מצידו של עורך הדין וככל שהוכחות התביעה מגובות בראיות שמציגות רשלנות וקשר סיבתי חד משמעי, גובה הפיצוי הצפוי יעמוד על מאות אלפי שקלים.

 

לסיכום

בעשורים האחרונים התגברה שכיחותם של הריונות תאומים ושלישיות, המוגדרים מבחינה רפואית כהריונות בסיכון. הריונות אלו כרוכים בסיבוכים ובסיכונים אפשריים רבים, מסוכרת הריון דרך לידה מוקדמת (המובילה לסיבוכי פגות) ועד מותו של אחד העוברים.

הריונות אלו מחויבים למעקב ולהשגחה הדוקים בהרבה מצד המערכת הרפואית ועוברים דרך נהלים קפדניים וברורים שלוקחים בחשבון כל משתנה חריג שיש לפקח עליו ולספק לו מענה מתאים.

אם אתם סבורים שנגרמה לכם רשלנות רפואית שתוצאתה הייתה אובדן כואב ומצער של אחד העוברים, חשוב לגשת להתייעצות משפטית ולברר מהן אפשרויות התביעה שעומדות על הפרק. עורך הדין ישמע מכם על נסיבות המקרה וישאל שאלות עומק שיאפשרו לו להבין את תמונת המצב המלאה. לאחר מכן ניתן יהיה להעריך את סיכויי התביעה וגובה הפיצויים שנובע ממנה.

 

ייעוץ וייצוג מקצועיים בהליכי רשלנות רפואית

משרד עורכי הדין פייל ושות' מתמחה כבר למעלה מעשרים שנים בתחום הרשלנות הרפואית. לאורך שנות פעילותנו צברנו ניסיון עשיר ורב בתיקי רשלנות של הריון ולידה, לרבות טיפול מקצועי ומסור ביותר להורים שנאלצו להתמודד עם מותו הכואב והמצער של עוברם.

אנו מזמינים אתכם לשוחח איתנו ולתאם פגישה שבה נבחן את המקרה ואת סיכויי התביעה המתאימים לו. נוכל גם לספק לכם אינפורמציה נוספת לגבי ההליך המשפטי והאפשרויות הקיימות, לייעץ ולכוון אתכם כיצד לפעול הלאה ולהצטרף אליכם כגורם מייצג בתביעה עד לקבלת סכום הפיצויים הגבוה ביותר שניתן.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם