צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית באבחון וטיפול במצוקה עוברית

להאזנה:


 

מצוקה עוברית (Fetal distress) מהווה סיבוך רפואי מסוכן מאוד, שבו העובר ברחם אימו לא מקבל מספיק חמצן. העדר החמצן עלול לגרום לנזקים קשים ובלתי הפיכים למערכת העצבים והמוח, עד כדי מוות. ערנות גבוהה מצד הצוות, טיפול מהיר ומדויק צפויים למנוע את ההשלכות החמורות ולכן בחסרונם יהיה ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית ולקבל פיצוי הולם.

 

מצוקה עוברית כמעט תמיד תגיע לכדי תביעה

חמצן הוא כלי חיים חיוני ביותר. מספיקות כ-15 דקות של היעדרות חמצן (מצב רפואי המכונה היפוקסיה) על מנת לגרום לנזק מוחי, כאשר מחסור ממושך יותר כבר יביא איתו תרחישים קיצוניים ביותר לרבות שיתוק מוחין ואף מוות. לכן אין להתפלא על כך שמרבית המקרים בהם נחוותה מצוקה עוברית שגרמה לנזק, ימצאו את דרכם לבית המשפט ובו ידונו ברשלנות אפשרית של הצוות הרפואי.

התביעות בתחום הרשלנות המיילדותית הן רבות מאוד ובבסיסן פגיעה ביילוד עצמו בעקבות כשלים, מחדלים או הפרת נהלים מצד הצוות הרפואי. בהריונה, האם שמה את מבטחה בצוות הרפואי ויוצאת מנקודת הנחה לפיה כל תרחיש שייגרם לתינוקה ידווח ויטופל בהקדם.

כאשר פני הדברים הפוכים והצוות מגלה על מצוקה מתמשכת שלא זוהתה קודם לכן, האם חווה מפח נפש איום שנע על ספקטרום רחב ביותר של שינויי חיים דרסטיים: החל מלידת ילד בעל מוגבלות או מום שזקוק לסל צרכים מיוחדים וכלה בלידה שקטה טראגית וטראומטית. יחד עם זאת, חשוב להבהיר – רק סיבוכים ונזקים שניתן היה למנוע בפועל מקימים זכאות לתבוע רשלנות רפואית.

 

מצוקה עוברית – הגדרה וגורמי סיכון

עובר שמצוי במצוקה מקבל חמצן בצורה מועטה בלבד, או שאספקת החמצן שלו נפסקת לחלוטין. על פי ההנחות, 10%-20% מהלידות נקלעות למצוקה עוברית כך שהיילודים סובלים ממצבים רפואיים שונים כמו פיגור, שיתוק מוחין או אפילפסיה. מצב זה נגרם בעקבות סיטואציות שונות כמו כריכת חבל הטבור סביב גופו או צווארו של העובר, היפרדות שלייה, רעלת הריון, פרע כתפיים ועוד.

רשלנות רפואית באבחון וטיפול במצוקה עוברית
רשלנות רפואית באבחון וטיפול במצוקה עוברית

זיהוי מצוקה עוברית במהלך הריון ולידה

את המצוקה העוברית ניתן לזהות על ידי ירידה בקצב פעימות הלב או ירידה בתנועות העובר וכן בתרחישים כמו ירידת מים עם מי שפיר עכורים.

את קצב הלב ותנועות העובר נהוג לנטר לאורך ההריון על ידי מוניטור עוברי ובדיקות אולטרסאונד. יולדות מתקדמות שמתאשפזות במחלקות הנשים בבתי החולים מחוברות כשגרה למוניטור מספר פעמים ביום. אם נצפה קצב פעימות לב נמוך מ-100 פעימות לדקה, ההגדרה הקלינית היא מצב של מצוקה עוברית.

מבחינת נהלים שנקבעו בפרוטוקול הרפואי, העובר מוגדר במצב תקין כאשר האם נמצאת בשכיבה ומצליחה לחוש שלוש תנועות עובר במשך חצי שעה, או בארבע תנועות לאורך שעה. אם התדירות נמוכה יותר, עליה לפנות לעזרה רפואית מקצועית כדי לאבחן האם קיימת מצוקה עוברית באמצעות מכשור מתאים.

 

דרכי התערבות רפואית במצב חירום לעובר

אם קיים חשש למצוקה עוברית במהלך לידה פעילה, ניתן לנטר את היולדת ולבצע בדיקת דם עוברית כדי לאבחן את רמת החומציות שקיימת בדם, פעולה שתקבע האם קיימת מצוקה נשימתית. במצב של מצוקה בעת לידה הצוות אמור לפעול במהירות ובדיוק, לקבל החלטות מושכלות ולנהל את הלידה באופן מהימן מאוד שכן כל שניה עלולה להיות קריטית ולעלות בחיים.

יולדת שלידתה מסתבכת תצטרך לעבור לידה מכשירנית או ניתוח קיסרי דחוף שיבוצעו ללא דיחוי.

במקרים מסוימים, הצוות עשוי לנסות לבצע "החייאה תוך רחמית" לפני ביצוע ניתוח קיסרי. זהו טיפול שכולל מספר אפשרויות: שינוי בתנוחת היולדת שעשוי להאיץ את הלידה, הזרקת נוזלים לתוך חלל מי השפיר במטרה להפחית מדחיסת חבל הטבור, טיפול תרופתי במצב של לידה מוקדמת, מתן סוכרים לווריד אם היולדת סובלת מהיפוגליקמיה וכן בדיקת חמצן ונוזלים אצל היולדת.

לסיכום חלק זה במאמר – ישנה חשיבות אדירה לזיהוי מוקדם ככל האפשר של מצוקה עוברית ולפעול באופן מדויק על מנת ליישם טיפול רפואי דחוף מאוד ומתוך ניסיון למנוע ככל שאפשר נזקים בלתי הפיכים שעלולים להתרחש אצל העובר.

 

כשיד הגורל מחליטה חרף מאמצי הרופאים

אז עם כל הידע הקיים, המיומנות, הניסיון וכמובן המכשור, אי אפשר שלא לתהות כיצד רופא וצוות רפואי מנוסים מפספסים עדיין מצבים של מצוקה עוברית? התשובה היא שלא תמיד אפשר לפקח באופן שוטף והרמטי על קצב ליבם של עוברים וסימני חיים אחרים. (thebiem.com)

יש מקרים רבים שבהם הצוות הרפואי לא זיהה תבניות או איתותים למצוקה עוברית וכן מצבי הריון ולידה שאחת מההשלכות שלהם היא מצוקה עוברית (אנמיה או יתר לחץ דם למשל) ולכן הם נדרשים לזהירות מוגברת ולמעקב אחר בריאות העובר לאורך ההריון ומהלך הלידה.

מסיבה זו, גם מעקב הריון שאינו תקין כאשר ידועים גורמי סיכון עלול להיחשב כרשלנות רפואית חמורה. כמו כן, פרשנות שגויה של תוצאות המוניטור תיחשב גם היא כרשלנות רפואית.

יחד עם זאת, לא תמיד מצליח הצוות הרפואי למנוע מוות או נזק מוחי בקרב יילודים עקב מצוקה עוברית ולכן על מנת לתבוע, לא די בנזקי היילוד וצריך גם להוכיח שהצוות לא פעל על פי נהלים מתאימים, חרג מהמקובל או התרשל בפעולותיו כדי לקבל פיצויים כספיים.

 

הוכחת רשלנות רפואית – מצוקה עוברית

כדי להוכיח מצוקה עוברית במשפט רשלנות רפואית, צריך לעמוד במספר קריטריונים. ראשית, הוכחת ציון אפגר נמוך גם כעבור חמש ועשר דקות מהלידה, פגיעה רב מערכתית, צורך בהנשמה בלידה ובדיקה קלינית שבוצעה ליילוד שחווה אירוע נוירולוגי (קשיי אכילה, שינויים במצב הכרה, פרכוסים ועוד), מוניטור פתולוגי סמוך ללידה, חמצת מטבולית חמורה ובדיקות הדמיה שנערכו.

שנית, יש להוכיח את הקריטריונים הללו באופן ספציפי, כלומר לא די בקיום כל הקריטריונים המצטברים, אלא בהצגה של כל פעולה באופן שמחזק ומוכיח את הקשר בינה לבין הלידה עצמה. במילים אחרות – לא די בכך שיולדת "בריאה" ללא רקע גנטי או סיכון רפואי ידוע יולדת בסיטואציה של מצוקה עוברית, צריך גם להראות שכל הקריטריונים בעלי קשר ללידה ולמצוקה עוברית שאותרה.

אלמנט מרכזי שיש להוכיח בתביעות רשלנות רפואית עקב מצוקה עוברית הוא יסוד הרשלנות. התובעים יצטרכו להראות שחל איחור באבחנת המצוקה העוברית ומשכך חל איחור בחילוץ היילוד, להראות מעקב לקוי אחרי התפתחות הלידה או פענוח שגוי של תוצאות המוניטור, הזנחה או התעלמות מסיבוך או מגורמי סיכון אפשריים או הצגה של התערבות ופעולות שבפועל גרמו לפגיעה באספקת החמצן לעובר.

 

מצוקה עוברית – רשלנות רפואית קשה ומורכבת מכל הבחינות

בשורה התחתונה, מדובר ברשלנות מהסוג הקשה ביותר – הן מבחינת ההתמודדות המוסרית והמשפחתית של התובעים והן מבחינת דרכי ההוכחה המורכבות במקרים אלו. כדי לטעון שנגרמה רשלנות רפואית בעת מצוקה עוברית יש צורך בניהול משפטי חכם ומשויף, שיודע כיצד להציג ראיות משכנעות ובאילו מומחים רפואיים יש להשתמש כדי להגיש חוות דעת שתומכות בכל מרכיבי המקרה.

משרד עורכי הדין דוד פייל ושות' זמין עבורכם לכל שאלה בנושא. משרדנו מתמחה ברשלנות רפואית כבר למעלה מעשרים שנים וצבר ניסיון עשיר בתחום רשלנות הריונות ולידות, המאפשר לנו לפעול בכלים משפטיים יעילים ולספק תוצאה משביעת רצון מהתביעה.

למרבה הצער, לא נוכל להשיב את הגלגל לאחור ואין סכום שיוכל לתקן את הנזקים שנגרמו עקב המקרה. יחד עם זאת, כספי הפיצויים יכולים לספק התמודדות יעילה יותר עם הנזקים ולבסס יציבות ורווחה מסוימים שיעניקו לנפגעי הרשלנות הקלה משמעותית. לפגישת התייעצות ללא התחייבות צרו עמנו קשר.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם