צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית – קרע ברחם

להאזנה:


 

רשלנות רפואית – קרע ברחם היא סיבוך מסוכן ואף קטלני לאם ולעוברה, שכשאיננו מטופל בזמן או כראוי עלול לגבות חיים. מתי הופכת הסיטואציה לרשלנית ומצדיקה תביעת פיצויים? הכל במאמר כאן.

 

קרע ברחם דורש התערבות מיידית

קרע ברחם במהלך ההריון או הלידה נחשב לסיבוך רפואי נדיר וחמור ביותר, המתרחש בסבירות של 1:7,000 לידות. במקרה כזה, קיימת סכנה ממשית לבריאותם ואפילו לחייהם של האם ועוברה ויש להבהיל את האם לניתוח קיסרי דחוף לא יאוחר מ- 20-30 דקות מרגע האבחון כדי להציל חיים. כל עיכוב או שגיאה בשלב זה עלולה להיות הרסנית ולהצדיק כמובן תביעת רשלנות רפואית מורכבת.

 

מבנה הרחם

הרחם הוא איבר שרירי וגדול יחסית, הממוקם בין השלפוחית מקדים לרקטום שמאחור. מבנה הרחם הוא אגסי וחלול הבנוי משלושה חלקים: חלק עליון רחב המחובר מצדדיו לחצוצרות, המחוברות מצדדיהן לשחלות; חלק אמצעי המהווה את גוף הרחם; חלק תחתון וצר שמהווה את צוואר הרחם המתחבר לנרתיק.

למבנה זה יש גם שלוש שכבות הבנויות אחת על גבי השנייה: המעטפת החיצונית (מעטפת הרחם), המעטפת האמצעית (השכבה העבה, שריר הרחם) והמעטפת הפנימית (רירית הרחם שעוטפת אותו מבפנים ומתעבה במהלך ההריון).

כאשר נוצר קרע ברחם, הוא פוגע בחלק העליון של הרחם ובמיקום שבו שוכן שריר הרחם שהפך למתוח יותר ויותר עם התקדמות ההריון. הקרע גורם להיפרדות דופן הרחם והנוזלים, באופן שגורם לדימום רחמי מאסיבי וליציאה חלקית או מלאה של העובר החוצה מתוך הרחם, הישר לתוך חלל הבטן. על פי רוב, מקרה זה נוצר במהלך הלידה ולא במהלך ההריון עצמו.

 

גורמי סיכון להיווצרות קרע ברחם

לקרע ברחם קיימים מספר גורמי סיכון אפשריים. הראשון הוא מצב של השראת לידה, כלומר מתן זירוז ללידה עצמה באופן מלאכותי (בדרך כלל באמצעות פיטוצין במינון גבוה מידי) הגורם לצירים הולכים ומתקדמים. אם מדובר בזירוז שבוצע לאורך זמן ממושך מאוד או במינון גבוה מהמקובל, עלול להתרחש מצב של קרע ברחם המוביל לקריסתו.

מבחינת העובר מדובר בתרחיש מסוכן ביותר. הקרע עלול להוביל להיווצרות נזק מוחי ולשורה של בעיות קוגניטיביות, מוטוריות והתפתחותיות קשות מאוד, כאשר במקרים קשים בהם מעורבת רשלנות ייתכן גם מוות. מבחינתה של האם, הקרע יוצר דימום מאסיבי ומסכן חיים, לעתים עד כדי כריתה מוחלטת של הרחם כדי להצילה.

סיכון נוסף הוא מצב של לידה נרתיקית לאחר לידה קיסרית בעבר, שבה נותרה צלקת בתוך הרחם. הסיכון מתגבר כאשר מדובר בהריון בטווח של שנה וחצי ומטה מאז הלידה הקיסרית או בהריון שגילו כבר מעל 42 שבועות.

סיכונים נוספים עשויים להיות בקרב ילדות עם היסטוריית לידות משמעותית (5 לידות ומעלה), לידה שמתארכת, עובר מקרוזומי (עובר גדול מהממוצע), טראומה לבטן בעקבות חבלה ישירה כמו דקירה או תאונת דרכים, הריון מרובה עוברים עם ריבוי מי שפיר, צירים חזקים במיוחד וקרובים זה לזה, טראומת עבר של הרחם עקב לידה קשה או מכשירנית, לידת עכוז או מצג מצח, כתף ופנים או היפרדות שלייה.

 

רשלנות רפואית - קרע ברחם
רשלנות רפואית – קרע ברחם

 

רשלנות רפואית בזיהוי תסמינים של קרע ברחם

היווצרות של קרע ברחם מלווה בתסמינים שונים המופיעים יחד או בנפרד:

  • דימום פתאומי ומשמעותי
  • זיעה, חום וחיוורון
  • דופק לב מואץ
  • ירידה בלחץ הדם
  • כאב חד ומתמשך, גם אחרי סיום ציר
  • סימני כניסה להלם ואבדן הכרה
  • הפסקה פתאומית של הצירים או שינוי פתאומי בתחושה וקצב הופעתם
  • התקדמות לא תקינה של פתיחת צוואר הרחם במהלך הלידה, על אף צירים תקינים
  • תנועות עובר מוגזמות
  • שינוי חד ופתאומי במיקום העובר וצורת הבטן

 

בכל אחד מהמקרים הללו יש להבהיל את היולדת ללא דיחוי לחדר הניתוח ולבצע לידה קיסרית במהירות כדי להציל את חיי האם והעובר. צוות חדר הלידה מחויב לערנות ולריכוז מוגברים, מיומנות גבוהה והיצמדות לפרקטיקות רפואיות מתאימות כדי להעניק טיפול רפואי מדויק לכל סיבוך שיתרחש בעקבות הקרע שנוצר.

כל שיהוי, עיכוב, התמהמהות או טיפול לקוי בשלב זה עשוי להיחשב כרשלנות רפואית ולגרום לנזקים קשים ביותר.

 

רשלנות רפואית – קרע ברחם ומקרים לדוגמה

רשלנות רפואית של קרע ברחם מתבטאת במספר דרכים וביניהן חוסר הזיהוי בתסמינים המאפיינים קרע ברחם, חוסר טיפול הולם ומהיר לקרע שאובחן וכמובן רשלנות באופן מתן הטיפול או בטיפול שגרם להיווצרות הקרע מלכתחילה.

בכל מצב שבו קיים חשד לרשלנות רפואית של קרע ברחם, רצוי לפנות לעורך דין המתמחה בתביעות רשלנות רפואית ושצבר ניסיון ברשלנות הריונות ולידות, בעיקר בטיפול במקרים דומים בעבר.

במקרה לדוגמה, אם בת 23 הגיעה לבית החולים בשבוע 39 להריונה ואושפזה עקב האטת דופק פתאומית של עוברה. לאחר שלוש וחצי שעות מהגעתה ותוך הפרה של נהלי המחלקה (ללא קבלת אישור של רופא מחלקה בכיר) וללא שום אינדיקציה רפואית רלוונטית, הוחלט לבצע לה זירוז לידה לאור ההאטה הקיימת בדופק.

14 שעות מאוחר יותר, הרחם שכבר עבר הפעלה יתרה אך מבלי שהאם נמצאת במצב של לידה פעילה, חווה קרע שגרם למותה המצער של תינוקה ולכריתת רחמה.

בית המשפט האשים את הצוות הרפואי ברשלנות חמורה ביותר – הן לאור ההחלטה הבלתי מוצדקת על השראת לידה והן על ביצוע רשלני שלה, שכן הזמן הממושך המקסימלי למתן פיטוצין הוא 8 שעות, בעוד לאם הוזלף פיטוצין במשך לא פחות מ-14 שעות.

רשלנות זו גרמה לנזק בלתי הפיך ליילוד שנפטר כ-40 דקות מרגע לידתו וכן לצורך לכרות את רחמה של האם. התביעה הסתיימה בפסיקת פיצויים בסכום כולל של 900,000 שקלים.

דוגמה נוספת היא של אם שבחרה לעבור לידה נרתיקית על אף שעברה בעבר ניתוח קיסרי, על אף שהוסבר לה שמדובר בלידה הכרוכה בסיכון לקרע ברחם לאור הצלקת מהניתוח. במהלך הלידה התרחשו האטות בדופק העובר שמבטאות אינדיקציה למצוקה עוברית, כך שהצוות החליט לפנות לניתוח קיסרי דחוף.

במהלך הניתוח, התגלה שרחמה של היולדת פתוח לחלוטין באזור הצלקת ושהשלייה נמצאת בתוך חלל הבטן יחד עם דימום נרחב. התינוקת עצמה לקתה בתשניק קשה שגרם לאותן האטות דופק שנצפו קודם לכן. הלידה הסתיימה עם נזקים חמורים לתינוקת לרבות פיגור קשה. בתום שנה מלידתה היא נפטרה למרבה הצער.

בית המשפט קבע כי ההחלטה על ניתוח קיסרי התקבלה באיחור של 15-27 דקות, לאור מכלול הפרטים שהיו בידי הצוות והסיכונים שכבר התממשו בעת ביצוע הלידה הנרתיקית. להורי התינוקת נפסקו פיצויים בסכום של כ-1.5 מיליון שקלים.

 

נגרמו לכם נזקי רשלנות רפואית? פנו אלינו בהקדם

רשלנות רפואית בהריונות ולידות משפיעה על כל חיי המשפחה וגורמת לנזקים חמורים ביותר. על מנת להתמודד עמה, יש להתייעץ משפטית עם עו"ד הבקיא בתחום הרשלנות הרפואית. (Alprazolam) עורך הדין יוכל לבחון את סיכויי התביעה ולהעריך את גובה הפיצויים האפשרי.

כמובן שהסכום שייפסק, יהיה אשר יהיה, לא יוכל להשיב את הגלגל לאחור ולמנוע את הנזק, אך הוא יוכל לסייע בהתמודדות עמם ולאורך זמן.

משרד עורך הדין דוד פייל ושות' מתמחה בתחום הרשלנות הרפואית כבר יותר מ-20 שנים. לאורך שנות פעילותנו צברנו ניסיון עשיר בתביעות רשלנות הריון ולידה וניהלנו תביעות כספיות בהיקף של מיליוני שקלים, אותם קיבלו לקוחותינו.

אנו מזמינים איתכם לתאם פגישת התייעצות ללא התחייבות מצידכם, בה נוכל לשמוע על המקרה ולהעריך את אפשרויותיו המשפטיות, לספק לכם אינפורמציה על הזכויות ודרכי הפעולה ולסייע לכם למצות את ההליך על תוצאותיו היעילות ביותר. צרו עמנו קשר לתיאום פגישה ראשונית.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם