צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית בניתוח בטן

להאזנה:

 

ההתייחסות אל גוף האדם ברפואה מתחלקת לאזורים. הראש, הגפיים, האגן וכמובן אזור חשוב במיוחד- הבטן. ההתמקדות באזור זה כל כך משמעותית שישנה התמחות ספציפית עבור ניתוחי האזור – כירורגים כלליים. כאשר מדברים על מקצוע זה, ההתייחסות היא למנתחים המתמחים באזור מתחת לסרעפת ועד לאגן. ניתן למצוא איברים פנימיים כמו הכבד, הטחול, המעיים והקיבה, אך ניתן לראות גם לא מעט שרירים, גידים וקרומים שיש להתייחס אליהם בדרך. 

 

מאחר והבטן מכילה כל כך הרבה דברים, אין פלא שההגדרה של ניתוחי בטן היא רחבה במיוחד וישנם כל כך הרבה סוגים שאפשר להתייחס אליהם תחת ההגדרה הזו. ההרחבה מאפשרת גם לרשלנות רפואית להתפתח מ כיוונים שונים שיש לתת עליהם את הדעת בהתייחסות לניתוחי בטן מבחינה משפטית.

 

ניתוחי בטן – רשלנות רפואית כוללת

עבודת הרופא

לרשלנות רפואית צורות שונות, אך אין ספק שאחת הברורות שבהן היא עבודתו של הרופא והשיטות בהן הוא משתמש. לכל רופא ישנן הדרכים שאותן הוא למד והרגלים שבהם הוא נעזר במהלך ניתוחים.

הדבר יכול להיות מאוד מועיל בחשיבה היוצאת מן הקופסא, אך כאשר מדובר על ניתוח בטן, יש צורך לעקוב אחרי כללים ופרקטיקות הנחשבות למקובלות בתחום. רופא שחורג מן הנורמות הללו ומשתמש בדרכים לא מקובלות במהלך הניתוח מבצע רשלנות רפואית ועל כך יהיה עליו לתת את הדין.

רשלנות רפואית בניתוח בטן
רשלנות רפואית בניתוח בטן

הסכמה מדעת

תחת ההגדרה של "הסכמה מדעת" חובה על הצוות המטפל להציג למטופל את מגוון האפשרויות העומדות בפניו. אילו טיפולים יכולים להתאים לו, מה הסיכונים והתועלת שיש לכל אחד מהם וכיצד זה יכול להשפיע על החולה עצמו.

רק לאחר שניתנו למטופל מלוא הפרטים הוא יכול לקבל החלטה מושכלת ונבונה על הטיפול אותו הוא בוחר לקחת. זאת הסיבה שאדם שלא נתן "הסכמה מדעת" יכול לתבוע את הרופא המטפל. הרי בסיטואציה הזו החולה כלל לא יכול לבחור, אלא נכפה עליו טיפול שלא בטוח שהוא היה בוחר בו בנסיבות אחרות.

 

חוסר מעקב ראוי

גם סיבה זו יכולה להתאים לתביעות רבות על רשלנות רפואית בניתוח. רופא שלא עוקב בצורה מוקפדת ומדויקת אחרי מטופליו, אינו יכול להיות בטוח שהטיפול שביצע אכן מוצלח שהתוצאות תקינות ושאין תופעות לוואי. אחרי ניתוח לדוגמה, יש לעקוב אחרי מצב הפצע הניתוחי, לוודא שהמטופל לא סובל מחום או מזדהם בדרך אחרת. את המעקב יש לנהל בימים קבועים במסגר פרוטוקול הטיפול.

מעקב מסודר שכזה מצריך משאבים רבים ולפעמים רופאים שיש עליהם לחץ של זמן אינם מבצעים אותו כראוי. חשוב להבהיר עבור הרופאים הללו כי מדובר על מקרה של רשלנות רפואית ויכול להיות שהם יתבעו ובמישור נוסף אפילו יוגדר כנגדם כתב אישום.

הפרמטרים הללו יכולים להוות סעיפים להאשמה על רשלנות רפואית בכל ניתוח, אך בניתוחי בטן קיימים מצבים ייחודיים שמהם אי אפשר להתעלם. כדי להבין זאת, ניתן לבחון מספר מצבים הנכנסים תחת הקטגוריה של ניתוחי בטן :

 

ניתוחי בטן – מקרים ייחודיים

ניתוחים קיסריים

אף על פי שמדובר על לידה לכל דבר, שאמורה להסתיים ביולדת ותינוק בריאים ושלמים, אסור לשכוח שניתוח קיסרי הוא ניתוח בטן לכל דבר ועניין. כדי להגיע אל הרחם יש לבצע חתך לרוחבה של הבטן, לחתוך את הרחם עצמו ורק אז ניתן להוציא את התינוק לאוויר העולם.

ניתוחים כאלו נעשים על בסיס יום-יומי בכל בית חולים בישראל, אך מה קורה אם משהו משתבש? מנתח שמבצע חתך לא נכון יכול להיחשב כרשלן או במצב ובתפירת הרחם ישנו סיבוך של קשירת הרחם ביחד עם שלפוחית השתן ואז יש צורך בניתוח מיוחד לתיקון המצב שנוצר. בעיות נוספות יכולות להיות בעקבות פגיעה בעובר, סיכון האם ומצבים אחרים המצריכים תשומת לב מיוחדת שבלעדיה, יכול הרופא להיתבע בגין רשלנות רפואית בניתוח קיסרי.

 

הסרת כיס מרה

ניתוח הנחשב לפשוט יחסית ומבוצע בדרך קבע. שכיחות אבנים בכיס המרה היא גבוהה במיוחד, כאשר הטיפול היחיד שיכול לסייע הוא ניתוח להסרת הכיס וכך למנוע את התקפי הכאבים שמגיעים בעקבות מיקום האבנים על הצינור וחוסר יכולת של כיס המרה לפלוט החוצה את החומרים שנוצרים בו. לרוב מדובר על ניתוחים המבוצעים בשיטה לפרוסקופית, אשר נחשבת לחדישה ונוחה יחסית. יש בצע חתכים קטנים בבטן ולהחדיר דרכם צינורות עם מצלמה, המאפשרים לראות מה קורה בחלל הבטן וכך להסיר את הכיס ביעילות ובביטחון וללא צורך בפתיחת בטן. אף על פי כן, מדובר על ניתוח בטן ויש להתייחס אליו בהתאם. בניתוחים אלו יש סיכוי לדימומים, השארת נקזים ואפילו זיהום. רופא שמתרשל בניתוחים כאלו בביצוע החתך, בשמירה על סטריליות או בדיוק בשיטת הניתוח יכולים להיחשב כרשלנים ועלולים להיתבע בגין רשלנות רפואית בניתוח כיס מרה.

 

השתלות

בין ניתוחי הבטן המסובכים ביותר ניתן למנות השתלות של כליות וכבד שמצריכות פתיחת בטן ונחשבות לניתוחים מסובכים במיוחד. יש צורך לחבר כלי דם, לוודא תפקוד ולראות שהרקמות אכן מתאימות.

לאור כל אלו, ברור כי הסיכוי לטעויות בניתוחים מסוג כזה הוא נמוך יותר, אך אפילו במצבים כאלו ניתן למצוא רשלנות רפואית, לפעמים מהסוג הגרוע ביותר. כבר דווחו ניתוחי השתלות בהן במקום לכרות את הכליה החולה נכרתה דווקא הכליה הבריאה מן הגוף ומדובר על רשלנות רפואית מובהקת, שמישהו צריך לתת על כך את הדין.

 

ניתוחים לתיקון וכריתה של המעי

במחלות דלקתיות של המעי כמו קוליטיס וקרוהן ישנה אפשרות לדלקת של המעי לאורכו. הדבר יכול להיות במעי הדק או במעי הגס, אך ברגע שיש דלקת היא עלולה להתפתח ולהמשיך לכיוונים נוספים. לכן, במידה ומטופל סובל מאוד, ישנן פעמים בהן יהיה צורך לכרות חלק מהמעי במטרה למנוע את המשך התפשטות הדלקת ולאפשר למטופל איכות חיים טובה יותר. כאשר מנתחים את המעי אפשר לטעות מכל כך הרבה כיוונים.

לחתוך יותר מדי, פחות מדי, לבצע את התפירה בצורה לא נכונה שיכולה לגרום לאחר מכן לדליפה, לפגוע במעי עצמו ולפעמים אפילו לעשות טעות כל כך גדולה שיכולה לגרום למטופל להישאר עם סטומה (שקית לריקון הצרכים) עד סוף ימיו. רשלנות מהסוג הזה לא אמורה להתקיים ובמידה והיא מתרחשת יש לוודא שמי שצריך ישלם על כך.

בסיכומו של דבר, ניתוחי בטן הם רבים ומגוונים. מלבד הדוגמאות שנכתבו לעיל ניתן להתייחס גם אל ניתוחים לקיצור קיבה, ניתוחים המצריכים הסרת הטחול, טיפולים שונים לסרטן בדרך כירורגית ועוד. ואכן, צריך לזכור שככל שהמגוון של הניתוחים והאפשרויות גדל, כך גם גדלה האפשרות לטעות או להתנהג ברשלנות במהלכם. במידה ומרגישים שחלה טעות כלשהי והרופא היה צריך לנהוג אחרת,

ובמידה שנגרם נזק כתוצאה מאותה התרשלות-לכאורה-זה הזמן להתייעץ עם עו"ד המתמחה בנושא כמו משרדו של עו"ד דוד פייל כדי שיוכל לחוות את דעתו על התהליך והאם בוצעה טעות או רשלנות במהלכו. הניסיון רב השנים יכול לתרום לתהליך בניית התיק ולאתר נושאים חשובים שיש לשים עליהם דגש ולהשיג נתונים לגביהם.

נפגעתם מרשלנות רפואית בניתוח או אבחון? אתם לא לבד! מספר טיפים חשובים לבחירת עו"ד רשלנות רפואית

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם