צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית בניתוח לסרטן השד

להאזנה:

 

אחת משמונה עשויה לחלות מידי שנה בסרטן השד, כך על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן. מדובר במחלה הממארת הנפוצה ביותר בעולם המערבי-מודרני והיא נחשבת לקשה ביותר, דבר המחייב ברוב המקרים כריתת שד אחד או כריתה מלאה של שניהם. כיצד עשויה להתבטא רשלנות רפואית בניתוח לסרטן השד ומהן דרכי הפעולה המתאימות להתמודדות משפטית מול הגורם הרשלני?

 

חשיבותו של ניתוח לסרטן השד

סרטן השד איננו מאפיין קבוצת גיל מסוימת ולכן ניתן לומר שגם צעירות וגם מבוגרות נמצאות בסיכון ללקות בו. בשנים האחרונות עולה חשיבות הגילוי המוקדם של סרטן זה, בבדיקה פשוטה שמצילה חיים ממש.

למרבה הצער, בחלק משמעותי מהמקרים יתגלה גידול סרטני, שדרך הטיפול האופטימלית עבורו תהיה ניתוח כריתת שד.

ניתוח זה נועד לבלימת המחלה על ידי הסרת הגידול ומניעת ההתפשטות שלו לאזורים נוספים. הצורך בניתוח תלוי במועד הגילוי של המחלה וגודלו של הגידול, כאשר בדיקות ביופסיה והדמיה יקבעו בסופו של דבר האם נדרשת כריתת שד חלקית או מלאה.

את הניתוח עצמו מבצעים כאשר מאובחן גידול ממאיר שגודלו עולה על חמישה סנטימטרים, או מספר גושים בשד יחסית קטן. ייתכן גם שהגידול יימצא בעטרה או בפטמה ולעתים יתגלו גם גרורות שנוצרו למרות שהמטופלת עברה ניתוח חלקי וכעת מתגלה כי הוא לא צלח.

כאשר קיימת נטייה גנטית לסרטן השד, המטופלת תוכל להחליט האם לבצע את הניתוח כמניעה. להבדיל מניתוח כריתה מלא, ניתוח שד חלקי מלווה גם בטיפולי הקרנות.

רשלנות רפואית בניתוח לסרטן השד
רשלנות רפואית בניתוח לסרטן השד

סוגי הניתוחים הקיימים

באשר לניתוח כריתה מלאה, קיימים מספר סוגי ניתוחים:

 

Simple Mastectomy

Simple Mastectomy (הסרת שד פשוטה) – בהליך זה מסירים את כל השד.

 

Modified Radical Mastectomy

Modified Radical Mastectomy (הסרת שד רדיקלית ממותנת) – בהליך זה מבצעים כריתת שד מלאה יחד עם הסרת בלוטות הלימפה מבית השחי.

 

בלוטו הזקיף

הסרת השד הנגוע כולל ביופסיה לבלוטת הזקיף (בלוטה הממוקמת באזור בית השחי)

 

רקמת השד

הסרת רקמת השד והפטמה עם שימור יתר עור השד.

 

ניתוחים אלו מבוצעים תחת הרדמה כללית ובאמצעות חתך מקומי ממנו יוצא הגוש יחד עם קשריות לימפה מבית השחי במידת הצורך (על מנת לוודא שאין גרורות).

החתך נתפר בדגש על החשיבות הקוסמטית והמנותחת תעבור לחדר ההתאוששות.

ישנם מקרים שבהם ניתן לבצע כהמשך באותה הפרוצדורה גם את ניתוח שחזור השד, שמטרתו בעיקר אסתטית והוא לא פוגם בתהליך הריפוי.

 

סיכונים אפשריים בניתוחים לסרטן השד

כמו בכל ניתוח, גם ניתוחי כריתת השד למיניהם מכילים סיכונים אפשריים כמו דימום פנימי, זיהום, צלקות, הצטברות של נוזלים ועוד. אם הוצאו בלוטות הלימפה ישנו גם הסיכון לפגיעה עצבית.

 

תביעת רשלנות רפואית בניתוח לסרטן השד

כפי שאתם מבינים, ניתוח להסרת שד הינו פעולה רפואית נפוצה מאוד ולכן גם כמות התביעות בגין רשלנות רפואית בניתוחים אלו היא גבוהה ביותר. ייתכן שהרשלנות נגרמה לפני, במהלך או אחרי הניתוח וכאשר ישנו נזק כתוצאה ממנה, מומלץ לברר מול עורך דין מנוסה מאוד בתחום האם קיימת עילה לתביעה וקבלת פיצויים.

במקרה לדוגמה, מטופלת עברה ניתוח לכריתת שני השדיים ושחזור שהיה כרוך בכמה סיבוכים לרבות בקע בטני. היא עברה ניתוח נוסף שמטרתו הייתה לתקן את הנזקים שנגרמו בניתוח הקודם ולאחר מכן תבעה את בית החולים המנתח, שקבע כי הופרה כלפיה חובת הזהירות.

למעשה בעת הניתוח הראשון, לא הועברו לתובעת כל הסיכונים והסיבוכים האפשריים של הניתוח ולפיכך טופס ההסכמה מדעת עליו חתמה איננו קביל.

חשוב להדגיש שכאשר מטופלת מאשרת לבצע הליך רפואי כלשהו, על רופאיה להסביר במדויק מהם כל הסיכונים, הסיבוכים האפשריים והסיכויים הכרוכים בניתוח זה ורק לאחר מכן להחתים על טופס הסכמה.

אם המטופלת אינה מקבלת הסבר מפורט וממצה, הרי שהסכמתה אינה תקפה ובמקרה של נזק, ניתן לראות בכך כרשלנותו של המוסד הרפואי והרופא עצמו. בתיק זה נפסקו פיצויים בגובה 180,000 ₪

דוגמה נוספת לרשלנות רפואית בניתוח לסרטן השד היא כאשר מטופלת מופנה באיחור לניתוח. במקרה שלפנינו, מצא בית המשפט כי רופאה מטפלת היא זו שהתרשלה באבחון המוקדם של המחלה, שכן אם הייתה מאותרת בזמן, היו גדלים פי כמה וכמה סיכויי החלמתה של המטופלת.

מכיוון שמצא השופט פגם בהתנהלותה של הרופאה שבחרה שלא להפנות לבדיקת ממוגרפיה וזאת על אף שהתובעת כבר התלוננה על גוש בשד, פיצוייה של התובעת נפסקו על סכום של 255,931 ₪.

 

תביעת רשלנות רפואית בניתוח לשחזור השדיים

ניתוח שחזור השדיים משחזר למעשה את רקמת השד כך שהיא תדמה את המראה הטבעי של השד או השדיים שנכרתו ותתווסף לשתלי סיליקון או רקמות עצמיות מהמטופלת שישלימו את המראה האסתטי.

ניתוח זה כאמור יכול להתקיים כהמשך לניתוח הכריתה עצמו, אך ישנם מקרים שבהם הוא יבוצע לאחר פרק זמן מסוים. את ניתוח זה מבצע כירורג פלסטי המתמחה בשחזור.

במקרים מסוימים, ניתוחים אלו לא מגיעים לתוצאה הרצויה, בין אם כתוצאה מטכניקה או מיומנות בלתי מספקות ובין אם סטייה מרמת הדיוק הנדרשת או אפילו רשלנות שהתבטאה טרום הניתוח או לאחריו בעת ההחלמה.

למעשה גם כאן המטופלת אמורה לקבל לפני הניתוח את כל המידע הרלוונטי:

השלכות ניתוח השחזור, הסיכויים והסיכונים, תופעות הלוואי, כיצד מתרחשת ההחלמה, האם יש צורך בנטילת תרופות, ממה צריך להימנע לאחר הניתוח ועוד. אם מידע זה איננו מוצג באופן מלא וברור למטופלת, הרי שברור כי מדובר ברשלנות רפואית חמורה.

 

האם כל נזק מהניתוח יוגדר כרשלנות רפואית?

הן ניתוח לסרטן השד והן ניתוח השחזור מוגדרים כהליכים כירורגיים. ככאלו, עליהם לעמוד בסטנדרטים רפואיים מקובלים ולהתאים לידע, המקצועיות, המכשור והניסיון המקובלים בעולם הרפואה ולהעניק למטופלת יחס הולם, תוך הקפדה על חובת הזהירות מולה בכל שלב. לפיכך כל ניתוח ש"חוטא" בביצוע פעולות מתבקשות וסבירות כמו אי שמירה על היגיינה שגרמה לזיהום ולנזקים ממנו בשלב מאוחר יותר, עשוי לבסס עילה לתביעת רשלנות.

כפי שציינו, הרשלנות עשויה להתרחש גם בשלבי ההחלמה והמעקב לאחר הניתוח, כאשר המטופלת לא מוזמנת לפגישת ביקורת או לשיחה עם הרופא המנתח, לא מקבלת טיפול תרופתי מתאים, איננה מסוגלת לשתף בתחושות או בעיות לאחר הניתוח ועוד.

 

עמדי על זכויותיך

אם ביצעת ניתוח לסרטן השד ונגרם לך כתוצאה ממנו נזק, דעי שישנן דרכים משפטיות לפעול כדי לאפשר לך לקבל פיצוי על הנזק שנגרם ולהטיל אחריות על הצד המזיק. למעשה, זוהי זכותך להתייעץ עם עורך דין רשלנות רפואית בנושא ולתבוע במידת הצורך על נזקים שנגרמו לך, שכן מדובר בנזקים שהיו יכולים להימנע אם רק היו פועלים כלפייך באופן המתאים.

את הוכחה זו כמובן קשה מאוד להשיג. הרי בפועל כאשר מוסברים הסיכונים האפשריים והם אכן מתרחשים, לא ניתן לבוא בתלונות לרופא או הצוות המטפל. אך אם יתגלה באמצעות חוות דעת מקצועית של כירורג מטעמו של התביעה כי הרופא לא פעל באופן סביר, הפר את חובת הזהירות או לא קיבל את הסכמתך מדעת, הרי שגם בית המשפט יסכים שמדובר ברשלנות רפואית ויפסוק פיצויים בהתאם.

עורך הדין המטפל במקרים אלו נדרש להיכרות מעמיקה עם התחום מבחינה רפואית, על מנת שיוכל לעמוד על הקשר הסיבתי שבין הרשלנות והנזק שנגרם ממנה.

עורך דין זה נדרש גם לטיפול מסור ורגיש בנושא ולבקיאות רבה בחוק ובפסיקה. אם את סבורה שחווית רשלנות רפואית, פני למשרדנו ונוכל לבדוק האם קיימת עילה להגשת תביעה בנושא.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם