צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית בניתוח לסרטן צוואר הרחם

להאזנה:

 

רשלנות רפואית בניתוח לסרטן צוואר הרחם כוללת שגיאות או טעויות שנלקחו בעת ההחלטה על הטיפול המתאים או ביצוע ההליך הניתוחי וכעת הותירו בקרב המטופלת נזקים בלתי הפיכים, המצמצמים את סיכויי החלמתה. האם גם המקרה שלך נחשב לרשלנות רפואית? המשיכי לקרוא.

 

סרטן צוואר הרחם: נסיבות וקבוצות סיכון

סרטן צוואר הרחם נחשב למחלה ממארת נפוצה, בה לוקות אלפי נשים מידי שנה. הגורם המרכזי למחלה הוא וירוס הפפילומה, המועבר בעת קיום יחסי מין ומשנה את התכונות הגנטיות של תאי האיבר, כך שנוצר גידול סרטני.

התאים הנגועים משתנים לתאים סרטניים בתהליך הדרגתי הקודם שלב טרום-סרטני. לכן ישנה חשיבות עליונה לאבחון מוקדם ככל האפשר של סרטן צוואר הרחם, שכן ככל שהאבחון יבוצע מוקדם יותר, כך עולים משמעותית סיכויי ההחלמה וההתרפאות. כיום אבחון זה מבוצע באמצעות משטח צוואר הרחם – בדיקה פשוטה ואפקטיבית.

קבוצת הסיכון המרכזית לחלות בסרטן צוואר הרחם כוללת נשים שהחלו לקיים יחסים בגיל צעיר, בעלות מערכת חיסונית מוחלשת ומעשנות.

רשלנות רפואית בניתוח לסרטן צוואר הרחם
רשלנות רפואית בניתוח לסרטן צוואר הרחם

טיפול בסרטן צוואר הרחם

אם בוצע משטח לצוואר הרחם שגילה על קיומו של גידול סרטני, המטופלת תופנה לניתוח להסרתו ולהקרנות שנועדו לבלום את המשך התפשטות המחלה. בחלק מהמקרים יהיה צורך לשלב גם טיפולים כימותרפיים או ביולוגיים. למעשה, הטיפול הקליני בסרטן צוואר הרחם מתפתח באופן קבוע כך שהטיפולים יעילים וגם אחוזי ההחלמה מטפסים, אך יחד עם זאת עלולה להיגרם גם רשלנות רפואית.

 

6 דוגמאות לרשלנות רפואית בסרטן צוואר הרחם

באילו מקרים תיגרם רשלנות רפואית בניתוח לסרטן צוואר הרחם? הנה מספר תרחישים:

  1. איחור באבחון סרטן צוואר הרחם
  2. אי הפניית המטופלת לבדיקות נדרשות
  3. פענוח שגוי של ממצאי בדיקות
  4. פענוח שגוי של דגימת ביופסיה
  5. מתן טיפול שגוי לרבות טיפולים בניתוח לכריתת הגידול

 

כל אחת מהדוגמאות הללו עשויה לפגוע משמעותית בחולה ובסיכויי החלמתה, כאשר במקרים חמורים הדבר עלול גם להסתיים במותה.

והנה דוגמה מבית המשפט בנושא: אישה שאובחנה באיחור כסובלת מסרטן בצוואר הרחם ולמרבה הצער נפטרה, הגיעה כמה וכמה פעמים קודם לכן לבדיקה רפואית אצל רופא הנשים שלה. הבדיקה הראשונה הייתה לטובת ביקורת אחרי לידתה בפעם השלישית. הבדיקה השנייה הייתה לטובת חידוש מרשם לגלולות למניעת הריון.

במעמד בדיקה זו טענה המנוחה שהא סובלת מדימומים, אך רופאה בישר לה שמדובר בתופעה שכיחה לאור נטילת גלולות ההריון. בבדיקה שלישית שוב חזרה והתלוננה התובעת על דימומים אך הרופא התעלם מכך ולא ייחס לדבר חשיבות. שנה חלפה מאז לידתה ושוב הגיע המנוחה לאותו הרופא וזאת בפעם הרביעית. היא סיפרה על דימומים מרובים מהנרתיק ובוצעה לה בדיקת PAP – משטח צוואר הרחם.

בבדיקה זו התגלתה התפתחות טרום-סרטנית. כעת הופנתה המנוחה למומחה אונקולוגי שנטל מצוואר הרחם ביופסיה וביצע לה סריקה טומוגרפית. הממצאים קבעו כי מדובר בסרטן צוואר הרחם בשלב מתקדם, מה שאילץ את המנוחה לבצע כימותרפיה. למרבה הצער הטיפול לא עזר ולבסוף היא נפטרה.

בית המשפט קבע באופן חד משמעי שמדובר באבחנה באיחור ניכר וכי מדובר בהתרשלות, שכן היה על הרופא להפנות לבדיקת משטח צוואר הרחם לכל המאוחר בביקורה השלישי של המנוחה אצלו. בפועל, יש לציין שהתרשלות הרופא לא גרמה למות המנוחה, אך הפחיתה משמעותית את סיכויי החלמתה.

 

מהאבחנה ועד לניתוח

כל אישה בעלת רקע נסיבתי מתאים כמו הדבקה בנגיפים בעבר מצד בני זוג (בייחוד בוירוס הפפילומה), תסמיני עבר הדורשים מעקב, עישון, קיום יחסי מין מגיל צעיר או עם בני זוג מתחלפים במהלך השנים אמורה לקבל מרופאה הפניה לבדיקות, המאתרות נשים בסיכון.

בדיקת משטח צוואר הרחם המכונה PAP היא דגימה מקומית הנלקחת על ידי מברשת עדינה וניתן לצפות בה אחרי שינויים טרום-סרטניים. מדובר בבדיקה יחסית שגרתית אצל רופאי הנשים, המבוצעת על פי רוב אחת לחצי שנה או שנה.

בדיקת קולונסקופיה תתבצע כאשר יש טעם לבדוק שינויים ברקמת צוואר הרחם ובאמצעות מכשיר ייעודי מתאים. אם יש צורך בביופסיה, הדבר יבוצע בדרך כלל בהרדמה מקומית.

אם אותר נגע טרום סרטני או גידול בשלבים המוקדמים, דרך הטיפול בו תהיה כאמור ניתוחית. במעמד הניתוח מבצעים חתך ברקמה ומסירים את החלק הנגוע על ידי חוט אלקטרוני בשם LEEP, המחמם את הרקמה ומאפשר את הסרתה. בחלק הסופי של הניתוח תבוצע גרידה על מנת לחלץ את הרקמה הנגועה מתוך צוואר הרחם.

 

רשלנות רפואית בניתוח לסרטן צוואר הרחם – מקרה לדוגמא

כיצד רשלנות רפואית בניתוח לסרטן צוואר הרחם באה לידי ביטוי? הנה דוגמה נוספת, בה אישה צעירה בת 35 אובחנה כסובלת מסרטן צוואר הרחם והומלץ לה לכרות את רחמה. המלצה זו ניתנה מבלי להציג בפניה אפשרות להימנע מכריתת הרחם על ידי טיפול בהקרנות.

התובעת קיבלה את ההמלצה מבלי לדעת כי הייתה לה דרך טיפול אחרת להתמודד עם המחלה או על הסיכויים הכרוכים בטיפולי הקרנות וגילתה על אפשרות זו בדיעבד, לאחר שרחמה נכרת בניתוח והדבר גרם לה לנזקים נפשיים ופיזיים רבים. בית המשפט קבע כי מדובר בפגיעה באוטונומיה שכן לא התקבלה הסכמה מדעת לגבי הניתוח ונפסקו לה פיצויים בסך רבע מיליון שקלים.

אי מתן הסכמה מדעת נחשבת כהתרשלות יסודית בטיפול רפואי. עם ההפניה או ההמלצה לניתוח, על הרופא המטפל לספק לתובעת הסבר מקיף בנוגע לניתוח עצמו, סיכוניו וסיכוייו, תופעות הלוואי וההשלכות שיהיו לו. לצד כל אלו, עליו להציג אם את יתר האלטרנטיבות הפתוחות בפני המטופלת ולפרט גם לגבי הסיכונים והסיכויים, היתרונות, החסרונות, ההשלכות ותופעות הלוואי שלהן.

כאשר רופא מפנה את המטופלת לניתוח מתוך הבהרה כי זו דרכה היחידה להציל את חייה, הרי שהוא פוגע בזכויותיה של המטופלת ובאוטונומיה שלה, שכן היא לא יודעת ולא יכולה לדעת שישנה דרך נוספת שתאפשר לה להתמודד עם המחלה מבלי לבצע הליך כה קשה וכואב כמו הסרת רחם בעקבות הגידול.

מלבד הסכמה מדעת, רשלנות רפואית במעמד הניתוח עלולה להיות גם שגיאה בביצוע הפרוצדורה או העדר מעקב רפואי וקבלת טיפול אחרי הניתוח. חשוב לדעת שיחסי רופא-מטופל מחייבים על פי חוק את הצוות הרפואי בחובת הזהירות כלפי מטופלים, כך שאם חרגו או סטו מפרוטוקולים, נהלים או פרקטיקות רפואיות מקובלות עשוי הדבר להיחשב כרשלנות והקים עילה לתביעת פיצויים.

 

חשיבות הייעוץ והייצוג המשפטי

רשלנות רפואית הנוגעת לסרטן צוואר הרחם פוגעת במטופלת פעמיים: בפעם הראשונה כאשר אובחנה כחולה במחלת הסרטן, מחלה קשה ומטלטלת מאוד גם במובנים רגשיים, ובפעם השנייה כאשר נתנה אמון ברופאיה ובצוות הרפואי ונגרם לה נזק שיכול היה להימנע.

עורך דין מקצועי ומנוסה המתמחה ברשלנות רפואית יוכל לעמוד על הקשר שבין ההתרשלות והזנק ולשכנע את השופט בתביעת הרשלנות כי יש לפסוק פיצויים בגובה המקסימלי לטובתה של התובעת. עורך הדין הוא גם הגורם העיקרי שמספק אינפורמציה חשובה לנפגעת הרשלנות ומלווה אותה ברגישות ובמקצועיות עד לסיום הליך התביעה ומימוש זכויותיה.

אמנם ניתן לבצע את תהליך התביעה גם לבד, אך ישנן מורכבויות שונות שבגינן ייתכן שיהיה מקום לתבוע את המוסד הרפואי עצמו ולא רק את הרופא המנתח או הרופא המומחה, טענות ונסיבות שצריך לבדוק האם מולידות בפועל רשלנות רפואית לפני הגשת התביעה ועוד.

אם אתם סבורים שהתרחשה רשלנות רפואית גם במקרה שלכם, פנו אלינו לתיאום פגישת התייעצות ונשמח לסייע לכם.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם