צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית בטיפול נפשי

להאזנה:

 

רשלנות רפואית בטיפול נפשי היא טענה משפטית מורכבת וקשה להוכחה. ועם זאת, עורך דין שצבר ניסיון וידע עשירים בנושא, יוכל להוביל לפיצויים גבוהים בסופו של דבר. כיצד מתבטאת רשלנות בטיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי ומה עליכם לדעת לפני הגשת התביעה?

 

אתגרים בדרך להוכחת הרשלנות

רשלנות רפואית בטיפול נפשי גורמת במובהק לנזק נוסף על זה שכבר צבר המטופל. לא פעם הופכת בעייתו הנפשית לחמורה יותר בשל כך, על אחת כמה וכמה במקרה שבו אדם מעוניין להוכיח החמרה בנזק, אך נתקל בקשיים ובחומות שניצבות בתביעות מהסוג הזה.

עורך הדין נתקל בעצמו באתגרים שונים: עליו להוכיח קשר בין רשלנות לנזק שנגרם למטופל או ההחמרה בנזק קיים, בתחום בלתי מדיד או מכומת, שקשה להתייחס אליו באמות מידה אובייקטיביות. לפיכך, ישנו קשר ישיר וקריטי בין ניסיונו ומקצועיותו של עורך הדין בתיקי רשלנות רפואית בבריאות הנפש לבין הצלחת התביעה.

רשלנות רפואית בטיפול נפשי
רשלנות רפואית בטיפול נפשי

רשלנות רפואית סביב התאמת הטיפול

רשלנות רפואית בטיפול נפשי עשויה להתרחש בעקבות שורה של פעילויות אפשריות מצד המטפל, שהובילו להתאמה לקויה של הטיפול עבורו. המטפל נדרש לאבחון זהיר, עקבי ומקצועי ביותר של מצב מטופל ולהתאים לו טיפול רגשי, נפשי או תרופתי כראוי.

כמובן שישנם מקרים שבהם אי ההתאמה בטיפול תתגלה במהירות והמטפל יוכל להחליפו, דבר שלא צפוי להפוך לרשלנות שכן לא הספיק להיווצר נזק כלשהו מהתרחיש. כאשר מדובר בשגיאה שלא טופלה ובעקבות אבחון לקוי, מטופל עשוי לחוות נזקים קשים ורבים.

כך למשל, מטופל שנקבע לו שילוב בין טיפול פסיכולוגי לתרופתי, עלול לקבל תרופה פסיכיאטרית שיש לה תופעות לוואי מזיקות מאוד, פסיכולוג שהחליט על טיפול קצר טווח במטופל שהיה צורך לייצר עבורו תוכנית ארוכה ומותאמת, מטפל שמעניק עצות מזיקות או נמנע מלשלוח לטיפול נוסף וכן הלאה.

גם בבריאות הנפש, כמו כל תחום רפואי אחר, יש ציפייה מהמטפלים לשמירה על מטופליהם, לחובתם לזהות או לשאוף להגיע לעומק הבעיה, לזהות את הפרוגנוזה הנוכחית והעתידית ולקבוע טיפול בולם, מסייע או מרפא ככל שניתן.

 

רשלנות רפואית בטיפול נפשי – עילות אפשריות

לא חסרות דוגמאות לנזקים בבריאות הנפש, על אף ולמרות שמדובר באחד מתחומי הרפואה הפחות "נוצצים" או מפורסמים בקרב הציבור הרחב. יחד עם זאת, כיום ברור לכל שמקרים כמו של אבחנת אדם בריא כבעל מחלה נפשית, אשפוז אדם שלא לצורך או נטילת תרופות פסיכיאטריות בעלות תופעות לוואי מזיקות לאורך זמן נתפסים כרשלנות רפואית לכל דבר.

מלבד המקרים הברורים מאליהם, יש גם מקרים שבהם הרשלנות איננה כה מובהקת לצופה מן הצד, למשל אדם שסבל ממחלת נפש שגרמה להתאבדותו. האם ייתכן שרשלנות מצד המטפל הובילה לכך? ובכן, כל עוד מדובר במטופל בעל נטייה אובדנית שלא התגלתה במעמד הטיפול או שלא קיבלה התייחסות טיפולית עקבית מתאימה, הרי שאפשר לראות בכך רשלנות רפואית בהחלט.

גם מקרים שבהם מטפל לא בודק את ההיסטוריה הרפואית של המטופל, את התרופות והטיפולים שבוצעו או שעדיין מבוצעים, את הרקע האישי והמשפחתי, את אורח החיים, מצוקות ידועות או מתעלם מנתונים שכאלה, הוא עשוי להיחשב במקרה של נזק מהטיפול, כמי שביצע רשלנות רפואית.

 

להלן 6 דוגמאות נוספות

  1. אבחון מחלה נפשית ששונה בפועל מזו שבה לוקה המטופל
  2. אבחון מחלה נפשית אצל אדם בריא בנפשו
  3. התעלמות מחלופות אשפוז וביצוע אשפוז בכפייה שלא לצורך
  4. מתן טיפול נפשי שאיננו תואם את המחלה הקיימת
  5. העדר טיפול על אף זיהוי אפשרי של מחלה נפשית
  6. הפרת סודיות רפואית ובניגוד לחוקי האתיקה

 

רשלנות רפואית במתן חוות דעת של מטפל

תחום נוסף של רשלנות רפואית בטיפול נפשי מתבטא כאשר פסיכיאטר או פסיכולוג אמורים לספק חוות דעת רפואית על מטופל, לצורך קבלתו למקום עבודה, למשפט פלילי, לדיון בבית המשפט לענייני משפחה, קביעת כשירות לכתיבת צוואה ועוד. במקרים הללו אמורה להתבצע מסכת פגישות בין המטפל והמטופל, שמכוחה יהיה ניתן לספק מספר קביעות מתאימות לגבי מצבו הנפשי של המטופל ולהסיק ממנו השלכות מתאימות לחוות הדעת.

אם מטפל לא עורך את חוות הדעת בהתאם, לא מבצע מספר בדיקות ומפגשים, לא עורך אותם באופן יסודי ואף שוגה בהערכותיו, הוא חורץ הלכה למעשה את גורלו ועתידו של המטופל ומסב לו נזקים חמורים.

 

כיצד מוכיחים רשלנות רפואית בטיפול רגשי?

כאמור, מדובר בתחום קשה להוכחה, שכן יש צורך להבין מתי הטיפול עצמו או האבחנה ממנו הייתה שגויה, כיצד הייתה אמורה להתבטא אבחנה רלוונטית והאם היה ביכולתה להטיב עם מצב המטופל או לשנות תרחיש שנגרם לו, למשל במעשה התאבדות או עבירה פלילית שהיה שותף לה.

בתביעות אלו חשוב להסתמך על עורך דין מומחה בלבד, שצבר ניסיון סביב הנושא ויודע כיצד לתחקר את מקרה הרשלנות, לאסוף עבורו מידע מתאים ולרדת לעומק "הבעיה", כלומר השגיאה הטיפולית, טעות האבחנה ועוד.

 

אופן ניהול התביעה

בדומה לתביעות של רשלנות רפואית מתחומים רפואיים אחרים, כך גם בתביעות רשלנות בבריאות הנפש, יש צורך לאסוף תחילה את המידע הרפואי הקיים ולהבין את השתלשלות הנסיבות שהולידו נזק בר ההוכחה. לאחר מכן, יש צורך לגייס לעזרת התביעה איש מקצוע מתאים – פסיכולוג או פסיכיאטר שמתמחה בתחום הטיפול הספציפי לו נדרש הנפגע.

חוות הדעת אמורה לשפוך אור על הנסיבות מהזווית הרפואית-מקצועית, כלומר זו שאין עורך הדין ולא בית המשפט בקיאים בה. המומחה יצטרך להסביר מדוע שגה המטפל, התעלם, חרג מנהלים או הפר את חובת הזהירות כלפי המטופל שלו, מה היה עליו לעשות כדי להימנע מכך ולהצביע גם על נזקי התובע שנגרמו בעקבות אותה פעולה רשלנית.

גם כאן פועל עקרון "הרופא הסביר", שכן על עורך הדין (בעזרת המומחה) להוכיח שהרשלנות מצד המטפל נבעה מהחלטה או פעולה שכל רופא סביר אחר היה מחליט לגביה אחרת. חוות הדעת אמורה לשקף כיצד נהג אותו מטפל באופן שלא היה מצופה ממנו לנהוג, דבר שיחזק את טענות התביעה משמעותית ואמור ליצור הכרעה בפועל לעניין הפיצויים.

חשוב לזכור שגם אם תוכח רשלנות מצד המטפל, הדבר עדיין לא מזכה בהכרח את התובע בקבלת פיצויים. כדי לספק אותם, כלומר לייצר תוצאה משפטית שמביאה לכדי פסיקה משפטית לפיה יש לפצות את התובע, על עורך הדין להוכיח שהרשלנות שהתרחשה גרמה לנזק משמעותי בקרב המטופל.

 

בשורה התחתונה

תביעות רשלנות רפואית בטיפול נפשי הן סבוכות וממושכות, מצריכות ידע מקצועי נרחב והמון ניסיון. יחד עם אלו, חשוב שעורך הדין שנוטל לידיו את הטיפול בתביעה יהיה אדם קשוב, אמפתי, רגיש וחסר שיפוטיות אישית.

משרד עורכי הדין דוד פייל ושות' מזמין אתכם לתאם פגישת התייעצות בלתי מחייבת, שתתקיים אצלכם בבית ובה נוכל להעריך את גובה הפיצויים ולשקול את הליך התביעה הצפוי.

משרדנו צבר ניסיון של יותר מ-20 שנים בתחום הרשלנות הרפואית ואחראי להישגים בגובה מיליוני שקלים בהם זכו לקוחותינו בתביעות שנוהלו מטעם המשרד. צוות עורכי הדין, היועצים הרפואיים ואנשי המשרד זמין עבורכם בכל עת ותוכלו ליצור איתנו קשר כבר עכשיו לתיאום פגישה ראשונית.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם