צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית חומצה פולית

להאזנה:

 

מבוגרים, נשים הרות ואנשים הסובלים ממצבים רפואיים שונים עשויים לגלות שנגרמה להם רשלנות רפואית בעקבות חומצה פולית שלא התבקשו ליטול, שנטלו במינון הלא נכון או שלא הוסברו להם כל ההשלכות, הסיכונים והמשמעויות של הוויטמין החשוב. במאמר זה נתמקד בסוגיות רשלנות רפואית חומצה פולית ודרכי הפעולה במקרים של גרימת נזק. 

 

שחקן מרכזי במניעת בעיות בריאות

מחסור בחומצה פולית של האם לאורך ההריון הוא גורם הסיכון המרכזי ללידת תינוק הסובל משדרה שסועה (ספינה ביפידה) המבטאת התפתחות עצבית לקויה בעמוד השדרה.

חומצה פולית (B9) היא ויטמין B חיוני מאוד לגופנו, שכן הוא מהותי לייצור תאי דם אדומים חדשים, חלוקת תאים, חילוף חומרים תקין וסינתזה של ה-DNA. חשיבותו מוכרת בעיקר בקרב נשים הרות שנדרשות ליטול כמות של פי 4 מזו שניתנת לאנשים הסובלים ממצבים רפואיים שונים.

למעשה, גופנו מקבל חומצה פולית טבעית ממזונות מסוימים, אך הגוף סופג רק חלק ממנה ולכן עולה חשיבותו כתוסף באופן כללי ובפרט בהריון, כדי להתגבר על הצורך בכמות גדולה יותר להתפתחות התאית.

לחומצה הפולית יתרונות גם מפני מחלות מסוימות לרבות מחלות לב ודם, מספר סוגי סרטן, שבץ מוחי, שיטיון (אלצהיימר) ודיכאון. מחסור בחומצה פולית עלול להוביל לאנמיה, המובילה כשלעצמה לחולשה ועייפות מוגברות.

ידוע שהתוסף מסייע גם ליצירת תאי דם לבנים המכילים את תאי מערכת החיסון ובכך מונעים עוד שורה של מחלות נוספות ומעודדים התפתחות מערכות גופניות תקינה ובמיוחד את התפתחות מערכת העצבים, חוט השדרה והמוח.

רשלנות רפואית חומצה פולית
רשלנות רפואית חומצה פולית

רשלנות רפואית חומצה פולית – הפרת חובת הזהירות

כאמור, ניתן לקבל חומצה פולית ממקורות המזון השונים ולכן אדם בריא לא יצטרך ליטול אותה סתם כך. במצבים שבהם מתפתח חוסר ומופיעים תסמינים כמו עייפות, חיוורון, בחילות, שלשולים, כאבים בפה ונשירת שיער לרוב יומלץ על נטילת חומצה פולית כחלק מהטיפול בבעיה הקיימת.

מכאן הדרך להבנת מקרי הרשלנות הרפואית לעניין החומצה הפולית ברורה, שכן רופא שלא ימליץ על נטילת חומצה פולית ולא יסביר למטופליו את הסיבות וההשלכות למחסור בויטמין עלול לגרום למטופליו לסבול מנזקים בריאותיים שימשיכו להחריף בהעדר טיפול.

משרד הבריאות ממליץ לנשים הרות ליטול חומצה פולית במשך שלושה חודשים לפני ההתעברות ובמהלך השליש הראשון להריון. לפיכך מרבית תביעות הרשלנות בנושא זה נסובות סביב נזקים התפתחותיים שנגרמו ליילודים במהלך ההריון, שבהם ייתכן שיוכח כי הרופא המטפל לא המליץ על כך ולא הבהיר את חשיבות הנושא להתפתחות התקינה של העובר.

כאן זה המקום לציין שבו במהלך שבועות ההריון הראשונים מתפתחים רוב איברי הגוף של העובר. הרמה הנדרשת של חומצה פולית תסייע להגנה על העובר מפני מומים קשים בתעלה העצבית, מה שעשוי להתרחש עקב בעיה בהתפתחות תאים מסוימים – חלקם נוצרים ממש לאחר ההתעברות. ידוע שרמות נמוכות של חומצה פולית נקשרו למומים שונים אצל תינוקות באזורי עמוד השדרה, חוט השדרה והמוח.

עבור האם זו הגנה כפולה, שכן החומצה הפולית מסייעת למניעת הפלות טבעיות ופתאומיות, מגנה מפני אנמיה ושומרת על תאי הדם במצבם הבריא והתקין. הנחיית משרד הבריאות לנשים הרות מהחודש הרביעי ואילך היא לשלב בין חומצה פולית וברזל, גם הפעם קיימת חשיבות רבה להנחות את ההרה מצד הרופאים המטפלים.

 

רשלנות רפואית באבחון שדרה שסועה

שדרה שסועה (ספינה ביפידה) היא מום מולד בצינור העצבים המתפתח בחודש הראשון להריון ובו עצבי חוט השדרה בולטים מהגב. מצב זה גורם לפגיעה בפעולות מתן השתן והמעי ומחולל כאבים, הפרעות קשב והפרעות קוגניטיביות לרבות שיתוק. מצב זה גם חושף את מערכת העצבים לזיהומים רבים ומסוכנים ובכך מגביר את הסיכון לתמותה מהירה.

המום עצמו מתבטא בהיווצרות של פתח באחת החוליות או יותר, כך שעצבים מחוט השדרה בולטים דרכו. כתוצאה מכך עשויה להתרחש פגיעה מוטורית ותחושתית קשה בכל איבר שמקבל עצבוב מהעצבים הבולטים. הצינור העצבי שמתפתח בחודש הראשון להריון תלוי בכמה גורמים חשובים כאשר המרכזי ביותר בהם הוא רמה תקינה של חומצה פולית.

את הספינה ביפידה ניתן לזהות בבדיקת אולטרסאונד במהלך ההריון ולכן בדיקה זו לרבות ביצועה התקין הם קריטיים. כאשר הסקירה לא מבוצעת כראוי, הדבר עשוי להצמיח עילה לתביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית.

 

מחסור בחומצה פולית המוביל לשדרה שסועה

תעלת העצבים היא מבנה הכרחי לפיתוח מוח העובר, עמוד השדרה והרקמה שסביבו. כאשר היא לא מתפתחת כראוי בין אם מסיבה גנטית ובין אם מסיבה אחרת כמו העדר כמות מספיקה של חומצה פולית, תיווצר שדרה שסועה. הסיבות הגנטיות נוגעות למשפחות שיש בהן היסטוריה של בעיות קודמות ובייחוד בטריזומיה ה-18. סיבות סביבתיות עשויות להיות מחסור בחומצה פולית אך גם סכרת מסוג 1 או 2 ועודף משקל.

הבדיקות המאתרות ספינה ביפידה הן בדיקת חלבון עוברי שמתרחשת בשלבי ההריון המוקדמים (רמות חלבון גבוהות מידי עשויות להצביע על בעיה זו), סקירת האולטרסאונד שבמסגרתה בודקים את המבנה האנטומי של העובר ומזהים הפרעות ובדיקת מי שפיר שבה אפשר לזהות את רמות החלבון העוברי הקיימות.

אם לא בוצעה אחת מבדיקות אלו או לחילופין לא הייתה התייחסות מתאימה לתוצאותיהן, ייתכן שיהיה אפשר לנקוט בצעדים משפטיים.

תעלת עצבים שנפגעה לא תוכל להשתקם ולכן חשיבות הגילוי טרם הלידה היא משמעותית ועשויה להציל ולשנות חיים. גילוי מוקדם מאפשר למנוע נזקים נוספים לעמוד השדרה ולפעול אקטיבית למניעת זיהומים וכן מאפשר לרופאים להציע לזוג ההורים הפסקת הריון.

 

עילות לתביעת רשלנות רפואית חומצה פולית

במסגרת הטענה המוקדמת לרשלנות רפואית, חשוב לבדוק מה היה טיבו של תהליך ההריון והאם כלל שימוש תקין ובהתאם להנחיות משרד הבריאות בחומצה פולית:

 

האם הרופא המליץ על נטילת חומצה פולית במינון הדרוש להריון?

האם הרופא הסביר על חשיבות הויטמין והשלכות החוסרים שבו? האם ווידא שההרה נוטלת חומצה פולית בעקביות?

האם בוצעו כל בדיקות ההריון כסדרן והייתה התייחסות מתאימה לממצאיהן? האם בעקבות הממצאים חזרה המלצה ליטול חומצה פולית המלווה בהסברים מתאימים?

בהנחה ופעולות אלו לא בוצעו כחלק ממעקב ההריון וילדכם נולד עם מום, ייתכן שקיימת עילה לתביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית.

מטרת התביעה היא לפצות בגין הנזק שנגרם ליילוד ומשפחתו אם מדובר ברשלנות לגבי חומצה פולית בהריון, או בגין הנזק שנגרם למטופלים שלא קיבלו הנחיה לנטילת הויטמין או שלא הוסברה להם חשיבותו לאור מצבם. הפיצויים מתקבלים הן בעבור נזקים ממוניים כמו הפסדי שכר ופנסיה, הוצאות רפואית לרבות טיפולים ועזרת צד ג' והן בעבור כאב וסבל שנגרם כתוצאה מהנזק.

 

במקרים שנוגעים לרשלנות רפואית חומצה פולית, העילה האפשרית לתביעה תהיה של לפחות אחת מהשלוש הבאות:

אי מתן הנחיה לנטילת חומצה פולית לפני הכניסה להריון או לכל הפחות לאחר הכניסה להריון על פי הנחיות משרד הבריאות.

העדר אבחון על פי הבדיקות שנערכו לאורך ההריון ובפרט אלו שבוצעו בשבועות מוקדמים כמו חלבון עוברי ואולטרסאונד.

מעקב או טיפול רשלני מצד הרופא המטפל שגרמו לסיבוכים משניים.

אם אתם סוברים שנגרמה במקרה שלכם רשלנות רפואית שבמסגרתה טיפול מתאים בחומצה פולית יכול היה לפתור את המצב ולשנות אותו מקצה לקצה, פנו למשרדנו כדי לקבל ייעוץ משפטי מקצועי. יחד נוכל להעריך את סיכויי התביעה להתקבל על סמך נסיבות המקרה והראיות הקיימות ולגבש את תיק התביעה כך שיהלום את הנזק שנגרם ועשוי להגיע לסכומים משמעותיים.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם