צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית – טיפת חלב

להאזנה:

 

מחפשים מידע או הכוונה בנוגע לרשלנות רפואית של טיפת חלב? בעמוד הבא תלמדו על סוגי הרשלנות השונים, הוכחת הרשלנות, והליך הגשת התביעה. 

 

טיפת חלב מספקת רפואה מניעתית לתינוקות, פעוטות והוריהם החל מגיל הלידה ועד גיל 4. שירותי הרפואה עוקבים אחר בריאותם והתפתחותם של הפעוטות במסגרת שירותי קופת החולים והרשויות המקומיות, אך גם כאן עשויה להיגרם רשלנות רפואית במסגרת טיפול או אבחנה שגויים שנמסרו מטיפת חלב.

 

כיצד רשלנות רפואית בטיפת חלב באה לידי ביטוי?

ישראל מעניקה לאזרחיה שירותים רפואיים רבים ומסובסדים לאורך כל החיים ובמסגרת קופות החולים הציבוריות. כחלק משירותים אלו, פועלות גם למעלה מ-600 תחנות טיפת חלב המטפלות ביותר מ-80% מאוכלוסיית המדינה ודואגות לאיתור מוקדם ומניעת מחלות, תוך יצירת סביבה בריאה ותומכת לתינוקות.

בהשוואה למערכת הבריאות העולמית ועלויותיה או אפשרויותיה לציבור המקומי, המערכת הישראלית נחשבת טובה ונוחה ובהישג ידו של כלל הציבור, כאשר רבים רואים במתכונת "טיפת חלב" כמרכז חיוני וחשוב לניטור ולפיקוח בריאות האם והתינוק.

אלא שהגוף הוותיק הפועל בישראל מאז שנת 1916 יודע לא מעט בעיות: היצמדות אגרסיבית לטבלאות ולאחוזונים, המלצות שאין בהן כל יעילות על סמך מחקרים ונתונים עדכניים וככל גוף רפואי אחר, גם רשלנות רפואית שבמסגרתה בוצעה שגיאה, טעות או חריגה מנהלי טיפול מחייבים וגרמה לנזק, לעתים גם מתמשך או בלתי הפיך.

רשלנות רפואית – טיפת חלב
רשלנות רפואית – טיפת חלב

גם המלצות עלולות לגרום לנזק

כך לדוגמה, קבעה אחות בטיפת חלב במרכז הארץ כי יש להאכיל בכמות כפולה ואף משולשת תינוקת שנמצאת בשליש התחתון של אחוזון המשקל ביחס לגילה, מה שגרם לתינוקת להקאות ממושכות עד כדי שיבושים חמורים במערכת העיכול. במקרה אחר, הומלץ להוריו של תינוק בן שבועיים בלבד להפסיק להאכילו בהנקה משום שנולד במשקל גבוה, כ-4.5 ק"ג.

בשורה של מקרים חמורים עוד יותר, התרחשה רשלנות רפואית בהריון שגרמה ללידת תינוקות עם מומים או נזקים מוחיים.

במקרה מהשנים האחרונות, הריון שבו התרחש פיגור התפתחות משמעותי לעובר ונמצא כי מדדי ראשו לא תואמים את שבוע ההריון (מיקרוצפליה), לא זכה למעקב, בדיקות נוספות לבירור המצב או הסבר לאם בנוגע להשלכות הממצאים מצד טיפת חלב.

התינוק נולד עם מומים קשים ביותר ובפסק הדין נקבעה רשלנותן של קופת החולים וטיפת חלב והן נדרשו לשלם סכום פיצויים בסך 11 מיליון שקלים.

 

המענה הבריאותי בטיפת חלב

השירות במרכזי טיפת חלב מנוהל על ידי אחיות שהוסמכו במיוחד בתחום הגדילה וההתפתחות מגיל לידה. אחיות אלו צוברות לאורך שנות לימודיהן ועבודתן ידע עשיר ומעמיק בנוגע לטיפול, תזונה, בריאות, חיסונים ובטיחות.

זהו המקום בו מאבחנים בעיות התפתחותיות ומבצעים בדיקות תקופתיות כדי לאבחן את הצמיחה התקינה, בעיות בשמיעה או הראייה, מבצעים חיסונים, מציידים את ההורים בהמלצות שונות ועוד. בהתאם לממצאים חריגים אם נמצאו, התינוקות יופנו מטיפת חלב לרופא המתאים.

 

תביעות רשלנות רפואית – טיפת חלב

רשלנות רפואית בטיפת חלב עשויה להתרחש כאשר ניתן טיפול לקוי או שהיה בו כשל שגרם לנזק. גם מקרים שבהם הנזק נגרם כאשר להורי התינוק לא הוסברו מראש ההשלכות, הסיכונים או תופעות הלוואי עשויים להיחשב כרשלנות רפואית.

ניתן לחלק את הרשלנות הרפואית האפשרית לשלוש קבוצות מרכזיות:

 

טיפול לקוי, שגוי או שאינו מתאים

אם בוצעה לתינוק בדיקה פולשנית שלא לצורך, ניתן לו חיסון שגוי או במינון הלא נכון, בוצע מינון תרופתי שגוי וכד'.

 

נזקים כתוצאה מהעדר טיפול

טיפת חלב מחויבים לעקוב אחר המשקל, הגובה, קוטר הראש, ראייתו, שמיעתו והתפתחותו של התינוק, נוסף על שאלוני הורים מפגישה לפגישה על פי נהלים ברורים.

העדר טיפול עשוי להיות כל מקרה שבו לא בוצע מעקב שכזה, או שלא ניתנה הפנייה לבדיקה מתאימה (בדיקת ברה למשל לאבחון נוזלים באוזניים) וללא יידוע ההורים לגבי הצורך בבדיקה.

 

חריגה מפרקטיקות מקובלות

מדובר בכל מקרה שבו הורי התינוק לא קיבלו הדרכה והסברים לגבי הטיפול בתינוקם (האכלה, הלבשה, עיטוף, הרדמה וכד'), לא הוסברו להם סיכונים או השלכות בנוגע לאי ביצוע חיסונים או בדיקות והם לא קיבלו את המקום להביע תהיות ושאלות ולהתעמק בתשובותיהן.

במקרה שבו התקיים אחד מהמקרים הללו, ייתכן ומדובר ברשלנות רפואית המקימה עילה לתביעת פיצויים. התביעה תצטרך להוכיח כמובן שחלה הפרת נהלים או התרשלות וישנו קשר סיבתי בינה לבין הנזק שנגרם.

כדי לתמוך בטענות התביעה, יהיה צורך להסתמך על חוות דעת רפואית של מומחה רלוונטי שיקבע האם יכול היה הנזק להימנע לו היו נלקחות החלטות אחרות.

 

רשלנות רפואית בחיסוני טיפת חלב

החיסונים מביאים לירידה משמעותית בתחלואה בישראל ובעולם כולו, כך שתמותה בגילאי הינקות והילדות המוקדמת איננה נובעת כמעט ממחלות כמו שפעת, צהבת או פוליו.

יחד עם זאת, גם במתן חיסונים ישנם נהלים ברורים, המחייבים את צוות האחיות בטיפת חלב לברר לעומק לגבי מצבו הרפואי הנוכחי של הילד, לשלול רגישות אפשרית לחומרים או בעיה במתן החיסון וליידע את ההורים לגבי השפעות החיסון, יתרונותיו, תופעות הלוואי וחשיבותו.

והנה מקרה הפוך, שבו הגיעה אם יחד עם ביתה בת החודשיים לחיסון גיל חודשיים (חיסון "המשולש") כמתבקש. מדובר בתינוקת שנולדה פגה ולכן שהתה במשך חודש בפגיה.

מיד לאחר שניתן החיסון, החלה התינוקת לסבול מהתכווצויות שרירים שגרמו לה לכאבים חמורים וסבל איום ונורא. ההורים מיהרו לדווח על כך לאחות המחסנת בטיפת חלב ושמעו שמדובר באחת מתופעות הלוואי השגרתיות של החיסון ושלא קיימת סיבה לדאגה.

כשהגיעה התינוקת לגיל 4 חודשים, שוב חזרו ההורים לטיפת חלב כדי לקבל את המנה השנייה לחיסון המשולש. הפעם כבר נגרם לתינוקת נזק נוירולוגי צמית, שהוכר ב-100% נכות.

הרשלנות במקרה זה התרחשה למעשה פעמיים: בפעם הראשונה כשלא התחשבה האחות בעובדת הפגות שהייתה אמורה לעכב את מתן החיסון בחודש לפחות וזאת על פי הגיל המתוקן ובפעם השנייה כאשר חרגה האחות מנהלי משרד הבריאות, הקובעים שכל מנת חיסון שהובילה לתופעות לוואי חמורות לא תינתן שוב כמנה שניה.

 

כיצד מוכיחים שטיפת חלב התרשלה?

הוכחת הרשלנות הרפואית בטיפת חלב מתרחשת על ידי הוכחת קשר סיבתי. התובעים יחד עם עורך דינם, יצטרכו למעשה להראות כיצד בוצעו מצד טיפת חלב פעולות או שלא בוצעו פעולות נדרשות כך שהדבר גרם לנזק.

בסיס ההוכחה נשען על שלושה אלמנטים חשובים:

  1. הוכחה כי האחות המטפלת או הרופא במסגרת טיפת חלב חרגו מנהלים ופרוטוקולים מקצועיים וכשלו במבחן "הרופא הסביר", לפיו כל איש מקצוע סביר אחר שהיה פועל על פי אותו נוהל או פרוטוקול, היה מונע את הנזק שנגרם.
  2. הנפגע סובל מנזק בשיעור מסוים על פי שנקבע באחוזי נכות. נזקים אלו יכולים להיות כל בעיה רפואית: פגיעה באחד החושים (למשל אי הפניה לבדיקת עין עצלה שפגעה בראייה בהמשך), ליקוי שמיעה, פגיעה מוחית, בעיות מוטוריות, קשיים בדיבור, עיכוב גדילה, טונוס שרירים נמוך או גבוה מאוד וכו'.
  3. הנזק יכול היה להימנע.

 

בית המשפט יעיין בהוכחות התביעה וחוות הדעת הרפואית ויתן גם את המקום לטענות הנגדיות של ההגנה. אם קובע השופט כי אכן מדובר ברשלנות רפואית מצד טיפת חלב, הפיצויים הנפסקים בדרך כלל עומדים על מאות אלפי שקלים.

יחד עם זאת, אדם פרטי שינסה להתמודד מול ההגנה המשפטית של קופת החולים ולבסס טענות משפטיות הדורשות שנים רבות של מיומנות וניסיון, נידון להכשלת תביעתו ודחיית קבלת הפיצויים.

ולכן כדי לפעול נכון בנושא, למקסם את גובה הפיצויים וגם להשיב ולו מעט מן הצדק לנפגעי הרשלנות ישנה חשיבות עליונה לבחירה בעורך דין מקצועי ומנוסה, בעל ניסיון ספציפי בתיקים מסוג זה.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם