צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

התיישנות תביעת תאונת עבודה

להאזנה:

 

בכל מקרה של תאונת עבודה, קיימים מספר גופים שמהם ניתן לקבל פיצויים ובראשם המוסד לביטוח הלאומי וזאת בהגשת התביעה עד למועדים שנקבעו לכך בחוק. במאמר זה נדון במועד התיישנות תביעת תאונת עבודה – מתי תיכנס לתוקפה, עד מתי ניתן לתבוע גורמים ספציפיים ומתי נוצרים חריגים לתקופת ההתיישנות שמאפשרים את המשך ניהול התביעה.

 

מהי התיישנות?

חוק ההתיישנות נחקק בישראל בשנת 1985 ותכליתו היא "למסגר" את פרקי הזמן הפרוצדורליים בניהול הליכים משפטיים שונים. מבחינה עקרונית, כל סוגייה משפטית שהגיעה לתקופת ההתיישנות שלה, מהווה מצב של שלילת היכולת לנהל לגביה הליך משפטי. בדין הפלילי קיימות כמה וכמה עבירות חמורות שנחשבות לחריגים בחוק ההתיישנות, אך כאשר מדובר על התיישנות תביעת תאונת עבודה, אין המדובר במקרה מהסוג הזה.

למעשה, חוק ההתיישנות מבחין בין עבירות וסוגיות שונות, כך שיהיה ניתן להקצות די זמן לנתבעים להתכוננות לתהליך, לאיסוף ראיות ולביצוע התביעה בפועל. כמו כן, פרק הזמן המוגדר נועד לפעולות מנע והגנה, בין היתר בעקבות חוסר עניין לציבור בשל חלוף הזמנים או בעקבות קושי ראייתי במועד הגשת התביעה. החוק מבטיח גם את ההיערכות של הצדדים להליכי גישור או פשרה מחוץ לכותלי בית המשפט.

 

התיישנות תביעת תאונת עבודה: עד מתי ניתן לתבוע?

המוסד לביטוח הלאומי

קיימים מספר גורמים שניתן לתבוע, כאשר בראשם עומד ביטוח לאומי תביעה תאונת עבודה. דרכו, יש לתבוע את דמי הפגיעה שמשולמים עבור 91 הימים הראשונים מהתאונה וכן את הנכות שנותרה ממנה לאחר מכן.

את המוסד לביטוח הלאומי ניתן לתבוע בתוך 12 חודשים ממועד האירוע בלבד, שכן לאחר מכן תחול התיישנות תביעת תאונת עבודה והתביעה לא תתקבל. התיישנות זו מתייחסת הן לתביעת דמי הפגיעה והן לתביעת הנכות, כך שיש להגיש את שתיהן בתוך שנה מהאירוע בלבד.

התיישנות תביעת תאונת עבודה
התיישנות תביעת תאונת עבודה

מסיבה זו, מי שפגיעתם הייתה קשה וברור לכל כי 3 חודשי שיקום והחלמה לא יספיקו להם כדי לשוב לעבודתם, מקבלים המלצה משפטית להגיש כבר בסמוך לתביעה לדמי פגיעה גם את תביעת הנכות. נציין כי הזכאות להגיש את תביעת הנכות קיימת גם כאשר טרם שולמו דמי הפגיעה, אם כי רק בכפוף להגשת תביעה להכרה בתאונת עבודה שהתקבלו ממנה דמי הפגיעה, יוכל הנפגע לקבל פיצויי נכות בפועל.

 

חברת הביטוח הפרטית

גורם נוסף שאותו ניתן לתבוע הוא חברת הביטוח הפרטית, ככל שלעובד קיימת פוליסת ביטוח פרטית המתאימה למקרה: ביטוח תאונות אישיות, נכות מעבודה, פוליסת אובדן כושר עבודה ועוד. התיישנות תביעת תאונת עבודה שהוגשה לחברת ביטוח פרטית עומדת בפועל על 3 שנים מיום האירוע, כאשר הדבר מהווה די זמן לגיבוש התביעה, במיוחד בפגיעות שהנזק המלא מהן יתברר רק עם הזמן.

יחד עם זאת, ההמלצה המשפטית היא שלא להמתין עד לישורת האחרונה עם הגשת תביעת ביטוח תאונת עבודה, שכן בנזקי גוף לעולם קיימת הנטייה לאובדן חלקי של ניירת ותיעוד בדרך (סיכום אשפוז שאבד, אבחנה רפואית שנמחקה בטעות אצל מזכירתו הקודמת של רופא מומחה וכיוצ"ב), כך שיהיה קשה לשחזר בדיעבד נזקים שהתקיימו בסמוך לתאונה עצמה.

עורך דין מומחה לתאונות עבודה יוכל לספק מענה מדויק בנוגע לתזמון התביעה מול הביטוח וזאת בהתאם לנסיבות הספציפיות של המקרה.

 

מעסיק שהואשם ברשלנות שגרמה לתאונה

בהינתן רשלנותו של מעסיק שגרמה לנזק לעובד, הרי שניתן בנוסף להגיש תביעה תאונת עבודה נגד המעסיק. התביעה תתאפשר רק אם וכאשר יצליח התובע להוכיח שהמעסיק התרשל וכתוצאה מרשלנות זו התרחשה אותה התאונה ממנה נגרם נזק. בנוסף, יהיה צורך לקשור סיבתית בין התאונה לנזקים שנגרמו ממנה בפועל וכן להוכיח כי לא היה לו "אשם תורם", כלומר חלק מסוים באחריות להתרחשות התאונה.

מקרה כזה יכול להיות למשל כאשר המעסיק מפר מצידו את החובה להדריך עובדים ולפקח עליהם בעבודות גובה, אך בפועל העובד עצמו שמודע להנחיות התפקיד נמנע מחבישת קסדה במהלך העבודה וכתוצאה מכך נפל חפץ כבד שפגע בראשו. מה תהיה התיישנות תביעת תאונת עבודה מול המעסיק? בתביעות אלה ישנו פרק זמן ארוך ביחס ליתר הגורמים המפצים, העומד על 7 שנים מיום התאונה.

 

נקודות חשובות על התיישנות תביעת תאונת עבודה

  • במקרה שהעובד נפגע במקום עבודתו וממשיך לעבוד בו גם לאחר מכן, עלולה להתעורר אי נעימות בתביעת המעסיק ולכן דווקא התיישנות תביעת תאונת עבודה תוכל לעזור: העובדה שפרק הזמן לתביעה ממושך ועומד על 7 שנים, מאפשרת לפרק הזמן הראשוני מהמקרה "להצטנן" ולאפשר לעובד לנהל את התהליך בדרך נעימה ואף קורקטית יותר.
  • קיימים מצבים שבהם הנזק הרפואי הינו נרחב ואותו יהיה ניתן להעריך במדויק רק כעבור תקופה ממושכת. בנוסף, חלק מהמצבים מוגדרים כזמניים בתחילת דרכם, כאשר רק בהמשך ניתן לקבוע כי מדובר בנזק לצמיתות. מדובר בפקטור חשוב שכן הוא מאפשר לקבוע לגבי תאונת עבודה פיצויים בהיקף גדול יותר, כאשר המצב צמית.
  • נפגעים שקיבלו פיצויים מהביטוח הלאומי בהתאם לשיעור הנכות שנקבע להם בוועדה רפואית, רשאים לתבוע מאוחר יותר בשל החמרת מצב, גם אם התיישנות תביעת תאונת העבודה כבר נכנסה לתוקפה.
  • ישנן זכויות תאונת עבודה מיוחדות במקרה של תאונות עבודה שנגרמו לקטינים. החוק מכיל הוראות מיוחדות לפיהן ניתן יהיה לתבוע את המעסיק בתוך 7 שנים מיום הגיעם לגיל 18, כלומר שהתביעה תתיישן כשימלאו להם 25 שנים. הוראות התיישנות תביעת תאונת עבודה כלפי פוליסת הביטוח והביטוח הלאומי נותרות כסדרן גם בקרב קטינים.

 

מקרים חריגים להתיישנות תביעת תאונת עבודה

מועד גילוי הנזק

תקופת ההתיישנות (הספירה לאחור של השנים) תתחיל להיספר רק לאחר שהנפגע גילה בפועל את הנזק שלו ולא מהתקופה שבה הנזק נגרם בפועל. הדבר נפוץ במקרים של מחלת מקצוע אותה מגלים "בבוקר בהיר אחד" עקב אבחנה רפואית ופגיעות מיקרוטראומה, בהם נזקים קטנים ומתמשכים גרמו בפועל להתפרצות של מצב רפואי שלא היה ידוע לעובד קודם לכן.

גם במקרה שבו עובד נפל למשל ולאחר מכן המשיך לעבוד כרגיל, עד שבסיום אותו השבוע הבין כי נגרם לו נזק, יוכל להחשיב את ההתיישנות ממועד הגילוי ולא ממועד האירוע בפועל. במצבים אלה, ניתן כמובן לבקש דחייה למועד תקופת ההתיישנות.

 

הנפגע נמצא בחוסר הכרה

חוסר הכרה מהווה מצב מיוחד הקובע לגבי תאונת עבודה זכויות מיוחדות. כאשר הנפגע חסר הכרה או לא מתפקד כראוי – ניתן להחריג את מועד תקופת ההתיישנות ולהתחיל לספור אותה החל מהיום שבו מצבו הרפואי או הנפשי ישתפר.

 

בשורה התחתונה:

עיון במאגרי הפסיקה מתחום תאונות העבודה חושפת כי חולים ונכים רבים מאבדים את זכאותם לפיצוי כספי, למרות ששילמו כל חייהם את דמי הביטוח הלאומי ופרמיות שמנות לתאגידי הביטוח. על אף שתביעתם צודקת, היא סורבה על הסף והסיבה לכך אחת ויחידה: התיישנות.

יש לזכור כי התיישנות תביעת תאונת עבודה כוללת תקופה קצרה בהרבה מזו של 7 השנים "המוכרות" בסוגיות משפטיות רבות ולכן יש לפעול במהירות, ביסודיות ולעתים גם תוך ימים ספורים. מומלץ לפעול מול עורך דין תאונות עבודה שיבהיר האם להגיש כעת את התביעה או להמתין, האם לדרוש להאריך את מועד ההתיישנות בנימוקים חריגים וכיוצ"ב.

משרד עו"ד דוד פייל המתמחה בתאונות עבודה, תביעות רשלנות רפואית באבחון, תביעות כלפי חברות הביטוח והביטוח הלאומי, ישמח לייעץ לכם בנושא. אם אתם או מי ממשפחתכם חוויתם תאונת עבודה, צרו עמנו קשר להערכת אפשרויות התביעה וקבלת מענה משפטי מקצועי, המבוסס על למעלה מ-20 שנות ניסיון.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם