צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

תביעה לדמי פגיעה בעבודה

להאזנה:

 

תאונות עבודה יכולות לקרות לכולם, בכל זמן ובכל מקום. מאחר ותאונות העבודה תמיד יבואו בהפתעה, לא ניתן באמת להתכונן אליהן והנזק שלהן יכול להיות עצום. תביעה לדמי פגיעה בעבודה תאפשר לנפגעים להתמודד כראוי עם תקופת הפגיעה הראשונית, במסגרתה ישולמו לעובד פיצויים כתחליף לשכרו מעבודה. במאמר זה נבהיר כיצד ומתי משולמים דמי הפגיעה:

 

מהם דמי פגיעה?

דמי פגיעה ניתנים על ידי המוסד לביטוח הלאומי במקרה של תאונת עבודה. עקרונית, קיים מגוון רחב מאוד של מקרים הנחשבים לפגיעות בעבודה ונתאר אותם בהמשך. דמי פגיעה כשלעצמם מהווים חלק ממכלול זכויות תאונות עבודה והם נחשבים למעין "הבטחת הכנסה" של הנפגע על מנת שהכנסתו לא תיפגע וזאת לפרק הזמן הראשוני ממקרה התאונה, במסגרתו העובד לא מסוגל לשוב לעבודתו.

 

מספר עובדות חשובת שכדאי לדעת על תביעה לדמי פגיעה בעבודה:

  1. דמי הפגיעה יינתנו רק לאחר שניתן אישור מרופא או מטפל המציין את העדר כשירותו של העובד לשוב לעבודתו ואת מספר ימי ההחלמה שהוא נדרש להם. אישור זה קרוי תעודת אי כושר עבודה.
  2. דמי הפגיעה משולמים למשך 91 הימים הראשונים מהפגיעה, כלומר לאורך 13 שבועות.
  3. הסכום המקסימלי שניתן לקבל ליום, עומד על 1,141.13 ש"ח, נכון לשנת 2022.
  4. מתוך דמי הפגיעה ינוכו מיסים כחוק: דמי ביטוח בריאות, דמי ביטוח לאומי ומס הכנסה.
  5. ניתן לקבל דמי פגיעה מופחתים המחושבים לפי שעות עבודה יומיות, רק אם ניתן על ידי רופא אישור אי – כושר עבודה חלקי.
  6. ניתן להגיש את התביעה לדמי הפגיעה עד 12 חודשים ממועד האירוע, אחרת סכום דמי הפגיעה יהיו נמוכים משמעותית ואף ייתכן שהתביעה תידחה.
  7. בנוסף לדמי הפגיעה, מי שפגיעתם ממושכת עוד מעבר ל-91 הימים יוכלו לתבוע קצבת נכות.
תביעה לדמי פגיעה בעבודהq
תביעה לדמי פגיעה בעבודה

מי זכאי לתבוע דמי פגיעה בעבודה מביטוח לאומי?

כל עובד עצמאי או שכיר שמשלם על עצמו דמי ביטוח לאומי או שמשלמים עליו דמי ביטוח לאומי, מבוטח בביטוח לנפגעי עבודה של המוסד לביטוח הלאומי וזכאי להגיש תביעה לדמי פגיעה בעבודה, אם נגרמה לו פגיעה במהלך עבודתו. כעת נציג את הסיבות שבגינן תוכלו להגיש תביעה לדמי פגיעה בעבודה:

 

הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה בעקבות תאונות עבודה

תאונות עבודה מהוות שורה של מקרים מצערים למדי שיכולים לגרום לנזקים רבים. כמובן שאם התאונה התרחשה בזמן העבודה היא נחשבת לתאונת עבודה לכל דבר ועניין, אך גם אם היא קרתה בדרך אל העבודה ובחזור ממנה, לרבות כתאונת דרכים, היא תיחשב לתאונת עבודה גם כן.

בנוסף, גם מחלות כמו התקף לב או שבץ שנגרמים כתוצאה מהעבודה יכולים להיחשב תאונת עבודה. כיום, בית המשפט הרחיב את המקרים שיכולים להיחשב לתאונת עבודה ובגין מקרים שונים ניתן להגיש תביעה להכרה בתאונת עבודה, אך חובה לבסס את הקשר בין המקרה שנגרם לבין העבודה אצל המעסיק ומטעם המעסיק.

 

הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה בעקבות מחלת מקצוע

מחלות מקצוע הן מחלות הנגרמות באופן ישיר מהעבודה, בעקבות חשיפה לחומרים מסוכנים או בעקבות תנאי הסביבה. התקנות של ביטוח לאומי מפרטות לפרטי פרטים את המחלות שניתן להגדיר כמחלות מקצוע, כאשר מדובר ברשימה צרה למדי. אם המחלה אינה מוגדרת בתקנות כמחלת מקצוע, יכול להיות שהיא תוכל להיחשב כמיקרוטראומה.

 

הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה בעקבות מיקרוטראומה

מיקרוטראומה היא פגיעה שנגרמה כתוצאה מפעולות חוזרות ונשנות במהלך עבודתו של העובד. על הפעולות להימשך זמן מספק בכל פרק זמן כדי שיגרמו לפגיעה, כאשר מדובר בפעולות הדומות זו לזו ושקיים אזור בגוף שנפגע כתוצאה מהפעולות הללו.

לדוגמה, נהג מונית שיושב במהלך כל שעות עבודתו – אם ייווצרו לו לאחר שנים של עבודה בעיות בעמוד השדרה, ייתכן שהן ייחשבו כפגיעת מיקרוטראומה ואותו נהג יוכל להגיש תביעה לדמי פגיעה בעבודה.

 

סכום דמי הפגיעה: כמה כסף ניתן לקבל?

דמי הפגיעה ישולמו עבור כל יום שבו העובד קיבל אישור מרופא לא לעבוד ומחושב כך: 75% מההכנסה הממוצעת משלושת החודשים שקדמו לאירוע, חלקי 90. כאמור, לסכום זה קיימת תקרה המתעדכנת משנה לשנה, שאותה לא ניתן לעבור במעמד התשלום של דמי הפגיעה בתחשיב יומי.

כדי להמחיש את חישוב דמי הפגיעה, נשתמש במקרה של עובדת שהשתכרה בממוצע בסכום של 10,000 ₪ לחודש. כעת בעקבות תביעה לדמי פגיעה בעבודה שאושרה לה, היא תפוצה ב-7,500 ₪ המשולמים חלקי 90, כלומר סכום של 83 ₪ עבור כל יום.

 

מתי אין זכאות לקבלת דמי פגיעה?

אמנם כל מקרה שעונה על ההגדרה החוקית של תאונת עבודה צפוי לתשלום דמי פגיעה, אך לכל כלל ישנו יוצא מן הכלל וגם באשר להגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, קיימים מקרים שבהם הזכאות מבוטלת:

  • עובדים שעבדו במהלך התקופה בה נקבע להם אי כושר עבודה (בהתאם לתעודה הרפואית שקיבלו)
  • עובדים שנפגעו במהלך הכשרה או שיקום מקצועי כך שהכנסתם בפועל לא נפגעה.
  • קטינים במעון חוסה
  • אסירים ועצירים
  • עובדים זרים השוהים בישראל באופן בלתי חוקי.

 

תביעת ביטוח תאונת עבודה – זהות משלם דמי הפגיעה

את דמי הפגיעה משלם באופן עקרוני ביטוח לאומי, אך ישנם מעסיקים שקיבלו הרשאה אחרת מהמוסד לביטוח הלאומי, המתירה להם לשלם בעצמם את דמי הפגיעה. במצב כזה, טפסי התביעה לדמי פגיעה יוגשו על ידי מקום העבודה אל הביטוח הלאומי, במקום שהעובד עצמו יעשה זאת.

אם יש צורך להגיש את התביעה לדמי פגיעה בעבודה ישירות למוסד הביטוח הלאומי, דעו כי ניתן להגיש בקשה מקוונת דרך אתר האינטרנט של ביטוח לאומי או להגיש אותה דרך סניף הביטוח הלאומי הקרוב לביתכם.

 

הטפסים שאותם יש לצרף לתביעה

  • יש למלא "טופס תביעה לתשלום דמי פגיעה בעבודה והודעה על פגיעה בעבודה". בטופס זה יש למלא פרטים מדויקים על התאונה עצמה ואת התאריך שבו העובד הפסיק לעבוד.
  • כל הטפסים הרפואיים הרלוונטיים לפגיעה בתוספת כתב ויתור סודיות רפואית.
  • טפסים רלוונטיים נוספים לתאונה, עדויות, אישור משטרה אם יש ועוד.
  • תלושי שכר אחרונים של העובד.

 

כאשר דמי הפגיעה אינם מספיקים

כאמור, ניתן לקבל דמי פגיעה עד 13 שבועות בלבד ובסכום נמוך מהשכר המלא ששולם עד כה מעבודה. יחד עם זאת, עובדים שפגיעתם ממושכת יותר, רשאים להגיש גם תביעת נכות שבמסגרתה יוכלו לקבל אחוזי נכות המעניקים קצבה חודשית, או מענק חד פעמי למי שנקבעו להם 10%-19% נכות.

בכל בקשה לקבלת מענק או קצבה, על הנפגע לעבור וועדה רפואית ולעבור בדיקה אצל רופא מטעם המוסד לביטוח לאומי. הוועדה תקבע את שיעור הנכות, האם היא זמנית או קבועה וכיוצא מכך גם את הזכאות למענק או לקצבה.

בנוסף, מי שברשותם ביטוח פרטי מתאים כמו פוליסת תאונות אישיות, נכות מעבודה, אובדן כושר עבודה ועוד, יוכלו לתבוע אותו בהתאם לתנאי הפוליסה והסכומים המופיעים בה. נציין שכאשר אין המדובר בתאונה שמוגדרת כתאונת עבודה, ייתכן שתחול זכאות לקבלת דמי תאונה מהמוסד לביטוח הלאומי, במסגרת ביטוח תאונות אישיות לנפגעים המשלמים כחוק את דמי הביטוח הלאומי.

 

נפגעתם בעבודה? בדקו את זכאותכם לדמי פגיעה כבר עכשיו

משרד עורכי הדין דוד פייל ושות' מתמחה בתחום תאונות העבודה כבר למעלה מ-20 שנה וצבר הצלחות מרשימות, לרבות מתן פיצויים בגובה מאות מיליוני שקלים בהם זכו לקוחותינו. אנו מזמינים אתכם לתיאום פגישת ייעוץ בביתכם, ללא שום התחייבות, בה נבדוק את גובה הפיצוי שמגיע לכם בהתאם להערכת המקרה.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם