צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

תשלום דמי פגיעה תאונת עבודה

להאזנה:

 

תאונת עבודה היא כנראה החשש העיקרי של כל עובד שמסתמך על הכנסתו כדי להתפרנס. כאשר מתרחשת בפועל תאונת עבודה, מועבר לעובד תשלום דמי פגיעה תאונת עבודה שנועד להתמודד עם ההשלכות הכלכליות של העובד ומשפחתו, בתקופת הפגיעה הראשונה. במאמר זה נפרט את תנאי הזכאות לתשלום דמי הפגיעה ואת אופן הגשת התביעה לביטוח הלאומי.

 

זכאות לדמי פגיעה תאונת עבודה

דמי פגיעה ניתנים על ידי הביטוח הלאומי (במקרים מסוימים יינתנו על ידי המעביד) במקרה שנגרמה תאונת עבודה למי שנחשב מבוטח בפועל בביטוח לנפגעי עבודה, דהיינו אדם המשלם ומפריש כספים כחוק לביטוח הלאומי. לפיכך, כל עובד שכיר או עצמאי זכאי לדמי הפגיעה, אם וכאשר התרחש לו אחד מהמקרים הבאים:

  1. תאונת עבודה – תאונה שהתרחשה במהלך העבודה, לפניה או אחריה וניתן לקשר אותה באופן ישיר למקום עבודה. גם מקרים שאינם עומדים בהגדרה הקלאסית של תאונת העבודה יכולים להיחשב ככזו, לרבות תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה משום שהתרחשה בדרך ממקום העבודה הביתה, תאונה שהתרחשה במהלך הפסקת הצהריים של העובד, התקף לב במהלך פגישת עבודה אצל לקוח ועוד.
  2. מחלות מקצוע – אלו מחלות שפוגעות בעובד ונגרמות כתוצאה מהעבודה שלו, או סוג ואופן העיסוק שלו. לדוגמה, עובד בתחום השיפוצים שבמהלך עבודתו נחשף הרעיל והמסרטן סיליקה וכעת סובל ממחלת הסרטן. במקרה כזה, הוא יהיה זכאי לקבל תשלום דמי פגיעה תאונת עבודה.
  3. מיקרוטראומה – פגיעה הנגרמת לעובד כתוצאה מפעולות חזרתיות וממושכות אותן הוא נוהג לבצע במהלך עבודתו. הדוגמה הנפוצה ביותר היא של סבלים בתחום ההובלות, שנוהגים לשאת משקלים כבדים על גבם מידי יום. אם כעבור מספר רב של שנים הסבל יסבול מפריצת דיסק, הרי שניתן לקשור זאת באופן ישיר לעבודתו ולהכיר בפציעה כפגיעת מיקרוטראומה.

תשלום דמי פגיעה תאונת עבודה
תשלום דמי פגיעה תאונת עבודה

גובה תשלום דמי פגיעה תאונת עבודה

דמי פגיעה מחושבים על פי יום בודד, כפול מספר הימים שקיבל העובד אישור לא לעבוד בהם. האישור שעל הנפגע לקבל הוא תעודת על אי-כושר עבודה מהרופא המטפל שלו. התעודה צריכה לציין את הפגיעות של העובד ואת התקופה בה הוא אינו יוכל לעבוד. דמי הפגיעה משולמים על בסיס 75% מההכנסה החייבת של העובד, בממוצע הכנסתו משלושת החודשים שקדמו לתאונת העבודה, חלקי 90.

כך לדוגמה, אם עובדת מסוימת השתכרה בסכום ממוצע של 8,000 ₪ לחודש וחוותה תאונת עבודה, היא תפוצה בסכום של 6,000 ₪ עבור תקופת ההחלמה. ניתן לקבל דמי פגיעה לזמן מקסימלי של 91 ימים, המהווים 13 שבועות. הסכום המרבי שניתן לקבל הוא 1,141.13 ש"ח ליום (נכון לשנת 2022), כאשר מסכום זה ינוכו מס הכנסה, דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות כחוק.

 

תהליך התביעה לתשלום דמי פגיעה תאונת עבודה

על מנת לקבל את דמי הפגיעה, יש להגיש לביטוח לאומי תביעה תאונת עבודה. שימו לב כי ניתן לתבוע באופן פרטי תביעה תאונת עבודה נגד המעסיק וגם מחברת הביטוח הפרטית ככל שקיימת פוליסה מתאימה, אך כרגע נתרכז בתשלום דמי פגיעה תאונת עבודה מביטוח לאומי.

 

שלב ראשון – קבלת טיפול רפואי והמשך מעקב רפואי

חשוב להבין כי תאונות עבודה יכולות לגרום לנזק בריאותי רב, שעלול להשפיע רבות על כושר העבודה, על הפרנסה העתידית והמשך החיים הכלכליים של הנפגע. לכן, חשוב מאוד לפנות לטיפול רפואי בסמוך למקרה התאונה וזאת בראש ובראשונה כדי להבטיח את בריאותכם המלאה, כאשר סיבה נוספת וחשובה לא פחות תהיה הקשר הסיבתי בין הנזקים הרפואיים שנגרמו לבין התאונה שהתרחשה.

על מנת לקבל תאונות עבודה זכויות ותאונות עבודה פיצויים, יש לקשר את הפגיעה הגופנית או הנפשית לתאונה ולמקום העבודה עצמו ולכן תיעוד מדויק בסמוך לאירוע מהווה עניין הכרחי וחיוני ביותר. ככל שקיים פער זמנים מרגע התאונה ועד לקבלת הטיפול הרפואי, הדבר יצור ספק ביחס לנזקים ושאלת היווצרותם כתוצאה מהתאונה, מה שיביא לאובדן ולהקטנה של חלק עצום מהזכויות.

מלבד הטיפול הרפואי הראשוני שיש לקבל בסמוך להתרחשות האירוע, יש להמשיך במעקב רפואי מקיף וממצה, על מנת להעריך את גובה הנזק שנגרם. יש לגשת לכל הפניה, בדיקה ולעבור כל טיפול שנתבקשתם להם וזאת במטרה להבין האם על אף כל אלה הנזק שנגרם לכם נותר בעינו ומהן הקביעות הרפואיות הקיימות לגביו. נבהיר כי ניתן לקבל החזר עבור רוב הטיפולים לנפגעי עבודה.

כעת יש לאסוף את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים, שעשויים לשמש בהמשך כתנאי להבטחת תשלום דמי פגיעה תאונת עבודה וגם לבסס מאוחר יותר את תביעת הנכות, ככל שתהיה זכאות להגישה.

 

שלב שני – הגשת תביעת תשלום דמי פגיעה תאונת עבודה

כעת, עליכם לפנות לביטוח לאומי ולמלא טופס "תביעה לתשלום דמי פגיעה בעבודה והודעה על פגיעה בעבודה". עליכם למלא בטופס את הפרטים המדויקים של התאונה ואת תאריך הפסקת העבודה. תצרכו לחתום על טופס ויתור סודיות רפואית ולצרף את כל המסמכים הרפואיים שניתנו לכם במהלך הבירור על הנזק הרפואי. במקרה של תאונת דרכים, עליכם לצרף גם אישור משטרה.

חשוב לפנות למקום העבודה ולהבין מיהו הגורם שמשלם את דמי הפגיעה:

אם הביטוח לאומי משלם את תשלום דמי פגיעה תאונת עבודה, עליכם לבקש ממקום העבודה למלא בטופס התביעה פרטים נוספים (נתונים על אירוע הפגיעה ונתוני שכר).  אם מקום העבודה משלם את תשלום דמי פגיעה תאונת עבודה, הטפסים שמילאתם עם החומר הרפואי יוגשו לביטוח לאומי על ידי מקום העבודה שלכם.

 

שלב שלישי – קבלת דמי הפגיעה והמשך בירור רפואי

אם התביעה אושרה וקיבלתם את דמי הפגיעה, אך כעת נותרה גם נכות, ניתן להמשיך בתהליך התביעה ולתבוע בגין נכות רפואית. כחלק מהזכויות שלכם, תוכלו לקבל מענק נכות חד פעמי או קצבה חודשית קבועה וזאת בהתאם לשיעור הנכות המדויק שנקבע לכם בדיון מול וועדה רפואית.

מדובר בתהליך מורכב יותר מזה שנדרש על מנת לקבל את דמי הפגיעה, אם כי בשני המקרים דרושה הבנה ספציפית בחוק ובזכויות רפואיות, כך שרצוי להתייעץ מבעוד מועד עם עורך דין תאונות עבודה, המתמחה בנושא ושצבר בו ניסיון מתאים. אם התביעה לא אושרה, תוכלו לערער על ההחלטה של ביטוח לאומי, כאשר גם אם ההחלטה בערעור הייתה בלתי מספקת, ניתן להמשיך הלאה גם לתביעת בית הדין לעבודה.

 

אופן תשלום דמי הפגיעה לשכירים

שכירים הזכאים לדמי פגיעה, יקבלו את התשלום כאמור מהביטוח הלאומי והמעסיק וזאת באופן הבא:

בעבור יום הפגיעה – יחול תשלום מצידו של המעסיק

בהיעדרות מהעבודה עקב התאונה במשך עד 12 ימים – דמי הפגיעה ישולמו החל מהיום השלישי שלאחר המקרה.

בהיעדרות מהעבודה עקב התאונה במשך 12 ימים ומעלה – דמי הפגיעה ישולמו החל מהיום הראשון שלאחר המקרה.

אותם 12 ימים ראשוניים מהווים את "תקופת הזכאות הראשונה" ובגינם ישלם הביטוח הלאומי, אך ידרוש עבורם החזר מהמעסיק. סכום זה לא ינוכה משכר העובד או ממכסת ימי המחלה שלו. תשלום דמי הפגיעה יועבר לחשבון הבנק של הנפגע בהתאם לפרטים שציין בטופס התביעה.

עובדים עצמאיים יקבלו תשלום דמי פגיעה תאונת עבודה רק אם אי הכושר שלהם עומד על 12 ימים ומעלה. המוסד לביטוח הלאומי ישלם בניכוי תקופת הזכאות הראשונה, כלומר ללא 12 ימי הפגיעה הראשונים.

 

ייעוץ משפטי מוקדם יסייע לכם להבטיח את הפיצויים

משרד עורך דין דוד פייל ושות' מתמחה כבר למעלה מ-20 שנים בתאונות עבודה, רשלנות רפואית, זכויות רפואיות מול חברות הביטוח, הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ועוד. אם נפגעתם בתאונת עבודה ואתם נמצאים בפתחו של ההליך, אנו מזמינים אתכם לפגישה לא מחייבת בביתכם, בה נוכל להעריך את הפיצויים מהמקרה ולפעול למענכם עד למיצוי מלא של הזכויות.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם