צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

תאונה בחזרה מהעבודה

להאזנה:

 

נתחיל עם השורה התחתונה: תאונה בחזרה מהעבודה נחשבת כתאונת עבודה – בתנאי שלא התקיימה עצירת ביניים במקום נוסף בדרך וכל עוד לא התרחשה סטייה ממסלול הנסיעה הקבוע. אז כיצד מקבלים את ההכרה במקרה כתאונת עבודה ומקבלים את הפיצויים המתאימים? במאמר זה נתייחס לזכויות שנובעות מהמקרה.

 

האם מדובר בתאונת עבודה?

רוב האנשים מתייחסים לאירועי תאונות העבודה כסיטואציות פיזיות, שהתקיימו בשטח מקום העבודה. אלא שבפועל הגדרתן של תאונות העבודה זכתה להרחבה בחוק והיא מעגנת גם אירועים שהתרחשה בהם פגיעה בדרך לעבודה או בחזרה מהעבודה.

במילים אחרות – אדם נוסע ברכבו, בתחבורה ציבורית, על אופניים או הולך למקום עבודתו או חוזר ממנו הביתה ונפגע בתאונה (לרבות תאונת דרכים) – הוא יוכר כנפגע עבודה ויהיה זכאי לפיצויים בשל תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה.

 

רשימת הזכויות הנובעות מתרחישי תאונה בחזרה מהעבודה

כל עובד שנפגע בחזרה מהעבודה, עשוי לקבל מהמוסד לביטוח הלאומי זכויות רפואיות וכלכליות רבות כפי שיפורט להלן:

 

קבלת דמי פגיעה

דמי פגיעה מתאונה מתקבלים עבור 91 הימים הראשונים מהמקרה והם משולמים בגובה 75% משכרו הממוצע של העובד משלושת החודשים שקדמו לתאונה. דמי הפגיעה מוגדרים כפיצוי ראשוני לאובדן כושר עבודה (ללא קשר לשאלה האם אובדן הכושר שיחול יהיה זמני או קבוע) וככל שאובדן הכושר נמשך גם מעבר לתקופה זו, תינתן זכאות להגיש תביעת נכות.

תאונה בחזרה מהעבודה
תאונה בחזרה מהעבודה

תגמולי נכות מעבודה

אם לא קיימת מסוגלות לשוב לעבודה בתום 91 הימים שבמסגרתם שולמו דמי הפגיעה, ניתן יהיה לתבוע נכות מעבודה ולקבל אחוזי נכות שבגינם יתקבל מענק כספי (בקביעת 10%-19% נכות) או קצבה חודשית (בקביעת 20% נכות ומעלה).

כמו כן, הוועדה הרפואית בביטוח הלאומי תקבע את אי הכושר שנותר לנפגע. אם נקבע כי אי הכושר מתרחש באחד השיעורים הבאים: 60%, 65%, 74% או 100% – אזי קיימת הזכאות גם לפיצוי בשל אובדן כושר עבודה.

 

סבסוד טיפולים רפואיים

מהביטוח הלאומי קיימת זכאות למימון שירותים רפואיים לרבות אשפוז או ניתוח לאחר התאונה וכן החזר על אמבולנס ככל שהוזמן למקום התאונה ושטיפל בנפגע.

 

קצבת תלויים לבני משפחתו של הנפגע (במקרה פטירה)

אם חלילה נפטר אדם עקב תאונה בחזרה מהעבודה, בני משפחתו יהיו זכאים לקצבת תלויים. בני המשפחה הוא מונח שמתייחס לאלמן או האלמנה וילדי הנפטר/ת או בתנאים מסוימים גם לאחים, הורים, סבים וסבתות.

 

שיקום מקצועי

מי שנפגע בתאונה בחזרה מהעבודה ואיבד את מסוגלות העבודה המקצועית שלו, רשאי לעבור שיקום מקצועי שיאפשר לו לקבל את כשירות עבודתו לעיסוק מתאים אחר, או במטרה לשוב לעיסוק שבו עסק טרם התאונה.

 

זכויות שנובעות מפוליסות ביטוח פרטיות

ככל שנפגע מאירוע תאונה בחזרה מהעבודה הינו בעל פוליסת ביטוח מתאימה, הוא רשאי למצות אותה מול חברת הביטוח. ניתן לקבל פיצוי תאונה אישית אם קיים ביטוח תאונות אישיות וכן להגיש תביעת ביטוח נכות מתאונה ככל שישנה פוליסת נכות מעבודה המכסה את המקרה.

שימו לב: התגמולים חלים כמעט תמיד בקיזוז כלפי מה שכבר שולם מהביטוח הלאומי, כך שמומלץ בחום להתייעץ עם עורך דין לתביעה בעקבות תאונה לטובת תכנון אסטרטגי של הליכי התביעה.

 

מתי תיחשב תאונה בחזרה מהעבודה כמזכה בפיצויים?

כדי שהתאונה תוכר כפגיעה מעבודה, יהיה צורך להוכיח שהיא התרחשה במסגרת שעות העבודה הכוללת גם את זמני הנסיעה מהבית למקום העבודה או את זמני הנסיעה ממקום העבודה הביתה. כמו כן, יש להראות קשר סיבתי ברור בין התאונה עצמה לבין הנזק שנגרם לעובד בפועל.

 

נפרט כעת רשימת תנאים שבהם תוכר הפגיעה כתאונת עבודה:

  • פגיעה שהתרחשה במסגרת פעילות שאורגנה מטעם המעסיק
  • פגיעה שהתרחשה במהלך הפסקת צהריים ושאליה העובד יצא בהסכמת מעסיקו. יציאה זו לא תוכל להיחשב כתאונת עבודה אם העובד יצא וחזר אחרי יותר משלוש שעות או אם היא התקיימה שלא בסמוך למקום העבודה (לפי הטווח שקיים לכך בחוק).
  • פגיעה כתוצאה מחפץ בסביבת העבודה, שאיננו מוכרח להיות חפץ עבודה.
  • תאונה בחזרה מהעבודה או בדרך למקום העבודה.

 

סייגים שבהם לא חלה הכרה בפגיעת עבודה

כפי שציינו בתחילת המאמר, תאונה בחזרה מהעבודה תוכר ככזו רק אם היא עומדת בהגדרה החוקית המלאה. לפיכך, מצבים שבהם עובד חזר מעבודתו וביצע בדרכו "סטייה ממשית" וללא כל קשר למילוי תפקידו מטעם המעסיק, אינם מזכים בהכרה במקרה כתאונת עבודה ולא יינתנו בגינם הזכויות המתאימות.

כדי להמחיש זאת נשתמש בדוגמה שבה עובדת מסיימת את המשמרת שלה במקום העבודה ובדרכה הביתה עוצרת במכולת השכונתית. במצב כזה ייתכן שהעצירה במכולת תיחשב כסטייה ממשית ממסלול הנסיעה הקבוע בין עבודתה וביתה ולכן אם חלילה היא תיפגע בנסיעה זו בתאונה, פגיעתה לא תוכר כפגיעה מעבודה ולא יינתנו עבורה פיצויים.

 

האם סטייה מהדרך הביתה לא מזכה בפיצוי בשום מקרה? לא תמיד

למרות הסייג שקובע כי אין לסטות ממסלול הנסיעה בין עבודה-בית כדי לקבל תגמולים עקב תאונה בחזרה מהעבודה, ישנם בחוק שני חריגים שבהתקיימותם המקרה עדיין יוכר כתאונת עבודה:

  • סטייה מהדרך לצורך ליווי הילדים של העובד ממסגרתם החינוכית (כלומר יציאה מהעבודה לאיסוף הילדים ממסגרות החינוך וחזרה משותפת הביתה).
  • סטייה מהדרך לטובת תפילת בוקר (במקרה של חזרה מהעבודה הרי שהדבר מתייחס לעובדי משמרת לילה שעצרו בבית הכנסת לקיום המצווה).

 

למרות הסייגים והחריגים הקיימים להם בחוק, הפסיקה מבתי המשפט השונים מראה כי מדובר בנושא שהעמדות לגביו חלוקות מאוד, כך שכל מקרה ייבחן לגופו לעומק. כך יוצא שלא תמיד ברור שאירועי תאונה בחזרה מהעבודה ייחשבו כפגיעה מעבודה וייתכן שהמוסד לביטוח הלאומי יסרב לפצות בגינם בשל נסיבות שונות ומגוונות.

גם הפעם נשתמש בשני מקרים אמיתיים שהיוו סלע מחלוקת קשה לעניין הפיצויים מתאונה בחזרה מעבודה ושהיה צורך להכריע בהם בבית המשפט:

עובד חברת מזון מוכרת בשם אמיר שיצא ממקום עבודתו לטובת סידור אישי ובדרכו נפגע בתאונת דרכים. הביטוח הלאומי דחה את תביעתו בטענה שנסיעתו לאותו סידור לא היוותה חלק אינטגרלי מהעבודה ומכאן שנותק הקשר בין העבודה של אמיר לבין יציאתו לאותו סידור. בית המשפט פסק במקרה זה לטובת המוסד לביטוח הלאומי והתובע לא פוצה כלל.

לעומתו, צביקה שעבד באותה החברה ושנסע לפגישה אצל לקוח החברה מחוץ למשרד, נפגע בתאונה ואכן הוכר כנפגע עבודה. זאת משום שנסיעתו, אפילו שהתרחשה "על הדרך הביתה" בסוף יום העבודה, היוותה חלק אינטגרלי מתפקידו עבור המעסיק.

 

האם אפשר לקבל פיצוי כפול מתאונה בחזרה מהעבודה?

באופן טבעי, אדם שנפגע בתאונה מבין שקיימת לו זכאות כפולה לפיצוי: הן מהמוסד לביטוח הלאומי והן מחברת ביטוח החובה בשל חוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים. יחד עם זאת, החוק לא מאפשר מתן פיצוי כפול והסכומים הללו מתקזזים מחברת הביטוח – ככל שהביטוח הלאומי כבר שילם עקב פגיעת העבודה.

 

אל תפעלו ללא עורך דין מנוסה!

תאונה בחזרה מהעבודה עשויה להיות אירוע בלתי מובהק ביחס לשאלת הפיצויים, נוסף על הקשיים הבירוקרטיים שמעמיסים ממילא על נפגעים שמתמודדים ממילא עם פציעה שעשויה להיות מורכבת.

על מנת לטפל בנושא כראוי ולמצות את זכויותיכם בחוק, אנו במשרד עו"ד דוד פייל מזמינים אתכם לפגישה בלתי מחייבת, בה נבחן את המקרה ונעריך את הפיצויים הנובעים ממנו. יחד נוכל לתכנן אסטרטגית את הליכי התביעה ולהימנע ממצבים של הסתייגות מהכרה בכם כנפגעי עבודה.

משרדנו צבר ניסיון עשיר של יותר מ-20 שנים בתביעות מהסוג הזה ומעמיד לרשותכם צוות משפטי מיומן של שלושים עורכי דין שערוכים לספק לכם תוצאה משפטית משביעה רצון.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם