צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

גמלת סיעוד בכסף קורונה

להאזנה:

 

גמלת סיעוד בכסף קורונה מאפשרת להמיר את שעות הטיפול שניתנו במסגרת רמת הסיעוד שנקבעה בכסף שיתקבל ישירות לחשבון הבנק. מדוע חשוב להתעדכן בנושא דווקא בתקופת הקורונה והאם מדובר בפעולה כדאית?

 

גמלת סיעוד בכסף למטפל קרוב משפחה

במהלך השנה האחרונה, רבים דרשו לקבל את גמלת הסיעוד שהם זכאים לה בכסף, לאור תקופת הקורונה. סיעוד קורונה בכסף נובע הן בשל ההבנה שהרצף הטיפולי לעתים נפגע עקב אפשרות הכניסה לבידוד והן בשל הרצון של משפחות לשמור הרמטית על יקיריהן ולהימנע מכל מה שכרוך בחשיפתם המוגברת להדבקה.

לאחר שפרץ נגיף הקורונה בישראל, יצא המוסד לביטוח הלאומי בהוראה מיוחדת, לפיה ניתן להמיר גמלת סיעוד בכסף בהתאם לשעות הטיפול שנקבעו ושניתנות להמרה מתוך המכסה החודשית. משפחות שמטפלות ביקיריהן על ידי אחד מבני המשפחה, זכאיות להגיש תביעה לגמלת סיעוד בכסף ולקבל את כל שעות הטיפול כקצבה.

כמו כן, ניצולי שואה שמצבם הסיעודי שויך לרמות 4-6 (בהתאם לחלוקת החולים הסיעודיים לשש רמות על פי תנאי הביטוח הלאומי) זכאים לתוספת שעות שגם אותה ניתן להמיר בכסף, על ידי פנייה למחלקת התביעות ומילוי טופס מתאים.

 

האם כדאי להמיר את גמלת הסיעוד בכסף?

מגפת הקורונה אמנם התמתנה, אך עדיין לא חלפה והדבר מציב את האוכלוסיות שנמצאות ברמת סיכון גבוהה בפני בעיה אמיתית:

מצד אחד, הם מבקשים להימנע ככל האפשר מסיכון ולכן מצמצמים את חשיפתם ככל האפשר במרחב הציבורי. מצד שני אלו מהם שיקבלו גמלת סיעוד בכסף קורונה, יאלצו להתמודד עם העדר שעות הטיפול באופן שגוזר עליהם להתנהל עצמאית ברמת רכישת התרופות, המצרכים לבית וכדומה.

אין ספק שבנקודה זו משפחות רבות מתלבטות לגבי קבלת גמלת סיעוד בכסף או האפשרות להשאיר אותה על כנה על שעות הטיפול שבה ולכן נציין כי בכל מקרה תבחר המשפחה את שמתאים לה יותר. כמובן שניתן לשנות את הבחירה במידת הצורך מול הביטוח הלאומי ללא תנאים נוספים.

גמלת סיעוד בכסף קורונה
גמלת סיעוד בכסף קורונה

גמלת הסיעוד ומאפייניה

חולים סיעודיים שאין באפשרותם לבצע פעולות בסיסיות ויומיומיות עשויים להימצא זכאים לקבלת קצבת סיעוד מהביטוח הלאומי, שתספק להם שעות טיפול ושירותים סיעודיים נוספים כמו לחצן מצוקה או שירותי כביסה.

חשוב לציין שאמנם בני הגיל השלישי מהווים את רוב החולים הסיעודיים, אך הם אינם היחידים: גם ילדים הסובלים מנכות כלשהי, נפגעי תאונות דרכים, נפגעי עבודה וחולים במחלות קשות עשויים לסבול ממצב סיעודי שמגביל את תפקודם היומיומי וזכאים גם הם לגמלה מתאימה למצבם.

קצבת סיעוד מספקת שירותים שונים שהחולים הסיעודיים יכולים להשתמש בהם כדי לנהל שגרה נאותה, כמו שעות טיפול בבית מטעם מטפל סיעודי או בן משפחה שלוקח עליו את האחריות לטיפול, שעות ביקור במרכז יום לקשיש, לחצן מצוקה, שירותי כביסה ומוצרי ספיגה.

גמלת סיעוד בכסף קורונה מאפשרת להמיר את כל אלו בקצבה כספית ישירות לחשבון הבנק. אפשרות נוספת היא להמיר את כל השירותים הניתנים במסגרת הקצבה בשעות טיפול סיעודי.

 

גמלת סיעוד בכסף ביטוח לאומי

כדי להבין האם גמלת סיעוד בכסף קורונה אכן משתלמת, חשוב לדעת כמה משלם ביטוח לאומי לשעת סיעוד. ובכן, שעת סיעוד שווה 265 ₪ בחודש, אך ישנו תנאי מסוים שמפחית מעלות שעת הסיעוד – אם מדובר במטפל שהינו בן משפחה וככל שבוצעה המרה מוגדלת של מכסת השעות האפשרית באישור עובד סוציאלי של הביטוח הלאומי.

כמו כן, גמלת הסיעוד ניתנת בהתאם לאחת משש רמות שנקבעו בביטוח הלאומי, כאשר הרמה הנמוכה ביותר היא 1 ובה משולמת הקצבה המינימלית בסך 1,408 שקלים ואילו הרמה הגבוהה ביותר היא 6 ובה משולמת הקצבה המקסימלית בסך 6,146 ₪.

בנוסף, החל מרמת סיעוד 3 ומעלה, ניתן להמיר חלק משעות הטיפול בכסף. הדבר מתאפשר כל עוד קיים כבר מטפל ישראלי או עובד זר (שוהה באופן חוקי עם היתר מרשות ההגירה), המועסק במשך 12 שעות ביממה, 6 ימים בשבוע לכל הפחות.

עקרונית נאסר על בני משפחה לשמש כמטפלים, אך לאור החשש מחשיפה להדבקה והפערים שיצרה הקורונה בתחום הסיעוד, מתאפשר לבני משפחה לשמש כמטפלים בכפוף לדיווח על שעות עבודתם במערכת של חברת המטפלים הסיעודית העובדת עם הביטוח הלאומי. במצב כזה, תביעת סיעוד שתתקבל החל מרמה 3 ומעלה תאפשר את קבלת שעות הטיפול כקצבה כך שניתן יהיה לתגמל את קרוב המשפחה בהתאם.

 

הזכאות לגמלת סיעוד

מלבד העובדה שהגשת תביעות סיעוד מתאפשרת מעל גיל 18 וככל שהניירת הרפואית משקפת את המצב הסיעודי על הגבלות התפקוד שנובעות ממנו, הבקשה תתקבלנה בכפוף לעמידה בסכומי ההכנסה שהיו לתובע טרם מצבו הסיעודי להלן:

תובעים יחידים שהכנסתם החודשית היא עד 10,551 שקלים בחודש זכאים לגמלה מלאה.

תובעים יחידים שהכנסתם החודשית היא בין 10,551-15,827 שקלים בחודש זכאים לגמלה בשיעור 50%.

תובעים יחידים שהכנסתם החודשית גבוהה מ-15,827 שקלים בחודש אינם זכאים לגמלת סיעוד.

תובעים שמתגוררים עם בני זוג והכנסתם המשותפת היא עד 15,827 שקלים בחודש זכאים לגמלה מלאה.

תובעים שמתגוררים עם בני זוג והכנסתם המשותפת היא בין 15,827-23,740 שקלים בחודש זכאים לגמלה בשיעור 50%.

תובעים שמתגוררים עם בני זוג והכנסתם המשותפת גבוהה מ-23,740 שקלים בחודש אינם זכאים לגמלת סיעוד.

נתונים אלו מעודכנים לשנת 2021, יש לבדוק את התקרות המעודכנות מידי שנה.

 

קריטריונים לקבלת התביעה וקביעת הרמה הסיעודית

מלבד הקריטריונים שהצגנו קודם לקבלת תביעת הסיעוד, חשוב להתייחס גם למבחן התלות והתפקוד שעורך הביטוח הלאומי, הידוע כמבחן ADL (Activities of Daily Living). מבחן זה בודק את רמת התפקוד של התובע בשש פעולות בסיסיות ומדרג אותה בניקוד בין 1-3, כאשר 3 מהווה את הניקוד למי שאין ביכולתם לבצע כלל את אותה הפעולה. להלן 6 הפעולות הנבדקות במבחן התלות:

  • קימה ושכיבה – האם התובע מסוגל לקום ממיטתו או לשכב בכוחות עצמו.
  • לבוש – האם קיימת יכולת עצמית להתפשט ולהתלבש ללא כל עזרה, לרבות בגדים תחתונים.
  • רחצה – האם ישנה מסוגלות להיכנס לאמבטיה ולהתרחץ עצמאית.
  • אכילה ושתייה – האם מדובר באדם שיכול לאכול, לשתות וליטול תרופות בכוחות עצמו.
  • ניידות – עד כמה מסוגל התובע להתהלך בכוחות עצמו.
  • שליטה בסוגרים – מהי מידת השליטה הקיימת ומהי מידת הסיוע הנדרשת לשם כך.

 

מלבד הפרמטרים הללו, ייבדק גם הצורך של האדם הסיעודי בהשגחה שוטפת 24/7, לשמירה על בטיחותו וביטחון סביבתו. השגחה קבועה מזכה בציון גבוה במבחני התלות. בנוסף, חולים סיעודיים המתגוררים לבדם ושקיבלו 2 נקודות במבחן התלות, יתווספו להם 2.5 נקודות באופן אוטומטי.

 

לסיכום:

גמלת סיעוד בכסף קורונה הפכה לבחירה הכמעט ישירה של החולים הסיעודיים ומשפחותיהם לאור השלכות התקופה והצורך להתמודד איתה גם מהזווית הכלכלית. יחד עם זאת, הדרך לקבלת הזכאות לגמלה עוברת דרך בירוקרטיה ובדיקות רבות וחשוב לדעת כיצד להציג את המצב הסיעודי נכונה ולהתנהל באופן מושכל בתהליך.

משרד עורך דין דוד פייל מתמחה כבר למעלה משני עשורים בתחום הזכויות הרפואיות ודיני נזקי הגוף ומזמין אתכם לפגישה ללא עלות וללא התחייבות, בה נוכל לפרט לגבי תביעות ביטוח סיעודי ודרכי קבלתן בביטוח הלאומי ובחברות הביטוח הפרטיות ולפעול במגוון דרכים לקבלת זכויותיכם המלאות. משרדנו מונה 30 עורכי דין ומומחים רפואיים שיספקו לכם מענה מתאים וילוו אתכם עד להצלחת התביעה וקביעת רמת הסיעוד המאפשרת המרה לקצבה.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם