גמלת סיעוד לחולי סרטן

גמלת סיעוד לחולי סרטן היא נתח כלכלי משמעותי מתוך סל הזכויות והקצבאות להן זכאים חולים אונקולוגיים. מהן הזכויות שמגיעות במחלת הסרטן ולמי מגיעה גמלת הסיעוד? לפניכם כל המידע בנושא.

הטבות וקצבאות שמגיעות לחולי הסרטן

מחלת הסרטן מציבה התמודדות מורכבת במישור הרפואי, אך לא פעם גם בנוגע לקבלת הזכויות. מאחר וההתמודדות עם המחלה מצריכה כוחות נפשיים רבים כדי לעבור את הטיפולים הרלוונטיים, סוגיית הזכויות ובפרט קבלת גמלת סיעוד לחולי סרטן נדחקת הצידה.

לשם כך חשוב שנדון תחילה בזכויות הכלכליות והסיוע הרפואי שחולי הסרטן זכאים לקבל, הן בהגיעם לגיל הזקנה והן לפניו (טרום זקנה). לאחר מכן נפרט בנוגע למתן קצבת סיעוד וכיצד לפעול כאשר חברת הביטוח או קופת החולים דוחה תביעת סיעוד שהוגשה אליה.

זכויות חולים בסרטן טרם הגיעם לגיל זקנה

חולים בסרטן שכושר התעסוקה שלהם נפגע בעקבות המחלה, זכאים לקבל מהמוסד לביטוח הלאומי קצבת נכות כללית. קצבה זו בדרך כלל תינתן באופן מלא (על בסיס של 100% נכות) כל עוד הרופא המטפל ממלא טופס ייעודי שחוסך את ההתייצבות בפני וועדה רפואית.

קצבת הנכות תינתן לתקופה זמנית ובסיומה יבחן הביטוח הלאומי את הצורך בהמשך מתן הקצבה. לאורך תקופת מתן הקצבה קיימות זכויות חולי סרטן נוספות כמו פטור ממס הכנסה, פטור מתשלום רבעוני לקופת החולים, סיוע ברכישת תרופות, הנחה בתשלום הארנונה ועוד.

גמלת סיעוד לחולי סרטן

קצבת שירותים מיוחדים

בעלי קצבת נכות כללית זכאים גם לקצבת שר"מ (שירותים מיוחדים – ניתנת בשיעור של 50%, 112% או 188%) במקרים הבאים:

• מחלה אונקולוגית שכרוכה בטיפול רפואי פעיל
  • גברים ונשים מעל גיל 18, המבוטחים בביטוח לאומי
  • הזקוקים לעזרה בפעולות יומיומיות (רחצה, התניידות, הגיינה אישית, לבישה ואכילה), לעזרה במשק הבית או להשגחה קבועה המונעת סיכון עצמי או של אחרים.

יצוין כי קצבה זו איננה מגיעה לחולים השוהים במוסד סיעודי או שיקומי.

מהו גובה קצבת השר"מ? ניתן בהתאם למידת התלות של החולה בזולת ובהתאם ליכולתו לבצע פעולות שגרתיות או בצורך שלו בהשגחה מתמדת או העזרה שהוא נדרש לה במשק הבית כגון תפעול מכשירים בבית, הכנת אוכל, נטילת תרופות, תחזוקת הבית, קניות לבית ועוד.

המסלול הירוק: הליך מקוצר לחולים סיעודיים שנכותם קשה

חולים אונקולוגיים שנמצאים בשלבי טיפול אקטיבי או במצב סופני נכללים בקבוצת בעלי הנכות הקשה להגדרת הביטוח הלאומי. במקרה כזה, הם זכאים להליך מהיר שבו ייערך מפגש עם רופא מטעם הביטוח הלאומי והוא יספק זכאות לגמלה המתאימה ולהטבות הכרוכות בה ללא צורך בבירוקרטיה נוספת.

הקרנות אחוזי נכות

חולים אונקולוגיים המטופלים בהקרנות זכאים לתבוע קצבת נכות כללית במסלול המהיר, המאפשר טיפול בפנייתם בתוך 30 ימים בלבד. מסלול זה צפוי כאמור לפטור מהתייצבות בוועדה הרפואית, כך שההחלטה תתבסס על הניירת הרפואית בלבד.

קצבת נפגעי עבודה לחולי סרטן

חולים שהצליחו להוכיח כי מחלתם הממארת נגרמה מעיסוק ישיר כלשהו או מחשיפה לחומרים מסרטנים בעבודתם, זכאים לקצבת נפגעי עבודה בביטוח הלאומי.

מדובר בקצבה ששיעורה גבוה יותר מזו של קצבת הנכות הכללית ולכן ככל שישנו קשר או חשד אפשרי בין מחלת הסרטן לעבודתו של הנפגע, יש לתבוע בהליך מתאים דרך מחלקת נפגעי העבודה בביטוח הלאומי.

• קצבת ניידות – קצבת ניידות מעניקה הטבות לחולים שמתקשים להתנייד כתוצאה ממגבלה הנוגעת לרגליהם.
  • קצבת זקנה – עם גיל הפרישה ניתן להחליט האם להמשיך לקבל את קצבת הנכות או להתחיל לקבל קצבת זקנה. מי שקיבלו עד כה גם את גמלת השר"מ מפאת מצבם הסיעודי, רשאים להמשיך לקבל אותה או להגיש בקשה לגמלת סיעוד.
  • גמלת סיעוד לחולי סרטן בביטוח הלאומי – גמלת סיעוד לחולי סרטן מאפשרת לקשישים לקבל שעות טיפול יומיות המתאימות למגבלתו התפקודית. את שעות הסיעוד שניתנו ניתן להמיר בכסף. סכום גמלת הסיעוד לחולי סרטן תלויה בניקוד שנקבע במבחן תלות שעורך רופא הביטוח הלאומי. כידוע, קשישים שהינם חולים אונקולוגיים סיעודיים נמצאים בדרגות התלות הגבוהות ביותר ולכן זכאים לתוספת שעות למטפל שברשותם מהביטוח הלאומי.

ביטוח לאומי לחולי סרטן השד

חולות שעברו כריתת שד, צפויות לנכות זמנית של 100% למשך 4 חודשים. אם בוצעו ניתוח והקרנות במשך חצי שנה עד שנה, או שבוצעו טיפולים כימותרפיים, תיתכן נכות של 100% לתקופה של יותר משנה.

בהמשך יינתנו אחוזי נכות קבועים בהתאם לסוג ניתוח השד (מלאה או חלקית), גיל האישה ביום הכריתה והאם בוצע לה שחזור שד. אחוזים נוספים ניתנים למי שעברה כריתת רחם או שחלות וכן למי שנפגעה בתפקוד היד עקב כריתת בלוטות הלימפה בשל הגבלה תנועתית או בצקת מקומית. חולות וחולים שפיתחו גרורות זכאים לפנות בהחמרת מצב לוועדה הרפואית.

גובה קצבת נכות לחולי סרטן

על מנת לקבוע את גובה הקצבה, הביטוח הלאומי ניסחו קריטריונים שונים: גיל, מצב רפואי, הכנסות מעבודה, שיעור הנכות ודרגת אי הכושר (קיימת ב-4 דרגות: 60%, 65%, 74% ו-100%). ניתן לערער על אחוזי הנכות שנקבעו בוועדה הרפואית, ככל שנקבעו פחות מ-80% נכות רפואית ודרגת הכושר נמוכה מ-74%.

כדי לבדוק את גובה קצבת הנכות האישי, ניתן להשתמש במחשבון שבאתר הביטוח הלאומי. אם נקבעו יותר מ-40% נכות, תינתן תוספת לקצבה החודשית בהתאם למדרגות אחוזים שנקבעו בביטוח הלאומי. תוספת זו היא בין 152-452 ₪. כמו כן, קיימת אפשרות לתוספת גם לחולים שיש להם ילדים ובני זוג.

גמלת סיעוד לחולי סרטן בחברות הביטוח

כאשר חולה סרטן עונה על ההגדרה הסיעודית, באפשרותו לתבוע גמלת סיעוד לחולי סרטן, שתאפשר לו לקבל פיצוי חד פעמי לחולי סרטן המסייע לכיסוי עלויות הטיפולים וההוצאות לאורך פרק הזמן שבו חל המצב הסיעודי.

ביטוח סיעודי הוא למעשה פוליסת ביטוח שתפצה אדם בגין מצבו הסיעודי. פוליסות אלו משווקות כיום בעיקרן דרך קופות החולים, אם כי לאחרונה החלו גם כמה מחברות הביטוח הפרטיות הגדולות לשווק שוב את ביטוחים אלו, בדומה לפעולתן בעבר.

תביעות סיעוד המופנות לקופת החולים יזכו בגמלת סיעוד למשך חמש שנים ואילו פוליסת סיעוד פרטית תכיל תנאים משתנים בהתאם להתאמות האישיות של כל מבוטח. על מנת לקבל את הפיצוי בגין המצב הסיעודי, החולה נדרש לעבור את מבחן ה-ADL, הקובע את הניקוד לביצוע שש פעולות הבסיס ובהתאם לכך גם את רמת העזרה או ההשגחה הנדרשת.

בהחלט ייתכנו מצבים שבהם תביעה לגמלת סיעוד לא תתקבל אם הניקוד שניתן בבדיקה איננו מספק. בנוסף, ישנם מקרים שבהם חברת הביטוח מנמקת את דחייתה בטענות שונות ומשונות ומונעת מהחולים את הפיצוי שהם זקוקים לו כל כך.

לאור זאת, מומלץ להיפגש מבעוד מועד עם עורך דין תביעות סיעוד שיוכל למנוע את דחיית התביעה ואף לפעול במקרים שבהם היא נדחתה בכל מקרה. משרד עו"ד דוד פייל מעמיד לרשותכם צוות משפטי מיומן שמכיר היטב את הגישות ודרכי הפעולה של חברות הביטוח ויוכל לפעול למענכם עד לקבלת הפיצוי המלא ויתר הזכויות שמגיעות לכם.

פועלים עבורכם עד לקבלת מלוא הזכויות!

משרד עורך דין דוד פייל ושות' מחזיק בניסיון של יותר מ-30 שנים בתחום הזכויות הרפואיות, לרבות ייצוג בתיקי רשלנות רפואית בטיפול, רשלנות רפואית באבחון מחלה, תביעות מול חברות הביטוח וייצוג בוועדות הרפואיות במוסד לביטוח הלאומי.

אנו מזמינים אתכם לתאם עמנו פגישה שתיערך בביתכם, ללא עלות וללא התחייבות, בה נוכל להעריך את סכום הפיצוי המגיע לכם מכוח תביעת גמלת הסיעוד ויתר הזכויות שמגיעות לכם. צרו קשר ונתאם עוד היום.