צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

סיעוד רמה 6

סיעוד רמה 6 מתייחס לדרגה הסיעודית החמורה והקשה ביותר מבין 6 דרגות חומרה, אליהן מחלק הביטוח הלאומי את החולים הסיעודיים הזכאים לגמלת הסיעוד.

דרגה זו מעניקה את המכסה המקסימלית לשעות טיפול בבית, יחד עם זכויות ושירותי סיעוד נוספים שהזכאים יכולים לקבל ולהתאים לעצמם אישית.

 

מצב סיעודי המזכה בגמלה מהביטוח הלאומי

מצב סיעודי מאפיין בעיקר את האוכלוסייה המבוגרת, אך למעשה מתייחס במובנו הרחב לכל אדם, בכל גיל, שאיננו מסוגל לפעולות יומיומיות הכרחיות כמו התלבשות, ניקיון הבית, מעבר מהספה למיטה, שמירה על היגיינה אישית ועוד.

בנוסף, הגדרתו של המצב הסיעודי מתייחסת לסובלים מירידה קוגניטיבית, שכתוצאה ממנה דרושה השגחה חלקית או מלאה.

המצב הסיעודי מזכה בסל של זכויות מסוימות, מרביתן מתקבלות מהמוסד לביטוח לאומי. גמלת הסיעוד ניתנת לתושבי ישראל מעל לגיל 18 בעלי מצב רפואי מתאים ועמידה במבחן הכנסה ומבחן תלות, שמחלק את החולים הסיעודיים לשש רמות.

רמת סיעוד 1 היא הנמוכה ביותר בעוד שגמלת סיעוד רמה 6 היא הגבוהה ביותר, המייצגת את המצב הסיעודי החמור ביותר.

 

מה כוללת גמלת הסיעוד?

גמלת הסיעוד של הביטוח הלאומי, מעניקה באופן כללי מספר רב של שעות טיפול בבית, יחד עם אפשרות לשירותי סיעוד נוספים על פי צרכי האדם הסיעודי: שירותי כביסה, לחצן מצוקה, מוצרי ספיגה וביקור במרכז יום לקשיש.

קצבת סיעוד רמה מתייחסת לרמה הגבוהה ביותר, שממנה נובע ההיקף הרחב ביותר של שעות טיפול וניתן להמיר את חלקן בכסף או ביחידות שירותי הסיעוד. כך, יוכלו האדם הסיעודי ובני משפחתו ליצור לעצמם את המעטפת המתאימה ביותר לצרכי הסיעודי ולשגרת יומו.

 

קצבת סיעוד רמה 6

סיעוד רמה 6 נקבע לאחר שבוצע לזכאי לגמלת הסיעוד מבחן תלות (מבחן ADL, עליו יפורט בהמשך המאמר) ובו נצברו בין 9.5-10.5 נקודות. ביטוח לאומי סיעוד רמה 6 מעניק 30 שעות טיפול בשבוע, או 26 שעות טיפול בשבוע למעסיקים עובד זר.

את מכסת שעות הטיפול שניתנה ניתן להמיר בחלקה בכסף וביחידות שירותי הסיעוד לבחירה כמו מוצרי ספיגה וביקורים במרכז לקשיש. אם תבחרו לקבל גמלת סיעוד רמה 6 בכסף, עליכם לדעת שכל שעת טיפול שמספק הביטוח הלאומי שווה ל-205 שקלים בחודש.

סיעוד רמה 6 מאפשר להמיר 4 שעות טיפול שבועיות בכסף, כך שינתנו 22-26 שעות טיפול מידי שבוע, יחד עם קצבה חודשית בסך 819 שקלים. ישנה גם אפשרות להמיר 10 שעות טיפול שבועיות בכסף, כך שינתנו 16-20 שעות מידי שבוע, יחד עם קצבה חודשית בסך 2,049 שקלים.

אופציה זו מותנית באישור ובבדיקה מטעם עובד סוציאלי של הביטוח הלאומי בלבד.

 

המרת כל מכסת הגמלה בכסף

מעסיקי עובד זר רשאים להמיר את כל מכסת שעות הטיפול שקיבלו בכסף, מה שיאפשר להם להתמודד טוב יותר עם מימון שכרו של העובד.

אפשרות זו מתקיימת כל עוד ישנה עמידה בתנאים הבאים:

  • העובד הזר מועסק בשכר ובחוזה כתוב, במשך 6 ימים בשבוע, 12 שעות ביממה לפחות
  • לעובד יש אישור לעבודה סיעודית ואישור שהייה חוקי, יחד עם אישור מטעם רשות האוכלוסין וההגירה על עבודתו אצל אותו אדם סיעודי.
  • העובד לא יכול להיות בן משפחה (ישנה אפשרות שבן משפחה מסוים ישמש כמטפל הסיעודי הקבוע, אך במקרה כזה תידרש עמידה בתנאים ייחודיים, ללא האפשרות להמיר את כל קצבת הסיעוד בכסף ובכפוף לשווי נמוך יותר תמורת כל שעת טיפול).

 

מבחן ADL לקביעת הרמה הסיעודית

חוק ביטוח סיעוד קובע את הצורך של זכאים לגמלת סיעוד לעבור מבחן ADL, המכונה גם מבחן תלות. מבחן זה אמור להעריך את רמת התפקוד והמסוגלות האישית של כל חולה סיעודי בביצוע של שש פעולות יומיומיות הכרחיות.

הערכת התפקוד תניב ניקוד מסוים, שעל פיו ישבץ הביטוח הלאומי את החולה לרמה סיעודית מסוימת בין 1-6.

החוק בישראל מגדיר אדם בעל מצב סיעודי כמי שאיננו מסוגל לשלוש פעולות בסיסיות ושגרתיות מתוך 6, בשיעור של 50% לפחות.

להלן שש הפעולות לאפיון מצבים סיעודיים:

  • שכיבה וקימה – האם קיימת יכולת מעבר עצמאית ללא סיוע בין שני המצבים, כולל מעבר מכורסה לכיסא גלגלים או מהמיטה לסלון למשל.
  • התניידות – האם הנבדק יכול לנוע בכוחות עצמו בין קירות הבית ולהשתמש בכל מרחבי הבית והאם הוא נוטה לתאונות כמו נפילות והחלקות, שנובעות מניסיונות להתנייד ללא השגחה וסיוע מתאימים.
  • אכילה ושתיה – כולל היכולת להכין ארוחות מזינות, לחמם מזון וליטול תרופות.
  • התלבשות והתפשטות – כולל בגדים תחתונים ונעליים.
  • רחצה – היכולת לצאת ולהיכנס לבד מהאמבטיה ולהסתבן כראוי ולעשות זאת בבטחה.
  • שליטה בסוגרים – היכולת להתפנות בכוחות עצמיים בכל שעות היממה וללא צורך בעזרה.

 

מרכיב נוסף שנבדק במבחן התלות ושנכלל כשלעצמו תחת הגדרתו של מצב סיעודי, הוא הצורך של הנבדק בהשגחה מלאה לשם שמירה על בטיחותו או בטיחותם של אחרים.

בדרך כלל מצב שכזה מאפיין אנשים עם פוטנציאל לסיכון עצמי כמו חולי דמנציה ואלצהיימר, או תשושי נפש המתקשים להתמצא במרחב ובעלי כושר שיפוט לקוי.

 

מהלך בדיקת התלות ושיטת הניקוד

קצבת סיעוד רמה 6 ניתנת כאמור למי שקיבלו ניקוד של 9.5-10.5, מה שמבטא חוסר תפקוד כמעט מוחלט בפעולות היומיום או בצורך בהשגחה מלאה מטעמי בטיחות האדם וסביבתו 24/7.

כדי לוודא שרמה זו אכן נקבעת ושניתן למצות ממנה את כל מכלול הזכויות, רצוי שבבדיקה יהיה נוכח אדם מטעמו של החולה הסיעודי, שיפרט ויציג את מצבו ויבהיר כיצד הוא בא לידי ביטוי באופן וכושר התפקוד. הבדיקה מתקיימת בביתו של החולה הסיעודי מטעם בודק מהביטוח הלאומי.

הוא ידרג את אופן הביצוע או העדר הביצוע של החולה שלפניו בניקוד שבין 0-3, כאשר 0 מציין תפקוד מלא בפעולה ו-3 מציין חוסר תפקוד מוחלט באותה פעולה. ניקוד בין 1-2 מבטא תפקוד חלקי ולכן מתבטא גם בחצאי נקודות.

הניקוד גם בחצאי נקודות מתאים להגדרה של חוסר תפקוד בשיעור של 50% לפחות, כך שגם אדם שלמשל מתפקד כראוי בשליטה בסוגרים ומסוגל לאכול ולשתות ללא שום סיוע, יקבל ניקוד גבוה אם הוא לוקה בחוסר התמצאות קשה במרחב ובבעיות זיכרון חמורות.

לדוגמה אחרת, ייתכן שהאדם הסיעודי מרותק למיטתו וזקוק לעזרה קבועה לצורך התניידותו, רחצה והתלבשות עצמית, אך הבודק ראה שהוא כן מסוגל ליטול את התרופות שלו בעצמו.

 

מיצוי זכויות הסיעוד דורש ליווי משפטי מקצועי

על פניו, נראה תהליך קבלת גמלת הסיעוד כנגיש וידידותי, אך בפועל מדובר בהליך בירוקרטי מורכב, מאתגר ומתיש, עמו המשפחה נאלצת להתמודד נוסף על הטיפול באדם הסיעודי שבינתיים לא מקבל את זכויותיו.

המצב מורכב פי כמה וכמה כאשר נדרשת גמלת סיעוד רמה 6 שמבטאת גריעה חמורה מהתפקוד ובדרך כלל צורך בהשגחה וסיוע מלאים.

כדי שתוכלו לקבל את כל אלו ללא דחייה או המתנה מצד הביטוח הלאומי, אנו מזמינים אתכם לפגישה ללא עלות עם עו"ד דוד פייל, בה נוכל להעריך את מצבו של החולה הסיעודי בביתו, לייעץ, לכוון ולהבהיר מה נדרש לכם כדי להתחיל את תהליך התביעה ולהצליח בו.

הייצוג המשפטי לאורך הדרך יסייע לפרט ולהסביר כראוי את מצבו של החולה ויעמוד על זכויותיו המלאות, כך שתינתן בסופו של דבר רמת הסיעוד המתאימה.

משרד עורך דין דוד פייל מתמחה כבר יותר מ-20 שנים בתחומי הזכויות הרפואיות, רשלנות רפואית, רשלנות רפואית בסיעוד, בניתוחים, באבחון ובטיפול, תביעות חברת הביטוח, דיני ביטוח לאומי, נזיקין, תאונות דרכים ועוד.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם