צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

דיכאון לאחר לידה בעקבות רשלנות רפואית

להאזנה:

 

דיכאון לאחר לידה בעקבות רשלנות רפואית צפוי להביא לכדי פיצויים משמעותיים ביותר, שכן אוזלת היד, התעלמות מסימנים או אפילו נזקים שנגרמו במעמד הלידה הותירו את האם במצב נפשי קשה וגרעו מתחומי חיים רבים אצלה ואצל בני משפחתה. מתי הופך מצב של דיכאון אחרי לידה לרשלנות רפואית וכיצד מוכיחים אותה בפועל?

 

רשלנות רפואית באבחון דיכאון עשויה להיות טראגית

מעשה בש', יולדת צעירה שסבלה בעבר מאובדנות ושלקתה בדיכאון קשה מאוד לאחר לידת בנה הבכור. העבר הרפואי שלה כלל שלושה ניסיונות התאבדות ועם הלידה הגיעו גם שפע סימני אזהרה שמאותתים על מצבה הרגשי. ולמרות זאת, הצוות לא ביצע מאמצים מתאימים להשגחה על היולדת הטרייה וכעבור שבוע מהלידה היא קפצה מחלון מחלקת בית החולים בו אושפזה היישר אל מותה.

סיפור זה הוא כמובן סיטואציה חריגה למדי בנוף הלידות המאושר והשמח. ועם זאת, דיכאון אחרי לידה כשלעצמו הוא סוגיה מורכבת, מדאיגה ונפוצה הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב. בין 5%-25% מהיולדות לוקות בדיכאון אחרי לידה, אם כי מספרים אלו לא משקפים במדויק את ההיקף המלא של התופעה.

 

דיכאון לאחר לידה – תסמינים ומאפיינים

עקרונית, זהו דיכאון קליני לכל דבר ועניין. הוא תוקף יולדות אך גם את האבות עצמם בתקופה שאחרי הלידה ולאורך חודשי החיים הראשונים. הוא עשוי להתקבל אחרי הלידה ממש וגם בדיעבד, כלומר כעבור תקופה מהלידה.

תסמיני הדיכאון כוללים עצבות, ירידה בהערכה העצמית, תחושת אשמה, ייאוש, תשישות, ריקנות, חוסר אנרגיה, נסיגה חברתית, הלם, חוסר יכולת ליהנות, התקפי זעם, דיבור מבולבל או לקוי ולעתים גם חוסר יכולת לטפל כראוי בתינוק.

קיימי מצבי דיכאון נוספים לאחר לידה:

דיכאון לאחר לידה בעקבות רשלנות רפואית
דיכאון לאחר לידה בעקבות רשלנות רפואית

תשישות אחרי לידה (Postpartum exhaustion)

שינויים הורמונליים ומחסור בשינה גורמים לתנודות במצב הרוח וביכולות התפקוד.

 

דכדוך אחרי לידה (Baby Blues)

תחושה של בידוד, כאבים, קשיי ריכוז, חוסר מנוחה, חוסר חשק, כאבי ראש וכד'. זהו לא דיכאון קליני, אם כי עשוי להתפתח דיכאון מיד לאחר מכן וחשוב להיות ערניים לתופעה.

 

פסיכוזה אחרי לידה (Postpartum Psychosis)

זהו מצב נדיר למדי שבו האם חווה חרדה, עצבנות, הזיות, דחף לרצח או להתאבדות, מחשבות שאינן הגיוניות או מציאותיות, מחסור בשינה וירידה בתיאבון.

 

טיפול בתסמיני דיכאון אחרי לידה

דיכאון לאחר לידה מטופל באופן מקצועי בלבד, על ידי פסיכיאטר או פסיכולוג שיאזנו את התחושות הן מבחינה תרופתית והן מבחינה מחשבתית.

קשה מאוד לנבא את הופעתו מבעוד מועד או להצביע על סימנים במהלך ההריון שעשויים להוביל אליו לאחר מכן, אך קיימים מספר גורמים שמגבירים את הסיכון ללקות בדיכאון לאחר לידה: סטרס מוגבר מצד הסביבה והפעלת לחצים, קשיים בזוגיות, חוסר בתמיכה משפחתית או חברתית, רקע של דיכאונות בעבר, מצב סוציואקונומי נמוך והריון בלתי מתוכנן/ רצוי.

 

אבחון דיכאון בקרב אימהות טריות

הלידה עצמה כמובן מפנה תשומת לב בראש ובראשונה לשלומו ובריאותו של היילוד, כך שעל האם בעצמה אין כל פיקוח או השגחה. ועם זאת, הצוות הרפואי שבודק את היולדת ומלווה את החלמתה ביום-יומיים שאחרי הלידה, נדרש לערנות סביב הנושא ולדיווח על סימנים חריגים במצבה הרגשי של האם.

כמו כן, אמהות נדרשות למלא שאלון אישי במסגרת הביקורים של האם ותינוקה בתחנת טיפת חלב, שנועד לאתר מקרים של דיכאון לאחר לידה שהתפתחו בדיעבד.

 

שאלון לדוגמה לאבחון דיכאון שאחרי לידה

שאלונים לבירור מצבן של יולדות ואמהות טריות הן דרך אבחון נפוצה מאוד, במסגרתם ניתן להניח את האצבע על התחושות הרגשיות שמאפיינות את המטופלת ולהבין האם קיימים אצלה תסמיני דיכאון.

להלן חלק מהשאלות הנשאלות במבחן שכזה לדוגמה, בשם "שאלון אדינבורו":

השאלה הנשאלת הקריטריונים למענה מצד הנשאלת
בשבוע האחרון יכולתי לצחוק ולראות את הצד המצחיק של דברים:

 

באותה המידה כמו תמיד (0) פחות מתמיד (1) הרבה פחות מתמיד (2) כמעט או בכלל לא (3)
בשבוע האחרון יכולתי לצפות בהנאה לדברים שעתידים לקרות:

 

באותה המידה כמו תמיד (0) פחות מתמיד (1) הרבה פחות מתמיד (2) כמעט או בכלל לא (3)
בשבוע האחרון האשמתי את עצמי בדברים שהשתבשו או שלא הסתדרו:

 

כן, רוב הזמן (3) כן, חלק מהזמן (2) לעתים רחוקות (1) אף פעם (0)
בשבוע האחרון חשתי בדאגה או חרדה לא מוסברת:

 

בכלל לא (0) לעתים רחוקות (1) כן, לפעמים (2) כן, לעתים קרובות מאוד (3)
בשבוע האחרון חשתי מבוהלת או מפוחדת ללא סיבה מוסברת:

 

כן, לעתים קרובות (3) כן, לפעמים (2) לעתים רחוקות (1) בכלל לא (0)
בשבוע האחרון חשתי קושי מוגבר:

 

כן, לרוב לא יכולתי להתמודד כלל (3) כן, לפעמים לא יכולתי להתמודד כפי שאני רגילה (2)

 

לא, בדרך כלל התמודדתי / הסתדרתי די טוב (1) לא, אני מתמודדת כמו תמיד (0)
בשבוע האחרון עלתה בראשי המחשבה לפגוע בעצמי:

 

רוב הזמן (3) לעתים קרובות (2) כמעט לא (1) בכלל לא (0)

 

* למבחן אדינבורו ישנן שאלות נוספות, כאשר בחישוב כל הנקודות ניתן יהיה להצביע על סימנים אפשריים של דיכאון לאחר לידה. אמהות שקיבלו ציון 10 נקודות ומעלה יצטרכו לקבל עזרה מקצועית מתאימה ומענה רלוונטי למצבן. ככל שהציון גבוה יותר, כך עולה הסיכוי שאכן מדובר בדיכאון.

 

חשוב להבין

לאחר הלידה, מתמעט הקשר בין אמהות ובין הצוות הרפואי וחייהן בשלבי ההתפתחות הראשונים של ילדן הופכים להיות שגרתיים ומכאניים מאוד. האם עשויה לחוש בדידות קשה בזמן ההימצאות שעות על גבי שעות לבדה בביתה, תוך ציפייה ממנה להתאקלם ללא שום קושי וללא הדרגה למציאות חיים חדשה בה היא אמורה לתפקד ללא רבב.

 

דיכאון לאחר לידה בעקבות רשלנות רפואית – זיהוי

דיכאון לאחר לידה בעקבות רשלנות רפואית מהווה כל מצב שבו המצב הרגשי והנפשי של האם לא נבדק, לכל הפחות כאשר התקיימו סימנים או איתותים אפשריים להתפתחות של דיכאון. רשלנות רפואית במצב של דיכאון אחרי לידה תיחשב גם מצב של שגיאה טיפולית, למשל אבחנה לקויה או מתן טיפול בלתי מתאים – הן במינון תרופתי והן בהתאמת הטיפול הנפשי.

במצב זה, התביעה תצטרך להוכיח שמצבה לא נבדק או נחקר ושהיא לא תושאלה או הוסבר לה על אפשרות של דיכאון לאחר לידה. כמו כן, יהיה צורך להוכיח קשר סיבתי בין הרשלנות הרפואית שגילה הצוות (כלומר הפרה של חוסר הזהירות של המטופלת) ובין נזקים שנגרמו בפועל, בעקבות הדיכאון.

יש צורך לאסוף את כל התיעוד הרפואי לגבי מהלך ההריון והלידה ולהצטייד במסמכים רפואיים ככל שישנו רקע קודם של דיכאונות או ניסיונות התאבדות. אם חלק מהניירת חסרה או נדרשת מהמוסד המטפל והתקבלה ממנו חלקית, יהיה ניתן להעביר את חובת נטל ההוכחה במעמד המשפט לגורם הרפואי (כלומר שהוא מצידו יצטרך להראות שלא נגרמה מצידו רשלנות רפואית).

סכומי הפיצויים במקרה של הוכחת רשלנות עומדים על מאות אלפי שקלים ובמקרים קשים גם על סכום של מיליוני שקלים.

 

חוויתם רשלנות רפואית שהובילה לדיכאון אחרי לידה? פנו אלינו

משרד עורכי הדין דוד פייל ושות' מתמחה בתחום הרשלנות הרפואית כבר יותר מ-20 שנים. לאורך השנים צבר המשרד ניסיון מקצועי משמעותי ברשלנויות הריון ולידה לרבות דיכאון לאחר לידה וזיכה את לקוחותיו בסכומי פיצויים מצטברים של מיליוני שקלים. להערכת סיכויי התביעה וגובה הפיצויים במקרה שלכם, צרו עמנו קשר ונתאם פגישה ראשונית וללא כל התחייבות. למידע נוסף על רשלנות רפואית בלידה.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם