צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות בלידה – החלפת תינוקות לאחר הלידה

על אף שזו אינה תופעה מדוברת בשיח היומיומי, החלפת תינוקות לאחר הלידה היא תופעה אפשרית. בית חולים גדול, ריבוי היולדות וריבוי אנשי הצוות, האחיות והרופאים, יכולים להוביל להחלפת התינוקות, שבגיל יום עשויים להידמות זה לזה. טעות זו, שכביכול נעשתה בתום לב, יכולה לגרור טעויות רבות בעלות השפעה הרסנית, כמו טיפול רפואי לא הולם עבור התינוק בשל הטעות בזיהויו, אי גילוי הטעות שבזהותם של הפעוטות עד שלב מאוחר,  וכמובן – עוגמת נפש קשה עבור ההורים וילדם.

 

עוולת הרשלנות

על מנת להצביע על הרשלנות שנעשתה ולקבל פיצויים כספיים, פקודת הנזיקין קובעת שיש להוכיח את התקיימות היסודות של עוולת הרשלנות:

  • האם למזיק יש חובת זהירות עבור הניזוק? והאם הוא הפר אותה? – מיותר לציין שרופא וכל סגל רפואי הם דמויות בעלות חובת זהירות כלפי המטופל או המטופלת.
  • האם לניזוק נגרם נזק בעקבות פעולתו של המזיק? – בבית המשפט יש להציג נזק שהוא בר תביעה. הנזק יכול להיות פיזי, נפשי, כספי, נזק הקשור לפגיעה במוניטין או לפגיעה בנוחות חיים, ועוד.
  • האם יש קשר סיבתי בין התרשלות המזיק לנזק שנגרם לניזוק? – כלומר, האם היה נגרם נזק גם ללא פעולת המזיק? האם אפשר להוכיח שפעולתו של המזיק היא זו שהובילה לפגיעה בניזוק?

* חשוב לציין, כי אין דרך מדויקת לקבוע האם יש על המזיק להעניק פיצויים או לא. בית המשפט בוחן את נסיבות ופרטי המקרה ופוסק על פיהן.

רשלנות בלידה - החלפת תינוקות לאחר הלידה
רשלנות בלידה – החלפת תינוקות לאחר הלידה

חוק ההתיישנות

בעבר התרחשו מקרים מצערים בהם לא נתגלתה הטעות בדבר החלפת התינוק עד שלב מאוחר למדי. במקרים אלו, מתעוררת השאלה, האם ניתן לתבוע את האחראים לכך גם לאחר תקופה ממושכת של זמן. אלו התנאים של התיישנות תביעת רשלנות רפואית:

  • ההתיישנות של תביעה הנוגעת ברשלנות רפואית היא שבע שנים.
  • ההתיישנות מתחילה שבע שנים מהיום שבו קרתה הרשלנות הרפואית שגרמה לנזק.
  • אם הנזק לא התגלה ביום שבו הרשלנות קרתה, תקופת ההתיישנות תחל שבע שנים מיום גילוי הרשלנות, רק אם טרם עברו עשר שנים מיום אירוע הרשלנות – *זהו סעיף מאוד חשוב לעניינו, בהתחשב בעובדה שהחלפת התינוקות בביה"ח אינה תמיד מתגלה סמוך ללידה, ויכולה לעבור תקופה ארוכה בטרם גילוי המחדל.
  • אם קטין נפגע מרשלנות רפואית, תקופת ההתיישנות מתחילה רק כשמגיע לגיל 18, ונמשכת עד גיל 25!

 

פסיקה מפורסמת בנושא

בשנת 1977 נולדו שני תינוקות בבית החולים 'מקסאד' שנמצא במזרח ירושלים. רק לאחר עשרים ושתיים שנה, בשנת 1999, גילו כי הוחלפו בלידתם. לאחר שביצעו בדיקות DNA התברר, בצורה בלתי ניתנת לערעור, כי כל תינוק הוחלף עם הורי רעהו. בית המשפט פסק לטובתם של משפחות הילדים, באומרו שתקופת ההתיישנות חלה רק עם גילוי המחדל, ובמקרה זה המחדל התגלה רק בעקבות בדיקת דם – בשנת 1999 – ולכן תקופת ההתיישנות חלה רק באותה שנה.

בית המשפט פסק כי מניעה מהילדים לגדול במחיצת הוריהם הביולוגיים ומניעה מההורים לגדל את ילדם, היא פגיעה בזכותם הטבעית של כל המשתתפים לחיות במחיצת בני משפחתם האמיתיים. כאבם של ההורים הוא כמו כאבם של הילדים, ולכן בית המשפט פסק 500,000 שקלים פיצויים לכל אחד מן התובעים.

 

אם אתם חשים כי נעשה לכם עוול, בין אם ילדכם הוחלף לרגע קט ובין אם לתקופה ממושכת, אנא צרו איתנו קשר ונסביר לכם על זכויותיכם. אם אינכם בטוחים לגבי יכולתכם לתבוע, אל תהססו. צרו איתנו קשר והצוות שלנו יעבור עמכם שלב שלב על מנת להבטיח כי זכויותיכם יטופלו בצורה הטובה ביותר. במידה ותוכח כי הייתה רשלנות בעת הטיפול בילדכם בשעת לידתו, אתם עשויים לקבל פיצויים כספיים ההולמים את עוגמת נפשכם.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם