צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית בכליאת כתפיים

להאזנה:

 

<p<רשלנות רפואית בכליאת כתפיים עלולה להסתיים בנזקים קשים וחמורים עד כדי מוות ליילוד. בספרות הרפואית היא מכונה "הסיוט של כל המיילדים" משום שמצב זה מהווה סיבוך חירום אקוטי שבו מתגלה שהעובר גדול מידי כדי לעבור את תעלת הלידה, על אף שראשו כבר בחוץ. כיצד מתרחשת רשלנות רפואית סביב מקרים אלו וכיצד מוכיחים אותה?

 

כליאת כתפיים: סיבוך מיילדותי חמור עד קטלני

כליאת כתפיים (מכונה גם: פרע כתפיים או היתקעות כתפיים) היא סיבוך מיילדותי מוכר ומורכב, הדורש פעולות חירום מיידיות לחילוץ היילוד והימנעות ככל האפשר מנזקים נוירולוגים קשים שעלולים להתרחש אצלו. הפגיעות הקלאסיות במקרים אלו הן במקלעת העצבים (שיתוק על שם ארב) וכן שברים בזרועות ובעצם הבריח. כל עיכוב במקרים אלו יגרום למצוקה ולתשניק, לעתים עד כדי מוות.

כמו כן, מצב זה מביא גם לנזקים שונים אצל היולדת ובראשם קרע משמעותי בתעלת הלידה ובחיץ הנקבים.

אז כיצד פועלים כדי להימנע מאסון? ובכן, למרבה הצער, כאשר מתרחשת כליאת כתפיים אין מנוס מחילוץ העובר בדרך שתגרום לו לנזק כלשהו – קל או חמור.

 

האם אפשר היה לצפות את זה מראש?

כליאת כתפיים מתפתחת לא פעם תוך כדי הלידה עצמה, כך שהצוות המיילדותי לא יכול היה לצפות זאת מראש. מקרים אלו הם לרוב בבחינת "כוח עליון", כלומר בנסיבות שבהן לא הייתה כל דרך למנוע את היווצרות המקרה ולבלום את נזקיו.

ועם זאת, ישנם מספר גורמי סיכון ידועים לתרחיש של פרע כתפיים. הראשון והמרכזי ביותר הוא עובר מקרוזומי – כלומר עובר גדול מעבר ל-4 ק"ג שעלול שלא לעבור את תעלת הלידה כמצופה, הריון עודף (כלומר לאחר המועד המשוער), עוברים קודמים במשקל גבוה, סכרת הריונית או גבולית, משך לידה ארוך שמאותת על קושי ביציאתו של העובר ועוד.

במקרים אלו, יהיה צורך להפנות את היולדת לניתוח קיסרי תוך מתן הסבר על הסיטואציה וקבלת הסכמתה מדעת.

רשלנות רפואית בכליאת כתפיים
רשלנות רפואית בכליאת כתפיים

כליאת כתפיים עקב רשלנות רפואית בהערכת משקל

כל יולדת שנבדקת לאורך ההריון, מקבלת גם הערכת משקל של תינוקה. זהו נתון חשוב שמעיד על התפתחותו התקינה של העובר לאורך ההריון וכן מאפשר לצוות לחזות ולהיערך ללידה הקרובה כאשר המועד מתקרב.

ככל שמשקל העובר המוערך הוא גבוה יותר, כך ישנו סיכוי מוגבר לסיבוכי לידה וביניהם גם פרע כתפיים. על פי הפסיקה, נדרש מהצוות הרפואי להביא בחשבון את טווח הטעות האפשרית בביצוע הערכת המשקל וזאת על מנת להימנע מכל סיכון מיותר.

כאשר הערכת המשקל מבוצעת ללא לקיחה בחשבון של משקל גדול יותר בפועל, כאשר פענוח המדידה באולטרסאונד או הבדיקה עצמה לקויים ובפרט כאשר לא בוצעה הערכת משקל כלל טרם הלידה, כך שנגרם במהלכה פרע כתפיים, הדבר עשוי להיחשב כרשלנות רפואית.

 

פעולות הצוות שהן בבחינת רשלנות רפואית – כליאת כתפיים

אם חלילה התפתחה כליאת כתפיים לא צפויה במהלך הלידה, יש לבדוק כיצד הצוות הרפואי טיפל בסיבוך. כאמור, הטיפול מחויב למהירות ולדיוק אך ניתן לבצע במסגרתו כמה פעולות:

ראשית – ניתן לשקול חיתוך בחיץ הנקבים כדי להקל על יציאת היילוד. שנית, יש מקרים שבהם יהיה אפשר לבצע מניפולציה מקובלת על מנת לחלץ את היילוד מהמצב. שלישית – יש להפנות את היולדת לניתוח קיסרי דחוף אם מצבה מאפשר זאת בפועל.

כך או כך, יש להבין האם הצוות השתמש בכוח רב מידי כדי לחלץ את היילוד, האם הוזעק למקום המיילד המומחה והמנוסה ביותר באותה העת במחלקה ומה בדיוק בוצע בפועל בהתמודדות הצוות עם תרחיש האימים.

מבחינה רפואית, קיימות כמה טכניקות ומספר תמרונים שאמורים להקל על הכתף התקועה ולאפשר לידה בטוחה אך כמובן שלא כל אחד מהם יהיה אפשרי תמיד. זווית תעלת הלידה משתנה על ידי המיקום של האם על המיטה ובפרט מיקום האגן בזווית מסוימת.

כאשר הזווית מאפשרת, ניתן להפעיל לחץ על החלק התחתון של הבטן באזור עצם הערווה כדי לנסות לחלץ את הכתף. טכניקה אחרת היא לסובב את כתף היילוד וליילד אותה. במידה ופעולות אלו אינן אפשריות, תבוצע אפיזיוטומיה (חיתוך חיץ).

 

רשלנות רפואית בכליאת כתפיים – אז מה בעצם השתבש?

כאמור, לא את כל המקרים ניתן לצפות ולמנוע, אך בהינתן גורמי סיכון ידועים אצל אותה היולדת ואצל אותו ההריון, יהיה אפשר להימנע מהתרחיש על ידי ניתוח קיסרי אלקטיבי. אם הדבר איננו אפשרי, ניתן יהיה להשתמש בכל טכניקה אחרת שתוארה כאן. למרבה הצער גם כאשר הרופא המיומן ביותר מבצע את הלידה, הכליאה עלולה להותיר אחריה פציעות ונזקים גופניים שונים.

כך למשל, אם תמרון מקובל לא הקל על כליאת הכתף התקועה וחלפו כבר מספר דקות, התינוק נכנס לסיכון גבוהה יותר לתשניק ולפגיעה מוחית. במצב כזה, אין מנוס מהפעלת כוח ושבירת עצם הבריח של היילוד. זהו מצב נדיר ביותר ויוצא דופן וכמובן שיתרחש רק כמוצא אחרון. ביתר הנסיבות לא ניתן לבצע יותר ממתיחה עדינה כדי לנסות לשחרר את הכתף, כאשר הפעלת הכוח אמורה להיות פחות או שווה לכמות הכוח שהייתה מופעלת בלידה רגילה.

אם בוצעו פיתול, משיכה חזקה בראש או הצוואר של התינוק, הם עלולים לפגוע בעצבים בצוואר היילוד (פגיעה במקלעת הברכיאלית), בחוט השדרה וגם בעצבי צוואר הרחם של היולדת. חשוב לציין שמיילדות ורופאים מיומנים לעולם לא ימשכו או יסובבו את ראשו של התינוק כדי לפתור את הסיבוך. כמו כן, צוותים מיילדותיים לומדים שאין ללחוץ לעולם על חלקו העליון של בטן היולדת!

 

ביסוס הוכחות תביעת הרשלנות

על מנת להוכיח שנגרמה רשלנות רפואית במקרה של כליאת כתפיים, יהיה צורך להראות כיצד בוצעה חריגה מהנהלים או הפרקטיקות הרפואיות המקובלות ובאופן שגרם לנזקים שהיו יכולים להימנע, בהיצמדות לכללים ולפעולות המקובלות.

כך לדוגמה, מצב שבו חדר הלידה שרוי תחת לחץ איום לחלץ את כתפו הכלואה של היילוד כך שאחד מאנשי הצוות שוכח את הכשרתו וכורע בעוצמה אדירה על בטנה העליונה של האם, ייחשב בהכרח לרשלנות רפואית חמורה. בדוגמה אחרת תיווצר רשלנות אם למשל יולדת בשבוע מתקדם מאוד (41-42) עם הערכת משקל של 3.8 ק"ג משבוע 38 תופנה ללידה רגילה וללא התחשבות בסיכון האפשרי.

התביעה עצמה מחויבת להשתמש גם בחוות דעתו של מומחה מיילדותי בעל שם על מנת להראות מהן הפעולות שנדרשו מהצוות לעומת אלו שבוצעו בפועל (כשלון במבחן הרופא הסביר).

 

רשלנות רפואית בפרע כתפיים – סיוע מעורך דין

תביעות רשלנות רפואית בהריונות ולידות הן תביעות שאפופות בכאב, קושי וצער של ההורים ובפרט של האם שנפגעה חמורות מהמקרה. נוסף על המורכבות הרגשית, קיים נדבך של מורכבות משפטית משמעותית מאוד, לפיה יש צורך להוכיח שהצוות יכול היה להימנע מהנזקים או להקטין אותם ולגלות בדרך מרה וכואבת כיצד היה מצופה ממנו לפעול כדי להציל חיים, פשוטו כמשמעו.

אם נפגעתם מרשלנות רפואית בעקבות מקרה מיילדותי של כליאת כתפיים או שתינוקכם סובל מנזקים כמו שיתוק על שם ארב, שיתוק מוחין, שברים וכן הלאה, אנו מזמינים אתכם להתייעצות ללא התחייבות בה נבדוק ונעריך את סיכויי התביעה לאור המקרה.

משרד עו"ד פייל ושות' מחזיק בניסיון מקצועי עשיר ומגוון של יותר מ-20 שנים וניהל לאורכן תיקים בהיקף מיליוני שקלים בהם פוצו לקוחותינו. הצוות עומד לרשותכם בכל שאלה וישמח לרתום מניסינו המקצועי ותחושת המסירות להצלחה מלאה בתוצאות המשפט. למידע נוסף על מקרי רשלנות נוספים בלידה – קראו כאן.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם