צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית בלידת פג

להאזנה:

 

רשלנות רפואית בלידת פג מצביעה על נזקי יילוד פג שנגרמו בעקבות פעולות או קבלת החלטות לקויות מצד הצוות הרפואי, הן במעמד הלידה המוקדמת והן במהלך הטיפול ביילוד במחלקת הפגייה. מה תיחשב לרשלנות בלידת פגים וכיצד תובעים בגינה?

 

לידת פג – משבוע 37 ומטה

הריון ממוצע אורך כ-40 שבועות שבמהלכם התפתח התינוק בתוך הרחם והשלים את התפתחותן והבשלתן של כל מערכות הגוף על איבריהן השונים. אך כאשר ההריון מתרחש מוקדם יותר, מהשבוע ה-36 ומטה (יש שמתייחסים לכך גם מהשבוע ה-37 ומטה), מדובר בלידת פג שמערכותיו לא סיימו את בשלותן המוחלטת וכעת הוא נמצא בסיכון מוגבר לאור משקל נמוך ובשלות שאינה מלאה.

בישראל נולדים כ-15,000 פגים מידי שנה, המהווים כ-10% מכלל התינוקות הנולדים. הידע המקצועי הנרחב בטיפול בפגים הוביל את ישראל למקום מוצלח מבחינה רפואית בעולם, אך למרבה הצער גם הניסיון המובחר ביותר איננו מונע לחלוטין כשלים ומחדלים שגרמו לנזקים ליילוד ושמצמיחים עילה לתביעת רשלנות רפואית.

 

סיבוכי פגות ומניעתם

לידה מוקדמת מלווה בסיכונים רבים לפגים הנולדים ובכל דרגות החומרה. למעשה, יש קורלציה חיובית בין שבוע לידה מוקדם יותר, לבין סיבוכים רפואיים קשים יותר. הנסיבות הרפואיות בקרב פגים חולשות על כל מערכות הגוף – מחוסר בהתפתחות מלאה של המערכת החיסונית או מערכת הנשימה, דרך פגיעה בראייה, השמיעה, יכולת הבליעה, העור, מערכת העיכול ואפילו הקוגניציה.

כמו כן, פגים חשופים למחלות ולהידבקות בזיהומים שונים. במקרים קשים מאוד יסבול פג בשבוע מוקדם ביותר משיתוק מוחין, פיגור שכלי, בעיית ויסות חושי, בעיות נשימה צמיתות ועוד.

כיום יכולת הזיהוי והצפי ללידת פגים עומדת על 50%. אם ישנו חשש מוגבר ללידה מוקדמת בעקבות נסיבות ההריון, יומלץ ליולדת לבצע הפלה מלאכותית כדי למנוע נזקים וסיכונים קשים הן לה והן לעוברה. במקרים אחרים, ניתן יהיה להמשיך עד ללידה עצמה תוך היערכות ומוכנות גבוהה לכל תרחיש מיילדותי אפשרי בשבוע מוקדם.

כך או כך, הרופאים מחויבים לפעול בהתאם לחובת הזהירות ולשמור בכל דרך על שלומם בריאותם של האם והתינוק. חוסר אבחון מבעוד מועד של לידת פג צפויה עשוי להיחשב כרשלנות רפואית ולהצדיק תביעת פיצויים מתאימה.

רשלנות רפואית בלידת פג
רשלנות רפואית בלידת פג

רשלנות רפואית בזיהוי גורמי סיכון לילודת פג

ישנם גורמים ידועים ללידת פגים שאותם הצוות הרפואי אמור לזהות מבעוד מועד ולהיערך ללידה והשלכותיה בהתאם:

  • רקע מיילדותי של פגים או הפלות רבות
  • הריון מרובה עוברים
  • הריון בסיכון גבוה (רעלת הריון, לידות מוקדמות בעבר)
  • הריון בקרב יולדת צעירה מאוד (מתחת ל-18) או בגיל מבוגר (מעל 35)
  • מחלת רקע של האם
  • צריכת סמים ואלכוהול בקרב האם לאורך ההריון

 

רשלנות רפואית בטיפול בפגים לאחר הלידה

לאחר הלידה, הפגים מועברים ישירות למחלקת פגים בבית החולים. זוהי מחלקה מיוחדת ונפרדת לחלוטין מהתינוקיה שסמוכה לחדרי האשפוז של יולדות טריות. מחלקה זו מכילה רופאים מומחים וצוות מנוסה בטיפול בפגים, יחד עם נהלים והנחיות קפדניים ביותר לטובת שמירה על סטריליות המחלקה ובריאותם המוחלטת של הפגים המטופלים בה.

עקרונית, מבקרים במחלקה זו אסורים ורק ההורים רשאים לגשת אליה בשעות ספציפיות ושמירה מתאימה על הנחיות המחלקה.

מפאת משקלם הנמוך של רוב הפגים, הם צפויים להימצא תחילה באינקובטור – עריסה הרמטית וסטרילית שמדמה בתנאיה את אלו שקיבל התינוק ברחם אמו. האינקובטור מווסת בטמפרטורה וחמצן, כאשר הפג עצמו עשוי להיות מחובר להעברת מזון ותרופות דרך הווריד.

רשלנות רפואית בטיפול בפגיה תתרחש כמובן כאשר הצוות חורג מנהלים ומהנחיות המחלקה במתן הטיפול, כמו למשל מתן האפשרות לכניסת מבקרים זרים וללא המיגון המתבקש.

 

היערכות רפואית נדרשת ללידת פג

במקרים שבהם יש חשש ללידת פג, הרופאים אמורים להיערך בשתי דרכים: הראשונה היא לנסות ולעכב כמה שאפשר את הלידה עצמה. השנייה היא להתכונן ללידת הפג והטיפול בו במחלקת הפגים.

את עיכוב הלידה מבצעים במספר שיטות אפשריות, כאשר הנפוצה בהן היא כניסה ל"שמירת הריון" בה האם משתדלת להימצא במנוחה רצופה ובשכיבה צידית, לשמור על תזונה נכונה ושתייה מרובה. אם קיים חשש ללידה מתקרבת, יש לתת לאם זריקת צלסטון לזירוז הבשלת ריאותיו של העובר.

 

לידת פג בשבוע 25 להריון ומטה: האם זו רשלנות רפואית?

אחת השאלות הרפואיות הקשות ביותר סביב נושא הרשלנות הרפואית בלידת פגים, עוסקת בסוגיית סיכויי השרידות הסבירים, כלומר ממתי ניתן לראות בעובר כיצור חי שסיכויי חייו טובים. מבחינה רפואית, עומד הנתון על 25 שבועות לפחות, אצל עובר שמשקלו כ-500 גרם לפחות.

כל לידה שהתרחשה לפני כן תיחשב על פי רוב כהפלה (אם כי מבחינתן של יולדות רבות מדובר בלידה שקטה לכל דבר ועניין). זהו נתון קריטי ביותר למקרים של חשד ברשלנות רפואית ויש להבדיל בין מקרה למקרה ביחס לשבוע ההריון ופעולות הצוות מבחינת החבות האפשרית והיקף הנזק.

 

סוגים של רשלנות רפואית בלידות פגים

לפניכם סוגי הרשלנות הנפוצים בקרב לידת פגים:

סוג המחדל דוגמאות לפעולות רשלניות בהקשר למחדל
רשלנות רפואית במעקב הריון העדר מתן הנחיות לאם לשמירת הריון, ביצוע מעקב הריון רשלני, התעלמות מסימנים שמצביעים על חשד ללידה מוקדמת, חוסר הפניה לבדיקות, אי שיוך האם לקבוצת סיכון ללידה מוקדמת ועוד.

 

רשלנות רפואית במתן צלסטון (זריקה להבשלת ריאות)

 

הימנעות ממתן זריקת הצלסטון, הזרקה לקויה או במינון לקוי, אי מתן הסבר לאם על זריקה זו, מהותה והשלכותיה.

 

רשלנות רפואית בטיפול בפג לאחר הלידה

 

כל מקרה שבו הטיפול הרפואי שניתן לפג היה לקוי או שגוי, חורג מנהלים ובלתי מתאים ובאופן שגרם לו נזק שניתן היה להימנע ממנו.

 

 

פיצוי בגין שיתוק מוחין עקב נזקי פגות

לידת פג שבמחדליה גרמה לו לשיתוק מוחין, אמורה לזכות בפיצוי שמכסה את כל צרכי היילוד הפגוע: הפסדי שכר ופנסיה לעתיד עבור כל שנות העבודה שהיו אמורות להיות לו, עלויות עזרת הזולת בשכר ועלויות סיעוד לאורך כל שעות היממה, התאמת דיור, ניידות, טיפולים רפואיים ופרא-רפואיים, רכישת ציוד שיקומי ואבזור רפואי ועוד.

כמו כן, יש לספק פיצויים ברכיב לא ממוני שעניינו הוא כאב וסבל וקיצור תוחלת החיים. פיצוי בגין רשלנות במקרים אלו מגיע למיליוני שקלים.

במקרה לדוגמה של לידת פג בשבוע 27, הוא אושפז במחלקת הפגייה ושם בוצע לו ניטור רשלני ביותר של מדדי חיים קריטיים, לאורך 40 השעות הראשונות לחייו. רשלנות זו גבתה מחיר יקר וכיום סובל היילוד משיתוק מוחין ונכות של 100%. מדובר במקרה כה חמור, עד כדי כך ששופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע פסק בו פיצוי כספי של קרוב ל-9 מיליון שקלים.

 

רשלנות רפואית בלידת פג – הגשת התביעה

על מנת לתבוע בגין ההתרשלות שנגרמה, יש לפנות להתייעצות משפטית עם עו"ד המתמחה ברשלנות רפואית. רצוי שעו"ד זה יהיה גורם מנוסה ומיומן שיודע להעריך כראוי את סיכויי התביעה לאור היכרות עם מקרים קודמים ופסיקה מתאימה ושיוכל לייצג את הנפגעים עד למיצוי ההליך וקבלת סכום הפיצויים המקסימלי.

משרד עורך דין פייל ושות' מתמחה ברשלנות רפואית כבר יותר מ-20 שנים. המשרד צבר לאורך השנים ניסיון וותק מקצועי עשירים וניהל תביעות כספיות בהיקף של מיליוני שקלים בהם פוצו לקוחותינו. אנו מזמינים אתכם לפגישה ראשונית לבדיקת היקף הפיצויים המתאים למקרה ובה תוכלו לשאול שאלות ולקבל מידע מקיף בנוגע לאפשרויות התביעה. פנו אלינו ונשמח לעמוד לרשותכם. למידע על רשלנות רפואית בלידה – כנסו.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם