צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית כתוצאה מזירוז לידה

השראת לידה (זירוז לידה) מבוצעת ככל שיש צורך ליילד במהירות ולהימנע מסיבוכים וסיכונים חמורים. אז כיצד ניתן להוכיח שנגרמה לכם רשלנות רפואית כתוצאה מזירוז לידה? במאמר זה נדון בגרימת נזקים ליולדת ולתינוקה בעקבות מחדלי מתן הזירוז או הימנעות ממתן זירוז בזמן.

 

זירוז לידה: מתי ולמה?

דופק עוברי שמעלה חשד. ירידה בתנועות העובר. רעלת הריון. סוכרת הריונית שיצאה משליטה. מיעוט מי שפיר. ירידת מי שפיר. חריגה משמעותית ממועד הלידה המשוער. כל אלו ועוד סימנים רבים עשויים להצביע על הצורך לבצע השראת לידה – מתן זירוז ללידה המהווה התערבות רפואית ומביא לתחילת פעילות הלידה בהקדם, כדי להימנע מסיכונים שכרוכים בעיכוב בלידה עד כה.

יולדות רבות מגיעות לבית החולים ומגלות שהן או עוברן נמצאים בנסיבות שבהן יש צורך לבצע זירוז לידה. השיטות לזירוז רבות ומגוונות: סטריפינג הידנית, ג'לים וטבליות ההתערבותיים, הפיטוצין הרפואי ועוד. כל אחת מהאפשרויות הללו תותאם למצבה של היולדת, למצב העובר, לרקע הרפואי והמיילדותי ולהשלכות ביצוע הפעולה.

 

גרימת רשלנות רפואית כתוצאה מזירוז לידה

אך מה קורה כאשר טכניקת ביצוע הזירוז (למשל מתן הפיטוצין או החדרת הבלון), הבחירה בשיטת הזירוז (למשל קבלת ההחלטה על שימוש בנר לעומת שימוש בשיטה יעילה יותר) או אפילו ביצוע הזירוז עצמו אינם מבוצעים כסדרם וסובלים ממחדל כלשהו? במקרים אלו, רבים הנזקים והסכנות על התועלת והיולדת ועוברה עלולים לסבול מפגיעות רפואיות קשות ביותר.

בכל מקרה שבו נגרם נזק רפואי ליולדת, לעוברה או לשניהם, הדבר נחשב רשלנות רפואית כתוצאה מזירוז לידה המאפשרת מתן פיצויים משמעותיים.

תוצאותיה של רשלנות רפואית כתוצאה מזירוז לידה עשויות להיות בכל דרגות החומרה, מקלות ועד טראגיות ומכמירות לב. יולדת עלולה לסבול מקריסת הרחם עקב השראת לידה שגויה או במינון לקוי ובמקרים הקשים גם ממות העובר.

אם נגרמה לכם רשלנות שכזו, אנא צרו קשר עם משרד עו"ד דוד פייל המתמחה בתביעות רשלנות רפואית בלידה ונשמח לבחון עבורכם את המקרה על עילת התביעה והפיצויים המגיעים.

רשלנות רפואית כתוצאה מזירוז לידה
רשלנות רפואית כתוצאה מזירוז לידה

זירוז רשלני גרם לטרגדיה נוראית

במקרה לדוגמה, יולדת שהייתה בשבוע ה-39 להריונה איבדה את הן רחמה והן את עוברה כתוצאה מהשראת לידה רשלנית ביותר. המחדל התרחש בעקבות ניטור האטת דופק עובר אקראית. היולדת אושפזה וכעבור מספר שעות, הוחלט לבצע לה זירוז לידה.

הזירוז כידוע, משפיע באמצעים התערבותיים על הגוף וזאת על מנת לעודד את התפתחות הצירים וליילד את התינוק במהירות כדי למנוע נזקים שעשויים להתרחש ברחם. נקים אלו יכולים להיות למשל היפרדות או הזדקנות שלייה, רעלת הריון וגם מצוקה עוברית. מכיוון שהאטה בדופק מצביעה על כך שהעובר נמצא במצוקה עוברית מסוימת, ההנחיות הרפואיות המיילדותיות קובעות כי יש לפעול במהירות ליילודו וכך בדיוק ביקש לבצע הצוות הרפואי גם הפעם.

אלא שגם לביצוע השראת הלידה יש הנחיות רפואיות ומגבלות שאין לחרוג מהן. 14 שעות לאחר הזירוז, קרס רחמה של היולדת לאחר שהופעל עליו לחץ עצום מצד שריר הרחם וזאת מבלי שהתרחשה לידה פעילה. הדבר אילץ בסופו של דבר בכריתת רחם התובעת וזאת לאחר שהקרע ברחמה גם הביא לכדי מצוקה עוברית חמורה, בה נולד התינוק במוות מוחי ונפטר כחצי שעה לאחר מכן.

המרכז הרפואי המטפל הביע צער עמוק על המקרה, אך טען מצידו שלא ניתן היה להיערך מבעוד מועד להתרחשות בלתי צפויה שכזו ושהצוות פעל ככל יכולתו כדי לספק מענה כנדרש. בית המשפט מצידו קיבל את רוב טענות התביעה וקבע כי אכן נגרמה רשלנות רפואית כתוצאה מזירוז לידה.

זירוז זה התרחש בניגוד לנהלים הקיימים וללא אינדיקציה רפואית, על אחת כמה וכמה שלא מתוך התאמה למצבה הגופני של היולדת. על כן נפסקו לתובעת פיצויים בגובה של 1.2 מיליון ₪.

 

רשלנות רפואית בבחירת שיטת הזירוז

כפי שקראתם, השראת לידה היא פעולה יזומה שמביאה לתחילת הלידה ככל שהיא איננה מתפתחת באופן טבעי. ישנם מצבים שבהם הזירוז יתרחש על מנת לקדם לידה שכבר התחילה (למשל במקרה של ירידת מים אך ללא צירים במשך זמן ממושך), אך בכלליות מדובר בפרקטיקה שנהוגה במקרים שבהם אין סימנים ללידה כלל וככל שיש צורך לסיים את ההריון עקב סיכון ליולדת או לעוברה.

רשלנות בטיפול בהשראת הלידה עצמה, ביילוד לאחר מתן הזירוז או בחירה בפעולת הזירוז עצמה ומתן הזירוז, עשויים להתרחש עקב מחדל ביישום השיטה הנבחרת. זירוז לידה מתבצע על ידי מספר שיטות אפשריות, כאשר השיטה שתיבחר היא זו שתתאים למקרה, לנסיבותיו ולרקע הרפואי הקיים.

אחת השיטות לזירוז היא מתן ג'ל, טבליות או נר שנועדו לרכך את צוואר הרחם (פעולה לעידוד השחרור של הפרוסטגלנדינים) ומוחדרים לנרתיק. אמצעים אלו יביאו לריכוך פנימי בצוואר הרחם ויעודדו את התפתחות הצירים.

שיטה אחרת שבה יש להשתמש כאשר קיימת פתיחה נמוכה כלשהי, היא סטריפינג. הסטריפינג מבוצע על ידי קילוף ידני (בתנועות סיבוביות) של קרומי השק העוברי מדפנות הרחם. הקילוף משחרר את הפרוסטגלנדינים הטבעיים והם אלו שמעודדים את הבשלת צוואר הרחם ללידה והיווצרות הצירים.

עוד שיטה ידועה היא הבלון. בשיטה זו, מחדירים קטטר (מעין צינורית דקה) לתוך צוואר הרחם ומנפחים בקצה הפנימי בלון, על ידי הזרמת סליין (מי מלח). הדבר יוצר לחץ פנימי על צוואר הרחם כך שתיווצר הפרשת פרוסטגלנדינים ותביא לפתיחה ולתחילת המחיקה של צוואר הרחם.

שיטה רביעית שתביא לחיזוק הלחץ בצוואר הרחם ולעידוד הצירים היא פקיעת מים – ניקוב קרומי השפיר עם מכשיר דיקור ייעודי המוחדר לצוואר הרחם.

 

התעלמות מסיכונים והשלכות הכרוכים בזירוז לידה

ישנם סיכונים בתהליך הזירוז שיש להביא בחשבון כמו קרע ברחם (במיוחד כאשר ליולדת קיים עבר של ניתוחים קיסריים), מצוקת עובר, כשלון הזירוז (דבר שמחייב הפנייה לניתוח קיסרי דחוף), זיהום בביצוע פעולה חודרנית וגם סיכון רפואי בקרב נשים עם מחלות נשימה (במיוחד אסתמה), שעלולות לסבול מהתקף.

יולדת שנבחרה עבורה השראת לידה שאיננה מתאימה למצבה ונסיבותיה הרפואיות, עשויה להימצא זכאית להגיש תביעת רשלנות רפואית כתוצאה מזירוז לידה.

 

התרשלות רפואית באבחון הצורך בהשראת לידה ובמעקב אחריו

אפשרות נוספת היא שהתרחשה רשלנות רפואית באבחון הצורך בזירוז – למשל ביצוע הזירוז אחרי שהחלו להתפתח צירים טבעיים, או שניתנו חומרים במינון גבוה מעבר לצורך, דבר שעלול להביא לנזקים חמורים ביותר לרבות קרע ברחם.

כמו כן, רשלנות רפואית במקרים אלו עשויה להתבטא גם בחוסר השגחה על היולדת ובהתייחסות של הצוות הרפואי אליה בעת הזירוז הפעיל כיולדת בלידה שגרתית לגמרי.

כל העדר של בדיקות תכופות, מעקב צמוד וגם התמהמהות בביצוע הזירוז עשויים להוות עילה לתביעה. כך למשל, עיכוב בהחלטה על ביצוע הזירוז או דחיית מועד תחילת הזירוז על אף הסימנים למצוקה עוברית או הריון בסיכון גבוה, ייחשבו במקרה של נזק כרשלנות רפואית כתוצאה מזירוז לידה.

 

נפגעתם מרשלנות עקב זירוז לידה? פנו אלינו בהקדם

אם נפגעתם מרשלנות רפואית במתן זירוז לידה או העדר זירוז הלידה כנדרש, דעו שאינכם לבד. משרד עורך הדין דוד פייל ושות' מתמחה בייצוג יולדות ומשפחותיהן שעברו הליכי זירוז רשלניים וצבר ניסיון של יותר מ-20 שנים בטיפול במקרים אלו.

אנו מזמינים אתכם לתאם עמנו פגישה בביתכם, ללא כל התחייבות ולקבל הערכה מקדימה להיקף הפיצויים המשוער ואפשרויות התביעה. משרדנו יעניק לכם ליווי מסור, קשוב ומקצועי עד לקבלת מלוא הפיצויים, תוך ש-30 עורכי הדין והמומחים הרפואיים במשרדנו עומדים לרשותכם כל העת.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם