צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית – מות פג

להאזנה:

 

לידה מוקדמת, מצב רפואי ירוד של התינוק/ת, מתח וחרדה קשים מצד ההורים בעת ניסיונות הטיפול והידרדרות עד כדי מות פג, זהו תרחיש מכמיר לב ומייסר שלעתים מתברר כרשלנות רפואית. אם נגרם לכם או לקרוביכם מצב שכזה ואתם מעוניינים לבדוק האם התרחשה רשלנות רפואית באותו מקרה, דרך מאמר זה תוכלו לקבל אינפורמציה טובה בנושא. 

 

ההגדרה הרפואית לפגות

כ-10% מהלידות בכל שנה מהוות לידות פגים – תינוקות שנולדו לפני השבוע ה-36 להריון (או לפני השבוע ה-37, בהתאם למדיניות המוסד הרפואי הספציפי) או במשקל הנמוך מ-2.5 קילוגרמים, או במצב שבו תקפים שני הגורמים יחד.

הפגות מביאה איתה חשיפה מוגברת למחלות וסיכונים רבים, מבעיות במערכות העיכול, העור והנשימה ועד פגיעות מוחיות. חלק מהנסיבות הללו ייגרמו עקב הפגות וחלקן כמו זיהומים או מחלות ויראליות (שפעת, צהבת), עשויות להיגרם לפג בעת טיפולו בפגיה.

 

גורמים אפשריים ללידת פג

עם הטכנולוגיה והתקדמות הפגיות הן במקצועיות והן בידע, הופחתו משמעותית אחוזי התמותה, אך מאמר זה מתייחס למקרים מצערים וכואבים ביותר, בהם רשלנות רפואית בלידת פג או בטיפול בפג גרמו למותו.

הגורמים ללידת פגים הם רבים וביניהם: רעלת הריון, גילה המבוגר יחסית של היולדת, זיהומים, ירידה מוקדמת של מי שפיר, הריון מרובה עוברים ובעיות נרקוטיות או מחלה ממנה סובלת האם.

ישנם מקרים בהם החשש ללידה מוקדמת מתפתח בשלב מסוים תוך כדי ההריון, מה שמצריך מהאם לבצע שמירת הריון. הרופאים מצידם אמורים להתנהל על פי פרוטוקול שלפיו יש לעכב ככל האפשר את מועד הלידה.

אם מתפתח חשש ממשי ללידה בקרוב, יש לתת לאם זריקת צלסטון (זריקה לזירוז הבשלת ריאות) ולהשאיר אותה בהשגחה רפואית, מעקב וניטור קבועים עד למועד הלידה לכשתתקיים.

רשלנות רפואית - מות פג
רשלנות רפואית – מות פג

סטנדרטים ונהלי טיפול בפגים במחלקה

הטיפול בפג עצמו מבוצע במחלקת הפגים של בית החולים, המהווה טיפול נמרץ ליילודים. התינוק הנולד יימצא באינקובטור ותחת הנשמה ומתן תרופות ומזון דרך צינורית לבית הבליעה או דרך וריד.

ההתנהלות בפגיה עצמה מחייבת הן את הצוות הרפואי והן את ההורים המגיעים לפגיה בהנחיות קפדניות ביותר לצמצום חשיפת היילודים לכל סכנה סביבתית: חיטוי שוטף ואינטנסיבי של המחלקה, שימוש בציוד ומכשור המיועדים למטופלי המחלקה והצוות בפגיה בלבד, חובת עטיית כפפות וחלוק בעת הימצאות בשטח המחלקה ומסיכת נשימה על הפה והאף.

לאורך השהות בפגיה מחובר הנולד למכשירי ניטור לכמות החמצן והדופק באופן קבוע, כאשר ישנם נהלים ייחודיים וקפדנים ביותר על תהליך הכנת המזון ושמירתו במיכלים מיוחדים, רחצת הפג, החלפת מצעים בתא האינקובטור או מיטתו בה הוא שוהה, אופן הטיפול הרפואי המבוצע לפג באזור מיוחד המוקצה לניתוח או בדיקות וכן שמירה מקיפה ביותר על תיעוד הנתונים ממשמרת למשמרת ומשעה לשעה, מסירתם להורים והסבר בנוגע לכל ממצא, השלכה, אופן הטיפול ואינדיקציה לגבי מצבו הרפואי והסיכונים בכך.

 

רשלנות רפואית בעת טיפול בפג

לאור המורכבות והקשיחות הבלתי מתפשרת שבטיפול בפגים, ניתן להבין כי כל חריגה ולו הקטנה ביותר מסטנדרטים אלו עשויה להוות רשלנות רפואית. די בחריגה מנהלי אחסון מנות המזון תחת מקרר בטמפרטורה ייחודית כדי לפגוע אנושות במצבו של פג ולגרום לו לזיהום חמור וייתכן שם קטלני.

כמו כן, יש לנקוט כל העת במשנה זהירות אדיר בעת הרמת פג או הטיפול הרפואי המבוצע לו, חיבור המכשור הרב לגופו והנחיית ההורים עצמם כיצד לפעול בסביבת ילדם.

יחד עם כל אלו חשוב להבהיר שפג מוגדר כיילוד שחלפו לו 25 שבועות הריון ולפיכך יש סיכוי שרידות טוב יותר לחייו. במקרה של לידות מוקדמות יותר, אחוזי השרידות פוחתים משמעותית. כך או כך, כל לידת פג מלווה בתחלואה מסוימת ויש לתת עליה את הדעת עוד בעת הטיפול במחלקה.

הפג יצא מהשגחתה של המחלקה רק כאשר מצבו הבריאותי טוב, הוא מסוגל לנשום עצמאית ללא מכשור ולינוק מפטמה או בקבוק ללא מכשור. כדי לשחררו לחלוטין מהפגיה, עליו להגיע למשקל גוף של 3 קילוגרמים ולשבוע המהווה בפועל את השבוע ה-36-37 להריון, לו היה נשאר כמובן ברחם אמו בשלב זה.

 

רשלנות רפואית – מות פג עקב חריגה מנהלים

כיום התגברה המודעות לגבי רשלנות רפואית ובפרט בקרב מחלקות הטיפול הנמרץ והאשפוז. כמובן שישנם מקרים מצערים ביותר, בהם הצוות הרפואי עשה כל שניתן על מנת להציל את הפג ולאושש את מצבו אך ללא הועיל. במקרים אלו, כל עוד הטיפול בפג בוצע כהלכה, תחת הנהלים והפרקטיקות הרפואיות המקובלות, הדבר לא ייחשב כרשלנות רפואית.

רשלנות רפואית במקרה של מות פג מתרחשת כאשר הצוות הרפואי לרבות רופאים, אחיות וצוות המחלקה הנוסף על אנשיו (לרבות צוות הניקיון הקבוע הדואג לחיטוי ולכביסה) חורג מהנהלים או מפרוטוקול הטיפול הברור והקפדני.

זה יכול להיות רופא שביצע הליך רפואי בלתי מקובל או שהציב את הפג בסיכון מוגבר שלא לצורך, צוות הפגיה שהתרשל כשאפשר להורים לפגוש את ילדיהם שלא תחת הנחיות הלבוש בחלוק, כפפות ומסכה, התרשלות בעת חיבורו של פג לאחד או יותר ממכשירי הניטור כך שלא אובחן כראוי בעת ירידה בדופק או הידרדרות בנשימתו וכמובן התעלמות מסיכונים שמצביעים על חשש ללידה מוקדמת ונקיטה בפעולות מתאימות כמו מתן זריקת צלסטון להבשלת ריאות העובר.

 

פנייה לעורך דין רשלנות רפואית בנושא

לאור הסיכונים האפשריים הרבים הכרוכים בלידתו ומותו של פג, תביעות הרשלנות המתקבלות בסוגיה זו מזכות בפיצויים גבוהים במיוחד, חלקן אף במיליוני שקלים.

על מנת להבין האם בוצעה רשלנות שגרמה למותו של פג והאם ניתן להוכיח כי מותו נגרם עקב אותה ההתרשלות, יש להיפגש עם עורך דין רשלנות רפואית המתמחה בסוגיות הריון ולידה ולעמוד על השתלשלות האירועים ונסיבות המקרה.

עורך הדין יפעל לאיסוף מקצועי של כל החומר הרפואי הרלוונטי שנמצא בידי ההורים וגם זה שנותר בידי מחלקת הפגיה וישתמש בחוות דעת של מומחה רפואי מתאים, שיתמוך בתיעוד הרפואי ויסביר כיצד הנקיטה או אי הנקיטה בפעולות מסוימות הביאו לכדי מות הפג.

 

הוכחת רשלנות במקרי פטירה

גם בעת מקרה של מות פג שיתכן ונגרם עקב רשלנות רפואית, אין מדובר בהוכחה פשוטה כלל. על עורך הדין יהיה להוכיח קשר סיבתי בין ההתרשלות עצמה לבין הפטירה, כאשר הוכחה זו מסופקת בפועל על סמך עיקרון "הרופא הסביר": חריגה, סטייה או הפרת נהלים שלו הייתה נמנעת בידי רופא סביר אחר שהיה נוקט בפעולות אחרת תחת נסיבות דומות, האסון הכבד היה נמנע.

 

תביעת רשלנות רפואית בגין מות פג

רשלנות רפואית המסתיימת במותו של פג היא תרחיש קשה ומטלטל. רשלנות זו עשויה להתבטא בכל תחנות הטיפול בפג, החל מלידתו וקליטתו תוך נהלים מסודרים במחלקת הפגיה כשהוא נמצא באינקובטור, דרך נהלי השהות במחלקת הפגיה והמעקב אחר מצבו של הפג וכלה בטיפול הרפואי שנועד לשקם אותו ולשפר את מצבו.

בפגישת התייעצות ראשונית עם עורך הדין ניתן יהיה להבין האם מדובר ברשלנות רפואית שכן התרחשה חריגה מהנורמות המקובלות ולהעריך בהתאם את סיכויי התביעה.

יש לאסוף את מלוא התיעוד והאינפורמציה הרפואית בנושא ולספק חוות דעת רפואית מגורם מומחה התומכת בגרסת התביעה. אם השופט יתרשם כי אכן מדובר ברשלנות רפואית, סכום הפיצויים יהיה גבוה ביותר.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם