צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית באבחון וטיפול בתסמונת אשרמן

עו'ד רוני ונגר עורקבי
עו"ד רוני ונגר עורקבי

להאזנה:

 

רשלנות רפואית שגרמה להופעת תסמונת אשרמן צפויה לגרום לנזקים חמורים וצמיתים לרחם, מחסימה ועיוות מבני, דרך לידות מוקדמות והפלות חוזרות, פגיעה בהתפתחות העובר, היווצרות מומים מולדים ועד לעקרות מוחלטת. מתי ניתן להפנות אצבע מאשימה לצוות הרפואי שגרם לתסמונת הנוראית? עורך הדין דוד פייל מסביר כיצד ומתי ניתן לבסס רשלנות רפואית במקרה כזה.

 

תסמונת אשרמן – מה זה ולמי זה קורה?

כל הרה מבינה שבהריון ובלידה כרוכים סיכונים אפשריים. כדי לשלול סיכונים ותופעות מסוימות, ההרה האחראית תיגש למעקבי הריון סדירים ותפנה לרופא מתאים בכל הופעה של מצב חריג או בלתי סדיר. כשהלידה עצמה מסתיימת בשלום, אף אחת מהיולדות לא משערת בנפשה שגם אז עלולים להיות סיבוכים שיסכנו אותה והבולט מכולם הוא תסמונת אשרמן.

תסמונת אשרמן היא מצב של הידבקויות תוך-רחמיות, שנגרמו בעקבות שאריות שלייה (או תוכן הריוני אחר) שנותרו בגופה של אישה שילדה או שעברה גרידה.

 

רשלנות רפואית בהריון ולידה שגרמה לתסמונת אשרמן

כידוע, כאשר הרחם מסיים את פעולתו הנוכחית נדרש הצוות הרפואי לוודא שלא נותרו חלקים שונים בחלל הרחם. אם הדבר איננו מתרחש כראוי, סביר שאותה אישה תחוש בכאבים ודימומים לא סבירים בשבועות הבאים, דבר שיאלץ אותה לסור לבדיקה ולגלות שתוכן הריוני או חלק מהשלייה עדיין נותרו בגופה.

בשלב זה ייתכן שכבר נוצרו צלקות שהובילו להידבקויות רחמיות שמצריכות טיפול מתאים. ככל שהידבקויות יתגלו מאוחר יותר, נזקי התסמונת צפויים להחריף עד כדי עקרות משנית בסופו של דבר.

השם תסמונת אשרמן נקבע על שמו של מנהל מחלקת היולדות בבית החולים המיתולוגי הקריה בתל אביב – ד"ר יוסף גוסטב אשרמן. תסמונת זו מאופיינת בצלקות תוך רחמיות שיגרמו לחסימה ולעיוות מבני של הרחם וייתכן שגם לדימום ווסתי פגום, עד כדי הפסקתו המוחלטת. פגיעה במבנה הרחם עלולה לגרום ללידה מוקדמת או הפלות חוזרות, לפגמים התפתחותיים ומומים מולדים וכאמור לעקרות.

רשלנות רפואית באבחון וטיפול בתסמונת אשרמן
רשלנות רפואית באבחון וטיפול בתסמונת אשרמן

דרישות הצוות הרפואי

כאשר מתגלה התסמונת, הצוות הרפואי יצטרך לנסות לטפל ברחם הפגוע בכמה אמצעים. הראשון הוא היסטרוסקופ – כלומר סקירת הרחם והסרה של הידבקויות. האפשרות השנייה תהיה גרידה. מאמץ זה לא תמיד יביא לשיקום מוחלט ולעתים יהיה צורך בכמה היסטרוסקופות כדי לסיים את ניקיון חלל הרחם. כמובן שכל פעולה כזו היא בבחינת ניתוח הכרוך בסיכונים, לרבות תסמונת אשרמן.

 

ביסוס רשלנות רפואית – תסמונת אשרמן

כדי לקבוע האם תסמונת אשרמן במקרה ספציפי נובעת כתוצאה מרשלנות רפואית, על התובעת להוכיח שהיה ניתן להימנע מהתסמונת. במילים אחרות, להראות חוסר זהירות, מיומנות נמוכה או פיזור דעת בקרב הצוות בחדר הלידה, התעלמות מסימפטומים לאחר לידה שמצביעים על חשש לקיומה של התסמונת ועוד.

להלן מספר תרחישים שייחשבו לרשלנות רפואית בתסמונת אשרמן:

  • הותרת חלקי שליה או תוכן הריוני בתוך הרחם לאחר לידה או גרידה
  • חוסר ווידוא לגבי שלמות השלייה ובקרה על חלל הרחם בסריקת אולטרסאונד
  • התעלמות מפליטת שליה שלא בשלמותה או אי ביצוע אולטרסאונד לאחר הפלה (יזומה או בלתי יזומה)
  • השתהות בבדיקת אם שמדווחת על כאבים ודימומים לא סבירים בשבועות שלאחר לידה או גרידה.
  • התעלמות מתלונה על ירידה בכמות ומשך הדימום הווסתי לאחר לידה או גרידה
  • שיוך רקע רפואי לעלייה בסיכון להצטלקות כמו למשל ניתוח קיסרי בעבר
  • צוות בלתי מיומן בגרידה או בבדיקת השלייה שנפלטה

 

רשלנות רפואית בתסמונת אשרמן עשויה להתרחש גם אם בוצע טיפול שגוי לאותו תוכן רחמי או חלקי השלייה שנותרו בתוך הרחם. המטופלת אמורה לקבל טיפול תרופתי שגורם לכיווץ הרחם, כך שייפלטו שאריות השלייה. במידת הצורך, יבוצעו גרידה או היסטרוסקופיה.

לעתים מתקבלת החלטה לרוקן את חלל הרחם על ידי גרידה במקום היסטרוסקופיה, למרות שהאחרונה נחשבת לטכניקה הרפואית המומלצת ביותר, שמפחיתה משמעותית את סיכון ההידבקויות וניקוב הרחם בפעולה.

כמובן שכחלק בלתי נפרד מהתהליך, יש לקבל את הסכמתה מדעת של המטופלת, ליידע אותה על כל אחת מאפשרויות, על הסיכויים והסיכונים ולאפשר לה לבחור את הטיפול המועדף. כאשר לא ניתנת הסכמה מדעת לביצוע ההליך או שלא מוסברים כל הסיכונים שכרוכים בו, נחשב הדבר לרשלנות רפואית חמורה.

 

תביעת רשלנות רפואית בגין תסמונת אשרמן

מכיוון שהוכחת רשלנות רפואית במקרים של תסמונת אשרמן מצריכים בדיקה קפדנית ומקצועית של כל מקרה לגופו, יש להיעזר בעורך דין שמתמחה ברשלנות רפואית ושהתנסה בעבר בהצלחה בניהול תיקים דומים.

חשוב להזכיר שחוק ההתיישנות בישראל מאפשר לתבוע עד 7 שנים מיום האירוע ולכן אפשר לנצל את הזמן לאיסוף ניירת וראיות שיוכיחו את הרשלנות, אך לא להתמהמה עם התביעה ולהגיע עד לישורת האחרונה. בהגשת התביעה לבית המשפט, התקופה נעצרת והמשפט יתנהל ללא קשר למועד הכניסה של ההתיישנות לתוקף.

 

מהו גובה הפיצוי הכספי?

הפיצוי הכספי שניתן בעקבות רשלנות רפואית שגרמה לתסמונת אשרמן מותנה בחומרתה של התסמונת ובנסיבות האישיות של כל מקרה לגופו. כלומר, אישה שנותרה עקרה ללא ילדים, ייתכן שתקבל פיצוי אחר מזה שתקבל אישה שנותרה עקרה ויש לה ילדים.

כך או כך, תביעה שתתקבל וייפסקו בה פיצויים, צפויה להניב עשרות אלפי שקלים עבור מקרה קל (למשל הידבקויות שנתפרו לאחר היסטרוסקופיה) ועד מאות אלפי שקלים במקרים חמורים וקשים.

 

הוכחת הרשלנות הרפואית

כדי להוכיח רשלנות רפואית במקרה כזה, יש להראות שנגרמו מחדלים שבהיעדרם ניתן היה למנוע את הופעת התסמונת, למשל:

  • אי מתן הסכמה מדעת – מטופלת שלא קיבלה את מלוא האינפורמציה לגבי תהליך של גרידה לרבות סיכונים וביניהם תסמונת אשרמן ושבוצעה לה גרידה שהותירה הידבקויות בכל מקרה. כאמור, גם אי הסכמה במקרה של בחירה בהליך לפתרון ההידבקויות תיחשב כרשלנות רפואית.
  • גרידה רשלנית או בדיקה רשלנית של השלייה שהובילו לנזקים כאשר הצוות הרפואי יכול היה לנקוט בדרכי טיפול יעילות יותר ובהתאם להנחיות רפואיות כדי למנוע הידבקות.
  • ביצוע רשלני של הליך אבחון התסמונת שגרם לנזקים שונים.
  • השגחה חלקית ורשלנית על שלמות השלייה ובדיקה רשלנית של חלל הרחם באולטרסאונד לאיתור שאריות שלייה
  • אי מתן טיפול כירורגי או תרופתי לפליטה והוצאה מלאה של שאריות שליה.
  • ועוד.

 

בשורה התחתונה

ראינו שתסמונת אשרמן יוצרת הידבקויות במספר דרגות חומרה, כאשר בהיבט החמור ביותר תתרחש פגיעה עקב חוסר יכולתה של אישה להיכנס להריון עתידי. נשים שסובלות מהתסמונת צפויות לדווח על תסמינים מתאימים לאחר כמה שבועות אחרי שעברו לידה או הפלה.

נזקי התסמונת כאמור חולשים על טווח שלם של השלכות, ביניהן ילודה עתידית של ילדים הסובלים ממומים או הפלות חוזרות ונשנות.

 

נפגעת מתסמונת אשרמן? פני אלינו בהקדם

משרד עורכי הדין דוד פייל ושות' מתמחה ברשלנות רפואית כבר למעלה מעשרים שנים. לאורך שנות עבודתו, רכש המשרד ניסיון עצום בתיקי רשלנות שמתייחסים לכשלים ומחדלים בהריון ולידה והעניק ללקוחותיו פיצויים בסכומים מצטברים של מיליוני שקלים בעקבות הצלחות משפטיות שונות.

אנו מזמינים אתכם לתאם עמנו פגישת התייעצות שבה נוכל לבחון את המקרה ולהעריך את סיכויי התביעה וגובה הפיצויים. הפגישה תוכל להתקיים אצלכם בבית וללא שום התחייבות, תספק לכם מידע משפטי על זכויותיכם ותאפשר לכם להבין כיצד פועלים על מנת לתבוע. לעתים יהיה ניתן לתבוע רופא מטפל או אנשי צוות ולעתים את המחלקה הרפואית או בית החולים עצמו.

אנו כאן על מנת לסייע לכל מי שנפגעו בעקבות רשלנות רפואית. צרו קשר ונשמח לסייע גם לכם.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם