משרד עו"ד תביעות סיעוד - פייל ושות'

כל מה שרציתם
לדעת על
תביעות סיעוד

המדריך המלא לזכויותיכם, בחסות:
פייל ושות' – משרד עו"ד

ביטוח סיעודי

כל מה שרצית לדעת על תביעות ביטוח סיעודי

תביעות סיעוד

שלבים מרכזיים בהגשת תביעת סיעוד

תביעות ביטוח סיעוד

מדוע חשוב לפנות לעורך דין מומחה כאשר התביעה נדחית

תביעות ביטוח סיעודי

טעויות נפוצות שמבוטחים או בני משפחתם מבצעים

עורך דין תביעות סיעוד

מונחים ומושגים

תביעות סיעוד - עורכי דין

צור איתנו קשר

ביטוח סיעודי

כל מה שרצית לדעת על תביעות ביטוח סיעודי

רבים חושבים כי התהליך לקבלת פיצוי כספי עבור מבוטח סיעודי הינו פשוט ומהיר, אך במקרים רבים מי שממלא את הטפסים אינו בקיא באותיות הקטנות ובתקנות ומבצע שגיאות המובילות לדחיית התביעה מצד חברות הביטוח (או לחלופין מביטוח לאומי), איבוד זמן יקר, ולעיתים להרמת ידיים וויתור על מה שמגיע למבוטח.

מהו ביטוח סיעודי?
ביטוח סיעודי הוא הסכם בין מבוטח לחברת ביטוח, שתנאיו מוגדרים בפוליסה הסיעודית אותה רכש המבוטח מהחברה.

מדריך לתביעות סיעוד - DT
מדריך לתביעות סיעוד – DT

לפי הסכם זה, אדם משלם סכום כסף חודשי (פרמיה), והחברה מתחייבת, בהתאם לתנאי הפוליסה שנרכשה, לפצות אותו בפיצוי חודשי, בגובה אותו רכש ולתקופה אותה רכש וכל עוד המבוטח יעמוד בהגדרת חולה סיעודי על פי תנאי הפוליסה.

מי הוא חולה סיעודי?
חולה סיעודי הוא אדם שאינו יכול לבצע בכוחות עצמו חלק מהותי מהפעולות היום-יומיות הבסיסיות או שהוא זקוק להשגחה בשל תשישות נפש (כגון, במקרה של אלצהיימר). (התנאים המדויקים מוגדרים בפוליסה ויכולים להשתנות מפוליסה לפוליסה).

הפעולות היום-יומיות הבסיסיות שבהן מדובר:

  • לקום ולשכב
  • להתלבש ולהתפשט
  • להתרחץ
  • לאכול ולשתות
  • לשלוט על הסוגרים (צרכים)
  • ללכת.

אדם שהוכר כתשוש נפש או שאינו יכול לבצע, בכוחות עצמו, חלק מהותי מהפעולות היום-יומיות שצוינו לעיל, מוגדר כחולה סיעודי.

ביטוח סיעודי
תביעות סיעוד
תביעות ביטוח סיעוד
תביעות ביטוח סיעודי
עורך דין תביעות סיעוד
תביעות סיעוד - עורכי דין
תביעות סיעוד

שלבים מרכזיים בהגשת תביעת סיעוד

  1. תיאום ציפיות – הבנה לעומק של הפוליסה, התנאים, מצבו של התובע ולוחות הזמנים הצפויים לתהליך.
  2. הכנת תיק התביעה – מסמכים, אישורים רפואיים, חוות דעת.
  3. הגשת מסמכי התביעה.
  4. בדיקת תיק התביעה על ידי חברת הביטוח.
  5. אישור (הכרה) של חברת הביטוח בתביעה וביצוע תשלום בהתאם לפוליסה
    או
    דחיית התביעה על ידי חברת הביטוח

 

תיאום ציפיות
הגשת תביעה לחברת הביטוח היא תהליך שלוקח זמן ולוחות הזמנים נגזרים גם ממידת הדיוק ואיכות החומר הרפואי והאחר שמוגש לחברה. ככל שתיק התביעה יוגש באופן מלא, מדויק ובהיר כך זמן התגובה יתקצר.

עם זאת, גם כשמוגשת תביעה מלאה ומדויקת, חברות הביטוח לא נותנות מענה 'מהיום למחר' ולכן יש לקחת בחשבון פרקי זמן של מספר שבועות עד שהן תצגנה החלטה ראשונית מרגע הפנייה.

בנוסף, תיק תביעה שלא יוגש נכון עלול לגרור שאילתות, בקשות להבהרות, מסמכים ואישורים שונים שיעקבו את הן את תהליך הבדיקה ואת מתן התשובה וכמובן את התשלום.

אילו מסמכים ונתונים יש להכין עבור תביעת ביטוח סיעודי מחברת הביטוח?
מסמכים לרבות תוצאות של בדיקות שמעידים על בעיות תפקוד (ראו מונחים והגדרות שחשוב לדעת), התייחסויות של הרופאים המטפלים למצבו הפיזי של התובע (מבחני ADL) – יכולת תפקודית ירודה או ירידה ביכולות מנטליות (ירידה בזיכרון / תשישות נפש), סיכומי אשפוז מבית חולים מהשנה האחרונה טרם הגשת התביעה.

רישיון לעובד זר – למי שזקוק.

פרוטוקולים של ביטוח לאומי.

אישור / דחייה של התביעה מטעם חברת הביטוח
40% מהתביעות שמוגשות לחברת הביטוח נדחות!
ברוב המקרים חברת הביטוח תשלח רופא מומחה מטעמה כדי לבדוק את המבוטח, על מנת לקבוע אם לאשר או לדחות את התביעה.

במקרים רבים הרופא מטעם חברת הביטוח לא מאשר את הממצאים הרפואיים שבגינם הוגשה התביעה, וקובע שהמבוטח אינו עונה על הגדרת חולה סיעודי על פי תנאי הפוליסה ועל פי חוות דעתו התביעה נדחית.

במידה וחברת הביטוח דוחה את תביעת המבוטח, מומלץ להגיש תביעה לבית משפט ולערער על הקביעות של חברת הביטוח שהיוו בסיס לדחייה.

מומלץ מאד להתייעץ עם עו"ד מומחה ומנוסה בתחום הסיעוד בנושא זה ולהתכונן היטב לשלב הגשת התביעה בבית המשפט: חשוב לעמוד בלוחות הזמנים כדי שהתביעה לא תתיישן (לפעמים, לצערנו, התובע נפטר).

משלב הדחיה ואילך מומלץ מאוד לא להתקשר ישירות לחברת הביטוח, לא להגיש ערעור ולא לנסות לשכנע את חברת הביטוח בכך שטעתה (ראה הסבר בהמשך).

זה השלב הנכון לפנות לעורך דין מומחה בתחום הסיעוד ולהתייעץ אתו.

ביטוח סיעודי
תביעות סיעוד
תביעות ביטוח סיעוד
תביעות ביטוח סיעודי
עורך דין תביעות סיעוד
תביעות סיעוד - עורכי דין
תביעות ביטוח סיעוד

מדוע חשוב לפנות לעורך דין מומחה כאשר התביעה נדחית

כ 90% מהתביעות שמנוהלות על ידי עורך דין מנוסה ומיומן מסתיימות בהצלחה והמבוטח מקבל את הכסף המגיע לו

המשך הטיפול בתביעה שנדחתה על ידי עורך דין מומחה תגדיל משמעותית את הסיכוי שהתביעה תאושר, תקצר משמעותית את פרק הזמן שייקח עד שהתביעה תאושר ובמבחן של עלות מול תועלת תהיה הדבר הנכון והמשתלם ביותר לעשות.

  • במכתב הדחיה חברת הביטוח מנמקת את הדחיה של התביעה באמצעו טענות דחיה.
    המטרה לא לאפשר לחברת הביטוח להעלות טענות דחיה נוספת.
    פניה לחברת הביטוח לאחר הדחיה תגרום לה לנבור בתיק פעם נוספות ולהרחיב את טענות הדחיה שלה באופן שיקשה מאוד על הגשת תביעה בהמשך.
    או לחילופין במכתב הערעור שנכתב על ידי בן משפחה שלא בקיא ברזי החוק והפוליסה – הוא עלול למסור מידע מיותר שייתן לחברת הביטוח נקודות נוספות באמצעותן תרחיב את טענות הדחיה.
    הגשת תביעה לבית המשפט מונעת מחברת הביטוח לטעון טענות דחיה נוספות וכך סיכויי ההצלחה של ההליך המשפטי גדלים משמעותי.
  • משך הזמן של הגשת תביעה וההתנהלות שלה משתנה ממבוטח למבוטח ויכול לנוע בין שלושה חודשים לשנה.
    עורך דין מנוסה יודע לקצר תהליכים ולזרז את ההליך המשפטי ואת הזמן שהמבוטח יקבל את כספו.
  • עורך הדין יתקוף בהליך המשפטי את טענות חברת הביטוח גם בדרך משפטית וגם בדרך רפואית.
    לדוגמא, הוא גם יוכל לטעון שהרופא שבדק את המבוטח התרשל בעבודתו ולכן אין לקבל את פסיקתו וגם יוכל לטעון שהטיעון שמצבו התפקודי של המבוטח קשה יותר והוא כן עונה על דרישות הפוליסה. (טענה זו ניתן לטעון באמצעות חוות דעת של רופא מטעם התובע שתשמש כחוות דעת נגדית מול זו שנתן הרופא מטעם חברת הביטוח.

האפשרויות במקרה של תביעה שנדחתה:
עורך דין טוב ומנוסה יבחן את התביעה שנדחתה ויוכל להמליץ למבוטח ובני משפחתו כמה חלופות לפי המצב:

  • אם אכן המבוטח עונה הגדרות הפוליסה – להגיש תביעה לבית המשפט.
  • אם מצבו התפקודי של המבוטח אכן לקוי אבל הוא עדיין לא עונה על ההגדרות – להמתין כמה חודשים ולהגיש תביעה חוזרת. במקרה כזה יש להמשיך ולשלם את הפרמיה לחברת הביטוח.
  • אם המבוטח נפטר – להגיש תביעה רטרואקטיבית בכפוף כמון לכך שקיים חומר רפואי עליו ניתן להסתמך שמעיד שהמבוטח היה סיעודי עוד טרם מותו. ניתן להגיש תביעה 36 חודשים רטרואקטיבית ממועד מותו של המבוטח.

סיבות עיקריות לדחייה
ישנם כמה סיבות שכיחות לדחייה של תביעת ביטוח סיעודי על ידי החברות:

הגדרת תנאי הזכאות
חולה סיעודי מוגדר כחולה שאיננו מסוגל לבצע 2 או 3 מתוך 6 פעולות בסיסיות בחיי היומיום שלו:

  1. לקום ולשכב
  2. להתלבש ולהתפשט
  3. לאכול ולשתות
  4. להתרחץ
  5. ללכת
  6. לשלוט על סוגרים

הגדרת הזכאות אינה חד ערכית וניתנת לעתים קרובות לפרשנות.
ככל שהבדיקה התפקודית נעשית על ידי אנשים פחות מקצועיים היכולת למתן פרשנות לעמידה בתנאי הסף יכולה להיות גדולה יותר.
במקרים בהם חברות הביטוח דוחות את המבוטח מתוך נימוק שהוא איננו "נחשב לסיעודי", מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי על מנת לבחון האם נימוקי הדחיה של חברת הביטוח אכן יעמדו במבחן בית המשפט.

תשישות נפש
פוליסות סיעודיות מסוימות לא מכסות במוצהר מקרים של תשישות נפש ובמקרים אחרים גם אם הפוליסה מגדירה תשישות נפש טוענות חברות הביטוח שהמבוטח אינו עונה על הגדרת מקרה הביטוח על פי תנאי הפוליסה. גם במקרה זה, הגדרת מקרה הביטוח אינה תמיד חד ערכית וניתנת לפרשנות.

מובן שחברת הביטוח תיטה לפרש את מצבו הרפואי של המבוטח על פי הבנתה ולכן יש מקום גם כאן ליעוץ מקצועי על מנת להכריע אם אכן המבוטח סובל או לא סובל מתשישות נפש וזכאי או לא זכאי לקבלת תגמולי הביטוח.

אי גילוי
טענת ה'אי גילוי' היא טענה שכיחה לדחיית תביעת המבוטחים הסיעודיים. למעשה בטענה זו טוענת חברת הביטוח שהמבוטח סבל מבעיה רפואית מסוימת לפני שהצטרף לביטוח, לא הצהיר עליה למרות שהתבקש לעשות כן, ועל כן הוא נדחה רטרואקטיבית מלהיות זכאי לביטוח.

חשוב מאוד לכל החותמים על כל סוג של ביטוח להקפיד למלא בצורה מלאה ומפורטת מאד את כל ההיסטוריה הרפואית של המבוטח מפני שעדיף תמיד להתמקח על תנאי הפוליסה בעת החתימה, מאשר להתעמת מול סתירות בין התיק הרפואי להצהרה הרפואית כאשר המבוטח זקוק לכספים מחברת הביטוח.

יחד עם זאת, גם כאשר נטענת טענה של אי גילוי מצד חברת הביטוח אין לומר נואש. תקנות משפטיות וביטוחיות רבות לא ידועות למבוטחים, והם עלולים להאמין כי אכן לא מגיעים להם כספים, בעוד שלמעשה, אם תגיע דרישתם למתן פיצויים לבחינה מקצועית, קיים סיכוי שיקבלו מחברת הביטוח את הפיצוי המבוקש.

החרגות חיתומיות
החרגה היא למעשה הוצאה של תחום מסוים מאחריות הביטוח. כפי שהיא נקבעת בתנאי ההצטרפות של המבוטח לביטוח.

לרוב, בפוליסות סיעודיות לא נהוג לבצע החרגות חיתומיות אולם לעיתים, בעיקר בפוליסות ישנות יותר, ניתנו למבוטחים החרגות בתנאי הכיסוי.

פירוש ההחרגה אינו פשוט ולעיתים קרובות תעלה הטענה האם מקרה הביטוח, כלומר הפיכתו של המבוטח למבוטח סיעודי, נובעת ממחלה שהייתה מוחרגת או לא.

גם כאן, בחינה מקצועית של טענות הביטוח עשויות להפוך את הקערה על פיה וליצור מצב שמבוטח שנדחה יקבל את תגמולי הביטוח המגיעים לו.

סייגים וחריגים בפוליסה
פוליסות רבות עלולות להצטייר כמגינות על המבוטח מתרחישים רבים, אך בין דפי הפוליסה עלולות לבצבץ החרגות רבות העלולות להשאיר את המבוטח ללא כיסוי ביום סגריר.

למשל פוליסות סיעודיות אשר מחריגות מצב סיעודי אשר נגרם מסיבוכי הריון ולידה, או מאלכוהוליזם או ממצב נפשי ועוד.

ראשית יש בהחלט מקום לבחון את ההחרגות והסייגים לפני רכישת הביטוח ולרכוש את אותה הפוליסה שבה מספר הסייגים הנמוך ביותר.

אבל, גם אם חלילה נדחית תביעה בטענה שמקרה הביטוח מוחרג, יש מקום לבחון בדיקה מקצועית אם אכן נכונה טענת המבטח ואם אכן המצב הסיעודי של המבוטח נובע ישירות מהבעיה המוחרגת.

למשל אלכהוליסט שסובל משחמת הכבד לא בהכרח יהיה סיעודי מבעיית הכבד שלו אלא עשוי להיות סיעודי מסיבות אחרות.

ולסיכום חשוב לזכור:
חברת הביטוח בוחנת את הזכאות של החולה הסיעודי מתוך האינטרס שלה, אולם מצב סיעודי הוא לא בהכרח מצב חד ערכי, ובחינה נוספת דרך משקפי האינטרסים של המבוטח הכרחית בחלק גדול מהמקרים.

התיישנות
לעתים חברת הביטוח תנסה לדחות תביעה סיעודית בטענת התיישנות. ברב במקרים טענה זו לא תעמוד בשום מבחן משפטי. מקרה הביטוח הסיעודי הוא מקרה שמתחדש מידי חודש בחודשו ולכן לא ניתן לטעון התיישנות בגינו.

אם החולה סיעודי חמש שנים לדוגמא והתביעה הוגשה רק היום, ניתן יהיה לתבוע רק שלוש שנים אחורה (כי קופת ההתיישנות היא שלוש שנים) אבל לא ניתן לטעון שהתביעה כולה נדחית בגלל התיישנות, טענה שחלק מחברות הביטוח נוטות לטעון.

תביעה רטרואקטיבית
ניתן לתבוע תביעה סיעודית רטרואקטיבית אם נוכל להוכיח שאכן החולה הסיעודי היה סיעודי. ההוכחה צריכה להיות "חזקה" ולהתבסס על מסמכים רפואיים אמינים, אבל זה בהחלט אפשרי.

אם חלילה חולה סיעודי נפטר תקופת ההתיישנות מתחילה להיספר ממועד מותו. ולכן חשוב להגיש את התביעה לסיעוד רטרואקטיבית מיד עם מותו. כל חודש שחולף מקצר את תקופת התשלום שתשולם על ידי חברת הביטוח בחודש.

מצב תפקודי
הגוף המסייע
גוף מסייע נוסף
אדם במצב סיעודי השוהה בביתו
ביטוח לאומי (בכפוף למבחן הכנסה)
ביטוח סיעודי פרטי, פיצוי כספי על פי תנאי הפוליסה לא מותנה בקבלת סיוע מגורם נוסף ולא מקוזז מול פיצוי מגורם נוסף.
אדם במצב סיעודי השוהה במוסד
משרד הבריאות (בכפוף למבחן הכנסה)
אדם במצב סיעודי מורכב
קופת חולים (בכפוף להשתתפות עצמית לכל יום אשפוז)
אדם בתהליך שיקום
קופת חולים
אדם תשוש השוהה במוסד
משרד הרווחה (בכפוף למבחן הכנסה)
ביטוח סיעודי
תביעות סיעוד
תביעות ביטוח סיעוד
תביעות ביטוח סיעודי
עורך דין תביעות סיעוד
תביעות סיעוד - עורכי דין
תביעות ביטוח סיעודי

טעויות נפוצות שמבוטחים או בני משפחתם מבצעים

שליחת מכתב עירעור לחברת הביטוח
הטעות הנפוצה ביותר שמבצעים מבוטחים שהגישו תביעת ביטוח סיעוד לחברת הביטוח לאחר שקבלו ממנה דחייה היא לשלוח מכתב עירעור.

  • מבחינה משפטית
    חברות הביטוח חייבות להיצמד לטענות שהעלו במכתב הדחייה ששלחו לתובעים. מכתב עירעור יכול לחבל ברמה המשפטית, להעמיק את המחלוקות ואף לפתוח מחלוקות חדשות, ולהביא לכך שהחברות יעלו טענות נוספות שלא הועלו קודם לכן.
    דבר זה יסבך את ההליך המשפטי, יקשה על הוכחת הזכאות, יביא להארכת משך התביעה ועלול לגרור הוצאות משפטיות כבדות יותר.

  • מבחינה פרקטית
    מכתב עירעור 'טורף קלפים' ועלול לחשוף מסמכים נוספים שלא יטיבו בהכרח עם התובעים.
    כתבי העירעור מנוסחים על ידי "המשפחה" שלא מכירה את האותיות הקטנות של הפוליסה, לא מכירה את החוק ואת הפסיקה, ועודף המידע שהן מספקות לחברות הביטוח משמשות בהמשך כחרב פיפיות נגדם.
    ההמלצה – לא לערער על דחייה באמצעות מכתב ערעור אלא לפנות לעורך דין מומחה ומנוסה בתחום ולהגיש תביעה לבית המשפט.

  • בניית תיק תביעה באופן שגוי
    בניית תיק תביעה מול חברת הביטוח הוא נושא מורכב ומצריך מיומנות, מקצועיות ובעיקר – שליטה ב'שפה הביטוחית'.
    מתוך מעבר על עשרות/ מאות תביעות שהוגשו באופן עצמאי לחברות הביטוח מצאנו שרוב התובעים לא הגישו את המסמכים הנכונים, תיארו את המצב התפקודי באופן שגוי, לא ניתחו וקראו את האותיות הקטנות בפוליסה שעליה חתמו ושילמו, ושגו במילוי הטפסים בגלל שלא הכירו את המונחים וההגדרות של הפוליסה.
    מעבר לכך, תובעים רבים שנדרשו לצרף מכתבים מרופאים מטפלים, לא ידעו להסביר לרופא/ים מה הם צריכים.
    צריך לזכור שרוב הרופאים אינם בקיאים ב'שפה הביטוחית' ולכן גם הם לא תמיד ידעו מה נדרש ומה יש למלא בטפסים שיועדו לתביעה.

    האבחנה של הרופא המטפל לא מדויקת או שאינה עושה שימוש במונחים המקצועיים ולכן עלולה לפגוע בהצגת המקרה.
    ההמלצה – לפני הגשת תביעה לחברת הביטוח להתייעץ עם עורך דין מומחה ומנוסה בתחום. זה אולי עולה כסף אבל שווה זהב: מגדיל משמעותית את הסיכוי שהתביעה תאושר, מקצר את משך הזמן ומונע בהמשך את הצורך לפנות לבית המשפט.

  • סיווג הפוליסה ומועד תשלום הקצבה

    תקופת המתנה

    גם אם הוכר שלתובע מגיע פיצוי כספי ישנן פוליסות עם תקופת המתנה של חודשיים. דוגמא: חברת הביטוח הכירה בתביעה ואישרה את התשלום בחודש ינואר אך בשל תקופת המתנה, התשלום יבוצע רק בחודש מרץ. לכן צריך לבדוק היטב ממתי החולה סיעודי ולטעון לזכאות רטרואקטיבית!

    פוליסה משלימה / תקופת המתנה ארוכה
    חברות הביטוח מציעות 'פוליסות משלימות' שכדי להוזיל את עלויות הפרמיה תקופת ההמתנה היא מאד ארוכה – לפעמים 3 עד 5 שנים. המשמעות היא כמובן בפרק הזמן הארוך יחסית בין מועד ההכרה בתביעה על ידי החברה לבין מועד התשלום.
    פוליסות אילו מיועדות בדרך כלל להוות נדבך משלים לפוליסה אחרת שיש למבוטח, בה משולמים תגמולי הביטוח 36 או 60 חודשים בלבד.
    כאשר הפוליסה הראשונה מסתיימת נכנסת לפעולה הפוליסה המשלימה.

    תביעה מתחדשת
    לחברת ביטוח יש זכות בכל זמן נתון לבדוק שוב את המבוטח כדי לבחון אם יש שינוי במצבו הפיזי או המנטלי וכפועל יוצא – האם יש להמשיך לשלם או להפסיק את תשלום הפיצוי הסיעודי.

    גיל צרוף
    נהוג לחשוב שהתשלום החודשי הוא סכום קבוע לכל המבוטחים (לדוגמא, 5000 ש"ח בחודש). בחלק מהפוליסות שנמצאות בשוק גובה התשלום החודשי נקבע לפי הגיל שבו התחיל המבוטח לשלם עבור הפוליסה. כלומר, אם המבוטח הצטרף לפוליסה של ביטוח סיעודי בגיל מאוחר יחסית הרי שהתשלום החודשי שיקבל עם ההכרה בתביעתו יהיה נמוך יותר. 
ביטוח סיעודי
תביעות סיעוד
תביעות ביטוח סיעוד
תביעות ביטוח סיעודי
עורך דין תביעות סיעוד
תביעות סיעוד - עורכי דין
עורך דין תביעות סיעוד

מונחים ומושגים

פיצוי מול שיפוי
פוליסות סיעודי ישנות הן פוליסות שיפוי כלומר, על מנת לקבל את התשלום הסיעודי מחברת הביטוח יש צורך להוכיח הוצאה בפועל הקשורה למצב הסיעודי. הפוליסות החדשות הן כולם פוליסות פיצוי כלומר אין צורך להוכיח הוצאה כלשהיא והתשלום הסיעודי מחברת הביטוח משולם כפועל יוצא ממצבו של המבוטח בלבד.

הגדרות תפקודיות:

ניידות
מבחינת הפוליסה כל אדם שיכול לנייד את עצמו בכוחות עצמו, גם אם הוא על כיסא גלגלים אלקטרוני או חשמלי, נחשב כ'נייד' ולא יועבר תשלום בגין מגבלה זו.
הגדרה זו תקפה כמעט בכל הפוליסות הסיעודיות הנפוצות, לרבות אלו של קופות החולים.

אכילה ושתייה
מבחינת ההגדרות הביטוחיות של חברות הביטוח כל מי שיכול לאכול בכוחות עצמו או לשתות (אפילו באמצעות קש) מוגדר כ'עצמאי בפעולות אכילה ושתייה' ולכן, לא זכאי לקבלת תשלום בגין מגבלה זו.
יש פער מאד גדול בהבנה בשאלה "איך התקבל המזון" – האם, למשל, צריך לבשל אותו, לחתוך אותו, וכיצד הוא מוגש לאדם הסיעודי אך סוגיות אלו לא מעניינות את חברות הביטוח הפרטיות (ביטוח לאומי כן מכיר בסוגיות אלו) והן מסרבות להכיר במתן סיוע בהגשת מזון.

שליטה על סוגרים
חברת הביטוח משפה ומעבירה תשלום בגין מגבלה זו רק אחרי שהוצגה בפניה חוות דעת של אורולוג מומחה לפיה לתובע יש בעיה במערכת השתן ו/או שליטה על הסוגרים.
מבחינה סוגיה ביטוחית, חברות הביטוח לא מתחשבות בשלל סוגיות בריאותיות הרלוונטיות לנושא רגיש זה כגון הליכה איטית המקשה על האדם המבוגר להגיע לשירותים, בריחת שתן שאינה מוגדרת כשליטה על הסוגרים או בעיות רפואיות אחרות המצריכות למשל מוצר ספיגה למבוגרים.
בנוסף, במקרים מסוימים יש לקחת בחשבון שאורולוגים ימנעו מלבצע בדיקה זו לבקשת חברת ביטוח משום שהיא מוגדרת בדיקה לא סבירה לאדם מעל גיל 80.
קיים פער בין מה שאנחנו כחברה מבינים לבין הפוליסה. זה שאתה טוען שיש לך בעיה ואתה מסתובב עם חיתול את חברת הביטוח זה לא מעניין. העובדה שאדם הולך לאט כי הוא מבוגר ולא מספיק להגיע לשירותים ובגלל זה בורח לו שתן זה לא אומר מבחינת חברות הביטוח שיש לו בעיה בסוגר השתן. חברות ביטוח רוצות לראות בדיקה מאורולוג מומחה שיש לאדם בעיות בשתן. בדיקה זו היא פולשנית לא נעימה זה בדיקה לא סבירה לאדם קשיש בן 80 ואורולוגים לא נותנים רק בגלל שחברת ביטוח מבקשת.

הלבשה ורחצה
על פי הגדרות חברות הביטוח, תוכר תביעתו של אדם אם הוא מסוגל לבצע באופן עצמאי פחות מ-50% מפעולות הרחצה והלבישה. כלומר, לא תוכר תביעה גם אם לדוגמא, אדם נעזר באדם נוסף כדי להתלבש או להתקלח ונעזר בכסא במקלחת בעת הרחצה.

הלבשה ורחצה
בכניסה למקלחת ביו לאומי בודק מצליח להכנס לא בסכנת החלקה.
??????????????????
חברות הביטוח מתייחסות להגדרה הזו אם אדם מסוגל לעשות פעולות מוטוריות כשהוא על כיסא במקלחת. אותם לא מעניין איך הוא נכנס למקלחת או הדרך להתארגן למקלחת. אותם מעניין אם הוא יודע לבצע 50% מפעולות הרחצה ו50% מפעולות ההלבשה. (ופה הדיון מה זה אומר 50% ?? זה נתון לפרשנות ובדיקה של כל מקרה לגופו).

מעברים ותנועה
חברות הביטוח ישפו תובע אם הוא אינו מסוגל לעבור מישיבה לעמידה ולהפך מעמידה לישיבה או לשכיבה בכוחות עצמו בלי עזרה משמעותית.

מעברים
מסוגלות של אדם לקום מישיבה לשכיבה או עמידה ולהפך מעמידה לישיבה או לשכיבה ובכוחות עצמו בלי עזרה משמעותית. (וזה נתון לפרשנות. מה זה עזרה משמעותית? הדרישות הן לא סבירות).

הגדרות לפעולות קוגנטיביות

תשישות נפש / הגדרות קוגנטיביות
תשישות נפש הינו מצב בו האדם לוקה במחלת הדימנציה או האלצהיימר ונזקק להשגחה רפואית 24/7 או במרבית שעות היממה. חברות הביטוח מסתמכות על מספר בדיקות שבוחנות את הפגיעה הקוגנטיבית והזיכרון לטווח קצר או ארוך על מנת לעמוד על כשירותו וצלילותו של הנבדק, על רמת ההתמצאות שלו בזמן ובמרחב וסוגיות נוספות.
מבדקים אלו נתונים לפרשנויות רבות וחלק מהפרשנויות של חברות הביטוח אינן בודקות לעומק את מצבו האמיתי של התובע.

תשישות נפש, דימנציה או אלצהיימר
אם אדם צריך השגחה 24 שעות ויש לו פגיעה בזיכרון לטווח קצר או ארוך יכול להיות על מקרה דימנציה או מקרה אחר אי אפשר להשאיר אותו מרבית שעות היממה.
?????????????????

זו ההגדרה של חברות ביטוח. וזה שוב נתון לפרשנות. מה זה ההגדרה המדוייקת של מרבית שעות היממה. יש כמה בדיקות שחברות ביטוח עושות כששולחות רופא: מבקשות מהאדם שיצייר שעון, שואלים שאלות כלליות איפה הוא גר ואם יש לו נכדים… יתכן והוא יודע לענות על זה ופתאום הכל מתהפך והוא מבולבל ולא יודע איפה הוא נמצא בכלל. או שיודע לומר מה השעה אבל לא מה התאריך ואיזה יום היום בשבוע.

ליקוי בתובנה ובשיפוט
חברות הביטוח נוטות לעשות מבחנים מאד מצומצמים שנקראים מבחני "מיני מנטל" מבחנים כמו לבדוק ציור, לומר 3 מילים ולחזור עליהם. שאלות כמו אם קיבלת מכה מה אתה עושה? מבחנים שלא משקפים את המצב האמיתי של האדם. אנשים יכולים לענות על השאלות האלו אבל זה לא אומר אם הוא ענה נכון הוא מבין מה קורה. יכול להיות שאחרי שתי דקות הם לא זוכרים כלום.

ירידה בזיכרון לטווח קצר או לטווח ארוך
שוב על אותו בסיס של מבחני מיני מנטל.

ירידה אינטלקטואלית
כנ"ל.

פגיעה התמצאות בזמן ובמקום
בוא נראה אם הוא יודע להגיע מהסלון למטבח, אם יודע שהיום יום שלישי סטייה של יום אחד זה לגיטימי מבחינת חברת הביטוח.

השגחה במרבית שעות היממה
מה המשמעות? ביחס למה? נתון לפרשנות.

אלא הפערים שאנשים לא מבינים. צריך לדעת איך ליפול לתוך ההגדרות הללו הזו כדי שהן יחולו על האדם. וזה הניסיון והמקצועיות שלנו כעורכי דין שמכירים את הפוליסות ואת חברות הביטוח.

ביטוח סיעודי
תביעות סיעוד
תביעות ביטוח סיעוד
תביעות ביטוח סיעודי
עורך דין תביעות סיעוד
תביעות סיעוד - עורכי דין
תביעות סיעוד - עורכי דין

צור איתנו קשר