צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית – תסחיף ריאתי

להאזנה:


 

הפניית אצבע מאשימה בדבר רשלנות רפואית – תסחיף ריאתי נובעת מכמה וכמה עילות אפשריות וממספר תנאים רפואיים שלא הובאו בחשבון מלכתחילה. מתי תהיו זכאים לתבוע?

 

תסחיף ריאתי – מאפיינים וגורמים אפשריים

תסחיף ריאתי (PE-Pulmonary Emboli) נגרם עקב חסימת העורק הראשי בריאה או אחד מהסעיפים של העורק הראשי בעקבות קריש דם מקומי. זהו מצב חירום רפואי שבו קריש הדם מתקבל ברוב המקרים בעקבות פקקת ורידים עמוקים (DVT – deep vein thrombosis שמקורה בוורידי הרגליים), אם כי ישנם מקרים נדירים יותר עקב תסחיף שומני, תסחיף מי שפיר (מיילדותי) או תסחיף אוויר.

באירוע של תסחיף, קריש הדם חוסם את אספקת הדם לתחום הריאה, כך שהוא מונע מעבר חמצן תקין מהריאה ליתר האזורים החיוניים בגוף. אם התסחיף איננו מאובחן במהירות ומטופל בהתאם, הוא עלול לגרום לסיבוך חמור עד כדי מוות.

התסחיף נגרם על רקע גנטי הכולל נטייה לקרישיות יתר או מצבים שעשויים לגרום לכך:

  • תנוחה סטטית לאורך זמן – בעקבות טיסה או נסיעה ארוכה, אשפוז ממושך, ניתוח, פציעה, שבר וכד'.
  • אירוע קודם של תסחיף ריאות או פקקת ורידים ברגליים
  • גורמים שנובעים מאורחות החיים כמו השמנה, עישון, גיל מבוגר, נטילת גלולות למניעת הריון
  • גורמים שנובעים מתנאים רפואיים קיימים כמו הריון, סרטן, זיהום, אירוע לבבי או מוחי בעבר, מחלות דלקתיות במעיים כמו קרוהן או קוליטיס ומחלות גנטיות שגורמות לקרישיות.

 

לתסחיף הריאתי ניתן לייחס כמה וכמה תסמינים, שבהופעתם בשילוב עם אחד הגורמים שהזכרנו קודם יש להביא בחשבון את הסיכון להיווצרותו. בין התסמינים ניתן למנות נשימות מהירות ודופק מהיר, קוצר נשימה פתאומי, כאב פתאומי בחזה, פעימות בלתי סדירות, סחרחורת, גוון עור נוטה לכחלחל, עילפון, חום, הזעה, התפתחות חרדה.

רשלנות רפואית - תסחיף ריאתי
רשלנות רפואית – תסחיף ריאתי

זיהוי התסחיף יתחיל מהגפיים התחתונות (הגורם הנפוץ לתסחיף ריאתי כאמור הוא קריש דם בוורידים העמוקים ברגליים), שייתכן וסובלות מרגישות או כאב, נפיחות, חום מקומי, עור אדום או חיוור. תסמינים אלו עשויים להתגלות תוך כדי בדיקה גופנית שגרתית או בהופעת סיבוך.

כדי לאבחן במדויק פקקת ורידים, מתבצע אולטרסאונד לגפיים. ככל שהבדיקה והאבחון מבוצעים באיחור, או שלא ניתן בזמן טיפול נוגד קרישה, עשוי להיחשב הדבר כעילת רשלנות רפואית באבחון תסחיף ריאתי.

 

גרימת רשלנות רפואית – תסחיף ריאתי

רשלנות רפואית בטיפול בגורמי הסיכון לתסחיף תתבטא גם באי ביצוע פעולות להפחתת הסיכונים להופעתו או להופעת פקקת ורידים בקרב אנשים בקבוצת הסיכון:

  • אי מתן נוגדי קרישה (אנטיקואגולנטים) ותרופות אנטי-טרומבוטיות.
  • אי הגברת זרם הדם בגפיים התחתונות להפחתת הסיכויים להתפתחות קריש דם.
  • אי הפעלת לחץ חיצוני על הגפיים כאשר מתרחשת חוסר ניידות לפרק זמן ממושך (חבישת גרביים אלסטיות, עידוד המטופל להתהלך מעת לעת תוך ביצוע תרגילי שחרור למשל).
  • העדר המלצות לשינוי אורח החיים במטרה לצמצמם את גורמי הסיכון (ביצוע פעילות גופנית, תזונה נכונה, גמילה מעישון ועוד).

 

עילות אפשריות לתביעת רשלנות רפואית בגין תסחיף ריאתי

  • אבחון בלתי ממצה, שלא מביא בחשבון את הפעילויות, ההרגלים, אורחות החיים, הטיפול התרופתי והרקע הגנטי של המטופל ולכן לא מביא בחשבון את השתייכותו לקבוצת הסיכון ללקות בתסחיף ריאתי ולפיכך לא בודק אחר מצב המטופל ולא מטפל בתסמינים עם הופעתם.
  • העדר זיהוי של תסמינים שמאפיינים תסחיף ריאתי, כמו למשל כאבים חזקים וקוצר נשימה בקרב יולדת שחווה תסחיף מי שפיר ושהרופאים פוטרים כסימן להתקף חרדה.
  • העדר ביצוע בדיקות לאישוש אבחנה לתסחיף ריאתי כמו בדיקות דם, צילום חזה או CT.
  • פענוח שגוי של הבדיקות או ביצוע הבדיקות עצמן באופן לקוי.
  • מתן טיפול חלקי או רשלני (כלומר שחורג מהפרקטיקות הרפואיות והפרוטוקולים הרפואיים שמתייחסים לתרחישי תסחיף ריאתי).
  • אי יידוע חולים בעלי סיכון מוגבר למצב של תסחיף ריאתי
  • טיפול שגרם להחמרת מצבו הרפואי של החולה, כמו למשל טיפול טרומבוליטי שגרם לדימום נרחב במקום למוסס את קרישי הדם הקיימים בריאות.

 

אם נגרמה לכם או ליקירכם רשלנות רפואית – תסחיף ריאתי, אנא פנו למשרד עורך דין דוד פייל בהקדם ותאמו עמנו פגישה להערכת אפשרויות התביעה ובירור עילת התביעה. סכומי הפיצויים במקרים אלו עשויים להיות גבוהים מאוד ואנו נדאג לקבלם תוך הענקת טיפול מסור, רגיש ומקצועי לאורך כל הדרך.

 

שלבי הטיפול הנדרשים באירועי תסחיף ריאתי

כפי שקראתם, תסחיף ריאתי נגרם עקב קריש דם שמתנתק מדפנות כלי הדם, מגיע ללב וממנו לריאות. ככל שאותו קריש דם לא התמוסס בדרך, הוא עלול לגרום לחסימת העורק הראשי או חסימה של כלי דם מרכזי אחר ולגרום לנזקים חמורים ביותר. בין הנזקים האפשריים נמצאים אי ספיקת לב כרונית, יתר לחץ דם בריאות ובמקרים טראגיים וחמורים למרבה הצער גם מוות.

הצוות הרפואי מוכרח להגיב במהירות האפשרית לתסמינים שהחולה מבטא, לזהותם במהירות על ידי הבדיקות הנדרשות ולהגיש טיפול רפואי הולם על ידי מדללי דם ונוגדי קרישה, או החדרת צנתר לשאיבת קריש הדם. באין מנוס, יבוצע ניתוח חירום שבו מוחדר פילטר לחסימת קריש הדם מהגעתו לריאות.

אם בכל אחד מהשלבים בדרך התרחשה טעות או שגיאה רפואית, סטייה מפרוטוקולי טיפול מקובלים למצב, חריגה מנהלים, הפרת חובת הזהירות או חלילה התעלמות מתסמיני החולה, הדבר ייחשב רשלנות רפואית – תסחיף ריאתי.

 

רשלנות רפואית בתסחיף ריאתי: מקרים לדוגמה

גלית (שם בדוי) בת ה-30 שיצאה מניתוח קיצור קיבה, חשה ברע והגיעה למיון כשהיא סובלת מדופק מוגבר, לחץ דם גבוה וחום. היא שוחררה לביתה למרות זאת עם הוראה לנוח ולמרבה הצער נפטרה כעבור מספר ימים. (thebiem.com)

פטירת התסמינים כלאחר יד התרחשה גם אצל סיגל בת ה-40, שהגיעה למיון והתלוננה על כאבים, חום ושיעול ממושך אך שוחררה עם טיפול אנטיביוטי בלבד. למזלה הטוב, היא לא הסתפקה בכך ופנתה למיון בבית חולים אחר. שם נקבע כי היא סובלת מתסחיף ריאתי ממנו טופלה והחלימה.

בבית המשפט לעניין התביעה שהגישה משפחתה של גלית, נקבע כי המדובר בגרימת רשלנות רפואית – תסחיף ריאתי חמורה. לדברי השופט, לו היו נבדקות נסיבותיה הרפואיות כראוי וכל התסמינים שהביעה גלית בקבלתה למיון, ניתן היה להציל את חייה.

בתביעתה של סיגל נגד בית החולים שפטר את תלונותיה באנטיביוטיקה, טענה הנתבעת שאין לפצותה בשום סכום, שכן לא נגרם נזק פיזי והיא נותרה בחיים. טענת ההגנה המקוממת נדחתה מכל וכל, הוטלה האחריות המשפטית על בית החולים בשל אי אבחון תסחיף ריאתי בזמן ונקבעו פיצויים בסך כ-800,000 שקלים.

"העדר נזק ממשי בפועל" התרחש גם בתיק רשלנות רפואית – תסחיף ריאתי בעניינו של אורן בן ה-37 שנותח ברגלו והגיע מספר ימים אחר כך לביקורת אצל המנתח. בביקורת זו, הלין אורן על כאבים, נפיחות והכחלה ואף העלה בעצמו את האפשרות שמדובר בקריש דם.

הוא אף סבל מכאבים בחזה וקשיי נשימה, אך לא הלין לגביהם באותה העת. למרות זאת, הוא שוחרר לביתו עם המלצה למנוחה בלבד, לקה בתסחיף ריאתי, פנה לבית החולים, טופל והחלים.

בית המשפט קבע כי הרופא המנתח התרשל בשל אי אבחון התסחיף במועד, שכן היה עליו לתחקר את התסמינים הקיימים ולהמשיך בטיפול רפואי כנדרש. לאורן נפסקו פיצויים בסך 45,000 שקלים וזאת למרות שבפועל לא נגרם נזק ממשי.

 

אתם לא לבד בהתמודדות המשפטית

משרד עו"ד דוד פייל ושות' מעמיד לרשותכם את עורכי הדין והמומחים הרפואיים הטובים ביותר, 20 שנות ניסיון בתביעות רשלנות רפואית ומערך איכותי, זמין ונגיש שיטפל בתביעתכם עד למיצוי כל אפשרויות התביעה וסכומי הפיצויים ממנה. אם נפגעתם מרשלנות רפואית בטיפול ואבחון תסחיף ריאתי, פנו אלינו לתיאום פגישה ללא כל התחייבות.

עו"ד דוד פייל בפייסבוק | ביוטיוב | באינסטגרם | מייל: moked@df-law.co.il

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם