צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

כיצד מחושבים הפיצויים בנזקי גוף?

להאזנה:

 

אחת השאלות המהותיות ביותר בתביעות נזיקין היא כמה פיצויים בדיוק מקבלים וכיצד מחושבים הפיצויים בנזקי גוף. כידוע, התשובה לכך משתנה ממקרה למקרה ותלויה במגוון גורמים אפשריים. ריכזנו במאמר הזה את הגורמים העיקריים שלוקחים חלק בתחשיבי הפיצויים וכיצד ניתן לחשב אותם.

 

גורמים מרכזיים שמשפיעים על גובה הפיצוי

סוג התאונה

האופן המיוחד שבו התרחשה התאונה וממנה הפגיעה, משפיע רבות על הפיצוי בפועל. באופן כללי ותיאורטי בלבד, תאונות הדרכים זוכות לפיצויים נמוכים יותר ביחס לפיצויים המתקבלים מתאונות עבודה, רשלנות רפואית ותביעות נזיקין אחרות. כמובן שכל מקרה נבחן לגופו ובהתאמה ספציפית למאפיינים ולנסיבות סביב אותו מקרה.

 

גיל הנפגעים

כלל האצבע בתביעות נזקי גוף הוא שככל שישנן יותר שנים "להתמודד" עם הפגיעה או המחלה שנותרה (כלומר פגיעה באיכות החיים לטווח ארוך), כך סכום הפיצויים עולה. המשמעות המרכזית לכך היא שנפגעים צעירים צפויים לקבל סכום פיצויים משמעותי בהרבה מזה שיקבלו נפגעים בגילאים מבוגרים. המבוגרים לצורך ההבהרה, נושאים פחות שנים בכאב והסבל ולכן החישוב שייערך להם יפיק סכום מספרי קטן יותר.

כיצד מחושבים הפיצויים בנזקי גוף?
כיצד מחושבים הפיצויים בנזקי גוף?

שיעור הנכות

באופן טבעי, נכות גבוהה יותר תניב פיצויים גדולים יותר. הסיבה לכך היא המגבלות הרפואיות והתפקודיות שבעטיין נקבעו אחוזי הנכות הגבוהים ושדורשים גם בצרכים רפואיים מורכבים יותר, הוצאות וירידה כללית באיכות החיים. לעניין זה חשוב להבהיר כי במקרי מוות, מרכיב זה פוחת משמעותית משום שלא נכלל תחשיב הפסדים עתידיים (למעט החלק מההפסדים שיועבר לשארי הנפטר עבור "השנים האבודות").

 

סוג הנכות

לעניין זה קיימות שתי נכויות נפרדות: נכות תפקודית ונכות רפואית. השתיים מחושבות כך שנכות רפואית שמגבילה יותר מבחינה תפקודית, תביא לפיצוי כספי גדול יותר. הווה אומר כי נכות תפקודית מקבלת משקל גדול יותר במתן הפיצויים מאשר נכות רפואית שעל פניו לא בטוח שמפריע לנפגע לתפקד ולעבוד. נכויות אלה מתרחשות בדרך כלל בענפי הנוירולוגיה, אורתופדיה, פסיכיאטריה וקרדיולוגיה.

 

מצב רפואי קודם

אם עוד טרם האירוע מצבו הרפואי של הנפגע היה לקוי, סביר להניח שהדבר יבוא לידי ביטוי בתחשיב הפיצויים ובדרך של קיזוז. שהרי אם מצבו הקודם היה גורם גם ככה להפסדים כלכליים, אין מקום לקביעת פיצוי מוגדל.

 

רמת ההשתכרות עד לפגיעה

הפסדי השכר של הנפגע לעבר ולעתיד מקבלים משקל משמעותי מאוד בחישוב הפיצויים בנזקי גוף. ככל שהשכר עד למועד הפגיעה היה גדול יותר – כך סביר להניח שהפגיעה בו תהיה משמעותית יותר ולכן יש לפצות בסכום גדול יותר. כאשר הנפגע הינו קטין, חישוב הפסד ההשתכרות יבוצע לעתיד, בהתאם לגובה השכר הממוצע במשק כפול מספר השנים שנותרו עד לגיל הפרישה.

 

עזרה וסיוע צד ג'

ככל שעלויות הטיפול בנפגע עולות, כך נדרש פיצוי גדול יותר לכיסוי ההוצאות.

 

כיצד מחושבים הפיצויים בנזקי גוף לפי ראשי נזק?

ראשי נזק הם כל אותם גורמים שנכנסים לחישוב הפיצויים, משום שצריך להתייחס אליהם ככאלה שנובע מתוכם הפסד כלכלי (ממוני). זאת למעט מרכיב הכאב והסבל הניתן במסגרת נוסחת חישוב אחידה ועד לתקרה הקבועה בחוק (רכיב בלתי ממוני). להלן כמה מראשי הנזק הנפוצים:

 

כאב וסבל

כאמור, המרכיב הבלתי ממוני שלוקח בחשבון את הכאב והסבל שחשים הנפגעים כתוצאה ממצבם הגופני והנפשי, הפגיעה במורל ובמוטיבציה, ביכולת לקיים שגרה תקינה וכיוצ"ב. ככל שהסבל מופחת ואיננו קבוע, הפיצוי פוחת בהתאמה.

 

הפסדי שכר לעבר ולעתיד

תאונה שגרמה לנזקי גוף היא בהכרח כזו שתביא להפסד כספי של שכר ופנסיה. כתוצאה, יש לחשב את ימי היעדרותו של הנפגע מעבודה מרגע התאונה ועד בכלל, תוך מאזן כלכלני בין פוטנציאל ההכנסה העתידי של הנפגע לבין יכולת ההכנסה שלו בהווה, בהינתן מצבו ומגבלותיו.

 

אובדן כושר ההשתכרות

כושר ההשתכרות מתבטא בחישובי הפיצויים בצורה משמעותית וגם הוא מביא בחשבון את התקופה בה לא ניתן היה לעבוד וביחס לשיעור הנכות הזמנית או הצמיתה, לרבות קביעת אובדן כושר עבודה חלקי או מלא.

 

הוצאות רפואיות

ראש נזק משמעותי המכסה את כלל ההוצאות הרפואיות לעבר ולעתיד כתוצאה מהפגיעה שנותרה ומבטא נסיעות לטיפולים, צורך בעזרים רפואיים מיוחדים, מימון תרופות, ניתוחים ואשפוזים, הוצאות סיעוד (מתבטאות במקרים המתאימים כראש נזק נפרד) ועוד.

 

הוצאות מדור

חלק גדול מהפגיעות מותירות את הנפגעים עם קשיי התניידות ומחייה הולמת ועל כן נדרשים לאמצעים מותאמים שיתמכו במצבם ובשגרת היומיום החדשה. הוצאות אלה יכללו מעבר לדירה גדולה ומותאמת, התקנת מעלית, הרחבת מפתחי הבית ועוד.

 

חישוב הפיצויים מבוצע בשלב האחרון של תביעת נזקי הגוף

למרות הרצון לקבוע במדויק מבעוד מועד את גובה הפיצויים אליו חותרים בתהליך התביעה, חשוב להדגיש כי רק בתום הערכות רפואיות מלאות, ניהול מו"מ עם הגורם המפצה (חברת ביטוח, נתבע פרטי) או ניהול ההליך המשפטי המלא ייכנס תיק הנזיקין לתחשיב הפיצויים. עורך הדין יידרש לכלול כמה שיותר אלמנטים שבהם התרחשה הפגיעה, כאשר חלק גדול מהתיקים מגיעים לפתחו של בית המשפט לצורך הכרעה מדויקת.

 

אנו נסייע לכם למקסם את סכום הפיצויים

משרד עו"ד דוד פייל ושות' מחזיק בהתמחות בולטת וארוכה בשנים בתחום תביעות נזקי הגוף ועריכת תחשיבי פיצויים. לאורך השנים הענקנו ללקוחותינו סכומי פיצויים בגובה מצטבר של מאות מיליוני שקלים. אנו מעמידים לרשותכם צוות של 30 עורכי דין מיומנים ביותר, שיבצעו הערכה ראשונית לגובה הפיצויים ויתכננו את מהלך התביעה באופן מטיב, עד לתוצאות הטובות ביותר.

פיצויים אלה מקפלים בתוכם מספר גדול מאוד של אלמנטים מהם נוצרה לנפגע פגיעה כלכלית: הפסדי שכר ופנסיה, קיצור תוחלת החיים, הוצאות רפואיות, הוצאות סיוע צד ג', שיעור הנכות ועוד.

זהו המרכיב הבלתי ממוני שנכלל בתחשיב הפיצויים, המשולם בהתאם לתדירות וחומרת הכאבים או מצבו הרגשי-נפשי של הנפגע ועד לתקרה קבועה בחוק.

עקרונית, פגיעה ממושכת ואף צמיתה בקרב קטינים עשויה להכיל סכום כספי משמעותי מאוד, בייחוד בשל אובדן הפרנסה הפוטנציאלי העתידי ושנות "הסבל" עמן נאלץ להתמודד הנפגע הצעיר עד לגיל הממוצע של תוחלת החיים.

לעורך הדין כדאי לפנות עוד לפני הגשת התביעה בפועל, על מנת לקבל הערכה מוצלחת להיקף הפיצויים הפוטנציאלי וגיבוש אסטרטגיה שתאפשר ניהול מקצועי של הליך התביעה.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם