צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית – ניתוחים בעמוד השדרה

להאזנה:


 

כאבי גב נחשבים לכאבים הנפוצים ביותר בעולם המערבי המודרני וכ- 80 אחוזים מהאוכלוסייה יסבלו מהם בשלב מסוים בחייהם. יחד עם זאת, עבור מרבית האנשים הכאבים יחלפו באופן טבעי מבלי שתידרש התערבות רפואית.

אצל היתר, ככל שאינם סובלים מטראומה פתאומית, ממום מולד או מגידול סרטני, יינתן טיפול שמרני הכולל לרוב הנחיה לנוח משך תקופה ארוכה וליטול משככי כאבים. אם אין הקלה במצב והמטופל ממשיך לסבול מכאבים, נשקלת האופציה הניתוחית. 

על אף שהניתוח בחולים אלו – הסובלים מכאבי גב קבועים, אינו מציל חיים ואף אינו מבטיח הטבה במצבו של המטופל, הפכו ניתוחים בעמוד השדרה לנפוצים ביותר, בין היתר הודות לשיפורים הטכנולוגיים ולהתפתחות טכניקות ניתוח חדשניות.

בשל הרגישות והמורכבות של עמוד השדרה, יש להבין את המשמעויות והסיכונים הכרוכים בהתערבות כירורגית. מעבר לסיבוכים המתלווים לכל חדירה פולשנית לגוף האדם, קיים סיכון לנזק כתוצאה מרשלנות של הצוות הרפואי במהלך הניתוח ובסמוך אליו. רשלנות כזו יכולה להסב נזק למטופל באופן שישאיר אותו עם פגיעה עצבית בגפיים, כאבים עזים יותר משהיו קודם, ובמקרים חמורים גם לשיתוק.

רשלנות רפואית – ניתוחים בעמוד השדרה
רשלנות רפואית – ניתוחים בעמוד השדרה

סוגי רשלנות רפואית בעקבות ניתוחים בעמוד השדרה

ככלל, רשלנות רפואית בניתוחי גב יכולה להתבטא במספר אופנים ובשלבים שונים של ההליך. נעמוד תחילה על השלב הקודם לניתוח ונסקור את הגורמים האפשריים לתביעות רשלנות במהלכו.

 

רשלנות בשלב טרום ניתוח בעמוד השדרה

התערבות כירורגית – האמנם?

בכל פעולה פולשנית קיימים סיכונים רבים וחמורים יותר מאשר בטיפול שמרני. אי לכך ובהתאם לזאת, על הרופא המייעץ לשקול את מכלול החלופות הרלוונטיות למטופל וכן להציגן בפניו כדי שיוכל לקבל החלטה מושכלת בנוגע לבריאותו ולאיכות חייו.

רק במקרים הקשים ביותר, בהם המטופל סובל מכאבים איומים, או לחלופין במקרים בהם הפעולה היא מינימלית (טכניקה זעיר-פולשנית), רצוי לשקול התערבות כירורגית. המלצה לבצע ניתוח, כאשר עומדות למטופל חלופות נוספות במידת יעילות דומה וברמת סיכון פחותה, עלולה להוות רשלנות מצד הרופא המטפל.

 

רמת מומחיות

עמוד השדרה הוא למעשה צבר של חוליות קשיחות, המופרדות בחומר סחוסי גמיש. עמוד השדרה אחראי בין היתר על יציבות הגוף ועל ההגנה על חוט השדרה, שהוא המשך של המוח המקשר בינו לבין מערכת העצבים ההיקפית.

ניתוח גב דורש מומחיות החולשת על מספר תחומים, העיקריות שבהן הן אורתופדיה ונוירוכירורגיה. רופא המתיימר לבצע ניתוח מורכב באחד מחלקי הגוף החיוניים ביותר, ואינו בעל ההשכלה והניסיון הנדרשים לכך, עלול לגרום נזק בלתי הפיך למטופל ויישא באחריות לרשלנות מקצועית.

 

קבלת הסכמה מדעת

בהתאם לסעיף 13 לחוק זכויות החולה, במסגרת תהליך ההכנה לניתוח גב, על הרופא המנתח לספק למטופל את מלוא המידע הרלוונטי לצורך גיבוש דעתו ומתן הסכמתו החופשית. מידע זה כולל את תיאור מהלך הניתוח, הסיכונים הכרוכים בו ותופעות הלוואי הצפויות. חריגה ממהלך הניתוח שהוסכם בין הצדדים שאינה לצורך הצלת חיים, או השמטת פרט מן הפרטים לעיל, מהווה רשלנות מצד הרופא המטפל.

ככל שהמלצת הרופא לנתח מבוססת והתקבלה הסכמת המטופל, באחריות הרופא לבצע בדיקות רקע מעמיקות ומקיפות אודות ההיסטוריה הרפואית של המטופל על מנת לוודא את התאמתו לניתוח. התרשלות בהיבט זה עלולה להוביל למצב מסכן חיים עבור המטופל במהלך הניתוח או לנזקים קבועים לאחריו.

 

רשלנות במהלך ניתוח בעמוד השדרה

השלב השני הקשור לניתוח בעמוד השדרה, במסגרתו תיתכן רשלנות רפואית, הוא שלב הרשלנות המתרחשת במהלך הניתוח. כאמור, בטרם עולה מטופל על שולחן הניתוחים מוסברים לו הסיכונים הכרוכים בו וכן השכיחות לסיבוכים אפשריים שאינם ניתנים למניעה. עם זאת, בכל התערבות כירורגית קיים סיכוי להתרשלות שמקורה בטעות אנוש של הצוות הרפואי, למשל:

  • אי שמירה על סטנדרט ההיגיינה הנדרש בחדר ניתוח, לדוגמה ברחיצת ידיים לא יסודית או חוסר הקפדה על סטריליזציה של הציוד הרפואי
  • מתן מינון לא מתאים של חומרי הרדמה ברמה מסכנת חיים
  • רשלנות של הצוות בהליך עצמו, למשל פגיעה בכלי דם או בעצבים חשובים, השארת ציוד בגוף המטופל או ניתוח האיבר הלא נכון

 

רשלנות לאחר ניתוח בעמוד השדרה

גם לאחר הניתוח בעמוד השדרה תיתכן רשלנות מצידם של הרופאים. העובדה כי הניתוח הסתיים לא אומרת כי הרופאים יכולים שלא להתנהג ברמת המקצועיות המצופה מהן, וחלה עליהם החובה ליידע את המנותח בכל הנוגע לתוצאות הניתוח ומטלות שעליו לבצע. בין היתר, רשלנות יכולה להתרחש בשל נזקים כתוצאה ממעקב לקוי. ההתאוששות מניתוח גב והשיקום שאחריו יכולים להיות קשים וממושכים. על הרופא המנתח לספק למטופל הנחיות ברורות ומפורטות באשר להתנהלותו בתקופת ההחלמה ולהקפיד על שימור הקשר עמו בתקופה זו.

כאמור, אי הטבה במצב המטופל או התרחשות סיבוכים המוכרים בספרות אינם מהווים התרשלות כשלעצמם. עם זאת, על הרופא להיות קשוב לתלונות שהמטופל מעלה לאחר הניתוח ולבדוק אותן לעומק. זמן התגובה במקרים אלו עשוי להיות קריטי – ייתכן שהתפתח זיהום בעקבות הניתוח או סיבוך אחר המחייב ניתוח חירום.

 

דוגמה לתביעת רשלנות – ניתוח בעמוד השדרה

בעקבות תלונות על שיתוק, הפנה רופא את מטופלו לביצוע ניתוח בעמוד השדרה, אשר תוכנן להתקיים בבית החולים הדסה הר הצופים. לאחר אבחון של הרופאים המנתחים, הומלץ למטופל לעבור ניתוח למינקטומי לתעלות שבעמוד השדרה (ניתוח כריתת קשת חוליה). (https://www.hitc.com/) לאחר הניתוח, נבדק המנותח באמצעות בדיקת CT. בד בבד, המנותח החל לאבד תחושה עד לכדי שיתוק ברגלו הימנית.

הרופא המנתח המליץ למנותח לטפל בשיתוק בכף הרגל באמצעות סטרואידים, ולא בחן היטב את הגורם לשיתוק. למעשה, הגורם לשיתוק בכף הרגל היה סיבוך נדיר שהתרחש במהלך הניתוח, במהלכו נפל חלק שהורכב באזור עמוד השדרה של המנותח במסגרת הניתוח. עקב נפילת אותו חלק, החל להיווצר לחץ אדיר על עמוד השדרה, לחץ שהוביל לשיתוק ברגלו. מצב הרגל הידרדר, והמנותח נאלץ לעבור ניתוח גב נוסף.

בית המשפט בחן את נסיבות המקרה, ופסק כי על בית החולים לפצות את המנותח בסכום שיפצה מחצית מסכום הנזק שנגרם למנותח. לאחר ערעור לבית המשפט העליון נפסקו פיצויים מלאים למנותח על נכות נוירולוגית שנגרמה לו לצמיתות. זאת, מאחר שלדברי בית המשפט, הנזק נגרם בשל רשלנות רפואית של הרופאים המנתחים, אשר לא פעלו באופן המקצועי המצופה מהם.

 

סיכום

בכל הליך רפואי, בפרט בהליך מורכב כמו ניתוח בעמוד השדרה, עלולה להיות רשלנות מצד הצוות הרפואי. הכשרה בלתי מספקת של המנתח, הפניה בלתי מוצדקת לניתוח, אי קבלת הסכמה מדעת של המטופל, רשלנות מקצועית בניתוח עצמו ובסמוך לו הן רק חלק מהעילות האפשריות לקבלת פיצויים בגין רשלנות רפואית. מנקודת מבטו של המטופל, אין אפשרות למנוע לחלוטין רשלנות רפואית או את הנזק שנגרם בעקבותיה. יחד עם זאת, רצוי לנקוט באמצעי זהירות, למשל:

  • בחירת מנתח גב בעל הידע הנוירולוגי והאורטופדי הנדרש
  • קבלת חוות דעת נוספת בנוגע לצורך בניתוח או לתסמינים שמופיעים לאחריו
  • הקפדה על קבלת המידע המלא אודות הניתוח ותיאום ציפיות בין המטפל למטופל

 

אם עברתם ניתוח בעמוד השדרה ונגרם לכם נזק כתוצאה מהתנהלות לא תקינה של אנשי הצוות הרפואי, מומלץ להיוועץ בעו"ד מומחה לתביעות רשלנות רפואית שיוכל לשקף לכם את מצבכם וסיכויי הצלחת התביעה שלכם בכל הנוגע לרשלנות רפואית במהלך הניתוח.

גם אם אינכם בטוחים כי הרופאים המנתחים ושאר הצוות הרפואי פעלו ברשלנות, ואתם רק חושדים בכך, פנו אלינו וניידע אתכם בדבר זכויותיכם. הצלחת תביעת רשלנות עשויה להוביל לפיצויים גבוהים כפיצוי לנזקים שנגרמו לכם עקב הרשלנות.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם