צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית בניתוח החלפת מפרק

להאזנה:

 

רשלנות רפואית בניתוח החלפת מפרק יכולה לגרום להשלכות חמורות וארוכות טווח, וכך מניתוח שנועד לשפר את איכות החיים הופך לאירוע טראומתי אשר מחמיר סיטואציה מורכבת. הרשלנות יכולה להתרחש בעת הניתוח או קודם לכך.

במאמר זה נציג ראשית מהו ניתוח החלפת מפרק ואת המקרים הנפוצים להתרשלות בהליך מסוג זה. לאחר מכן נבחן מהו המענה המשפטי הניתן לקורבנות של רשלנות רפואית בעת הניתוח.

 

מהו ניתוח החלפת מפרק ומהו סיכוניו המרכזיים

ניתוח להחלפת מפרק הינו ניתוח נפוץ אשר תפקידו הינו החלפת מפרק טבעי פגום כתוצאה מדלקת פרקים, עומס וכדומה במפרק מלאכותי. לרוב מדובר בהחלפת מפרק ירך או ברך, זאת לאחר שהטיפולים אשר אינם כוללים התערבות כירורגית נכשלו. החלפת המפרק כאשר נעשית באופן מוצלח תוביל לשיפור משמעותי באיכות חייו של המטופל ולכך שהוא יכול להשתמש באזור המפרק כאדם בריא.

רשלנות בעת ניתוח החלפת מפרק יכולה להיווצר באופנים שונים, והדבר שונה מסיבוכים אשר אינם נובעים מרשלנות אלא מכורח הנסיבות. סיבוכים עקב רשלנות נפוצים יכולים לבוא לידי ביטוי בזיהום באזור המפרק אשר הוחלף כתוצאה מהתרשלות של הצוות הרפואי, או כאשר ישנה פגיעה באזור הרקמות והעצבים בעת החלפת המפרק.

כאשר ישנו חשד כי הנזק נגרם כתוצאה מרשלנות של הרופא המנתח או הצוות הרפואי לאחר הניתוח, יש ללכת להתייעצות עם גורמים משפטיים ורפואיים אשר יוכלו לבחון זאת כפי על פי מדדים עליהם נתעמק בפרק הבא.

רשלנות רפואית בניתוח החלפת מפרק
רשלנות רפואית בניתוח החלפת מפרק

רשלנות רפואית בניתוח החלפת מפרק – הוכחת הנזק

בית המשפט רואה בחומרה רבה מקרים של רשלנות רפואית בניתוח החלפת מפרק, שכן במרבית המקרים מדובר בניתוח שנועד לשפר את איכות החיים ואינו ניתוח של חיים או מוות. בהתאם לכך מצופה מהצוות הרפואית להציג את הסכנות האפשריות בפני המטופל לשם החלטה מושכלת וכן לזהירות רבה בקרב רופאים אשר כידוע חבים חובת זהירות כלפי מטופליהם על שולחן הניתוחים.

על מנת להוכיח רשלנות רפואית כלפי מטופל בעת ניתוח מסוג זה, צריך להוכיח נזק למטופל, התרשלות מצד הגורם הרפואי וקשר סיבתי בין ההתרשלות לנזק שנגרם למטופל. ההתרשלות יכולה להתרחש בעת הניתוח, בטיפול שלאחריו וכן בהכנות המקדימות שלו, לכן אין סיבה למהר ולשלול את האפשרות לקבלת פיצוי רק כי הפגיעה או ההתרשלות של הצוות הרפואי לא התרחשו בעת הניתוח עצמו.

 

דוגמאות למקרי רשלנות רפואית בניתוחי החלפת מפרק

כך למשל בפסק דין ת"א 26322-09-17, אשר נדון בבית משפט השלום בתל אביב עסק בתביעה של אדם אשר טען לרשלנות רפואית בכך שהצוות הרפואי אפשר ניתוח של החלפת מפרק ברך אשר היה צריך להימנע ממנו ושרב הנזק שגרם על תועלת. התובע לא טען שהייתה התרשלות בניתוח או שהייתה התרשלות בטיפול אלא בעצם הבחירה ללכת לניתוח בהינתן הממצאים הרפואים בבדיקות המקדימות שנערכו לקראת הניתוח.

בית המשפט פסק לזכות המטופל פיצויים בסך 150,000 שקלים וכן תשלום הוצאות משפט בסך 35,000 ₪ אשר שולמו על ידי הצוות הרפואי. בפסק דין זה השופט קובע פסיקה משמעותית בכך שלמרות שישנה הסתייגות מסוימת בנוגע לקשר הסיבתי בין הנזק לניתוח, מגיע למטופל פיצוי בגין הפגיעה באוטונומיה שלו אשר נפגעה כאשר לא נאמר לו מראש שיש לו סיכון מוגבר בגין ההיסטוריה הרפואית הייחודית שלו. כלומר למרות שלא הוכח שהפרת חובת הגילוי גרמה לנזק היא פגעה ביכולתו של המטופל להחליט כי ברצונו לעבור את הניתוח ובכך נפגעה חירותו.

דוגמה לסוג אחר של התרשלות ניתן למצוא בפסק דין אשר עסק במטופלת אשר עברה ניתוח להחלפת מפרק בברך אשר לאחר הניתוח והשחרור לביתה סבלה מכאבים קשים באזור הברך המנותחת והשוק ושבה לבית החולים. על אף זאת שוחררה בשנית לביתה כאשר לא נמצא בבדיקות בעיה בניתוח.

לאחר מספר ימים נמצאה בביתה ללא הכרה, והובהלה לבית החולים שם נפטרה. לאחר מותה התגלה כי סבלה מקריש דם אשר נוצר בעת הניתוח ולא אובחן לאחריו ואף לא בעת אשפוזה השני משום שנדד מאזור הניתוח לאזור הריאות.

בית המשפט פסק כי יש להפוך נטלים, כלומר על הצוות הרפואי היה להוכיח שלא הייתה התרשלות, מאחר ובסיטואציה זו יותר מתקבל על הדעת שהקריש דם נוצר כתוצאה מהתרשלות מאשר להפך.

משלא הוכח כי לא הייתה התרשלות, זכאי היה בעלה לפיצויים בגין מותה. בהתאם לכך, נקבעו הפיצויים בסך 265,000 ₪ תוך שילוב מספר ראשי נזק בהן קיצור חיים של אדם דבר אשר הוביל לנזק כספי של אובדן השתכרות והוצאות משפט וקבורה.

כלומר ניתן לראות בשני דוגמאות אלו אפשרויות שונות של קבלת פיצויים שונים בגין התרשלות הקשורה לניתוח החלפת מפרק בסיטואציות שונות לחלוטין כאשר הנזק הוא שונה בתכלית. מכך ניתן ללמוד כי ההתרשלות יכולה להתרחש בשלבים שונים וזה לא תמיד מובהק כמו התרשלות בזמן הניתוח עצמו.

 

לסיכום

ניתן לקבל פיצוי כספי משמעותי במידה והתרחשה רשלנות בעת ניתוח החלפת מפרק, אך מאידך ייתכן כי לא יקבלו שום פיצוי במידה ולא מוכיחים את כל יסודות הרשלנות אשר תוארו במאמר.

ההבדלים בין התנהלות נכונה אשר שמה דגש על העוולות הנזיקיות רלוונטיות יכולה לעלות מאות אלפי שקלים למטופל, ולכן במידה ואדם עבר ניתוח להחלפת מפרק אשר השתבש חשוב שיידע כי ישנה היתכנות לקבלת פיצוי בגין רשלנות רפואית אך הדבר תלוי בפרטי המקרה ואופן ניהול התביעה וכי מומלץ להתייעץ עם עורך דין על מנת שיוכל להעריך את המקרה הספציפי ולהמליץ באיזו אסטרטגיה יש לנקוט ובאילו ראשי נזק כדאי להתמקד. פנו עוד היום לעו"ד דוד פייל ונשמח לסייע לכם.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם