צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית באבחון היצרות בקנה הנשימה – אינטובציה

להאזנה:


 

כמו בהרבה פעולות רפואיות אחרות, גם אינטובציה שהינה פעולה פולשנית שעובר המטופל כדי להבטיח מעבר חופשי אל הריאות במקרי חירום, יכולה להיגמר בנזק. אחד הנזקים המוכרים שנגרמים עקב אינטובציה הינו היצרות בקנה הנשימה. כיצד תדעו שנעשה לכם או ליקיריכם עוול שהינו בר פיצוי? 

 

היצרות בקנה הנשימה מהי?

היצרות בקנה הנשימה עלולה לגרום למאמץ נשימה מוגבר. ככל שההיצרות תהיה קשה יותר, כך פעילויות פשוטות יותר במהלך היומיומי עשויות להשתבש ולהפוך קשות ביותר – ואף להוביל למוות או פגיעה ביכולות הנפגע לדבר ואף להפיק קול. הגורמים העיקריים שיכולים לגרום להיצרות בקנה הנשימה הינם אינטובציה וניתוח המכונה "פיום הקנה" או בשמו הרפואי "טרכיאוסטומיה".

 

מהי אינטובציה, מתי מבצעים אותה ועל מי?

אינטובציה (צנרור הקנה) הינה פעולה אשר במסגרתה מוחדר לגופו של המטופל צינור אל תוך קנה הנשימה. מטרת ההליך הינו לאפשר מעבר חופשי של אוויר אל הריאות בתהליכים חירומים כמו ניתוח. בפועל, ההליך מתבצע באמצעות החדרת צינור דרך פיו או אפו של המטופל הנמצא במצב חירום אל כיוון קנה הנשימה שלו.

הצינור המוחדר שונה מתהליך אינטובציה אחד למשנהו, שכן יש להתחשב ולהתאים אותו לגיל ומינו של המטופל. כדי שהרופא יוכל לוודא כי הקנה אכן הוחדר כראוי אל תוך קנה הנשימה, עליו להאזין לריאותיו של המטופל. עם זאת, יכולים להיות אירועים חיצוניים שאינם בהכרח קשורים למיומנותו של הרופא העשויים להשפיע על הליך החדרת הצינור אל קנה הנשימה.

רשלנות רפואית באבחון היצרות בקנה הנשימה – אינטובציה
רשלנות רפואית באבחון היצרות בקנה הנשימה – אינטובציה

רשלנות רפואית, מהי

כדי להבין כיצד ניתן לתבוע רופא רשלן בגין רשלנות רפואית, עלינו להבין מהי רשלנות רפואית בראי המשפט. ראשית, בבוא בית המשפט לבחון האם התנהגותו של הנתבע אכן הייתה "לא ראויה" עליו להשוות את התנהגותו לסטנדרט התנהגות מסוים – זאת כדי אכן להחליט כי לא התנהג כראוי וכמצופה ממנו.

כדי לעשות זאת, מושוות התנהגותו של הנתבע הרשלן הפוטנציאלי אל סטנדרט התנהגות המצופה מן "האדם הסביר". מיהו האדם הסביר? האדם הסביר הינו האדם הכי נורמטיבי אותו אתם יכולים לדמיין, הוא למעשה ההגדרה לנורמה וסבירות. האדם הסביר יכול להיות השכן הנחמד ממול או הדוד אותו אתם מכירים מילדות.

בפשט, ניתן לומר שזהו סטנדרט ההתנהגות אותו היינו מצפים לקיים בחברת בני אדם. יחד עם זאת, נשאלת השאלה כיצד נבחן רופא שמקצועיותו עומדת במבחן? לא נראה הגיוני שנבחן אותו בסטנדרט מקל ופשוט כמו "האדם הסביר" שכן הרופאים הינם אנשים בעלי השכלה והכשרה רחבה; משום כך, את הרופא נשווה ונבחן על פי סטנדרט קשוח יותר, סטנדרט "הרופא הסביר" כלומר, נשווה את התנהגותו של הרופא אל התנהגות של רופאים אחרים במקצוע ובאופן רחב יותר – אל הנוהג והפרקטיקה הרפואיים המקובלים בישראל.

לענייננו, ככל שנראה כי הרופא התנהג באופן שלא מצופה ממנו להתנהג, קרי עשה מעשה שלא היה מצופה ממנו לעשות; או לחילופין, לא עשה מעשה אשר היה מצופה ממנו לעשות – יתכן ומדובר ברופא רשלן שעשוי לחוב ברשלנות רפואית.

 

מהם סוגי הרשלנות הרפואית הנוגעים להיצרות בקנה הנשימה

  1. רשלנות רפואית הנגרמת מביצוע כושל ולא מקצועי של צנרור הקנה או כפי שכינינו אותו לעיל "אינטובציה". כמו בהליכים רפואיים רבים אחרים, וכפי שהוסבר לעיל, גם אינטובציה יכולה לגרום לנזקים, ביניהם – היצרות דרכי הנשימה. ככל שהרופא ביצע הליך אינטובציה שלא כראוי ולא באופן סביר המתיישב עם סטנדרט הסבירות והמקובל בפרקטיקה הרפואית, ייתכן ויהיה חב ברשלנות רפואית בגין ביצוע הליך אינטובציה רשלני.
  2. בדיקה ופענוח רשלניים של בדיקת מטופל; ככל שהיה על הרופא שביצע את הבדיקה לזהות את היצרות קנה הנשימה ולא עשה כך, יתכן ויהיה חב ברשלנות רפואית. זה כל עוד אכן יוכח שרופא סביר היה מצליח, בהינתן המידע שהיה מונח לפניו לאבחן את היצרות קנה הנשימה.
  3. כפי שהוסבר בס'2 לעיל, יתכן שרופא יהיה רשלן גם במקרים המתבטאים בהיעדר שימת לב לתסמינים שמצביעים על חשד לקיומה של היצרות בקנה הנשימה. כלומר, ככל שרופא סביר היה שם לב, על פי הסימנים שראה הרופא המטפל, כי קיים חשד לקיומה של היצרות בקנה הנשימה, ואילו הרופא שביצע את הבדיקה לא אבחן חשד, שאילו היה מגלה אותו, היה שולח את המטופל אל הבדיקות המתאימות, ניתן יהיה לראותו כרופא רשלן. עם זאת, גם אם הרופא יטען כי גם בשימת לב לתסמינים שהיו אמורים להוביל לבדיקה, לא היה שולח את המטופל לבדיקה, ואילו רופא סביר כן – אזי שניתן לראות את הרופא המטפל כרשלן.

 

כיצד יש להוכיח רשלנות רפואית

כפי שהוסבר בתחילת המאמר, יש להראות ראשית כי הנתבע אכן חטא לסטנדרט הסבירות. לענייננו, כי אכן הרופא ביצע מעשה או לא ביצע מעשה שרופא סביר היה עושה או לחלופין לא היה עושה. ככל שהרופא המטפל אכן חטא לסטנדרט הסבירות יתקיים רכיב חשוב ובסיסי בהוכחת הרשלנות הרפואית.

אחרי שהוכח כי הרופא אכן התנהג באופן שאינו סביר ואינו תואם את הנוהג והפרקטיקה הרפואית המקובלים, על התביעה להוכיח כי ישנו קשר סיבתי בין יציאתו של הרופא מתחום הסבירות לבין הנזק שנגרם למטופל. כלומר, יש להראות שאילו הרופא לא היה מתרשל, לא היה נגרם נזק והפוך.

לדוגמא: רופא אשר קיבל לידיו מטופל שהיה זקוק לאינטובציה, לאחר שבוצעה האינטובציה התגלתה אצל המטופל היצרות בקנה הנשימה. גם אם יוכח שהרופא עשה את האינטובציה באופן שאינו סביר, יש להוכיח שאם הרופא היה מבצע את האינטובציה באופן סביר, מקצועי ומקובל – לא הייתה נגרמת למטופל היצרות בקנה הנשימה שלו.

 

למי כדאי לפנות

מומלץ לפנות אל עורך דין מומחה ברשלנות רפואית בכלל ורשלנות רפואית בהיצרות קנה בפרט. בררו עם עורך הדין שעתיד להיות מועסק על ידכם על ניסיונו, על לקוחות עבר שיכולים להמליץ עליו ועל תיקים בהם לקח חלק ואף ניצח. אל תתפשרו על עורך דין טוב, שכן סיכוי התביעה שלכם יגדלו או יפחתו משמעותית בהתאם ליכולותיו ובקיעתו של עורך הדין שלכם.

 

אז מה היה לנו פה?

כמו בעיות רפואיות רבות אחרות, אבחון מאוחר של היצרות בקנה הנשימה או בדיקה לא מקצועית, עלולים לגרום להזנחה והחמרה של בעיה רפואית זו. בנוסף, אינטובציה לא מקצועית וכושלת עלולה להגביר את הסיכוי שתגרם למטופל היצרות בדרכי הנשימה. אם אתם חוששים שנגרם לכם או ליקיריכם עוול כתוצאה מטיפול לא מקצועי של רופא – אל תהססו לפנות לעורך דין אשר עיסוקו הוא רשלנות רפואית. (Valium)

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם