צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית עיניים

להאזנה:

 

רשלנות רפואית עיניים הינה התרשלות של רופא או מוסד מטפל מתחום העיניים, שביצעו הליך שגוי, טעות, חריגה מנהלים או אבחנה לקויה וגרמו לנזק רפואי נוסף. במאמר זה נסקור את סוגי הרשלנות הרפואית, למה ומה הצורך של חוות דעת רפואית, הליך התביעה, ועוד. 

 

רפואת עיניים ומטרותיה

רפואת העיניים מתמקדת בבריאות העין ותפקוד מערכת הראייה ומטפלת גם במקרים של פגיעה בעיניים, פגיעה באיכות הראייה או מחלת עיניים קשה. מטרתה המרכזית של רפואה זו היא להעריך את טיב הראיה ואופן הפגיעה בעין עצמה.

הבדיקה מצד רופא העיניים תקבע האם מדובר בנזק ממושך לעין ואיכות הראייה והאם יש צורך בטיפול מיוחד כדי להתמודד עם הבעיה או להביא לפתרונה עם הזמן.

 

חוות דעת רפואית לגבי מצב הראייה והעיניים

בחלק גדול מהמקרים, לא תספיק רק בדיקת אבחנה אחת בלבד להערכת מצב הפגיעה וטיב הראייה. ישנם מקרים שמצריכים מעקב כמו לגבי מעקב של מחלת עיניים, פגיעות הדורשות התאמה עדכנית של הטיפול מעת לעת ועוד.

כל עוד התקיימה ירידה לא מוסברת בראיה, הרופא יידרש לבדוק בהקדם את הגורם לכך ולהצביע על מחלה כלשהי. איתור מקור הבעיה עשוי להיות מאתגר ביותר ולהצריך לא פעם את חוות דעתו של מומחה עיניים נוסף כדי לקבוע בוודאות את הגורם לבעיה.

הבדיקה וחוות דעתו של רופא העיניים חשובה מאוד גם לחשיפת מחלת מקצוע, שנגרמה עקב חשיפה מוגברת לחומרים מסוכנים וללא מיגון מתאים. חוות דעת רפואית שכזו קושרת בין הרקע התעסוקתי לפגיעת העיניים ומבססת את תביעת הפיצויים ממקום העבודה.

במקרים של פגיעה בראייה ובעיניים בעקבות תאונה כלשהי, חוות הדעת מאפשרת לנפגעים לתבוע את חברת הביטוח על נזקי התאונה. כאשר הפגיעה חמורה ומוכרת גם כברת תגמול בביטוח הלאומי, יהיה ניתן להגיש תביעת נכות ולקבל אחוזי נכות במעמד ועדה רפואית.

רשלנות רפואית עיניים
רשלנות רפואית עיניים

רשלנות רפואית שגרמה לנזק לראייה

אז מתי הופכת הבדיקה, חוות הדעת או אופן הטיפול בעיניים לרשלנות רפואית? ככלל, כל התייחסות לעיניים מצריכה עדינות, מיומנות ונכונות להליכים מורכבים במיוחד. אם הטיפול בוצע שלא כראוי, או שלא בוצע כלל, הרי שמקרים כאלו עשויים להתגלות כרשלנות.

בתביעות אלו ישנה חשיבות רבה לחוות הדעת הרפואית מצד מומחה עיניים, שיקבע האם הפעולה הרפואית שבוצעה הייתה סבירה, או שהייתה נגועה ברשלנות.

חלק ממקרי הרשלנות הרפואית המתייחסים לעיניים נגרמים בפועל בטיפול עצמו. טיפולי הלייזר הם דוגמה טובה, שכן מדובר בטיפול פופולרי ויעיל המאפשר למטופלים להיפרד לשלום ממשקפי הראייה ולשפר את ראייתם כך שלא תצריך עזרים נוספים.

זהו טיפול אסתטי בעיקרו ולכן כאשר מתרחשים בעקבותיו סיבוכים כמו טשטוש בראיה, הם מובילים לעתים קרובות למפח נפש ומשם לתביעה משפטית מתאימה.

טיפול זה בדרך כלל מתבצע באופן פרטי ובעלות יקרה ולכן כאשר חלה אי שביעות מהתוצאה, ישנה נטייה לתבוע בגין רשלנות. חשוב להבהיר שכמו כל הליך רפואי או ניתוח באשר הוא, גם ניתוחי עפעפיים אינם חפים מסיבוכים או תופעות לוואי אפשריות ולכן חוות הדעת הרפואית תעריך האם מדובר ברשלנות.

 

רשלנות רפואית עיניים – בהעדר הסכמה מדעת

כמובן שבמקרה שבו לא הוסברו כלל למטופל סיכוני הניתוח ולא נמסרו לו סיכויי ההצלחה, מידע לגבי תהליך הפרוצדורה, תופעות הלוואי והחסרונות ביחס למצבו הרפואי הקיים ואיכות ראייתו הקיימת, מדובר בפגיעה באוטונומיה של המטופל, המבססת כשלעצמה עילת רשלנות רפואית.

חובת הזהירות הרפואית וזכויות החולה קובעים כי הרופא המטפל מחויב למסור את כל המידע בנוגע לסיכונים והסיכויים בביצוע פעולה כלשהי, להעמיד בפני החולה את כל האפשרויות הקיימות לשיפור מצבו ולהחתים אותו על טופס הסכמה מדעת המבטא את ידיעתו לגבי השלכות הטיפול והסכמתו המלאה לטיפול. רופא שלא יפעל על פי הנחיות אלו, חושף את עצמו לתביעת רשלנות רפואית.

 

חוות דעת שניה ממומחה עיניים

ישנם גם מקרים שבהם מחלת עיניים קיימת הולכת ומידרדרת כך שהטיפול בה מורכב. אם ניתן טיפול אך הוא איננו עוזר, נהוג לפנות לרופא נוסף ולקבל ממנו חוות דעת.

כמובן שלכל רופא ישנן גישות אחרות ולא תמיד תהיה ביניהם הסכמה גורפת על סוג הטיפול האידיאלי ולכן המטופל הוא זה שרשאי לבחור את הרופא המטפל ואת הגישה שמביא איתו.

 

חוות דעת רשלנות רפואית עיניים – אודותיה

תביעת רשלנות רפואית בגין פגיעה או נזקים שנגרמו לעיניים ו/או יכולת הראייה עשויה להגיע לכדי פיצויים של מאות ואף מיליוני שקלים, בהתאם להיקף הפגיעה שנגרם. הדרך להגשתה של תביעה זו עוברת דרך שלב גיבוש התיק, הכולל את הכנת כתב התביעה ואיסוף כל הניירת הרפואית המספקת תיעוד למקרה. מסמך נוסף שהתביעה לא תתקבל בשום אופן בלעדיו הוא חוות הדעת הרפואית, אותה מספק מומחה ברפואת עיניים.

חוות דעת רשלנות רפואית המתייחסת לעיניים תוכל לבחון מעיניים מקצועיות את היקף וחומרת הרשלנות יחד עם היקף וחומרת הפגיעה ולקבוע האם מדובר בנזק ארוך טווח, מהן אפשרויות הטיפול עבורו וכיצד היה אמור לפעול הגורם שהתרשל.

על פי רוב, חוות הדעת הרפואיות שמוגשות לבית המשפט בסוגיות של רשלנות רפואית מקבלות התייחסות בכובד ראש, כאשר קיימת נטייה להתייחס באופן משמעותי יותר לחוות דעת של מומחה וותיק ומנוסה יותר, לעומת זו שנכתבה מצד רופא צעיר.

את חוות הדעת מספק הרופא על סמך עיון מדוקדק במסמכים הרפואיים של התובע ועליו לציין בחוות דעתו האם מדובר בהתרשלות שהייתה במסגרת מבחן הרופא הסביר, האם ניתנה הסכמה מדעת לטיפול מסוים, האם הופרה חובת הזהירות כלפי המטופל וכיצד היה ניתן לפעול אחרת ברמת הנהלים והפרקטיקות המקצועיות המקובלות כדי למנוע נזקים.

חוות הדעת אמורה לציין גם את כל הנסיבות הקיימות לאחר שביצע אבחון רפואי לתובע ואת אחוזי הנכות ונתוניו הרפואיים של התובע. עליה לספק סקירת ספרות מחקרית ורפואית שנכתבה בנושא, להתייחס לפרקטיקות והפרוטוקולים המקובלים בתחום ולהראות האם הרופא פעל לאורם או שמא חרג מהם, מה שמהווה את רשלנותו.

 

עורך הדין טוב? סביר להניח שגם המומחה

בהיעדר חוות דעת רפואית, סיכויי התביעה להידחות על הסף. האפשרות שבמסגרתה אדם פרטי יצליח למצוא מומחה טוב ובעל שם שיספק לו חוות דעת מתאימה הם נמוכים מאוד ולכן רצוי לפעול בנושא מול עורך דין בעל שם ומוניטין בתחום הרשלנות הרפואית, שעובד עם כמה וכמה מומחים רפואיים בתחומם המספקים חוות דעת למשרדו בעת הצורך.

לכן הבחירה בייצוג משפטי היא לא רק כתוצאה משיקולי הגדלת סכום הפיצויים, אלא בראש ובראשונה על מנת להשיג חוות דעת רפואית מצוינת שתשכנע את השופט בדבר הרשלנות.

עורך הדין מסייע ומלווה את התובעים גם לאורך גיבוש תיק התביעה ואיסוף המסמכים, בדיקת הנסיבות והערכת סיכויי הצלחת התביעה ועוד.

אם החלטתם לתבוע את הרופא המטפל או הרופא שניתח אתכם בעיניים בגין רשלנות רפואית, תזדקקו כעת לעורך דין המתמחה בנושא ולמומחה שיספק לגביו חוות דעת מתאימה. התשלום לרופא המומחה מועבר על פי רוב אם וכאשר התובע ניצח בבית המשפט.

במצב זה לא רק שייפסק גובה הפיצויים המדויק, אלא שהשופט יפסוק גם לגבי חיוב הנתבעים בתשלום שכר טרחתו של הרופא המומחה. מדובר בשכר מומחה גבוה ביותר, שמגיע לעשרות אלפי שקלים.

 

לסיכום

בשנים האחרונות עלתה כמות תביעות הרשלנות הרפואית בתחום העיניים, בעיקר עקב הפיכתם של ניתוחי עיניים בלייזר לפופולריים מאוד. ישנם מקרים שבהם נגרם למטופל נזק באיכות ראייתו ובעינו כתוצאה מרשלנות של הרופא או של המוסד המטפל. רשלנות רפואית נגרמת גם בעקבות טיפול בנפגעי עבודה או תאונות דרכים.

לכן בכל מקרה של נזק לעיניים, חשוב לעמוד על זכויותיכם ולדרוש פיצויים מהביטוח הלאומי ביחס להיקף נזקי העיניים, מחברת הביטוח ביחס להיקף הפגיעה וסוג הפוליסה שברשותכם וכמובן מהגורם המטפל שיהיה מחויב לפצות אתכם, אם שופט יקבע זאת.

אתם מוזמנים לפנות למשרדנו בכל שאלה נוספת בנושא ואנו נשמח להיפגש איתכם, ללוות ולסייע עד לסיום התיק בתוצאה הטובה ביותר.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם