צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית בניתוח כריתת רחם

להאזנה:

 

כריתת רחם הינו ניתוח שגרתי ושכיח שעשוי להטיב עם נשים הסובלות מבעיות שונות. עם זאת, בעת ביצוע הניתוח חשופה המטופלת למספר סכנות וביניהן גם הסכנה בהתרשלות הרופאים המטפלים בה. במאמר שלפניכם נסביר מהי רשלנות רפואית, מהן הסיבות לכריתת רחם ומהן העילות האפשריות להגשת תביעת רשלנות רפואית בכריתת רחם.

 

מהי רשלנות רפואית?

רשלנות רפואית מתקיימת בעת שרופא או מישהו מהצוות הרפואי סטה באופן מהותי מפרוטוקול הטיפול או מרמת הזהירות הסבירה לפיה עליו היה לנהוג עם מטופלו, כאשר סטייה זו גרמה נזק למטופל שלא היה קורה אלמלא סטייה זו.

 

מהי כריתת רחם ומהן הסיבות לביצוע ניתוח זה?

כריתת רחם היא הוצאה מלאה או חלקית (ללא צוואר הרחם) של רחם האישה. ישנן מספר סיבות לכריתה, כשהשכיחות מבניהן הן:

  • רחם שרירני גדול (דהיינו, גידול שפיר של הרחם).
  • דימומים לא סדירים אשר אינם ניתנים לטיפול באמצעים תרופתיים.
  • צניחה של אברי האגן והרחם.

כמו כן, ישנן סיבות נוספות ופחות שכיחות לכריתת רחם והן גידולים ממאירים של הרחם, צוואר הרחם או השחלות.

רשלנות רפואית בניתוח כריתת רחם
רשלנות רפואית בניתוח כריתת רחם

כיצד מתבצע ניתוח לכריתת רחם?

ככלל, אין שיטה יחידה לביצוע הניתוח, כאשר ישנן מספר שיטות לביצוע הכריתה:

כריתה בשיטה וגינאלית

בשיטה זו הניתוח והוצאת הרחם מתבצעים דרך הנרתיק.

 

כריתה בשיטה בטנית

כריתת הרחם בשיטה בטנית נעשית על ידי פתיחת הבטן התחתונה באמצעות חתך אורכי או רוחבי, בהתאם לסיבת הניתוח, גודל הרחם וניתוחים קודמים.

 

כריתה בשיטה לפרסוקופית

כריתת הרחם בשיטה הפרסוקופית מתבצעת על ידי ביצוע מספר חתכים זעירים בדופן הבטן, דרכם מכניסים צינוריות קצרות ובאמצעותן מחדירים מצלמה המחוברת לצג חיצוני, בו רואים המנתחים את איזור הניתוח.

כמו כן, דרך החתכים הזעירים מחדירים גם מכשירים מיוחדים שבאמצעותם עושים את הניתוח ומוציאים את הרחם. בשיטה זו ניתן להוציא את הרחם דרך הנרתיק או דרך דופן הבטן ברצועות. יתר על כן, ניתן לבצע את הכריתה בשיטה זו גם באמצעות חיבור מכשירי הניתוח לרובוט המבוקר על ידי מרכז שליטה של הרופא. טכניקה זו תורמת לדיוק הפעולה ומקצרת את זמן ההחלמה.

 

מהם אחוזי הצלחת הניתוח ומהם הסיכונים הכרוכים בו?

סיכויי הצלחת הניתוח הינם גבוהים, ובמרבית המקרים המטופלת תוכל לשוב לעיסוקיה ימים ספורים לאחר הניתוח. יחד עם זאת, על אף שהניתוח נחשב לבטוח וסיבוכים בו הינם נדירים ויוצאי דופן, יש לתת את הדעת גם לסיכונים הכרוכים בו ובתוכם זיהומים, דימומים וקרישי דם.

 

רשלנות רפואית בכריתת רחם:

כיוון שההחלטה על כריתת הרחם, הינה החלטה בלתי הפיכה המונעת מהמטופלת את היכולת להביא ילדים לעולם בדרך טבעית, יש לנהוג במשנה זהירות לפני קבלת ההחלטה לבצע את הניתוח כאשר על הרופא ליידע את המטופלת על ההשלכות הנוגעות לניתוח, הסיבוכים האפשריים שיווצרו בעקבותיו ואלטרנטיבות לביצוע הניתוח.

על מנת להקל עליכן, רשמנו לפניכן מספר עילות בגינן יתכן שתתאפשר תביעה על רשלנות רפואית בכריתת רחם:

  • באם התקבלה החלטה שגויה בנוגע לצורך בכריתת הרחם.
  • באם שיטת הכריתה שנבחרה אינה מתאימה למטופלת הספציפית, כשהבחירה השגויה הובילה לסיבוך הניתוח או לכל נזק ממשי אחר שנגרם למטופלת.
  • באם בעת הניתוח עצמו או לאחריו נפגעו איברים הסמוכים לרחם, וזאת כתוצאה מהניתוח.

 

רשלנות רפואית בכריתת רחם – דוגמה לפסק דין

מטופלת אשר נכנסה לניתוח כריתת רחם שגרתי בשיטה הלפרוסקופית בשנת 2013, נאלצה לעבור ניתוח נוסף בשל קרע שהתגלה במעי הגס. המטופלת תבעה את בית החולים תל השומר בשל רשלנות שהתבצעה לגרסתה בביצוע הניתוח וגם בבדיקת מצבה עם סיום הניתוח.

לטענת התובעת, מאחר שהיא כבר עברה בעבר שני ניתוחי בטן שהתבצעו בצורה של ניתוחים פתוחים, אסור היה לבצע את ניתוח כריתת הרחם בשיטה הלפרוסקופית. נוסף על כך, לאחר הניתוח הרופאים התרשלו בכך שלא בחנו את איבריה הפנימיים וכך לא גילו את הפגיעה באיבר המעי הגס, פגיעה שכאמור הובילה לניתוח נוסף אותו עברה המטופלת.

בית המשפט השלום ברמלה קבע כי התבצעה רשלנות בשני מישורים. במישור הראשון, הרשלנות התרחשה באופן חיתוך הרחם, חיתוך שהתבצע לפי קביעת בית המשפט (לאחר שמיעת חוות דעת של מומחים) בצורה רשלנית. עוד קבע בית המשפט כי הצוות הרפואי התרשל בפעם השנייה בכך שלא בדק את איבריה הפנימיים של המטופלת, ובכך לא הבחין בפגיעה במעי הגס. את טענת המטופלת באשר לשימוש בשיטה הלפרוסקופית, דחה בית המשפט.

רשלנות נוספת נגרמה מפאת העובדה שהצוות הרפואי לא הציג בפני המטופלת את האפשרות לעבור ניתוח רגיל, וכך לא ניתנה מצידה 'הסכמה מדעת'. לדברי השופטים, אין די בהסכמה המבוטאת באופן של חתימה על מסמך הסמכה, אלא על ההסכמה להיות מוחלטת לאחר ידיעת כלל הפרטים הרלוונטיים לניתוח.

מאחר שרשלנות הצוות הרפואי קשורה בקשר סיבתי לנזק שנגרם למטופלת, פסק בית המשפט פיצויים בשווי העומד על כ700 אלף שקלים שישולמו למטופלת.

עת קרתה ההתרשלות, יכולה המטופלת לתבוע סכום כספי מכובד מהמטפל ומהמוסד הרפואי בו בוצע התהליך. על כל חשד לרשלנות שהתרחשה כתוצאה מהליך כריתת הרחם ומכל הקשור לניתוח עצמו, אל תהססי – פני אלינו ונעזור לך לבחון את האופציות המשפטיות העומדות לפנייך. זכרי – עמידה על זכויותיך עשויה להניב לך פיצוי כספי נכבד. למידע נוסף על רשלנות רפואית בניתוח.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם