צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית באבחון גידול בריאה

להאזנה:

 

רשלנות רפואית בשל אבחון מחלת הסרטן הינה תופעת מצערת ומיותרת. לפי נתוני משרד הבריאת המפורסמים על ידי האגודה למלחמה בסרטן מדי שנה מתים מעל 11,000 אנשים ונשים. אחת הסיבות המרכזיות לכך הינה גילוי מאוחר של המחלה, היכולת של אדם להבריא ממחלה זו קשורה באופן הדוק לגילוי מוקדם. לכן רשלנות רפואית באבחון גידול בריאה, הוא בעל השלכות חמורות, אשר יש לתת את הדעת במסגרת הליך נזיקי אשר יבחן את רשלנות הגורם המאבחן. במאמר זה אנו נציג את סרטן הריאות את הקשר שקיים בין גילוי מאוחר למצב החולה ולבסוף ננתח את האופן בו ניתן להוכיח רשלנות רפואית.

 

מהו סרטן ריאות, ומדוע אבחון מוקדם קריטי?

סרטן הריאות הינו הסרטן הקטלני ביותר והשכיח ביותר לפי נתוני קופת החולים כללית אשר נגרם לרוב כתוצאה מעישון ושתיית אלכוהול מופרזת, ראו https://www.clalit.co.il/he/your_health/family/cancer/Pages/lung_cancer.aspx. בנוסף לכך ישנם תסמינים כמו עייפות, חוסר תיאבון, צרידות וקוצר נשימה אשר מאפיינים התפתחות של סרטן מסוג זה וכן קבוצות סיכון המאופיינות לפי גיל וסגנון חיים.

לכן בהינתן קבוצות סיכון אשר בסכנה מוגברת ללקות בסרטן מסוג זה, אבחון מוקדם הוא אפשרי ואף מתבקש. ניתן לגלות גידול בריאה באמצעות תצלום החזה אשר מחזק את החשדות ולבסוף באמצעות ביופסיה של רקמת הריאה. במידה ומאבחנים את הגידול הריאתי בשלב מוקדם בטרם התפתחו גרורות, ניתן להסירו מהריאה. בעוד בשלב מתקדם של המחלה במידה ולא היה אבחון, סיכויי השיקום נמוכים משמעותית ויש צורך בטיפול הוליסטי אשר נותן מענה לכל הגוף.

רשלנות רפואית באבחון גידול בריאה
רשלנות רפואית באבחון גידול בריאה

כיצד מוכיחים רשלנות רפואית באבחון גידול בריאה?

על מנת להוכיח רשלנות רפואית ולקבל את הפיצוי המגיע למטופל בגין רשלנות זו, יש להוכיח כי הגורם הרפואי התרשל, כי נגרם נזק וכי ישנו קשר בין ההתרשלות לנזק שנגרם. במקרה של כשל באבחון אופי התביעה ינוהל לרוב בהתאם לאחת מ-2 אסטרטגיות פופולריות:

  1. אובדן סיכויי החלמה בשל הגילוי המאוחר – המקרה הנפוץ יותר הינו כאשר סיכויי החלמתו של המטופל נפגעו כתוצאה מרשלנות באבחון הגידול. במקרה זה, יקבל המטופל פיצוי בהתאם לדוקטרינת "אובדן סיכויי ההחלמה" בה מקבל המטופל פיצוי בשיעור האחוזים אשר גדלו בשל האחבון הלקוי, כלומר במידה וסיכויי החלמתו של אדם היו 30% במידה והיה מאובחן כיאות וכעת הם 70% יפוצה המטופל בשיעור של 40% משיעור הנזק שנגרם. במידה וסיכויי החלמתו נפגעו ביותר מ-50% יקבל המטופל פיצוי מלא בגין הנזק שהתרחש.
  2. רשלנות ישירה כתוצאה מהאבחון המאוחררשלנות רפואית נוספת אשר עלולה להתרחש במקרה מסוג זה נסובה סביב כך שהנזק נגרם כתוצאה מאבחון מאוחר יותר, למשל במידה וניתן להוכיח כי גילוי מוקדם הוביל לגרורות אשר לא היו נגרמות לולא ההתרשלות באבחון, אין צורך בהוכחת אובדן סיכויי ההחלמה, אלא ניתן לקשור ישירות בין הנזק שנגרם להתרשלות של הגורם הרפואי ולקבל פיצויי מלא בגין הנזק שנגרם למטופל.

במקרה של גידול ריאתי בית המשפט בחן סוגיה זו מספר פעמים ונתן פיצויים משמעותיים למטופלים. כך למשל במקרה שנדון בפסק הדין ת"א 28558-04 ציגל נגד ד"ר בכר בבית משפט השלום, אשר עסק במקרה מהסוג הראשון בו כתוצאה מאבחון מאוחר ירדו סיכויי החלמתה. זאת מאחר ובשנת 2001 ו-2002 ערכו צילומי רנטגן אשר ניתן היה לזהות את הגידול בהיותו קטן וללא גרורות, אך ההתרשלות באבחון הובילה לכך שהגידול אובחן רק בשנת 2004 כאשר היא כבר סבלה מגרורות וסיכויי החלמתה נפגעו משמעותית. כתוצאה מכך פסק בית המשפט כי אכן הייתה התרשלות וניתן היה לזהות את הגידול בצילומי הרנטגן משנת 2001 ו-2002 ופסק פיצוי בסכום של מעל מיליון שקלים חדשים.

לסיכום, זיהוי מוקדם של גידול בריאה הינו אפשרי ומתבקש מאחר וישנן קבוצות סיכון ובדיקות יעילות אשר מאפשרות זאת. במידה והייתה התרשלות באבחון סרטן מסוג זה, זכאי המטופל לפיצוי כספי בגין הנזק שנגרם לו בשיעור של הנזק אשר נגרם כתוצאה מהאבחון המאוחר. לכן חשוב ומומלץ להתייעץ במידה והיה כשל באבחון להתייעץ עם עורכי דין הבקיאים בדיני הנזיקין אשר יוכלו להעריך את סיכויי תביעה אפשרית והאסטרטגיה בה נכון לנקוט.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם