צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

תביעות נגד נזקי גוף

להאזנה:

 

אם חליתם או נפצעתם, ייתכן שתהיו זכאים לתבוע מכך פיצויים. מאמר זה מהווה מדריך מקיף וממצה להגשת תביעות נגד נזקי גוף במגוון סיטואציות, לרבות תהליכי גיבוש תיק התביעה, הפעולות הנדרשות לביצוע והחוקיות הרלוונטית לעניין ניהול התביעה.

 

הגשת תביעה בגין נזקי גוף: אימתי?

למרות הערכות רפואיות והבאת סיכונים מסוימים בחשבון, על אף הניסיון להתגונן מנזקים פיזיים באמצעות פוליסות ביטוח מתאימות וחרף המודעות המתגברת לעבודות או פעולות שחשופות לסיכון מוגבר – איש מאיתנו אינו חסין לנזקי הגוף.

נזקים אלה נובעים מרשימה ארוכה מאוד של סיטואציות ומקרים פוטנציאליים, ביניהם תאונות לסוגיהן (תאונות עבודה, תאונות דרכים, תאונות אישיות), אירועי רשלנות רפואית, רשלנות שמקורה במחדלים או שגיאות של גורם אחר (למשל רשות מקומית, הנהלת המרכז המסחרי או המעסיק), מחלות שונות ועוד.

כל אלה מולידים פגיעות גופניות ונפשיות פשוטות ומורכבות, זמניות או צמיתות, מרביתן לא מאפשרות לשוב למצב בריאותי תקין לחלוטין או לכל הפחות גורעות ממנו לתקופה ארוכה. עבור כל אלה, שמורה הזכות להגיש תביעות נגד נזקי גוף לגורם המתאים.

 

זהות הגורמים המפצים בתביעות נזקי גוף

מכיוון שכל פגיעה שונה מאחרות, כך גם זהות הגורם המפצה בגינה משתנה ממקרה למקרה. הנה לדוגמה, אורחת בבית המלון שפספסה מדרגה קטנה ברחבת הבריכה ונחבלה באופן קשה בברך שמאל. אם יתברר כי המדרגה אינה מסומנת כראוי או שקיים סביבה משטח נוגד החלקה, תיבדק האפשרות לתבוע את בית המלון (או רשת המלונות).

במקרה אחר, עובד שנסע באוטובוס לביתו אחרי המשמרת, נחבט בראשו מחלון הרכב כתוצאה מבלימת פתע פתאומית שהתרחשה שניות ספורות לאחר עלייתו בתחנה. סיטואציה כזו מוגדרת כתאונת דרכים המהווה תאונת עבודה ולכן מקימה זכאות כפולה לפיצוי: הן מחברת ביטוח החובה לרכב שמבטחת את אותו אוטובוס והן מהמוסד לביטוח הלאומי מכוח ההכרה במקרה כפגיעה מעבודה על פי חוק.

למעשה, ניתן לראות כי בכל מצב של נזקי גוף קיים גורם מבטח או גורם "מזיק" שניתן לחייבו בתשלום פיצויים מתאימים. כאשר זהות הנתבע השמורה לאותו מקרה אינה ברורה, קיימת תמיד האפשרות להתייעץ בנושא עם עורך דין נזקי גוף מיומן.

 

תביעות נגד נזקי גוף: התהליך המלא

כיצד אמורים לפעול נפגעים על מנת למצות את זכויותיהם ולהבטיח לעצמם פיצויים שיכסו על הנזקים מהמקרה? נתייחס כעת לשלוש הפעולות המרכזיות לביצוע מיד עם קרות המקרה:

תביעות נגד נזקי גוף

איסוף תיעוד רלוונטי ממקום הנזק

מרגע היווצרו של הנזק, יש להתחיל באיסוף כל הפרטים האפשריים שיוכיחו את קיומו ואת הנזקים שנגרמו ממנו. לדוגמה: צילום כלי הרכב המעורבים בתאונת דרכים, צילום סביבת התאונה עצמה, צילום של מפגע דרך וקבלת פרטי עדים.

אם לא קיימת סביבה בה התרחשו נזקי הגוף, כמו למשל כאשר אדם מתבשר על התפרצות של מחלת מקצוע בה חלה או אם מתחוור לו כי עבר רשלנות רפואית, יש להתחיל בריכוז כל הניירת הרפואית לגבי תלונות קודמות, בדיקות, הפניות, טיפול רפואי ועוד.

 

קבלת טיפול רפואי מיידי

סעיף זה מתייחס בעיקר לנפגעי תאונות שנדרשים לגשת לטיפול רפואי בהקדם האפשרי על מנת לקשור בין התאונה לנזקים ממנה. גם אם נדמה שלא נוצרו נזקים כלל, מוטב להישאר על הצד הבטוח ולהיבדק, אחרת במקרה של נזקים המופיעים מאוחר יותר תתקשו להוכיח את הקשר שלהם לתאונה קודמת.

 

צבירת מסמכים נוספים בהמשך

מרגע שמתחיל איסוף התיעוד, יש לשמור ולאסוף כל מסמך רלוונטי לאירוע נזקי הגוף לרבות אישור משטרה, דו"ח מד"א, סיכום מחלה או אשפוז, קבלות על הוצאות מהמקרה, אישורי מחלה ועוד. מומלץ לשמור את כל התיעוד בתיקייה מרוכזת ובסדר כרונולוגי, כדי להקל על הצגת השתלשלות המקרה והנזקים הנובעים ממנו, גם אם הופיעו לאורך זמן.

 

גיבוש תיק התביעה

בתום איסוף המסמכים, יהיה קל יותר להצביע על התמונה המלאה מאירוע ולהתחיל לגבש את תיק התביעה. מכיוון שכל תביעה תוגש לגורם מפצה אחר, כך יהיה צורך גם בהכוונה לסדר פעולות מדויק מול אותו גורם:

  • הגשת טופס תביעה רלוונטי למוסד לביטוח הלאומי (תביעה לקבלת דמי פגיעה, תביעת נכות, תביעה לגמלת ניידות ועוד) ולאחריו עמידה בוועדה רפואית שתקבע את אחוזי הנכות וגובה התגמולים.
  • הגשת טופס תביעה רלוונטי לחברת הביטוח (תביעת פיצויי תאונת דרכים, תביעת פוליסת ביטוח רפואי, תביעת אובדן כושר עבודה וכו') וקבלת תשובה המאשרת או דוחה את התביעה.
  • הגשת כתב תביעה נגד גורם מזיק (מוסד רפואי מטפל, מעסיק באירועי רשלנות, רשות מקומית או עירייה, בית עסק שאחראי למחדל תאונתי) והמתנה לכתב הגנה וקביעת תאריך לדיון בבית המשפט.
  • ועוד.

בחלק גדול מאוד מהמצבים, יהיה צורך להיעזר בחוות דעת רפואית שתקבע את הנזקים המדויקים שנגרמו לנפגע ותספק הערכה לתגמולים הנובעים מהמקרה, אחוזי הנכות ועוד. עליכם לדעת שחוות דעת רפואית מהווה תנאי מחייב להגשת תביעות נזקי גוף בבית המשפט, כך שכל תביעה שתוגש בתחום זה מחויבת בהגשה של חוות דעת ממומחה רפואית מתאים יחד עם כתב התביעה.

 

עורך דין לתביעות נגד נזקי גוף

דיני הנזיקין מקפלים בתוכם מורכבות רבה בכל הנוגע לתביעות בנזקי גוף. מלבד התהליך הפרוצדורלי של איסוף המידע והגשת התביעה בפועל, נדרשת גם אסטרטגיה משפטית יעילה המאפשרת לתובעים לבסס את שאירע להם ולקשור בין הנתונים האובייקטיבים שבידם לבין אותו אירוע שממנו לטענתם נגרם הנזק.

מאחר וקיים פער גדול בין ההשכלה הציבורית לעניין דיני הנזיקין ובכלל להיכרות היסודית עם מדיניות העבודה והפרקטיקות מול גופים גדולים כמו בתי חולים, הביטוח הלאומי או חברות הביטוח, מומלץ לקבל ייצוג משפטי מקצועי מעורך דין נזקי גוף מומחה, המלווה את כל הליכי התביעה משלב ההתייעצות וההכוונה ועד למיצוי הזכויות וקבלת הפיצויים.

משרד עו"ד דוד פייל ושות' מתמחה בדיני הזכויות הרפואיות לסוגיהן, לרבות רשלנות רפואית, תאונות עבודה, תאונות דרכים, מחלות קשות, אובדן כושר ועוד. לאורך 20 שנות פעילות צבר המשרד הצלחות רבות ומשמעותיות, המסתכמות בפיצויים של מאות מיליוני שקלים ללקוחותינו. להתייעצות ראשונית ללא התחייבות פנו אלינו ונשמח לסייע לכם בכל נושא.

ככל שהפגיעה מותירה אחריה נזקים פיזיים ו/או נפשיים, בין אם זמניים ובין אם צמיתים, ניתן לבדוק האם יש מקום להגיש תביעה לגורם המפצה או הגורם המזיק בפועל.

מלבד התיעוד מזירת ההתרחשות, קבלת הטיפול הרפואי וצבירת הניירת הרפואית המלאה מכאן והלאה, חשוב לעדכן בסמוך לאירוע את המעסיק כדי שישלח את טופס ב.ל 250 למתן טיפול רפואי המקנה טיפול בחינם מכוח החוק. עד שנה מהמקרה יש לשלוח את טופס ב.ל 211 המהווה תביעה לקבלת דמי פגיעה.

עובדים שחוו נזקי גוף שמונעים מהם לעבוד בשיעור של 75% ומעלה, רשאים לתבוע את פוליסת המנהלים (אם קיימת) או לחילופין את קרן הפנסיה המכילה לפי חוק מרכיב ביטוחי למצבים אלה.

הדבר אפשרי אך איננו מומלץ. עורך דין שמתמחה בנזקי גוף מהווה את הכתובת המקצועית והאובייקטיבית להערכת המקרה על סדר הפעולות והיקף הפיצויים הפוטנציאלי. עורך הדין משמש כמלווה ומייצג במקרים מורכבים, בתביעות שנדחו וכאשר קיים קושי לתבוע. במקביל, כל עמידה מול בית המשפט בדיני הנזיקין תחייב ייצוג משפטי מקצועי.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם