צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

תביעת נזיקין עוגמת נפש

להאזנה:

 

עוגמת נפש היא תחושה אישית וסובייקטיבית מאוד של הפרט, מה שמגביל מאוד את הערכת המחיר שלה. לא פעם בתביעות אזרחיות, נשאלת השאלה כיצד להגיש תביעת נזיקין עוגמת נפש וכיצד יחול הפיצוי כלפי מי שנגרם לו עוול? בין אם מדובר בעניין תחושתי בלבד ובין אם העוול גרם לנזקים משמעותיים, המאמר הזה יסייע לכם להבין טוב יותר את הנושא ואת הזכויות הנכללות בו.

 

עוגמת נפש: ההגדרה המשפטית

בתביעות קטנות כלפיהן מוגשת תביעה בגין עוגמת נפש, נפסקים בדרך כלל פיצויים נמוכים. לא פעם הזוכים בתביעות אלה תוהים האם יכלו לפעול אחרת ולקבל פיצוי משמעותי הרבה יותר ולכן כדאי לדעת שהגישה בתחום זה השתנתה בשנים האחרונות, כך שכיום אפשר להגיש תביעת נזיקין בגין עוגמת נפש ולפצות בהיקף משמעותי את הנפגעים.

בפועל, מדובר בהגדרה כוללת, המתארת נזקים בלתי ממונים שנגרמו לאדם מסוים: צער, בזבוז זמן, טרחה, עלבון ועוד. את הנזקים הללו קשה לאפיין דרך תג מחיר ולכן מדובר בתביעות מורכבות, בהן לא כל מקרה יסתיים בפיצויים המקסימליים.

תביעת נזיקין עוגמת נפש
תביעת נזיקין עוגמת נפש

הגשת תביעת נזיקין בגין עוגמת נפש

תובעים שטוענים לעוגמת נפש, יפנו בדרך כלל בתביעה לבית המשפט לתביעות קטנות. זהו המקום המרכזי שבו מתנהלים דיונים עקב סכסוכים אזרחיים, במסגרתם נגרם עוול לאחד הצדדים ומזדמן לו לפעול עצמאית בהליך התביעה, תוך התנהלות בסדרי דין פשוטים וראיות מעטות.

אלא שפעמים רבות עקב התנגדות הצד השני וגם בשל קשיים בירוקרטיים שונים, הנפגעים לא זוכים לפיצוי שייחלו לו וחלקם תוהים האם הטרחה שבהגשת התביעה הייתה שווה. העצה הטובה ביותר לנפגעים שסוברים שנגרם להם עוול ועומדים בפני תביעה, היא להתייעץ מבעוד מועד עם עורך דין נזיקין, שיסייע לנפגעים לנהל כראוי את ההליך ולמקסם אותו, כדי לקבל פיצוי משמעותי בהרבה.

 

פיצוי בגין עוגמת הנפש שנגרמה

בשל התחדדות הנושא, המודעות הציבורית כלפיו ופסיקת בתי המשפט המצטברת, ניתן כיום לקבל פיצויים בסך עשרות אלפי שקלים ואף יותר – כמובן על סמך נסיבות המקרה, התיעוד והמשקל הראייתי שלו.

חלק מתביעות אלה מתנהלות לא פעם גם בבתי הדין לעבודה, בהם הפרשנות המשפטית לעוגמת הנפש מקבילה לבתי המשפט האזרחיים. וכך, כאשר נגרמה לאדם מסוים עוגמת נפש במקום עבודתו, יוכל לדרוש פיצויים מבית הדין לעבודה ובהתאם לנסיבות ולתנאים שבמסגרתם חלה הפרת זכויות העובד, למשל: פיטורין לאלתר שלא בהליך תקין, אפליה, יחס לא הולם מצד הממונים ועוד.

גם בתביעות אלה מן הראוי להתייעץ טרם הגשת תביעה עם עורך דין נזיקין מיומן, שיבדוק את נסיבות המקרה לעומק ויקבע האם קיימת עילה מוצדקת לתביעה וכיצד לנהל אותה. כלל האצבע יהיה לפרט את עוגמת הנפש באופן מוחשי וממשי כמה שיותר. וכך, ככל שסעיפי הנזק המפורטים בתביעה יהיו מובהקים וברורים, תוך שהם מציגים ערך כספי ריאלי, גדל הסיכוי לקבלת פיצוי הולם והוגן בעבורם.

 

עיקרון המידתיות בתביעות עוגמת נפש

כיצד לכמת מספרית את משך ההמתנה הטלפונית המייסרת מול מוקד השירות שגזלה מזמנכם היקר? או להבהיר מדוע שליחת מוצר פגום לביתכם גרמה לנזקים בעלי אומדן? האם אפשר יהיה לנקוב בסכום הפיצויים בעבור שירות שרכשתם ושאינו עומד כלל בסטנדרטים והציפיות?

כל עוד מציגים בכתב התביעה נתונים ברורים ומדויקים, קל יותר לדרוש בפיצוי מתאים ולקבלו. אך מכיוון שמדובר בתחושה סובייקטיבית מאוד, קשה להסתמך על פסיקות עבר בנושא או להשוות בין מקרים, גם כאשר מדובר באירוע בעל קווים מקבילים למדי.

בכל תביעה שכזו הנסיבות עומדות בפני עצמן, לרבות חומרת עוגמת הנפש ועוצמת הנזקים שנגרמו מכך. ואם נשתמש בדוגמה לצורך המחשה, הרי שפיצוי בגין דוד מים פגום ונוזל יהיה גדול בהרבה מאשר הפיצוי עבור מפזר חום שאיננו מחמם.

בנוסף, בהגשת תביעת נזיקין עוגמת נפש יש לקחת בחשבון גם את התנהלות הצד הפוגע (הנתבע) ולאמוד אותה: האם חלו ניסיונות התחמקות מצידו או פעילות בחוסר תום לב? האם היחס שזכיתם לו היה מזלזל או מעליב, כלל התעלמות או אדישות? בית המשפט יבדוק גם את ההתנהגות של התובע עצמו והאם פעל ככל יכולתו לצמצום הנזק שנגרם, או שהערים קשיים מצידו, הגיש תביעה מופרזת ובלתי פרופורציונלית ועוד.

כמובן שבתי המשפט ידחו על הסף תביעות מנופחות וקנטרניות מאוד, שמכילות פיצוי מוגזם והיקף נזקים מנופח ביחס לנזק האמיתי או למעשי הנתבעים בפועל. כך למשל, דחה בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים תביעה כנגד מלון מקומי, בה נטען כי הנהלת המלון התנהלה ברשלנות ביחסה כלפי האורח, אולם בדיון התברר כי מדובר בתביעת סרק שתכליתה הייתה לדלות הטבה כלשהי מאותו מלון.

 

כיצד להוכיח שנגרמה לי עוגמת נפש?

במיוחד בשל העובדה שעוגמת נפש היא תחושה גרידא, יש להצטייד בכמה שיותר הוכחות, תיעוד ומידע לעניין המקרה: תמונות, רישומים, תכתובות, מיילים, סרטונים, הקלטות, מסמכים ועוד.

במקרים כמו למשל עבודת בעל מקצוע בבית, יהיה קל מאוד לאסוף נתונים אודות שהתרחש ולהצליב בין התיקון או ההתקנה הנדרשת לבין המחיר, היחס או התוצאה בסופו של דבר. אך במצבים כמו למשל התעמרות בעבודה שלא תמיד כה ברורה מן הרגע הראשון, מומלץ להמשיך לאסוף תיעוד רלוונטי, שממנו ניתן לגבש תביעת פיצויים משמעותית.

 

חשיבותו של עורך דין נזיקים להגשת התביעה

תביעות נזיקין בשל עוגמת נפש הינן כאמור, תביעות מורכבות שבהן הפיצויים אינם גבוהים בהכרח. למרות התעצמות הנושא בזירה המשפטית, עדיין מדובר בתחום יחסית עמום, שבו קשה לרדת לעומקן של תחושות ובייחוד ככל שלא קיימות הרבה עובדות פיזיות שמדברות בעד עצמן.

ולכן על מנת למקסם את הסיכויים לזכות בתביעה, מומלץ ע"י מומחים משפטיים לצרף את תביעת עוגמת הנפש כרכיב לתביעה גדולה יותר. וכך, גם אם למשל מדובר בנזק גופני שנגרם לאדם בשל רשלנות רפואית או הפרת נהלי בטיחות בעבודה, ניתן יהיה לטעון גם לעוגמת נפש שגרמה למצוקה רגשית ולנזקים שאפשר לאמוד כספית.

עורך דין נזיקין בקיא ומיומן ידע להעריך את מכלול הנזקים שנגרמו לכם ולנווט את התיק כראוי עד לקבלת כל מרכיבי הפיצויים שמגיעים לכם. עורך הדין ידע גם האם נכון ורצוי לחבר את תביעת הנזיקין לתביעת עוגמת הנפש על מנת לטפל בנושא כולו, או להותיר אותה בנפרד ולהתמודד עם כל נושא לגופו.

משרד עוה"ד דוד פייל ושות' יעניק לכם ליווי וייצוג מקצועי מתוך ניסיון מעשי בולט בתחום של למעלה מ-20 שנים, לרבות טיפול בתביעות עוגמת נפש ולהשיג בעבורכם את הפיצוי המקסימלי מהמקרה.

מדובר בתחושה אישית וסובייקטיבית, הכרוכה בפגיעה, עלבון, טרחה מיותרת, בזבוז זמן או נזק ממשי שנגרם לאדם כתוצאה מהתנהלותו של גורם אחר, בין אם מדובר בגורם מסחרי ושירותי, בין אם במעסיק במקום העבודה ובין אם בפגיעה שנגרמה בין אדם לחברו ושמוגדרת כסכסוך אזרחי.

סכום הפיצויים משתנה ממקרה למקרה, בהתאם לנסיבותיו וגם טיב ואופן ההתנהלות בין הצדדים. בית המשפט יפסוק את הפיצויים בהתאם לנזק הממשי ובר ההוכחה שהוצג לפניו ושאותו רק עורך דין נזיקין מתאים יוכל להעריך בפניכם בפגישת התייעצות מקדימה.

לא. בתי המשפט מייחסים משקל רב לתביעות מופרזות, מנופחות או בלתי מידתיות ביחס לאירוע עצמו ועשויים לפסוק במקרים אלה פיצוי נמוך ביותר, או להביא לדחיית התביעה וזכייתו של הנתבע.

בהחלט. ככל שיש תועלת משפטית בלכלול בתביעת הנזיקין גם את עוגמת הנפש שנגרמה עקב המקרה, ניתן יהיה להגדיל משמעותית את סכום הפיצויים תוך שימוש בהוכחות ובתיעוד הרלוונטיים כדי לשקף את העוול שנגרם לכם. להתייעצות בנושא, פנו לעו"ד דוד פייל.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם