צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

תביעת נזקי גוף בעקבות תאונות דרכים

להאזנה:


 

תאונות הדרכים בישראל נחשבות מאז ומתמיד למכת מדינה קשה. למעשה, כמות ההרוגים בתאונות הדרכים עולה על כמות ההרוגים במלחמות ישראל ובפעולות איבה, כך שניתן רק לשער כמה נפוצה ושגרתית היא תביעת נזקי גוף בעקבות תאונת דרכים. במאמר זה נדריך אתכם כיצד לגבש את כל המידע להגשת התביעה ומה צריך לדעת כדי לנהל אותה כראוי:

 

חוויתם תאונת דרכים? עליכם לפעול מיידית לצורך הגשת התביעה

מידי יום מתמלאים כבישי ישראל בעשרות אלפי מכוניות, חלקן צפויות למעורבות בתאונת דרכים, בין אם בהתנגשות רכבים אלה באלה, פגיעת נהג בהולך רגל או רוכב אופניים ובין אם בתאונה עצמית שכללה רק את פגיעתו של הנהג עצמו.

למרות שנדמה כי בכל תאונה תגיע מיד המשטרה למקום ותחקור אותו תוך שהיא מעכבת את יתר התנועה, המצב בכבישים מעט שונה ונוכחות המשטרה לא תמיד מתרחשת בכל תאונה. הדבר גורם לאנשים רבים לחשוב שבמקרה כזה, אין הם זכאים לפיצוי רציני ולכן מיותר להגיש תביעת נזקי גוף בעקבות תאונת הדרכים.

בדיעבד, הם יגלו כי בהגשת דיווח על התאונה בתחנת המשטרה וקבלת אישור משטרה שאותו מגישים לביטוח, התאפשר להם לתבוע ולקבל פיצוי בגין כל נזקי הגוף שנגרמו להם. יתרה מכך – אנשים שחוו תאונה ולתחושתם האישית לא נגרם להם שום נזק, מוותרים מראש על תהליך התביעה ואינם ניגשים לבדיקה רפואית.

הבעיה תתחיל כאשר יחולו סימפטומים טיפוסיים כעבור יומיים-שלושה כמו סחרחורות, כאבי ראש, צוואר וגב עם הגבלות קשות בתנועה. בנקודה זו, אם יבחר הנפגע לקבל טיפול רפואי, חברת הביטוח כבר לא תכיר בקשר שבין התאונה שהתרחשה לפני כמה ימים לבין מצבו הנוכחי והוא יפסיד את הפיצוי לו היה זכאי.

תביעת נזקי גוף בעקבות תאונות דרכים
תביעת נזקי גוף בעקבות תאונות דרכים

סדר פעולות בשטח לנפגעים בתאונת דרכים ולצורך הגשת תביעה בהמשך

מה לעשות? כיצד לפעול בנדון?
תיעוד התאונה יש לצלם את זירת התאונה, הסביבה, כיווני הנסיעה, תמרורים, רמזורים וכל פרט נוסף שיכול להבהיר את שהתרחש.

מומלץ להוריד ולגבות גם את סרטון מצלמת הדרך שמתעד את התאונה, אם יש.

כמו כן, יש לקבל מהנהגים המעורבים את פרטיהם המדויקים ואת כל פרטי פוליסות הביטוח לצורך פנייה עתידית לביטוח החובה לרכב.

גביית פרטי עדים לתאונה חשוב מאוד לנהל רשימת עדים המכילה את שמם המלא + טלפון + כתובת. בבוא היום ייתכן מאוד שעדים אלה יתבקשו לאמת את שהתרחש מול הביטוח או בבית משפט.
קבלת טיפול רפואי מידי גם אם נדמה לכם שיצאתם מהתאונה ללא פגע – גשו לבית החולים הקרוב והיבדקו. התיעוד הרפואי הוא הדרך היחידה לקשור בין נזקי הגוף לבין התאונה עצמה ואם תערכו אותו בדיעבד, התביעה שלכם תידחה.

לאחר קבלת הטיפול יש להמשיך טיפול רפואי בקהילה בהתאם להוראות הרפואיות ולבדוק כל בעיה ותחושה נוספת עם הזמן. יש להמשיך לצבור ניירת ותיעוד רפואי מלאים ככל האפשר מכאן ועד לסיום הליך התביעה.

דיווח למשטרה וקבלת אישור משטרה יש לגשת לתחנה ולדווח על התאונה, לצורך קבלת אישור משטרה. שימו לב שללא אישור המשטרה לא ניתן להגיש את תביעת הפיצויים לחברת הביטוח!
דיווח למעסיק במקרה של תאונת עבודה אם תאונת הדרכים מהווה תאונת עבודה, יש לבקש ממנו את טופס ב.ל 250 למתן טיפול רפואי לנפגע בעבודה. בסיום הטיפול, יש לקבל תעודה ראשונית לנפגע עבודה שעמה ניתן לפנות למוסד לביטוח הלאומי לקבלת דמי פגיעה.

 

פנייה לעורך דין המתמחה בנזקי גוף, בדגש על ייעוץ וייצוג נפגעי תאונות דרכים בפגישה עם עורך הדין ניתן לבסס את עיקרי המקרה, תוך הערכת סדר גודל הפיצויים והטענות שיש להציג לחברת הביטוח. עורך הדין ילווה את התיק גם אם יש בו מורכבות רבה, בשל ריבוי גורמים מפצים, דחיית התביעה או ניהולה בבית המשפט.
הגשת מסמכים למוסד לביטוח הלאומי במקרה של נכות זמנית או צמיתה כאשר התאונה מותירה אדם במצב של נכות, ניתן להגיש בתוך 12 חודשים מיום התאונה, תביעת נכות כללית למוסד לביטוח הלאומי ולקבל גמלת נכות או מענק כספי בהתאם לחומרת הנזקים והיקפם.

 

על חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

חוק הפלת"ד (פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה, 1975) קובע כי כל אדם שנפגע בתאונה וללא קשר לאשמתו בגרימת התאונה, זכאי לפיצוי כספי בשל נזקי הגוף שנגרמו לו. את הפיצוי הכספי יש לתבוע מחברת ביטוח החובה לרכב באופן הבא:

  1. נהג שנפגע יתבע את חברת ביטוח החובה שלו – במקרה שהוא נפגע עקב פעילות מצד נהג אחר, חברת הביטוח שלו כבר תדאג להתקזז בנושא מול חברת הביטוח של הנהג האשם.
  2. הולך רגל ורוכב אופניים שנפגעו יתבעו את חברת ביטוח החובה של הרכב הפוגע.
  3. נוסע ברכב יתבע את חברת ביטוח החובה של הרכב בו נסע.

 

חשוב להבהיר כי חוק הפלת"ד אמנם מעניק פיצוי ללא שאלת חומרת הנזק או מידת האחריות לתאונה, אך הוא ידחה מכל וכל תביעת נזקי גוף בעקבות תאונת דרכים שבה הנהג השתמש ברכבו לצורך ביצוע פשע או עבירה פלילית, נהג מתוך כוונה לגרום לתאונה או שאין ברשותו ביטוח תקף.

ומה עושה נפגע שאין בידיו פרטי ביטוח של נהג מעורב? במקרים שבהם אדם נפגע והרכב נמלט מהזירה, או אם מדובר בנהג שנוסע ללא ביטוח בתוקף, יש להגיש תביעת נזקי גוף מתאונת הדרכים לתאגיד הממשלתי "קרנית" שהוקם למטרה זו בדיוק.

 

כמה כסף מקבלים בתאונת דרכים?

טווח הפיצויים בעקבות נזקי גוף מתאונת דרכים הוא רחב ביותר. כך למשל, אם הפגיעה כללה מכות יבשות בלבד וללא שום מגבלה או נכות, הפיצוי ינוע לרוב בין כמה אלפי שקלים ועד 15-20 אלף שקלים. כמובן שהסכום המדויק תלוי בהפסדי ההשתכרות שנגרמו מהמקרה ולכמה זמן. לעומת זאת, תאונות שבהן נגרמה לאדם פגיעה רב-מערכתית, מזכות בפיצויים גבוהים ביותר בסך מיליוני שקלים.

כמובן שלאחר הגשת תביעת נזקי הגוף ולאחר בדיקות רפואיות רבות מצד מומחים כמו נוירולוג, אורתופד, פסיכיאטר וכו', בית המשפט יורה על ביצוע תחשיב נזק מטעמו של התובע ומטעם חברת הביטוח. תחשיב הנזק מכיל כמה מרכיבים נזיקיים שונים שמהם ישכלל סכום הפיצויים המדויק.

 

כמה זמן תיקח התביעה?

תביעת נזקי גוף בעקבות תאונות דרכים לוקחת בדרך כלל כמה חודשים, כל עוד מדובר בתאונה שהנזקים ממנה לא משמעותיים/ קלים בלבד וניתן לסיים את התביעה במסגרת מכתב דרישה לחברת הביטוח וקבלת סכום פיצויים נמוך אך במהירות.

משך התביעה יתארך ככל שהפגיעות שנותרו מתאונת הדרכים היו משמעותיות יותר, בגינן היה צורך לנהל משא ומתן מול חברת הביטוח ולסיים את התיק בפשרה. במקרה כזה, השלמת התביעה וקבלת הפיצויים לוקחת בסביבות שנה.

כאשר חברת הביטוח לא מגיעה להסכמה ואין מולה פשרה עניינית, אזי עובר התיק לבית המשפט לצורך הכרעה. בתיקים אלה נכללים תצהירי עדויות, חקירת עדים, חוות דעת מומחים ועדותם, סיכומים בכתב והמתנה לפסק דין מפורט. (Ativan)

ולכן פרק הזמן שיקח עומד על 2-3 שנים לכל הפחות, תלוי בהתקדמות התיק וביכולת הניהול שלו מצד עורך דינכם. כמובן שתיתכן סחבת מצד חברת הביטוח אך בייצוג מקצועי ומיומן ניתן לקצר משמעותית את פרק הזמן שיחלוף עד להכרעה.

 

לסיכום

תביעת נזקי גוף בעקבות תאונות דרכים כרוכה בפרטים רבים ומורכבותה עולה ככל שהנזק הגופני שנגרם הינו מורכב וממושך יותר. כך או כך, צריך לזכור שחברת הביטוח ככל גורם כלכלי אחר, לא ממהרת לפצות בסכום המקסימלי שבאפשרותה לתת ולכן חשוב שעורך דין תאונות דרכים מטעמכם יהיה מעורב בתהליך מהרגע הראשון.

משרד עורכי הדין דוד פייל ושות' מחזיק בניסיון מקצועי של למעלה מ-20 שנים בייצוג נפגעי תאונות הדרכים ומזמין אתכם לפגישה בלתי מחייבת בה נעריך את היקף הפיצויים ואת מסלול התביעה המתאים. לתיאום פגישה בביתכם או במשרדנו, צרו עמנו קשר ונשמח לעמוד לרשותכם תמיד.

ככל שנפגעת בתאונה, בהחלט יש לתבוע. במקרה כזה הגורם הנתבע (וגם הפיצוי) הינו כפול: קבלת פיצויים מחברת ביטוח החובה של אותו אוטובוס וקבלת דמי פגיעה מהמוסד לביטוח הלאומי, כתוצאה מהחשבת המקרה כתאונת עבודה בדרך לעבודה.

חברות הביטוח מנסות את מזלן ומעניקות פיצויים לא גבוהים במיוחד, עליהם ניתן לערער מול חברת הביטוח. מומלץ לעשות זאת בעזרת עורך דין נזיקין ממולח, שמכיר את מדיניות התביעות ויודע כיצד להוסיף טענות חדשות לערעור, לצורך הגדלת הפיצוי.

חוק ההתיישנות בתביעות ביטוח עומד על 3 שנים מיום התאונה, כך שאפשר להמתין מעט כדי לצבור עוד מסמכים רפואיים ולברר את הנזקים המלאים לפני שתובעים. אם קיימת זכות לתבוע במקביל את המוסד לביטוח הלאומי, יש לעשות זאת בתוך 12 חודשים בלבד מהתאונה.

עקרונית אין זה משנה משום שהגשת התביעה תופנה בכל מקרה לביטוח החובה שלך. אך אם הלכת ברגל או רכבת על אופניים ופגע בך רכב, יש להגיש תביעת נזקי גוף בעקבות תאונת הדרכים לתאגיד "קרנית".

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם