צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית אי אבחון אוטם שריר הלב

להאזנה:

 

אוטם שריר הלב – הלא הוא התקף לב בשפה היומיומית, הוא מצב מסוכן ואף קטלני, כאשר עיכוב במתן הטיפול הנכון בזמן קצר עלול לגרום למטופל לנזקים בלתי הפיכים. כיום, אחד מכל 25 מטופלים המקבלים טיפול באוטם שריר הלב בבית החולים מת במהלך השנה הראשונה שלאחר האירוע, זאת למרות התקדמות המדע והרפואה. מדוע לעיתים יתעוררו קשיים באבחון אוטם שריר הלב, וכיצד נוכל לקבוע כי אכן התרחשה רשלנות רפואית?

 

מהו אוטם שריר הלב?

אוטם שריר הלב הוא מחלת לב איסכמית, בה נוצר נמק באזור מסוים בשריר הלב, אשר גורם למחסור באספקת דם. כתוצאה מהמחסור, מתרחש מוות של תאי שריר הלב באזור הנמק.

במרבית המקרים, אוטם שריר הלב נוצר בעקבות חסימה של אחד העורקים הכליליים על ידי הצטברות של פלאק טרשתי בדפנות העורק. בהיעדר אבחון נכון וטיפול מהיר, עלול להיווצר אצל המטופל נזק בלתי הפיך, ואף להביא למותו.

 

מי נמצא בקבוצת הסיכון לחלות באוטם שריר הלב?

תהליך יצירת הפלאק הטרשתי מתחיל החל מגילאי העשרה במרבית האוכלוסייה הבוגרת, אך יחד עם זאת, יצירת הפלאק היא מואצת יותר בקרב קבוצת הסיכון למחלות לב, בה נכללים מעשנים, חולי סכרת, בעלי משקל יתר, בעלי לחץ דם גבוה ובעלי היסטוריה משפחתית של מחלות לב.

רשלנות רפואית אי אבחון אוטם שריר הלב
רשלנות רפואית אי אבחון אוטם שריר הלב

כיצד מאבחנים אוטם שריר הלב?

התסמינים הנפוצים והמוכרים ביותר לאוטם שריר הלב הינם כאב פתאומי בחזה ובזרוע השמאלית, בחילות, הקאה, קוצר נשימה, חרדה והזעה. יחד עם זאת, קיימים גם תסמינים פחות נפוצים ומוכרים לאוטם שריר הלב, אשר מקשים על האבחון הראשוני.

הכלים המשמשים לאבחון אוטם שריר הלב כוללים בדיקות דם, ובדיקת אק"ג. באמצעות בדיקת דם, ניתן לזהות אנזימי לב אשר השתחררו למחזור הדם, ובאמצעות כך לקבוע כי אירע אוטם שריר הלב. בבדיקת האק"ג ניתן לזהות אזור בשריר הלב אשר סובל ממחסור באספקת דם, ולקבוע את צורת המשך הטיפול בהתאם.

 

אוטם שריר לב שקט

בעוד שהתסמינים הנפוצים ביותר לאוטם שריר הלב מוכרים כמעט לכל, אוטם שריר הלב לא תמיד בא לידי ביטוי בכאבים חדים בחזה ובזרוע השמאלית. קיימת שורה של תסמינים פחות מוכרים המצביעים על אוטם שריר הלב, אשר לעתים זוכה אף להתעלמות הרופאים, זאת בשל אבחון שגוי. אוטם שריר הלב מהסוג הזה, המאופיין בתסמינים בלתי רגילים, מכונה אוטם שריר לב "שקט". אוטם שריר לב שקט נפוץ יותר בקרב נשים, חולי סוכרת ומבוגרים, וניתן לזהות אותו רק לאחר שהתרחש באמצעות בדיקות בבית החולים, ובמקרה של אבחון שגוי, ומתן טיפול לא יעיל בעקבות כך, עלול להתעורר חשש לרשלנות רפואית.

 

אבחון אוטם שריר הלב בקרב נשים

נשים נוטות לחוות אוטם שריר לב שקט בשיעור גבוה מגברים, אך קיימים גם תסמינים פחות שכיחים, אשר נשים רבות לא מייחסות להם חשיבות ולא משייכות אותם כלל לאוטם שריר הלב, אשר מופיעים לרוב כחודש לפני האירוע. התסמינים הללו יכולים להופיע עם או בלי תחושת חוסר נוחות בחזה ושאר התסמינים הטיפוסיים לאוטם שריר הלב, וביניהם ניתן למנות:

  • בחילות
  • תשישות כללית או עייפות לא מוסברת
  • קוצר נשימה
  • התעלפות
  • זיעה קרה
  • צרבת
  • סחרחורת
  • חרדה
  • עצבנות בלתי אופיינית

 

טיפול באוטם שריר הלב

תחילה, בבית החולים מסווג אוטם שריר הלב על פי חומרתו, וניתן טיפול בהתאם. לאחר אוטם שריר הלב, ניתנים טיפולים תרופתיים אשר ילוו את המטופל בהמשך חייו אף לאחר השחרור מבית החולים. בין היתר, ניתן טיפול באספירין ופלאביקס לצורך דילול הדם, תרופה להורדת כולסטרול, חסמי בטא המפחיתים תמותה לאחר ההתקף, ומעכבי אנזים ACE אשר מפחיתים את הנזק ארוך הטווח לשריר.

 

רשלנות רפואית באבחון אוטם שריר הלב

כפי שהוסבר, אבחון מוקדם ונכון של אוטם שריר הלב הינו קריטי למתן טיפול מתאים ועלול אף להציל חיים ולמנוע נזק בלתי הפיך. יחד עם זאת, ייתכנו מקרים של טעות באבחון – במיוחד במצבים של אוטם שריר לב שקט, או כאשר מופיעים סימפטומים לא טיפוסיים לאוטם שריר הלב. במקרים אלה עלינו לבחון האם אכן התקיימה רשלנות רפואית אשר יכולה לבסס תביעה ולזכות את הנפגע או את יורשיו בפיצויים. בכל מקרה של חשד לרשלנות באבחון אוטם שריר הלב, עלינו לבדוק אם הרופא נהג כפי שמצופה מהתנהגותו של רופא סביר. להלן מספר דוגמאות של התנהגות בלתי סבירה של צוות רפואי העלולה לבסס רשלנות רפואית באבחון אוטם שריר הלב:

  • אי ביצוע בדיקת אק"ג במקרה של מטופל המלין על כאבים באזור החזה;
  • אי מתן טיפול מונע למטופל אשר נמצא בקבוצת הסיכון לאוטם שריר הלב;
  • אי ביצוע צנתור אבחוני של עורקי הלב על מנת לשלול את התרחשותו של אוטם שריר הלב;
  • אי הפנייה של מטופל המלין לראשונה בחייו על כאבים באזור החזה לחדר המיון.

הדבר הנוסף אותו יש לבדוק-האם למטופל נגרם נזק בלתי הפיך שנובע כתוצאה מההתרשלות ולא כתוצאה מהמחלה עצמה.

במקרה של חשד להתרשלות באיתור אוטם לבבי מומלץ להתייעץ עם עו"ד מנוסה בתחום

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם