צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית באבחון סרטן הלבלב

להאזנה:

 

רשלנות רפואית באבחון סרטן הלבלב מוגדרת ככשל, שגיאה או מחדל מצד הרופא או הצוות הרפואי, שבמסגרתם המחלה לא אובחנה כראוי וכתוצאה מכך נגרם למטופל נזק חמור ובלתי הפיך. כיצד מאבחנים כראוי את סרטן הלבלב ומטפלים בו? מהם תסמיני ומאפייני המחלה שהופכים את האבחון לאתגר? ובאילו מקרים ייחשב האבחון לרשלני ויצדיק עילה לתביעת פיצויים? המשיכו לקרוא.

 

סרטן הלבלב: שקט, אך קטלני

הלבלב ממוקם בחלקה העליון של הבטן, באורך של כ-15 ס"מ. תפקידו של הלבלב הוא לייצר מיצי לבלב המסייעים לעיכול וכן את האינסולין – אותו הורמון מוכר שתורם לעיכול של סוכרים ושומנים. כאשר קיים בלבלב גידול ממאיר, הוא עשוי לחסל בהדרגה את תאי הגוף ולשלוח גרורות לאיברים סמוכים ככל שהוא מוסיף להתפשט.

לסרטן הלבלב (הנחשב לקטלני למדי) ישנם כ-20 סוגים שונים של גידולים, מרביתם מתפתחים בצינורית הלבלב ומתפשטים ממנה לאיברים נוספים כמו כלי דם, קיבה, כבד ואפילו הריאות. למרבה הצער, בשלבי המחלה הראשונים היא איננה מדגימה סממני זיהוי או תסמינים, דבר שצפוי להקשות מאוד על הזיהוי. לפיכך, חלק גדול מהחולים מאובחנים בשלב הגרורתי שבו הסיכויים להישרדות ארוכת טווח הולכים ופוחתים.

ועם זאת, כיום אחוז השרידות מהמחלה גבוה יותר, כאשר התמותה ממנה עומדת על 4% בלבד (להבדיל מ-15% התמותה שהתקיימו עדיין עם תחילת המאה ה-21).

רשלנות רפואית באבחון סרטן הלבלב
רשלנות רפואית באבחון סרטן הלבלב

אבחון סרטן בלבלב באמצעות שיוך לקבוצת סיכון

אפשר ליחס חלק גדול מהצלחת הריפוי וההחלמה מהמחלה ליכולות האבחון המשופרות שלה. למעשה, אנשים שיש להם קרובי משפחה שחלו בסרטן זה, נחשבים לבעלי הסיכון המוגבר ביותר. בנוסף, 1 מתוך 10 חולים בסרטן הלבלב נושאים אצלם מוטציה גנטית שכיחה מאוד בקרב יהודים, המופיעה בגנים 1BRCA ו־2BRCA שאופייניים גם לסרטן השד והשחלות.

מכיוון שקיומן של מוטציות אלו מגביר את הסיכון למחלה ולסוגים נוספים של סרטן, יש צורך לערוך בירור רפואי מקיף וממצה שבו מעורבים גסטרואנטרולוגים, אונקולוגים, רדיולוגים ועוד, שמבצעים מספר נרחב של בדיקות. גורמי סיכון נוספים למחלת סרטן הלבלב הם סוכרת, דלקת כרונית בלבלב, ציסטות בלבלב, גיל מבוגר, עישון, השמנה וחשיפה לחומרים רעילים כמו אסבסט.

 

אבחון סרטן הלבלב דרך תסמינים ותלונות המטופל

כאמור, סרטן הלבלב נטול מתסמינים אופייניים, אך חלק מהחולים עשויים לסבול בשלב כלשהו ממספר תופעות אפשריות: בחילות והקאות, ירידה בלתי מוסברת במשקל, כאבים באזור הגב והבטן העליונה, צריבה באזור הקיבה וצהבת על כל סממניה.

הבדיקות הנדרשות לאבחון ואיתור סרטן הלבלב הן רבות וביניהן ניתן למנות את בדיקות הדם, בדיקת MRI, CT, אולטרסאונד וכמובן ביופסיה, שתאשש סופית את האבחנה ותזהה בין היתר את סוג הסרטן ושלב הגידול. שלבי הגידולים הממאירים הם בין 1-4, כאשר השלב הראשון הוא גידול קטן שניתן לנתח על מנת להסירו לחלוטין. השלב הרביעי מציין גידול מפושט וגרורתי לאיברים רחוקים.

 

החלטת הטיפול בעקבות אבחנה

דרך הטיפול הטובה ביותר לסרטן הלבלב היא כמובן ניתוח, שניתן לבצע רק בשלבים מוקדמים של המחלה. ועם זאת, נאסר לנתח מטופלים בעלי גרורות בכל איבר מחוץ ללבלב, או מטופלים שסוג הסרטן שלהם התפשט לכלי הדם הראשיים בגוף (אבי העורקים למשל). כמו כן, אם קיימות גרורות שבדיקות ההדמיה לא הצליחו לזהות, מקובל לבצע לפרוסקופיה חוקרת ולא ניתוח.

כמו כן, למטופל שחלה בצהבת ועתיד לעבור ניתוח, יש לנקז את דרכי המרה לפני כן.

 

רשלנות רפואית במעקב אחר גידול שפיר בלבלב

כאשר מתגלה גידול שאיננו סרטני בלבלב (גידול שפיר), על הרופא המטפל מוטלת החובה לעקוב אחריו ולוודא שהגידול לא משתנה לכדי ממאיר, או לוחץ על איברים אחרים עם גדילתו או תנועתו. בדיקות אלו מבוצעות באופן תקופתי במספר מרפאות מומחים שאליהן יפנה הרופא (לרוב בבתי החולים השונים) ואם יתגלה שמדובר בגידול סרטני, תישקל גם כאן האפשרות לניתוח.

בכל שלב, ייתכן ויהיה צורך לבצע גם טיפולים נוספים לבלימת התפשטות הסרטן כמו טיפולים כימותרפיים או הקרנות.

 

רשלנות רפואית באבחון מוקדם של סרטן הלבלב

נוזלי הלבלב עוברים יחד עם המזון המעוכל לכיס המרה דרך הלבלב עצמו. לפיכך, כל בעיה קיימת בלבלב עלולה ליצור קשיים בעיכול ולפגום גם בפעילותם של הכבד והמעי. אם חלילה מדובר במחלת הסרטן, הרי שישנה חשיבות עצומה לגילוי מוקדם של המחלה ככל האפשר, על מנת שיהיה אפשר לטפל בה בניתוח ולבלום את התפשטות המחלה. הגילוי המוקדם יסייע גם למקרים שבהם אותר גידול שפיר שעדיין לא הותמר (כלומר, הפך לממאיר).

קל להבין מדוע קיימת חשיבות משמעותית לאבחון המוקדם, ממנה כל שגיאה, כשל או מחדל עלולים להצמיח עילה לתביעת רשלנות רפואית. לאור כל התסמינים, הבדיקות ודרכי הטיפול שהצגנו כאן, מן הראוי להבהיר שרופא שיחרוג מהם ייחשף לתביעה מצד הנפגע, בה הוא עלול לשלם פיצויים כבדים.

 

רשלנות רפואית באבחון סרטן הלבלב – מקרים בולטים

דוגמאות לרשלנות רפואית באבחון סרטן הלבלב אינן חסרות:

  • העדר מעקב תקופתי על אף הימצאות מוטציה גנטית תורשתית מסוג 1BRCA או 2BRCA
  • העדר הפנייה לבדיקות בעת תסמינים שמביעים חשד למחלת סרטן הלבלב/ התעלמות מתלונות המטופל
  • ביצוע לקוי, חלקי או רשלני של בדיקה
  • פענוח לקוי, חלקי או רשלני של בדיקה והעברת התוצאה השגויה למטופל או לרופאו
  • החלטה שגויה על ההליך הטיפולי המתאים לאבחון המחלה הקיים
  • שגיאה בעת נטילת הביופסיה שמצביעה על סוג המחלה
  • ועוד

 

במקרה לדוגמה, רופא של חולה בסרטן הלבלב בחר לנתח אותו מבלי לבצע לו כלל ביופסיה, שהייתה מראה כי קיימת בעיה בכיס המרה ושאין לה שום קשר לגידול סרטני. בית המשפט ראה לנכון לפסוק פיצויים בגובה של 300,000 שקלים לתובע, שכן הרופא לא פעל בהתאם לסטנדרטים המקובלים ולא ערך בדיקות שהיה אמור לבצע.

יחד עם כל אלו, חשוב לציין שסרטן הלבלב נחשב לסרטן קשה מאוד לזיהוי ולריפוי ושלא כל מקרה שבו חל איחור באבחון או אבחון שגוי, ייחשב כרשלנות רפואית. הרופא נדרש להקשיב לתלונות המטופל ולאפיין אותן, גם אם הן אינן מבוטאות בצורה מדויקת. עליו להביא בחשבון רקע רפואי משפחתי ואישי ולבצע את כל הבירורים הנדרשים עד לקביעת מצבו של המטופל.

סיטואציה שבה הרופא איננו מקשיב לתלונות מצד המטופל ואף מתעלם מהן או פוטר אותן בהנחה רפואית כלשהי, שמסרב לשלוח את מטופלו לבדיקות או שטועה בפענוח תוצאות של בדיקות שבוצעו, עשוי להיחשף לתביעת רשלנות רפואית. כאשר מדובר בסרטן הלבלב, המשמעות של ביצוע הרשלנות גורלית ממש ולכן יש ממנה לא פעם זכאות לפיצוי כספי משמעותי מאוד.

 

נפגעתם מרשלנות רפואית באבחון סרטן הלבלב?

אם אתם מאמינים שנפגעתם מרשלנות רפואית באבחון סרטן הלבלב ושנגרם כתוצאה מרשלנות זו נזק רפואי, פנו אלינו להתייעצות משפטית. משרד עורך הדין דוד פייל מתמחה בייצוג נפגעי רשלנות רפואית בבתי המשפט השונים כבר יותר מ-20 שנים וצבר ניסיון עשיר לאורך השנים בתחום, לרבות ניהול תביעות בגובה של מיליוני שקלים, בהם זכו לקוחותינו.

משרדנו שואף להעניק בכל עת שירות מסור, מקצועי וקשוב ועל כן תוכלו ליצור איתנו קשר לתיאום פגישת התייעצות בבית הלקוח, בה נעריך את סיכויי התביעה וגובה הפיצוי הכספי שמגיע לכם.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם