צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית של פטירת ילוד

להאזנה:


 

רשלנות רפואית שגרמה לפטירת ילוד מהווה פגיעה חמורה וקשה במשפחה ולכן מבוססת על סכומי פיצויים משמעותיים. אמנם אין בכך כדי להשיב את הגלגל לאחור, אך הדבר מאפשר התמודדות יעילה יותר עם נזקי המקרה, בייחוד אם הפטירה מלווה באבדן היכולת להרות וללדת בעתיד. מתי נחשבת פטירת יילודים כרשלנות רפואית וכיצד מוכיחים אותה?

 

המוניטור התריע, אך הלידה בכל זאת התעכבה

הוריו של תינוק שנפטר כמה שעות מלידתו נכנסו חיוורים וכבויים לתוך המשרד. תינוקם סבל מתשניק סב לידתי – תופעה מוכרת בשם אספיקציה, המהווה מחסור באספקת חמצן לתוך הרחם. על אף שניתן לנטר ולזהות מצוקה עוברית ולקבוע חשש לאספיקציה הדורש חילוץ מהיר בניתוח קיסרי דחוף, הצוות המטפל דווקא העדיף לבצע לידה מכשירנית באמצעות וואקום.

וכך נולד התינוק למרבה הטרגדיה, כאשר חבל הטבור כרוך סביב גופו פעמיים והוא איננו נושם וללא דופק. לאחר 7 שעות מלידתו הוא נפטר עם סימנים לתשניק חמור ביותר.

האם התרחשה במקרה זה רשלנות רפואית של פטירת היילוד? התובעים מצידם טענו שהצוות לא אבחן את המצוקה העוברית בה היה שרוי התינוק ושצוות רפואי תחת כל מצב סביר אחר, היה אמור לספק אבחנה מהירה וניהול לידה שונה לחלוטין במטרה להציל את חיי התינוק.

בית המשפט שנעזר במומחה רפואי אובייקטיבי כדי לבאר את המקרה, קבע כי הצוות כשל מלעמוד בסטנדרט טיפולי מקובל כפי שהתבקש לאור חומרת מצבו של התינוק. נקבע כי המצוקה העוברית הקשה לא אובחנה והצוות לא פעל כדי לחלץ את העובר במהירות, על אף חשיבות הזמן הקריטית לחייו.

 

גורמים אפשריים לפטירת יילודים

לידת תינוקות נחשבת למאורע שמח ומרגש ביותר, אך לא בכך עוסק מאמרנו. כאשר תינוק איננו מצליח לשרוד במהלך הלידה או אחריה, הריגוש והצפייה לבואו הופכים לטרגדיה שמטלטלת את ההורים ומשפחתם מקצה לקצה. הטרגדיה אף גדולה פי כמה וכמה כאשר שותפים לה רשלנות או מחדל רפואיים, שבהיעדרם חיי התינוק היו ניצלים.

פטירת יילודים מתרחשת ממגוון רחב של סיבות ונסיבות. חלקן מוגדרות כ"כוח עליון" – מקרים מצערים שלאיש אין שליטה עליהם ושבהם הצוות הרפואי עשה ככל יכולתו באופן מלא, מדויק ואחראי אך מאמציו לא הניבו פירות למרות הכל.

חלק אחר מהמקרים נגרמים אפוא בעקבות רשלנות רפואית חמורה ומצדיקים עילה לתביעת פיצויים בהתאם לזכויותיהם של הנפגעים הישירים מהמקרה, קרי הורי התינוק.

רשלנות רפואית של פטירת ילוד
רשלנות רפואית של פטירת ילוד

מתי זו רשלנות רפואית של פטירת יילוד?

גם סוגיית הרשלנות הרפואית עצמה מגוונת מאוד, כאשר שורה של מחדלים או התרשלויות עשויים להביא למותו של יילוד.

זו יכולה להיות למשל רשלנות שנוגעת לטיפול שגוי או העדר טיפול, רשלנות שמקורה באי הסכמה מדעת (למשל ביצוע זירוז לידה ליולדת שלא קיבלה לכך הסבר), רשלנות שמתעלמת מתסמינים או סימנים שמעידים על בעיה לרבות מצוקה עוברית, שגיאה או ליקוי בביצוע הלידה עצמה, בחירה לקויה בסוג הלידה, חריגה מסטנדרטים ונהלים רפואיים ועוד.

כל אחד מהמקרים הללו, עלול להיחשב ככזה שמפר את חובת הזהירות כלפי היולדת ותינוקה וככזה שלא פעל בהתאם לאמות המידה הרפואיות המקובלות. אם טענה זו תוכח משפטית, ההורים צפויים לקבל פיצויים משמעותיים ביותר מהגורם שהתרשל כלפיהם.

 

קביעה לעניין הרשלנות במקרים של מות תינוק

כמקובל בתיקי רשלנות רפואית, כל צד מנסה לבסס את הטענות שלו בבית המשפט על ידי הצגת חוות דעת ממומחה רפואי מתחומי הגניקולוגיה. וכאשר כל צד מחזיק בעמדה שונה, הרי שמן ההיגיון לשער שחוות הדעת הנגדיות סותרות זו את זו וצצים חילוקי דעות. במקרים אלו, בסמכותו של בית המשפט למנות מומחה רפואי מטעמו שיחליט לכאן או לכאן כך שהשופט יכול לאמץ את מסקנותיו.

במקרה נוסף לדוגמה, תינוקת שנולדה כאשר חבל הטבור כרוך סביב צווארה, נפטרה למרבה הצער לאחר חמש שעות מלידתה. סיפור זה מתחיל עוד לפני שלב הלידה, כאשר המיילדת הבחינה בהפסקת הרישום של דופק העובר במוניטור והזעיקה מיד את הרופא המתמחה ששהה במקום. הרופא מצידו הורה לה לבצע מוניטור עוברי כדי לבדוק את מצב הדופק.

המוניטור העוברי חובר אל התינוק אך דופק לא נשמע. רק כ-13 דקות מאוחר יותר, הוזעקה לחדר הרופאה הבכירה שביצעה לידה בוואקום ולאחר 5 דקות נוספות יולדה התינוקת.

גם הפעם קבע בית המשפט שהתנהלות הצוות הרפואי חרגה מחובת הזהירות, הן בעקבות היכולת לאבחן עוד קודם לכן האטה בקצב פעימות הלב וחשד למצוקה עוברית, והן בעקבות הסמכות שנטל לעצמו אותו רופא מתמחה לגבי לידה בוואקום והמתנה של כ-13 דקות עד לקריאה לרופאה הבכירה.

מכיוון שהרופא היה אמור להכין מראש את הציוד לפעולת הלידה בוואקום ולא ביצע זאת, התווסף זמן יקר ביותר עד הלידה בפועל, כך שהיא בוצעה כ-20 דקות אחרי שנצפה חוסר דופק מוחלט.

 

פטירת יילודים במקרה של לידה מוקדמת

פטירת יילודים מתייחסת בראש ובראשונה ללידה שהלכה והסתבכה, אך למעשה מדובר רק באירוע אחד שבמסגרתו עלולה להתרחש פטירה. סוג אחר של פטירת יילודים נובע מרשלנות של הצוות הרפואי בתינוקייה ובפגיה, בהעדר טיפול מתאים ליילוד מיד לאחר לידתו וכדומה.

מצבים של לידה מוקדמת, רקע רפואי מסוים או מצב רפואי לקוי של התינוק/ת מביאים לא פעם לכדי לידת פגים, הנמצאים בסיכון תמותה מוגבר. מותו של פג נחשבת גם היא לפטירת יילוד וייתכן שגם היא נובעת מרשלנות רפואית שנגרמה באותו המקרה.

הפגות כשלעצמה מביאה איתה חשיפה משמעותית לזיהומים, מחלות ושלל סיכונים רפואיים – מבעיות עור ונשימה ועד בעיות בלב, במוח, במערכת העיכול ועוד. חלק מהנסיבות הללו נגרמות בעקבות הלידה המוקדמת עצמה וחלקן בעקבות רשלנות בטיפול בפגייה. (https://winandoffice.com)

הגורמים ללידה מוקדמת הם רבים מאוד: רעלת הריון, ירידה מוקדמת של מי שפיר, הריון מרובה עוברים, גיל מבוגר של היולדת, עבר מיילדותי שכלל לידות מוקדמות ועוד. מצבים אלו דורשים פעולות חירום רפואיות מצד הצוות שכן מדובר בתרחיש יחסית פתאומי המתקדם במהירות.

ולכן ככל שישנו חשש ללידה קרובה, כאשר שבוע ההריון עדיין איננו מתקדם מאוד (שבוע 36 ומטה), יש לתת ליולדת זריקת צלסטון לזירוז הבשלת הריאות ולהשאירה בהשגחה רפואית תחת ניטור ומעקב שוטפים עד למועד הלידה.

 

חשיפת רשלנות רפואית – פטירת ילוד

לאור המורכבות והנהלים הבלתי מתפשרים שבביצוע לידות, בין אם במועד המתוכנן ובין אם בהפתעה כפי שמתרחשת לידה מוקדמת של פגים, הצוות נדרש לשמור על סטנדרטים ונהלים במלואם כדי להימנע מנזקים.

כאשר הוא מפר את חובת הזהירות בכל דרך שהיא וגורם לפטירת היילוד, הרי שהדבר נחשב לרשלנות רפואית. די בחריגה פשוטה כמו הבהלת היולדת לניתוח קיסרי דחוף שבו נגרם לתינוק זיהום חמור וקטלני כדי להצדיק עילה לתביעת פיצויים.

ועם זאת, חשוב לחזור ולהבהיר שלא כל טרגדיה, נוראה וכואבת, היא תוצאה של רשלנות או מחדל מצד הצוות הרפואי. מי שיכול להעריך את סיכויי התביעה הוא עורך דין מיומן וותיק שכבר צבר ניסיון ויש ברשותו היכרות עמוקה ביותר עם הפסיקה ועם מקרים דומים.

לאחר מכן, מומחה רפואי מתאים יצטרך לשפוך אור על הנושא ולהראות כיצד פעולות או העדר פעולות מצד הצוות היו לקויות ובאופן שגרם למותו המצער של היילוד.

אם נפגעתם מרשלנות רפואית, הצוות המקצועי שלנו לרשותכם

משרד עורך הדין פייל ושות' מתמחה כבר למעלה מ-20 שנים בתחום הרשלנות הרפואית ומזמין אתכם להתייעצות ראשונית ובלתי מחייבת, בה נוכל לבדוק את נסיבות המקרה ולהעריך את סיכויי התביעה. צרו קשר ונחזור אליכם בהקדם לתיאום פגישה.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם