צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

תביעה בגין תאונת דרכים

להאזנה:

 

תביעה בגין תאונת דרכים תוגש בכל מקרה של פגיעה פיזית, ללא קשר לשאלת אחריותו של הנפגע בגרימת התאונה או סוג הנפגע עצמו (נהג, נוסע, הולך רגל או רוכב אופניים). במאמר זה נסביר כיצד ולמי מוגשת התביעה בכל אחד מהמקרים ומה חשוב לדעת לפני שפונים לחברת הביטוח.

 

תביעה מתאונת דרכים: מה החוק אומר?

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים (התשל"ה, 1975 – חוק הפלת"ד) מסדיר את מנגנון הפיצויים בקרב מי שחוו תאונת דרכים ונותרו עם פגיעה פיזית ו/או נפשית. חוק זה מכיל את רוב אירועי תאונות הדרכים וזאת ללא שום קשר לזהות האחראי לתאונה, היקף הנזק או סוג הנפגע בפועל.

חוק זה שונה מעיקרון האחריות המוחלטת שחל על יתר האירועים בדיני הנזיקין, במסגרתם הפיצוי ניתן בהתאם לאשמתו האישית של הנתבע. במילים אחרות – כדי לתבוע בנזקי גוף מאירועים שאינם תאונות דרכים – הנתבע נדרש להוכיח את אשמתו של גורם אחר שגרם לנזקיו, בטרם יוחלט על היקף הפיצויים שהוא זכאי לו.

על מנת לאפשר את מנגנון הפיצויים שקובע חוק הפלת"ד, נדרשים כל בעלי הרכבים באשר הם לרכוש פוליסת ביטוח חובה לרכב, אליה תוגש תביעה בגין תאונת דרכים שהותירה פגיעה פיזית. כאשר התאונה מתרחשת מול רכב לא מבוטח או אם זהות הנהג והפוליסה שלו בלתי ידועים (למשל בתאונות פגע וברח), התביעה תופנה לתאגיד קרנית הממשלתי והוא יפצה במקום המבטחת.

 

למי מגישים תביעה בגין תאונת דרכים?

חוק הפלת"ד קובע את הגשת התביעה בהתאם לזהות הנפגע:

תביעה בגין תאונת דרכים
תביעה בגין תאונת דרכים

כאשר הנפגע הוא הנהג

הנהג שנפגע (גם אם מדובר בתאונה עצמית) צריך לתבוע את חברת הביטוח שמבטחת אותו בביטוח חובה, כמובן כל עוד הביטוח שלו תקף. נהגים שאין ברשותם ביטוח חובה תקף אינם זכאים לפיצוי וכל שבאפשרותם לעשות הוא להגיש תביעת נזיקין רגילה נגד נהג המעורב בתאונה ולהוכיח שהוא האשם בגרימתה.

 

כאשר הנפגע הוא נוסע ברכב

נפגעים שהיו נוסעים באותו כלי רכב שעבר תאונה (לרבות נוסעים בתחבורה הציבורית) נדרשים לתבוע את חברת הביטוח שמבטחת את אותו כלי רכב בביטוח חובה. לפיכך, הנוסעים מתבקשים לקבל את פרטי פוליסת הביטוח בטרם יעזבו את המקום ולהגיש אליה טופס תביעה מתאים, כמובן בכפוף לתיעוד התאונה והגשת ניירת רפואית שמוכיחה את הנזקים הפיזיים שנגרמו להם.

כאשר מדובר בתאונת שרשרת – כל נוסע נדרש לתבוע את חברת הביטוח של הרכב שהוא נסע בו. אם אין ביטוח חובה לאותו כלי רכב, יש להגיש תביעה בגין תאונת הדרכים לתאגיד הממשלתי קרנית.

 

כאשר הנפגע הוא הולך רגל

נפגעים שלא שהו בכלי רכב במעמד התאונה אך נפגעו בכל זאת, מגישים את תביעת נזקי הגוף שלהם לחברת הביטוח שמבטחת את הרכב הפוגע. גם הפעם, כאשר לא ידועה זהות הרכב הפוגע או אם אין לו פוליסת ביטוח תקפה, יש לתבוע את תאגיד קרנית.

 

תביעה בגין נזקי רכוש מתאונת דרכים

חוק הפלת"ד מסדיר רק את הפיצויים מהיבט נזקי הגוף שנגרמו מתאונת הדרכים ולכן אין לו נגיעה לנזקי הרכוש שנגרמו ממנה. במקרה של תביעה בנזקי רכוש, עשויים להתקיים שני נתבעים מקבילים:

  1. חברת הביטוח של נהג הרכב – אם נהג הרכב מחזיק בביטוח מקיף, באפשרותו לתבוע אותו ולקבל פיצויים המותנים בגובה ההשתתפות העצמית.
  2. נהג אחראי לתאונה – אם התאונה נגרמה כתוצאה מפעולה, עבירה או מחדל מצידו של נהג אחר, אפשר להגיש נגדו תביעת נזיקין ולהוכיח במסגרתה את אשמת אותו הנהג. אם לנתבע יש פוליסת ביטוח מקיף או צד ג', אפשר לתבוע את חברת הביטוח שלו.

 

מקרים שבהם אין זכאות לפיצוי בגין תאונת דרכים

תכליתו של חוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים היא להבטיח שכל מי שנגרמו להם נזקי גוף, ומכאן שנגרמו להם גם הפסדים כלכליים, יפוצו בגין התאונה. יחד עם זאת, החוק לא מאפשר את מתן הפיצויים במספר מקרים – גם אם מדובר בפגיעה מורכבת וקשה מאוד. לפניכם הנסיבות בהן לא ניתן להגיש תביעה בגין תאונת דרכים, המפורטות בסעיף 7 לחוק הפיצויים:

  • מי שגרמו במתכוון לתאונה
  • מי שנהגו ברכב ללא רשות וידעו כי הם נוהגים ללא רשות
  • מי שנהגו ברכב ללא רישיון נהיגה תקף (למעט מי שרישיונם פקע עקב אי תשלום אגרת רישוי)
  • מי שנהגו ברכב ללא ביטוח תקף או עם ביטוח שאינו מתאים לסוג הרכב
  • מי שהרכב שימש אותם או סייע להם בביצוע פשע
  • מי שהם המחזיקים ברכב או בעליו, שהתירו לאדם אחר לנהוג עליו ללא ביטוח.

שימו לב: במקרים רבים של עבירות תעבורה שגרמו לתאונה, חברת הביטוח דוחה את תביעת הפיצויים בטענה כי הידיעה על העבירה מבעוד מועד (למשל נהיגה בשכרות) מהווה גרימת תאונה במתכוון. במקרה כזה צריך לבחון לעומק את נסיבות התאונה ולהוכיח שאלו לא פני הדברים.

אם הזכאות נשללה מכל סיבה נוספת, צריך לבחון את נסיבות התאונה ולקבוע האם קיימת עילת תביעה אחרת בהתאם לפקודת הנזיקין. משפחות שיקיריהן נפטרו כתוצאה מפגיעה בתאונת דרכים ושגילו כי אין זכאות לפיצויים, רשאים לתבוע את קרנית על אף העדר הזכאות לפי חוק.

 

אנחנו כאן בשבילכם, עד למתן סכום הפיצויים המלא

משרד עורך דין דוד פייל ושות' מטפל במקצועיות ומיומנות רבה בנפגעי תאונות הדרכים ובני משפחותיהם, תוך מתן שירות משפטי משובח מקצה לקצה, המיועד למיקסום סכום הפיצויים. המשרד פועל מתוך ראיית הפיצויים כאפיק התמודדות מטיב ומכובד בחיים שלאחר הפגיעה וצבר לאורך 20 שנות פעילותו ניסיון עשיר והצלחות רבות, מהן צברו לקוחותינו פיצויים בסך מאות מיליוני שקלים.

אנו מזמינים אתכם להתייעצות ללא כל התחייבות, במסגרתה נוכל להעריך את גובה הפיצויים ולהתמודד בשמכם עם כל הגורמים הנתבעים.

נהגים ונוסעים שנפגעו בתאונה תובעים את חברת הביטוח של אותו הרכב. רוכבי אופניים והולכי רגל תובעים את חברת הביטוח של הרכב הפוגע. 

בדרך כלל את ביטוח המקיף האישי, אך אם ניתן להוכיח כי נהג אחר אשם בתאונה, ניתן לתבוע את ביטוח מקיף או צד ג' שברשותו ובמקביל להגיש כנגדו תביעת נזיקין. 

עקרונית, הסיכוי שתביעת הפיצויים תידחה גבוה. חשוב שייכנס לתמונה עו"ד נזיקין מקצועי שידע להעריך את נסיבות התאונה ולערער על ההחלטה בהצלחה. 

על פניו, כאשר ניתן להוכיח בקלות את התאונה ואת הנזקים ממנה, ניתן לתבוע את חברת הביטוח ללא כל סיוע משפטי. אלא שבמקרים שבהם חברת הביטוח דוחה את התביעה, מעמידה את סכום הפיצויים על גובה נמוך ואף מסתייגת מפיצוי בשל אי אילו נסיבות – חשוב לפנות לעו"ד בהקדם האפשרי.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם